Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația V
Tăcerea ca renunțare și răbdare
Tăcerea ca umilință și putere duce și la tăcerea ca renunțare și răbdare.
Renunțarea la "protagonism",
adică de a voi să fie luat în seamă, de a voi să fie considerat, de a voi să
fie primul: trăsătură spre care ne poartă instinctiv iubirea de noi înșine.
Fără nici un "Vă rugăm"
sau "Dacă se poate", ca și
cum și-ar cere un drept care li se cuvine, apostolii Iacob și Ioan, fiii lui
Zebedeu, vin și-i spun lui Isus: "Învățătorule,
vrem să ne împlinești ceea ce îți cerem!"
Sesizăm caracterul imperativ, cu care vor să se impună în fața
Mântuitorului? Au mirosit că se pune problema "celui mai mare dintre ei"; și fiindcă nu e unul din familie
care L-a urmat pe Isus, ci doi, consideră că ar fi o nedreptate ca un post
principal de-a dreapta sau de-a stânga lui Isus să fie ocupat de un altul, de
aceea cred că majoritatea trebuie să-și spună cuvântul: Suntem doi, așadar "Vrem să ne împlinești", acum, ca nu
cumva să ne-o ia altul înainte; "Fă
să stăm, unul la dreapta și altul la stânga în mărirea Ta!". Deci, vor
să spună: Dă-ne putere și autoritate asupra tuturor celorlalți, acum, cât nu
este prea târziu! (Mc 10,35-37).
Când "Eu"-l nostru se află cu alții și asupra lui nu cade atenția
în mod special și nu i se dă importanță, suferă cumplit. Cât au suferit
ceilalți zece, se poate citi în cheia cuvântului "s-au umplut de mânie contra lui Iacob și Ioan" (Mc 10,41). Iubirea de sine vrea atunci
să-și facă simțită prezența și, conștient sau nu, tinde să se remarce prin
ceva, să captiveze atenția celorlalți; mai presus de toate, să se așeze în prim
plan; "la dreapta sau la stânga lui
Isus"? Nu, chiar în locul lui Isus, făcând din cuvântul lui smerit,
din faptele și minunile sale, tronul afirmării "Eu"-lui propriu. "Ce rușine, spune sf. Francisc de Assisi,
sfinții au înfăptuit lucruri minunate cu
toată smerenia, iar noi vrem să ne câștigăm slavă prin difuzarea lor".
Și astfel, spre exemplu, vorbește spre a atrage atenția asupra persoanei
proprii; sau se poate ajunge până acolo că vorbește de rău pe alții, crezând că
prin aceasta se pune pe sine într-o lumină mai bună în fața altora, că este
exempt de defectele pe care le înfierează.
Păstrând tăcerea, în acest caz, este cu adevărat o renunțare la "protagonism": o tăcere, prin
urmare, care la rândul ei, constituie o mare victorie asupra amorului propriu.
Această victorie permite trăirea unei maxime de aur din Imitațiunea lui
Cristos: "Ama nesciri et pro nihilo
putari" - "Iubește de a fi ignorat și socotit de nimic".
A nu urma această învățătură a tăcerii ca renunțare și a vrea să se afișeze
prin vorbele înțelepciunii proprii, se ajunge la ceea ce spunea Pascal: "Cine ar vrea s-o facă pe îngerul, ajunge să
o facă pe animalul".
Cine renunță la tăcere, renunță la intimitatea cu Dumnezeu. "Sufletul meu este o chilie în care trăiesc
în tovărășia lui Dumnezeu", spunea sf. Ecaterina de Siena. Desigur,
tăcerea este aceea care înlesnește întâlnirea cu Dumnezeu; el poate fi aflat
pretutindeni, chiar în mijlocul mulțimii, dar Domnul nostru Isus Cristos ne-a
arătat calea cea mai sigură: "Iar
tu, când te rogi, intră în camera ta și, închizând ușa, roagă-te Tatălui tău
într-ascuns; și Tatăl tău, care vede într-ascuns, îți va răsplăti ție"
(Mt 6,6).
Dictonul latin: "Și tacuisses,
philosophus mansisses" - "Dacă
tăceai, filozof rămâneai" - parafrazat în sens creștin, poate suna
astfel: "Dacă ai fi tăcut, lui Isus
ai fi plăcut".
Când cineva a ajuns să învețe a trăi tăcerea ca renunțare, ajunge ușor în stare de a trăi și tăcerea ca răbdare și blândețe.
Viața este darnică în a oferi ocazii de practicare a răbdării; acum aș dori
să luăm în seamă în chip deosebit una, în care tăcerea, silentium, este cu
adevărat "răbdare".
Când auzim că se pune la cale pentru noi o situație oarecare, când
trebuiesc luate anumite decizii, când vin rezolvate anumite probleme care ne
țin în suspans, și față de care avem oarecare responsabilitate și care ar putea
să ne atingă prestigiul, este deosebit de greu în a sta impasibili, în a avea
răbdare să vedem sfârșitul.
Există atunci tendința de a interveni, de a cere, de a pretinde, de a
insista, fie direct din partea noastră, fie prin intermediul altei persoane,
găsind mereu motive pe care le considerăm oportune spre a o face, în timp ce de
cele mai multe ori nu sunt decât pretexte, fiindcă nu știm să așteptăm, fiindcă
vrem să ajungem cu orice preț la scopul urmărit în secret: de a fi luați în
seamă, că doar se tratează despre problemele noastre.
Pentru a limpezi o apă mâloasă, trebuie să o lăsăm să se așeze și să ne
păzim de a o tulbura. Pentru a dezarma pe cineva de o atitudine ostilă,
blândețea, răbdarea și tăcerea sunt mai eficace decât orice reacție violentă. "Oricât de multe greșeli am înfăptui cu
toții, spune sf. Iacob, amintindu-și de nesăbuita cerere de a fi la dreapta
sau la stânga lui Isus în mărirea sa mesianică, - dacă cineva nu păcătuiește cu cuvântul, acela este om desăvârșit, în
stare să-și înfrâneze din acel moment tot trupul. Când am pus frâul în gura
unui cal, pentru a-l face să ne asculte, suntem stăpânii lui și-l cârmuim cum
vrem. Priviți corăbiile, oricât de mari ar fi, împinse de vânturi vijelioase,
ele sunt duse de o cârmă mică după bunul plac al pilotului. Așa și limba, deși
este un mădular mic, poartă răspunderea multor lucruri mari. Oare nu o scânteie
este aceea care dă foc unei păduri întregi? (Și-a amintit de focul
indignării, cu care ceilalți apostoli s-au ridicat împotriva lui și a fratelui
său, Ioan) Și limba e un foc... Animalele
sălbatice, păsările, târâtoarele și dihăniile mării, toate au fost și sunt
îmblânzite de om, dar limba nu poate fi îmblânzită de nici un om... Deși ne
slujește pentru a-l binecuvânta pe Dumnezeu Tatăl nostru, tot de ea ne servim
pentru a-i blestema pe oameni, care sunt făcuți după asemănarea lui Dumnezeu...
Nu trebuie să fie așa, fraților!" (Iac
3,2-11).
De a face ca în noi să tacă toate glasurile acestea, de a nu vorbi când
alții tratează probleme care ne privesc, de a aștepta cu încredere în voința
lui Dumnezeu și în rânduielile Providenței sale: iată tăcerea ca răbdare și
blândețe, iată identificarea cu Cristos, care a spus: "Învățați de la Mine".