Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația XI
Tăcerea ca intimitate a sufletului cu Tatăl și victorie asupra lumii
Tot ce este posibil cu harul lui Dumnezeu, trebuie dorit și căutat. Aceasta
o vom face și în această meditație.
Tăcerea, prin care sufletul se găsește în izvorul său vital în Dumnezeu,
este și tăcerea în care el poate spune cu adevărat lui Dumnezeu: "Tată".
În această tăcere, de fapt, totală în sine, sufletul aparține în întregime
lui Dumnezeu, simte că provine de la Dumnezeu și este în Dumnezeu. Ce minunată
plinătate și cât adevăr cuprinde atunci cuvântul "Tată", pe care sufletul îl adresează lui Dumnezeu!
Mă gândesc la chemarea lui Isus: "Când
vrei să te rogi, intră în cămăruța ta, închide ușa și roagă-te Tatălui în
ascuns!" (Mt 6,6).
Paternitatea lui Dumnezeu nu trebuie s-o simt numai în grija pe care el o
are față de mine în necazurile vieții din această lume. Ea este cuprinsă în
actul său "de voință", ca
eu să exist - fiindcă m-a creat din iubire - și se arată mai presus de toate cu
paternitate față de mine.
Când îi spun lui Dumnezeu: "Tată",
simțindu-mă în el și de la el, în intimitatea sufletului meu - intru în
cămăruța mea - și într-o tăcere totală - "închizând ușa" - arăt prin faptă "paternitatea" lui Dumnezeu cea mai adevărată, cea mai
frumoasă, cea mai "divină".
Și Dumnezeu, Tatăl, răspunde acestei înțelepciuni spirituale a sufletului,
acestei afecțiuni pline de iubire, inundându-l în chip nespus cu infinita sa
gingășie, în tăcerea "totală".
Mari mistici, care au experimentat această intimitate, dau mărturie și
mărturia lor este adevărată, fiindcă pornește din iubire, atât față de
Dumnezeu, pe care îl vor iubit, cât și față de noi, ca în iubirea Lui să ne
găsim plinătatea ființării și fericirii. Guy de Larigaudie ne spune: "M-am obișnuit atât de bine cu prezența lui
Dumnezeu, încât am veșnic în inima mea un izvor de rugăciune, care se revarsă
spre buze. Această rugăciune, abia perceptibilă, nu încetează nici măcar în
toropeala pe care o provoacă mersul unui tren sau bâzâitul unei elicii, ba
chiar nici în exaltarea trupului sau sufletului, în tumultul orașului sau în
tensiunea cerebrală a unei ocupații absorbante. În străfundul sufletului meu
dăinuie o apă nespus de liniștită și cristalină, pe care n-o pot atinge nici
umbrele, nici vâltorile de la suprafață" (Etoile au grand large, pag.
36. Ed. du Seuil). Mere Marie de Jesus: "Tăcerea este legea însăși și felul de a proceda a lui Dumnezeu. Din
toți vecii, o viață intensă purcede de la Tatăl la Fiul și la Sf. Duh și
această viață se petrece într-o tăcere absolută. Chiar și viața, pe care
Dumnezeu o comunică lumii organice, este tot o viață tăcută: seva urcă, pomul
înmugurește și dă roade în tăcere. Când Dumnezeu se apropie, spre a vorbi
făpturii sale, manifestarea lui se face în tăcere. Tăcerea este iubirea și
ajutorul pe care îl dăm Dumnezeului nostru, ca el să ne poată copleși cu darurile
sale așa cum vrea".
Și darul lui Dumnezeu prin excelență este conștiința vieții, prin care îi
aparținem și îi spunem "Tată" prin Duhul Sfânt. Ne îndeamnă apostolul
Paul: "Aflați-vă tăria în Domnul și
în vigoarea lui plină de putere. Îmbrăcați armura lui Dumnezeu, ca să puteți
înfrunta uneltirile diavolului, căci lupta noastră nu este împotriva unui om,
ci împotriva domniilor, puterilor și stăpânitorilor acestei lumi de întuneric,
împotriva spiritelor rele din înălțimi. De aceea, îmbrăcați-vă cu armura lui
Dumnezeu, ca să puteți ține piept în ziua cea rea și, învingători în toate, să
puteți rămâne în picioare. Pășiți încinși cu adevărul, îmbrăcați cu platoșa
dreptății, cu picioarele încălțate cu cuvântul Evangheliei păcii. Luați în
toate scutul credinței, prin care veți putea stinge toate săgețile aprinse ale
Celui rău. Luați, de asemenea, coiful mântuirii și sabia Spiritului, care este
cuvântul lui Dumnezeu" (Ef
6,10-17). "Sabia Spiritului Sfânt" este "Cuvântul lui Dumnezeu", este cuvântul "Tată", culmea revelației lui Isus
și culmea credinței noastre; ambele se întâlnesc în acest cuvânt "Tată", care este garanția victoriei
noastre.
Să învățăm să folosim această "sabie".
În tăcerea totală, în acea tăcere în care îi spunem lui Dumnezeu "Tată", fiindcă simțim că suntem
făpturile Lui, prin el sufletul devine și se simte cel mai mare dintre cele
create, mult mai mare decât toate lucrurile. Ne amintim cum diavolul îi spune
lui Isus: "Toate ți le voi da ție,
dacă mi te vei închina" (Lc
4,7). Pentru un suflet, satana oferă toată puterea lumească, toate bogățiile
pământului și orice demnitate. Dar, chiar dacă pe pământ ar fi fost un singur
suflet, Isus ar fi adus aceeași jertfă mântuitoare, ca acel suflet să-i spună
lui Dumnezeu "Tată" în
tăcerea "cămăruței" sale, prin
care el își găsește "bucuria de a fi" cel puțin cu unul dintre fiii
oamenilor.
Omul spune "Tată" și
își închide ușa cămăruței sale, nu numai pentru ca să se refugieze în acea
tăcere totală, spre a se sustrage vacarmului din lume, nu numai pentru ca în acea
tăcere absolută să-și refacă forțele, alimentându-le la izvorul propriei
existențe, dar, mai presus de toate, spune "Tată" fiindcă simte că a fost voit - adică iubit - de Dumnezeu
cu o iubire veșnică, cu care îl iubea înainte de crearea lumii.
Măreția sufletului constă în aceasta: nu este în sine sau de la sine: este
în existența dăruită de iubirea lui Dumnezeu înainte chiar de a fi fost ceva
creat. A percepe, a înțelege așa ceva, este ceva care într-adevăr învinge
lumea, o întrece din toate punctele de vedere, fiindcă în acest caz, universul
în totalitate, în toată desfășurarea evenimentelor sale pozitive sau negative,
nu poate să atingă sufletul, chiar dacă încearcă să-l influențeze, fiindcă el
știe și simte că este din iubirea și pentru iubirea lui Dumnezeu înainte de a
fi lumea, înainte de orice creatură, simte că este deasupra tuturor celor
create.
Lumea, cu influența ei de fiecare zi, atât de apăsătoare prin ispite,
tensiuni și drame, insuflă teamă sufletului când acesta se simte singur. Atunci
i s-ar putea părea că este zdrobit de povoara atâtor situații și necazuri. Dar,
dacă el știe să se refugieze în acea tăcere totală în care se simte în Dumnezeu
și al lui Dumnezeu, din iubirea Sa și pentru iubirea Sa, nu se mai teme de
nimic, pentru că nu are nimic de care să se teamă, fiindcă este în Dumnezeu și
pentru Dumnezeu. Isus a spus: "Îndrăzniți!
Eu am învins lumea" (In
16,33). El nu se teme atunci când vin câțiva farisei și-i spun: "Ia și te du de aici, fiindcă Irod vrea să te
ucidă!". Isus le răspunde: "Mergeți
și spuneți acelui vulpoi: Iată, eu scot demoni și înfăptuiesc vindecări astăzi
și mâine, iar a treia zi ajung la capăt. Dar astăzi și mâine și în ziua
următoare trebuie să-mi urmez drumul, căci nu este cu putință ca un profet să
moară în afară de Ierusalim. Ierusalime, Ierusalime, care ucizi profeții și
bați cu pietre pe cei trimiși la tine, de câte ori n-am voit să adun copiii
tăi, precum cloșca își adună puișorii sub aripi, dar voi n-ați vrut. Iată, casa
voastră va deveni pustie" (Lc
13,31-34).
Casa vă va rămâne pustie: templul, în care trebuia să fie liniște, ca să se
audă Cuvântul care umple toate, fiindcă acest cuvânt este "Tată", spus lui Dumnezeu; dar l-ați
refuzat...
"Dumnezeu trăiește, acționează
și realizează tainele făpturii, ale unirii Sale cu noi, în cel mai lăuntric
sălaș al sufletului, în cele mai spirituale sfere ale omului. Așadar,ce
contează larma și activitatea de afară, dacă în sferele spirituale din adâncuri
domnește tăcerea? Tăcerea lăuntrică este deci cea mai importantă. Tăcerea
exterioară n-are preț decât în măsura în care o favorizează", spune
pr. Marie Eugene de l`Enfant Jesus.