Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația I
Tăcerea, spațiu vital pentru suflet
Intre muzicieni se obișnuiește a se spune că "Melodia cea mai frumoasă este aceea care nu s-a cântat niciodată",
ea stă rezervată în cutia de aur a tăcerii... O va cânta acela care deține
cheia de la cutia de aur, acela care va ști să intre în taina tăcerii... Se
pare că o păsărică a reușit această performanță. Ea tace luni de zile. Oamenii
cântă; sirenele sună; claxoanele țiuie la tot pasul; radio-receptoarele se iau
la întrecere; cocoșii anunță străjile din noapte pe coarde acordate sau nu;
vacile, oile, caprele și toate dobitoacele caută să-și facă simțită prezența
prin sunete mai mult sau mai puțin melodice; vrăbiile se ceartă într-un cor
asurzitor; turturelele gânguresc ceva, care pare un fel de dezaprobare față de
acest concert ce depășește limita decibelilor admiși. "Ah! dacă s-ar renaște în noi stima față de
tăcere, atmosferă admirabilă și indispensabilă a sufletului; altfel riscăm să
fim zdrobiți de atâtea zgomote asurzitoare, de atâta rumoare și țipete
disperate într-o lume așa de agitată și tumultuoasă a zilelor noastre!",
a spus oftând papa Paul VI. Spuneam că o păsărică a reușit această performanță
de a pătrunde în cutia de aur a tăcerii, spre a învăța o melodie pe care numai
ea singură o poate cânta, este pasărea furtunii din pădurile africane. Când se
dezlănțuie furtuna, când pe cer norii se calcă în picioare unii pe alții spre a
slobozi picuri de apă sau grăunțe de gheață, când fulgerele străbat abisurile
spațiale spre a se descărca în trăsnete drept în creștetul celor mai semeți
munți sau arbori, când tunetele zguduie pământul din balamale și pomii se
pleacă cu fruntea până la pământ în semn de umilință în fața stihiilor
dezlănțuite, când toate viețuitoarele se retrag în bârlogul lor și tac cuprinse
de fiori, când chiar omul își face cruci și aprinde o lumânare tresărind la
fiecare zgomot, atunci această păsărică cântă fără frică. A tăcut când alții au
cântat și au făcut "mult zgomot
pentru nimic", iar acum, când toți tac plini de groază, ea cântă.
Sufletul omului are trebuință de această dimensiune vitală, de multă
tăcere, ca să poată cânta când "soarele
se va întuneca, luna nu va mai străluci, stelele vor cădea de pe cer, iar
tăriile cerului se vor zdruncina, semnul Fiului Omului se va arăta pe cer,
semințiile pământului își vor bate pieptul" (Mt 24,29-30). Tăcerea este dimensiunea vitală a sufletului în care
se învață cea mai frumoasă și eroică melodie, menită să fie cântată cu îngerii
cerului... "un cântec nou"
(Apoc 5,9).
"Să profiți de un zgomot... Să-l asculți în tăcere și să-ți unești cu
el rugăciunea: zgomotul, de pildă, al unei nicovale, ascultă-l și oferă în
tăcere munca muncitorilor... Un clopot sună în amurg: urmărește-i undele în
văzduh și încredințează-le rugăciunea ta! Vântul șuieră și suflă... să mă rog
în tăcere pentru cei ce suferă de frig! Supersonicul care zguduie geamurile
gata să se spargă și face să-ți țiuie timpanele, are la bord câteva ființe
umane care au trebuință de sprijin sufletesc... Rapidul, care sfâșie noaptea cu
viteza sutelor de kilometri pe oră, cursele care transportă zecile de muncitori
și gem sub povara lor etc, îți oferă posibilitatea să te scufunzi în tăcerea
rugăciunii...
Este indispensabil crearea acestui spațiu de liniște; dar nu este ușor.
Și greutatea vine dinafară; și mai mult vine chiar dinăuntrul nostru.
Înafara noastră este atâta zgomot ce ne înconjoară: mii de apeluri ce ni se
adresează și atâtea surse sonore și vizuale care ni se impun ca obligatorii în
mare parte, dar apoi sfârșim prin a le accepta cu resemnare. Și astfel ne găsim
în situația ca, în mod inconștient, să nu putem face nimic, nu pentru că am
vrea zgomotul, dar pentru că el ne condiționează.
Este o abdicare de la intimitatea noastră. În același timp este și o
atrofiere a vitalității interioare: sufletul nu-și mai poate găsi "LOCUL"
unde să se întâlnească cu sine și cu alții. O confesiune tristă a lui Anatole
France: "Departe de a încerca să mă
cunosc pe mine însumi, m-am străduit întotdeauna să mă ignor. Consider
cunoașterea de sine drept o pricină de multe griji, de neliniști și de chin și
nimic altceva. M-am frecventat pe mine însumi cât mai puțin. Mi s-a părut că
înțelepciunea constă în îndepărtarea de imaginea proprie până la uitarea de
sine... Mic și mare, tânăr și bătrân, m-am târât totdeauna cât mai departe de
mine însumi" (Revue des Lectures, 15 nov. 1925 pag. 876). Scrierile
sale sunt pătrunse de un scepticism sinucigaș. Cui folosesc?
Când nu te găsești pe tine însuți ca să te faci fericit după asemănarea
Creatorului, care dintre oameni te-ar putea ferici? Cine este atât de fericit,
ca să împartă fericirea sa cu alții?...
Vedem în Evanghelia lui Luca, cap. 11, versurile 29-32, cum Isus califică
generația contemporană drept "rea".
De ce? Fiindcă "Cere un semn",
adică vorbește mult și tace puțin. Dacă ar tăcea mult, ar vorbi puțin, fiindcă
i-ar înțelege mesajul.
Mai departe, Isus scoate în evidență pe locuitorii din Ninive, care au
tăcut și l-au ascultat pe profetul Iona, care, la rândul său, înainte de a le
vorbi, a trebuit să tacă el însuși trei zile în pântecele peștelui; scoate în
evidență pe regina din Saba, care a venit de departe ca să tacă, ascultând
înțelepciunea lui Solomon; îl scoate în evidență pe Solomon, care l-a ascultat
pe Dumnezeu și a dobândit atâta înțelepciune încât a răpit admirația lui Ben
Sirah, care spune: "Cât de înțelept
erai tu, din tinerețile tale, și ca Nilul revărsai învățătura ta! Cu duhul tău
ai împânzit pământul și l-ai umplut cu pildele tale cele adânci la tâlc!"
(Sir 47,14-15).
Și acum, adaugă Isus, a apărut cineva "mai mare decât Solomon", fiindcă s-a născut din tăcerea lui
Dumnezeu Tatăl - "Primul născut"
- și a devenit Cuvântul, primul Cuvânt, al Tăcerii veșnice, ca să ne arate
calea mântuirii, prin păstrarea lui în intimitatea sufletului nostru. Cristos
ne-a eliberat de zgomotul Infernului. O spune clar sfântul Paul în scrisoarea
către Galateni, cap. 5,1: "Ca să fim
liberi, ne-a eliberat Cristos. Țineți-vă dar bine și nu vă lăsați prinși din
nou în jugul sclaviei!". Iar un proverb arab spune: "Ești stăpânul cuvintelor din inima ta, dar
ești sclavul acelora care și-au luat zborul din gura ta".
Să medităm mult CUVÂNTUL LUI DUMNEZEU, ca să nu ajungem sclavii cuvintelor
noastre, dar să fim liberi prin inspirația Duhului Sfânt.