MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea IV: Despre Taina sfîntului altar

Capitolul XV

DARUL EVLAVIEI
NU POATE FI DOBÎNDIT DECÎT
PRIN SMERENIE ȘI LEPĂDARE DE SINE

Vocea Domnului iubit

1. Darul evlaviei trebuie cerut lui Dumnezeu fără încetare, cu dor nestins; această rugă trebuie să fie făcută cu încredere și răbdare; darul, o dată primit, trebuie păstrat în inimă cu recunoștință și smerenie; răsădit de Domnul în suflet, darul trebuie lucrat cu sîrguință; cît timp sufletul stă în așteptare, clipa și calea alese de Dumnezeu pentru împărtășirea lui se cuvin lăsate în grija și paza Domnului. Ori de cîte ori nu te simți înflăcărat de rîvnă lăuntrică așa cum s-ar cuveni, ceea ce, în primul rînd, trebuie să faci e să te umilești, fără totuși a te lăsa abătut din cale-afară ori întristat peste măsură. Căci se întîmplă ca Dumnezeu să dea și dintr-o dată ceea ce a amînat vreme îndelungată; El dăruiește cîteodată la sfîrșit ceea ce la început a întîrziat să dăruie.

2. Dacă harul s-ar da totdeauna fără preget, după dorința și placul fiecăruia, omului șubred aceasta nu i-ar folosi cu adevărat. Tocmai de aceea este bine ca omul să aștepte harul evlaviei cu nădejde, pace, răbdare și umilință în suflet. Dacă harul întîrzie să coboare sau, pe nesimțite, ți se ia, gîndește-te că vina-i a ta, și lucrul se datorează păcatelor tale. Deseori cîte un lucru mărunt împiedică și stînjenește harul în suflet - dacă putem numi fleac ori lucru mărunt un lucru a cărui însemnătate e tocmai că stingherește zestrea unui bun atît de mare. Tocmai înlăturînd asemenea piedici - mici sau mari ca însemnătate - mai mult, biruindu-le cu desăvîrșire, vei căpăta ceea ce ceri prin rugăciune.

3. E de ajuns să te încredințezi lui Dumnezeu din toată inima, încetînd de a mai dori una sau alta, după cum ți-ar veni cheful sau pofta; ajunge să te reculegi temeinic întru tine, ca, neîntîrziat, să simți împăcarea și pacea punînd stăpînire pe sufletul tău; nimic, într-adevăr, nu-i mai bun, nimic nu-i tihnește mai bine sufletului decît împăcarea cu voința lui Dumnezeu. Iată de ce omul care, cu inimă curată, își înalță gîndul și dorințele spre Dumnezeu singur, cel ce se leapădă de orice iubire neorînduită, nemaisuferind să-l atingă nici o neplăcere venită de la făpturi, acela va fi cel mai bine pregătit să primească și harul ceresc, cel mai vrednic, cu adevărat, de darul lui Dumnezeu. Domnul își revarsă binecuvîntarea în vasul sufletelor care sînt golite de toate. Și cu cît cineva își desface mai deplin inima de legătura celor mai mici amănunte pămîntești, cu cît își răstignește poftele disprețuindu-le mai bine, cu atît harul va odrăsli mai lesne, cu atît se va revărsa mai îmbelșugat, cu atît mai sus va înălța acea inimă.

4. Atunci lumina va fi îmbelșugată și totul va deveni limpede; inima se va uimi și va tresălta, cuprinsă de fiorul păcii; căci mîna Domnului va fi asupra ei ca o pavăză și în mîna Domnului se va afla totul, pentru totdeauna. Aceasta va fi binecuvîntarea celui ce-l caută pe Dumnezeu din toată inima, a celui care nu zadarnic și-a primit sufletul (Ps 23, 4). O dată cu sfînta Euharistie, omul acela primește și marele har al unirii cu Dumnezeu: el nu caută mîngîierile evlaviei pentru sine, căci, mai presus de orice evlavie și mîngîiere, el pune slava și preamărirea lui Dumnezeu.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire