MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea IV: Despre Taina sfîntului altar

Capitolul X

NU TREBUIE SĂ NE ÎNDEPĂRTĂM
CU UȘURINȚĂ DE SFÎNTA ÎMPĂRTĂȘANIE

Vocea Domnului iubit

1. Cît mai des aleargă la izvorul harului și al milostivirii dumnezeiești, la fîntîna bunătății și a neprihănirii: astfel te vei putea tămădui de patimi și de imboldurile neînfrînate; astfel te vei învrednici de a căpăta noi puteri și vlagă împotriva tuturor ispitelor și a înșelăciunilor diavolului. Căci dușmanul cunoaște preabine care-i rodul tămăduitor al sfintei Cuminecături și încearcă, tocmai de aceea, în fel și chip, din toate puterile, să-i abată și să-i împiedice pe credincioși de la ea.

2. Unii simt mai tare loviturile și tîrcoalele diavolești atunci cînd se pregătesc să primească sfînta Împărtășanie. Însuși duhul necurat, după cum stă scris în cartea lui Iov, vine între fiii lui Dumnezeu (Iov 1, 6) ca să-i tulbure cu obișnuita sa ticăloșie, să-i sperie, sau să-i facă șovăielnici: ca astfel să le știrbească elanul dragostei, sau să le răpească cu de-a sila credința, îndepărtîndu-i tocmai de sfînta Împărtășanie sau făcîndu-i să se apropie de ea cu inima lîncedă. Și totuși omul nu trebuie să se sinchisească de vicleșugurile, nălucirile și uneltirile necuratului, oricît ar fi de josnice și de îngrozitoare, ci toate să i le azvîrle în cap. Mișelul trebuie disprețuit și luat fără milă peste picior, iar uneltirile și mîrșăviile lui nu trebuie să ne îndepărteze de la sfînta Cuminecătură.

3. Altceva care, adeseori, ridică piedici înaintea sfintei Împărtășanii este o greșită înțelegere a rîvnei pentru evlavie, sau îndoieli ale cugetului legate de mărturisirea păcatelor. Fă ce se cuvine, urmînd povețele unor conștiințe înțelepte, și lasă deoparte șovăiala și neliniștile fără rost, căci acestea toate stingheresc harul lui Dumnezeu și năruie pînă la urmă adevărata evlavie. Nu te îndepărta de sfînta Împărtășanie doar pentru că resimți o mică tulburare trecătoare a conștiinței; ci, mai curînd, aleargă la duhovnicul tău, mărturisește-i greutatea ce te apasă și iartă-i cu inimă largă pe cei care ți-au greșit. Dacă tu ai adus jignire altora, cere cu umilință iertare, și Dumnezeu te va ierta din toată inima.

4. La ce-ți folosește să amîni mereu sfînta Mărturisire și, tot așa, sfînta Cuminecare? Curăță-te cît mai curînd, nu pregeta să dai afară otrava, grăbește-te la leac și la tămăduire, și te vei simți mult mai bine decît lăsînd să treacă vremea. Dacă azi așa, mîine așa, nu te cumineci dintr-o pricină sau alta, vei găsi mereu alte pricini tot mai mari; și tot așa, te vei trezi împiedicat din ce în ce mai mult, simțindu-te din ce în ce mai înstrăinat de Taina sfîntului altar. Scutură-ți cît poți de repede povara de pe suflet, și te vei simți ușurat: la nimic, într-adevăr, nu folosește să întîrzii frămîntîndu-ți conștiința și să lași micile piedici de peste zi să te înstrăineze de Tainele dumnezeiești. Mai mult decît atît, amînarea sfintei Cuminecări mai mult dăunează decît face bine; căci astfel o grea amorțire poate pune stăpînire pe suflet. Într-adevăr, nu puțini sînt cei lîncezi și lăsători care amînă bucuroși Mărturisirea și sfînta Împărtășanie, tocmai pentru a nu se vedea siliți să se îngrijească mai mult de sufletul lor.

5. Ce păcat de cei care, lipsiți de tragere de inimă și săraci în dragoste, amînă cu atîta ușurință sfînta Împărtășanie! Cît de fericiți și de plăcuți lui Dumnezeu sînt însă cei care trăiesc curați la cuget, zilnic gata să se apropie de sfîntul Altar; cei care ar fi bucuroși să se poată împărtăși în fiecare zi, dacă le-ar fi îngăduit*, și dacă nu s-ar pune astfel neapărat în văzul și în gura lumii; cei care, din cînd în cînd, se înfrînează de la Sfînta Împărtășanie din smerenie sau dintr-o pricină întemeiată sînt vrednici de laudă pentru cuviința lor. Dacă, însă, nu se apropie de sfîntul Altar din lene, mai bine ar fi să se strunească pe sine și să facă ceea ce trebuie: Domnul va da ajutor dorințelor lor, după bunăvoința de care vor da dovadă, căci, mai înainte de orice, Dumnezeu ține seama întotdeauna de aceasta.

6. Dacă piedica este îndreptățită și cu temei, inima omului să fie plină de bunăvoință și însuflețită totuși de dorința de a se cumineca cu Domnul, astfel încît să nu fie lipsită de rodul preasfintei Taine. Într-adevăr, nu poate fi nici o opreliște ca sufletul evlavios să se apropie zi de zi, în orice ceas, de Domnul Cristos prin darul sfintei cuminecări spirituale; în afară însă de aceasta, sînt zilele și timpurile stabilite, cînd, cu toată dragostea și cuviința, omul se cade să-l primească pe Mîntuitorul său în Sfînta Taină, nu căutîndu-și propria mîngîiere în primul rînd, ci spre a aduce astfel laudă și cinste lui Dumnezeu. Căci ori de cîte ori, cu gîndul, el se împărtășește tainic în Cristos, de tot atîtea ori își primenește iubirea, reîmprospătîndu-și, cu evlavie, amintirea patimilor Domnului.

7. Cel ce se pregătește de sfînta Cuminecare doar cu prilejul anumitor sărbători, ori din obișnuință, nu va fi, de fapt, pregătit cu adevărat. Ferice de cel ce se jertfește pe sine cu totul lui Dumnezeu, ori de cîte ori se cuminecă ori săvîrșește Sfînta Liturghie. La sfîntul Altar nu fi nici zăbavnic, nici grăbit: urmează datina, după obișnuința celor în sînul cărora trăiești. Ferește-te de a le stîrni neplăcere sau plictiseală, ci păzește întocmai calea de mijloc și prevederile rînduite de mai marii tăi, gîndind mai mult la binele sufletesc al celor care te văd și te ascultă, decît la desfătarea evlaviei și a simțurilor aprinse în inima ta.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire