MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul XXXIV

CEL CE IUBEȘTE, SE BUCURĂ DE DUMNEZEU
MAI PRESUS DE TOATE BUNĂTĂȚILE PĂMÎNTULUI

1. Dumnezeul meu, adică tot ceea ce am mai scump pe lume! Ce mi-aș putea dori mai mult? Ce fericire mai mare aș putea rîvni? O, ce vorbă dulce și plină de desfătare, nu însă pentru cel ce îndrăgește lumea și cele ce se cuprind în ea, ci doar pentru iubitorul Cuvîntului. Dumnezeul meu, adică totul. Celui care știe să-l înțeleagă, Cuvîntul acesta îi este de ajuns; celui care iubește, îngînarea lui e o desfătare. Într-adevăr, ajunge să fii lîngă mine, că toate se prefac în plăcere; dacă, dimpotrivă, Tu lipsești, totul devine searbăd. Tu dai pace inimii, Tu împărtășești odihnă și tihnă fără margini, Tu ești sărbătoarea inimii. Tu faci ca, mulțumindu-ne de toate, să te binecuvîntăm întru toate. În afară de tine, nimic nu poate să ne mulțumească multă vreme; ca ceva să fie plăcut și desfătător e nevoie de darul și sarea înțelepciunii tale.

2. Poate oare ceva să nu placă celui care te iubește? Cît despre cel care nu te-ar iubi pe tine, ar putea oare ceva să-l desfete și să-l mulțumească cu adevărat? Căci cei ce nu află plăcere decît în înțelepciunea lumească, ori în poftele trupului, sînt lipsiți, în fapt, de cumințenie, de vreme ce sînt așteptați la tot pasul de nenumărate amăgiri și de zădărnicie, încheiate în cele din urmă prin moarte. Dimpotrivă, cei ce pășesc pe urmele pașilor tăi - disprețuind cele pămîntești, răstignind poftele trupurilor lor -, cu adevărat înțelepți se arată, căci de la năluciri deșarte se înalță la adevăr și de la carne la spirit. Unora ca aceștia le este dat să prindă cu adevărat gust pentru Dumnezeu și toată bunătatea făpturilor lui Dumnezeu s-o întoarcă în laudă și mulțumire Ziditorului a toate. Într-adevăr, alt gust și altă plăcere descoperă inima omului în Ziditorul tuturor făpturilor; alt gust cu totul în ființa făpturilor: uriașă, într-adevăr, e deosebirea dintre veșnicie și timp, dintre lumina însăși, necreată, și lumina primită prin oglindire.

3. O, lumină veșnică, înălțată mai presus de toate luminile create, trimite aurul razei tale să pătrundă ca un fulger adîncul cel mai ascuns al inimii mele. Spală-mă, umple-mă de voioșie, lămurește-mă, însuflețește cugetul meu cu tăria darului tău, să pot rămîne nedespărțit de tine, în culmea fericirii. Cînd, Doamne, va suna ceasul mult dorit al desfătării, cînd, cu nesaț, ființa ta va fi cu adevărat totul pentru mine? Cît timp nu se va întîmpla aceasta, nu voi cunoaște nici bucurie deplină. Dar, din păcate, iată, ce durere: omul vechi își duce mai departe zilele în mine: nu-i cu desăvîrșire răstignit, nu-i cu desăvîrșire mort; încă se răzvrătește și cîrtește împotriva spiritului, se războiește mocnit, încercînd să scuture stăpînirea curată și pașnică a sufletului.

4. Tu însă, Domnul meu, cel ce stăpînești asupra puterilor mării și potolești răzvrătirea talazurilor, vino în ajutorul meu! Spulberă-i pe cei ce mă împresoară cu luptă; zdrobește-i cu puterea brațului tău, pururi neînfrînt. Arată-ți, rogu-te, mărinimia și slava: căci în afara ta, Domnul și Dumnezeul meu, nu este pentru mine nici oblăduire, nici scăpare.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire