MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul XXII

SĂ NU DĂM NICIODATĂ UITĂRII
MULȚIMEA BINEFACERILOR
LUI DUMNEZEU

1. Deschide, Doamne, inima mea asupra legii tale și fă să pot umbla pe cărările poruncilor tale. Fă să pot înțelege voința ta și, cu multă ascultare și cu toată luarea aminte, să pot purta pururi în mine amintirea tuturor binefacerilor tale și a fiecăreia în parte, ca astfel să-ți pot aduce mereu prinosul cuvenit de mulțumire. Nu pot să nu recunosc că nu sînt în stare să-ți aduc mulțumire cum se cuvine nici măcar pentru cea mai mică dintre binefacerile tale. Sînt mult mai prejos decît toate bucuriile pe care mi le împărtășești și, ori de cîte ori mă gîndesc la mărirea ta, mintea și sufletul amuțesc în mine.

2. Toate cîte le avem, - de la trup și de la suflet, tot ceea ce ne este dat să avem, pe din afară sau pe dinăuntru, de la fire sau de la har, - toate sînt binefaceri izvorîte din tine, toate vorbesc despre bunătatea, dărnicia și sfințenia ta, de la care purcede tot lucrul de care noi, făpturile tale, ne bucurăm. Și chiar dacă unii primesc mai multe, alții mai puține, toate, oricum, purced de la tine, și nici o fărîmă din nimic nu poate veni nimănui decît tot de la tine. Iar cel ce primește cumva o parte mai mare, nu se poate făli ca și cînd și-ar fi primit darul de la sine, nu se poate înălța pe sine peste ceilalți, nu poate, pe cei mai puțin avuți decît el, să-i jignească: mai mare și mai bun cu adevărat este cel care își însușește cel mai puțin din ceea ce are și care, mulțumind lui Dumnezeu pentru toate, se umilește pe sine din toată inima. Tot astfel, cel ce se pune pe sine mai prejos decît toți ceilalți, socotindu-se cel mai puțin vrednic din toți, acela e cel mai vrednic și cel mai în măsură să primească darurile cele mai mari.

3. Cel ce primește mai puțin nu trebuie să se întristeze nici să se supere sau să fie invidios: pe tine, Dumnezeule, el trebuie și mai mult să te caute și bunătatea ta să ți-o laude mai mult încă, deoarece împarți cu atîta mărinimie, în dreapta și în stînga, fără să te uiți la vrednicia anume a cuiva. Toate purced de la tine: iată de ce, în toate, se cade să fii lăudat. Tu știi cel mai bine ceea ce-i mai potrivit și mai prielnic fiecăruia: Tu știi de ce cutare se cade să primească oblăduire mai multă, cutare mai puțină; acestea toate sînt rosturi pe care nu noi, ci Tu le știi și le cumpănești, căci vredniciile fiecăruia doar ție îți sînt întru totul cunoscute.

4. Iată de ce, Doamne Dumnezeul meu, văd un mare bine în faptul că nu am parte de belșug de daruri bătătoare la ochi, care să atragă asupra mea cinstea și uimirea celorlalți; ca, văzînd sărăcia și nemernicia mea, să nu iau nimic din ceea ce mi se întîmplă drept o pacoste sau o pricină de a fi ursuz, posac ori trist; ci dimpotrivă, să mă bucur și să fiu voios; căci Tu, Doamne, ți-ai ales prieteni și slujitori dintre cei săraci și smeriți, din rîndul celor disprețuiți de lumea aceasta. Cea mai bună dovadă sînt înșiși apostolii tăi, pe care i-ai rînduit mai mari peste întregul pămînt (Ps 44, 17). Și, cu toate acestea, viața lor pe pămînt a fost fără vrajbă, curată și umilă în totul, știut fiind că s-au bucurat chiar să sufere batjocură pentru numele tău (Fapte 5, 41) și că au îmbrățișat cu multă dragoste tocmai acele lucruri de care lumea se îngrozește.

5. Nimic, într-adevăr, nu trebuie să aducă mai multă bucurie celui care te iubește și îți cunoaște binefacerile decît tocmai îndeplinirea voinței tale și primirea fără șovăire a hotărîrilor luate de tine din vecie; pînă într-atît încît omul să primească bucuros să fie ultimul, acolo unde oricine și-ar dori să fie primul; să fie împăcat și mulțumit la fel de bine cu locul de pe urmă cum ar fi cu locul din frunte; să nu se simtă jignit de înjosiri și ocări; să țină la bunul său nume la fel de puțin pe cît ar ține altul de mult la faimă și glorie. Pentru că voia ta și cinstea numelui tău se cade să treacă mai înainte de orice: ele trebuie să dea sufletului mai multă mîngîiere și plăcere decît toate darurile și binefacerile primite pînă acum sau de acum încolo.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire