MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul V

MINUNATUL ROD AL DRAGOSTEI DUMNEZEIEȘTI

1. Fii binecuvîntat, Părinte ceresc, Tatăl Domnului meu Isus Cristos, căci te-ai îndurat să-ți amintești de mine, sărmanul! Părinte al îndurărilor și Dumnezeule a toată mîngîierea, îți mulțumesc pentru că binevoiești să-mi dai alinare, mie celui nevrednic de mîngîiere. Fii binecuvîntat și slăvit întotdeauna, împreună cu Fiul tău unul născut și cu Sfîntul Duh, Mîngîietorul, în toți vecii vecilor! O, Doamne, Dumnezeul meu, dragostea mea sfîntă, atunci cînd vei veni să-ți faci lăcaș în sufletul meu, tot lăuntrul meu va fremăta de fiorul fericirii. Tu ești slava și veselia inimii mele; Tu ești nădejdea și scutul meu apărător în ziua încercării și amărăciunii mele.

2. Dar, fiindcă sînt încă slab în dragoste și nestatornic în virtute, am nevoie să fiu îmbărbătat și mîngîiat de tine. Vino la mine cît mai des și învață-mă învățăturile sfințeniei. Scapă-mă de patimile rele și lecuiește inima mea de orice pofte neorînduite, ca, vindecat temeinic și curățit cum se cuvine, să fiu în stare să te iubesc, să fiu întărit în răbdare, să rămîn neclătinat în statornicie.

3. Mare împlinire este dragostea, zestre cu adevărat fără pereche, căci singură ea poate preface apăsarea oricărei poveri într-o sarcină ușoară; singură ea - cu aceeași inimă împăcată - poate duce juguri felurite, oricît de grele. Povara n-o împovărează, amărăciunea o preface în dulceață și plăcere. Nobila iubire de Isus îmbie la săvîrșirea faptelor celor mai mari, ea insuflă voinței dorința arzătoare de desăvîrșire. Iubirea tinde spre cele înalte, ea nu se lasă împiedicată de nimicurile pămîntești. Iubirea se vrea liberă și nestingherită de poftele lumești; vrea ca privirea ochiului ei lăuntric să nu-i fie încurcată în plăceri trecătoare; nu se lasă trasă în jos și biruită de necazuri. Nimic nu-i mai dulce decît iubirea, nimic nu-i mai puternic ca ea, nimic mai înalt, nimic mai cuprinzător, nimic mai voios, nimic mai dătător de îndestulare și mai plin de bunătate, în cer și pe pămînt: iubirea s-a născut din Dumnezeu; ea nu-și poate afla odihna decît tot în Dumnezeu, mai presus de lumea părelnică a făpturilor trecătoare.

4. Iubirea dă omului aripi, agerime, voioșie; cel care iubește este liber și nici un lanț nu-l mai ține. El dăruiește totul tuturora și se bucură de toate împreună cu toți, căci își află totdeauna pacea, înainte de orice, în binele suprem, cel din care izvorăște și se revarsă tot ce este bun pe lume. Nu se uită la daruri, ci - mai presus de toate bunătățile și darurile - își înalță inima la Cel ce dăruiește totul. De multe ori, iubirea nu cunoaște noimă, căci pe cel care iubește rîvna îl înflăcărează mai presus de măsură. Iubirea nu simte poverile, nu știe ce-i osteneala; se avîntă mai presus de puteri; nu vrea să știe de neputință, căci socotește că totul îi stă în putere și îi este îngăduit. Tocmai de aceea poate orice, multe îndeplinește și izbutește des, acolo chiar unde cel lipsit de flacăra iubirii s-ar da bătut și ar cădea răpus.

5. Iubirea e pururi trează, ba, chiar atunci cînd adoarme, stă în fapt de veghe. Osteneala n-o ostenește, piedicile n-o împiedică, teama n-o înfricoșează; ca o văpaie vie, ca o făclie aprinsă se ridică spre înalt și-și croiește drum sigur către cer. Cel care iubește pricepe ceea ce înseamnă acestea toate; dorul înflăcărat al sufletului care iubește străbate pînă la Dumnezeu ca strigătul inimii: Dumnezeul meu, iubirea mea! Tu ești cu totul al meu, eu sînt cu totul al tău!

6. Lărgește inima mea întru iubire, să pot învăța și deprinde gustul și dulceața dragostei, în dragoste să mă contopesc și întru ea să plutesc, prin tine. Iubirea să pună cu totul stăpînire pe mine, să mă uit pe mine însumi în înflăcărarea și freamătul văpăii ei orbitoare. Să cînt cîntecul iubirii, să te urmez, iubirea mea, în înaltul tăriei, să se topească inima mea în laudele tale, să mă străbată cu totul fiorul de fericire al dragostei. Să te pot iubi mai mult decît pe mine însumi, iar pe mine însumi, doar din dragoste pentru tine; în tine să pot iubi pe toți cei ce te iubesc cu adevărat, după cum poruncește legea iubirii străluminînd din tine.

7. Iubirea este ageră, sinceră, evlavioasă, voioasă, dulce, puternică, răbdătoare, credincioasă, înțeleaptă, darnică, neînfricată; ea niciodată nu se caută pe sine. Într-adevăr, de îndată ce începe căutarea de sine, iubirea pălește și piere. Iubirea este prevăzătoare, smerită și dreaptă; nu-i molatică, nu-i ușuratică, nu tinde spre lucruri deșarte; priveghetoare, curată, statornică, pașnică și pururi de strajă simțurilor e iubirea. Iubirea este supusă și ascultătoare față de mai mari; pe sine se disprețuiește și se smerește; față de Dumnezeu este plină de evlavie și de recunoștință; încrederea și nădejdea și-o pune pe de-a întregul în El, chiar atunci cînd i se pare că e părăsită, căci dragoste fără durere nu se poate în viața aceasta.

8. Cine nu este gata pentru orice suferință, gata să se lase cu totul în voia celui iubit, acela nu este vrednic de a fi socotit în rîndul celor ce iubesc cu adevărat. Se cade, cu adevărat, ca cel care iubește să îndrăgească voios toate amărăciunile și vitregiile de dragul celui la care ține și nici o împotrivire să nu-l poată împiedica de la aceasta.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire