LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Miercuri - Magnificat
(Lc 1,46-55)

Maria a spus:
"Sufletul meu îl preamărește pe Domnul
și duhul meu se bucură în Dumnezeu,
Mântuitorul meu,
pentru că a privit umilința slujitoarei sale;
iată că de acum
toate generațiile mă vor numi fericită,
pentru că Cel Puternic
mi-a făcut lucruri mari:
sfânt este numele lui.
Îndurarea lui față de cei ce se tem de el
este din generație în generație.
Și-a arătat puterea brațului său:
i-a risipit pe cei mândri
cu planurile inimii lor;
i-a răsturnat pe cei puternici de pe tronuri
și i-a înălțat pe cei umili;
i-a umplut cu bunuri pe cei flămânzi,
iar pe cei bogați i-a trimis cu mâinile goale;
a venit în ajutorul lui Israel, slujitorul său,
amintindu-și de îndurarea sa,
după cum a promis părinților noștri,
lui Abraham și urmașilor lui
pentru totdeauna".

 

Mărește, suflete al meu, pe Domnul

În "imnul Mariei" există o evidentă rezonanță a rugăciunilor vetero-testamentare și a psalmilor. Toate făgăduințele făcute de Dumnezeu oamenilor sunt adresate Maicii Domnului. Avem aici un optim exemplu de cum să ne recităm psalmii și celelalte rugăciuni, inclusiv cele compuse de noi. Putem să raportăm la noi ceea ce alții au trăit; avem dreptul să o facem, pentru că fiecare psalm, fiecare rugăciune este scrisă prin inspirația Spiritului Sfânt.

Evreii învățau psalmii pe de rost. Și în primele timpuri creștine învățarea psalmilor făcea parte din formația creștină și din pregătirea pentru botez; totdeauna e la fel; și azi este folositor, nu doar să citești psalmii, ci să îi ști chiar pe de rost, astfel încât să-ți fie permanent în minte, oricând în viață. Psalmii dau formă sentimentelor noastre, pentru că ne fac să trăim relația dintre Scriptură și sufletul nostru. Recitarea psalmilor, din cele mai vechi timpuri, era considerată un fel de protecție a minții împotriva influxului de gânduri rele și nefolositoare.

 

A căutat spre smerenia roabei Sale

Acest verset exprimă tema principală a imnului și e ca și cum ar spune întreg sensul vieții Fecioarei Maria. Este sfânta cea mai mare, regina îngerilor, a martirilor, a confesorilor; dar în ce constă adevărata ei grandoare? Nu a murit ca martir, nu știm nimic despre posturile ei, nu a dus o viață eremitică, nu era călugăr, nu a ținut predici nimănui. De toate aceste informații edificatoare sunt pline biografiile a mii de sfinți din istoria Bisericii: ei, cu aceste manifestări exterioare de sfințenie, o depășesc pe Maria. Dar nimeni nu a depășit-o în modestie. Toată viața sa a fost împlinirea cuvântului pe care l-a dat ca răspuns îngerului: "Fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Modestia înseamnă a da loc lui Dumnezeu, pentru a putea acționa. Modestia este reflexul vieții intime a lui Dumnezeu însuși: Fiul împlinește toată voința Tatălui și tocmai de aceea este Fiu.

Apoftegmele Părinților vorbesc despre dialogul diavolului cu un călugăr. Cel rău spune: "Tu te trezești devreme, eu nu dorm niciodată. Tu postești, eu nu mănânc nimic. Un singur lucru nu pot face: să fiu modest". Modestia este rădăcina tuturor celorlalte virtuți creștine.

 

Mi-a făcut mie mărire Cel-Puternic

E interesant să ne oprim asupra aparentei incoerențe a acestor texte și a diversității de comportamente pe care o manifestă. Fecioara Maria se prezintă ca o foarte umilă roabă a Domnului și, îndată după aceea, adaugă: "De acum mă vor ferici toate neamurile". Putem fi modești și să avem o atât de înaltă imagine de sine? Dacă am privi întrebarea numai cu ochi omenești, nu ar rămâne decât calea compromisului, recomandată de înțelepții păgâni care alegeau calea de aur, de mijloc, justa măsură între a te stima prea mult și a te stima prea puțin, între a avea o înaltă opinie de sine și a suferi de complexe de inferioritate.

Soluția creștină este, însă, deosebită. Sfântul Augustin aseamănă modestia cu un arbore: își trimite rădăcinile în jos, își înalță coroana în văzduh. Cine se umilește în ochii lui Dumnezeu, în aceeași clipă devine mare, pentru că Dumnezeu îl ridică prin darurile Sale. După frumoasa expresie a Sfântului Grigore de Nyssa, "modestia este o pogorâre spre înalt".

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire