LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Marți - Dumnezeu se revelă pruncilor
(Lc 10,21-24)

În ceasul acela a tresăltat de bucurie în Duhul Sfânt și a spus: "Te preamăresc pe tine, Tată, Domn al cerului și al pământului pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și învățați și le-ai descoperit celor mici. Da, Tată, pentru că aceasta a fost dorința ta. Toate mi-au fost date de Tatăl meu și nimeni nu știe cine este Fiul, decât Tatăl, nici cine este Tatăl, decât Fiul și acela căruia Fiul vrea să-i reveleze". Apoi, întorcându-se către discipoli, le-a spus aparte: "Fericiți ochii care văd ceea ce vedeți voi, căci vă spun: mulți profeți și regi au voit să vadă ceea ce vedeți voi, și n-au văzut, și să audă ceea ce auziți voi, și n-au auzit".

 

Mulțumescu-Ți, Părinte, Doamne al cerului și al pământului, că ai ascuns acestea de cei înțelepți și de cei pricepuți

Să ne imaginăm că suntem la expoziția unui tânăr artist. Lumea trece, dar puțini se opresc, ba unii mai și schițează câte-o grimasă disprețuitoare. Dar iată un domn care se oprește îndelung în fața unui tablou, trece la următorul, apoi se întoarce să-l mai contemple o dată pe cel dintâi. Iată, așadar, că există cineva care l-a înțeles pe artist și știe să-l aprecieze. Ce bucurie pentru pictor!

Textul Evangheliei trimite către o experiență de acest gen. Înseamnă oare și că Isus e bucuros să nu fie înțeles de către cei înțelepți și de către cei inteligenți? Cuvintele Lui pot fi înțelese prin analogiile biblice. În Vechiul Testament se povestește adesea despre războaiele purtate de Israel. Autorii se opresc în principal asupra acelor episoade în care evreii înving armate incomparabil mai puternice decât ei: când Dumnezeu face să triumfe mica turmă, victoria apare în mod clar ca un dar al Său. La fel și aici. Există, probabil, profesori erudiți de teologie care cred că au înțeles misterele credinței creștine. Dar mult mai adevărat e contrariul: cei care înțeleg mai bine aceste mistere sunt "simplii creștini" care le trăiesc. Credința este pentru ei un dar de la Dumnezeu.

 

Nimeni nu cunoaște cine este Fiul decât numai Tatăl, și cine este Tatăl decât numai Fiul și cel căruia vrea Fiul să-i descopere

Pe Capitoliu, în Roma, există o biserică numită Ara coeli, altarul cerului. Pe una din coloanele ei găsim inscripția: Ex cubiculo Augusti, din dormitorul lui Augustus. Tradiția povestește că împăratul a avut un vis în aceeași noapte în care se năștea Hristos. Dimineața următoare a dat poruncă să se ridice un altar zeului necunoscut. Romanii admiteau în religia lor cultele tuturor divinităților care erau venerate în vreun teritoriu din imperiu. A include acești zei însemna a avea putere asupra regiunii lor de proveniență.

Dumnezeul lui Israel e diferit de ceilalți: este ascuns, adică incognoscibil pentru toți oamenii. În acest caz, cine altcineva poate să-L cunoască, dacă nu Fiul, "Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat"? Dar dacă Isus este Fiul lui Dumnezeu, înseamnă că va fi fiind El însuși incognoscibil de către rațiunea umană. Apostolii L-au văzut, Evanghelia Îl descrie, dar toate astea ne oferă doar latura "exterioară" a existenței Sale. Divinitatea Lui transpare, dar ca în imaginile sacre. Sfinții sunt cei care întotdeauna mai bine și întotdeauna mai mult sporesc în cunoașterea lui Hristos. Chiar și simplii creștini Îl cunosc în funcție de gradul sfințeniei lor, și cu siguranță mai degrabă prin intermediul rugăciunii decât prin studiu.

 

Le-ai descoperit pruncilor

Există două expresii asemănătoare: "descoperire" și "revelare". În ambele cazuri este vorba despre ceva ce începe să apară, și vedem ceea ce înainte nu vedeam. Cristofor Columb a descoperit America, a cărei existență n-o bănuia nimeni, și nu a fost o treabă ușoară. Când tensiunea pe navă era la culme, iar marinarii, obosiți, începeau să-și manifeste nemulțumirea, un tânăr descoperi, în depărtare, o fâșie de pământ.

Când este vorba de o "descoperire" suntem activi: am căutat și ne-am trudit, și este și meritul nostru dacă lucrul a apărut. Dar când e vorba despre o "revelare" meritul, dimpotrivă, este al celui care revelează. Nu putem spune că Sfânta Bernadeta Soubirous, la Lourdes, "a descoperit"-o pe Preasfânta Fecioară: ea a avut mai degrabă o "revelație".

În istoria Bisericii există numeroase cazuri de acest fel, și este interesant că aceste revelații, cel mai adesea, sunt date copiilor, oricum celor "mici". Când Evanghelia folosește această expresie nu se referă doar la tinerețea fizică, ci la acel ceva pentru care ea este o imagine: ochii limpezi, modestia, prospețimea, disponibilitatea spre primirea adevărului ca dar și entuziasmul capabil de a-l realiza în viață. Dumnezeu nu revelează adevărurile sale pentru a satisface curiozitatea oamenilor, ci pentru ca ei să fie semințe care cresc pe ogorul vieții.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire