LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Luni - Lucrările cu puterea lui Dumnezeu
(Mt 21,23-27)

După ce a intrat în templu, în timp ce învăța, s-au apropiat de el arhiereii și mai-marii poporului și i-au spus: "Cu ce autoritate faci acestea și cine ți-a dat această autoritate?" Dar Isus le-a răspuns: "Vă voi întreba și eu un lucru. Dacă îmi veți răspunde, vă voi spune și eu cu ce autoritate fac acestea. Botezul lui Ioan de unde era: din cer sau de la oameni?" Dar ei discutau între ei: "Dacă spunem: «Din cer», ne va zice: «Atunci de ce nu ați crezut în el?» Iar dacă spunem: «De la oameni», ne temem de popor pentru că toți îl consideră pe Ioan ca profet". Și i-au răspuns lui Isus: "Nu știm". Atunci el le-a zis: "Nici eu nu vă spun cu ce autoritate fac acestea.

 

Cu ce putere faci Tu acestea?

Vindecările bolnavilor erau, printre lucrările făcute de Isus, cele care uimeau cel mai mult lumea. Și astăzi există vindecători cu puteri speciale; natura dă unor persoane capacități și forțe speciale, și nu e nimic miraculos în asta. Miracolele lui Hristos, în schimb, depășeau darurile naturale, exista în El o putere superioară. Dar cum să o atribui unei intervenții divine? Și dacă era, cumva, fructul spiritului rău? Putea fi legitim să suspectezi așa ceva. De aceea Isus asigură poporul spunând că acționează cu puterea primită de la Tatăl; ba mai mult, se poate spune că Tatăl însuși operează miracole prin intermediul fiului (In 10,25). Iar mulțimile se minunau că Dumnezeu a dat o astfel de putere oamenilor.

Toată istoria mântuirii arată cum Dumnezeu "coboară" către oameni și le dă lor puterea Sa divină. Acest mister rămâne până azi fundamentul Bisericii, mai ales al rugăciunilor sale și al sacramentelor sale.

 

Arhiereii și bătrânii poporului I-au zis: "Cu ce putere faci Tu acestea?"

Iată o întrebare care se întâlnește adesea. Să luăm un miracol din Lourdes. Înainte de a considera miraculoasă o vindecare, un medic necredincios sau ateu va putea face multe ipoteze, va consulta rapoartele medicale, va asculta mărturiile directe ale celor ce se găseau lângă pacient. La sfârșit, probabil va declara că nu este în măsură să explice acel tip de vindecare, deoarece iese din sfera experienței medicale. Dacă cineva îl va întreba de se poate vorbi de o intervenție divină, va spune că asta nu e de competența lui, dar că, personal, el nu crede în miracole.

Cine nu crede în Dumnezeu nu poate admite intervenția Lui în lume. Conducătorii poporului lui Israel nu vor să creadă că Isus este Mesia, prin urmare nici nu pot să considere divine operele Sale. Nici astăzi Biserica nu va putea convinge pe cine nu crede. Scriitorul Franz Werfel a pus această frază pe frontispiciul Cântului său despre Sfânta Bernadeta: "Cine crede în Dumnezeu nu are nevoie de miracole, iar cine nu crede în Dumnezeu, nu va fi ajutat să creadă de nici un miracol".

 

Botezul lui Ioan, de unde a fost?

Pentru a evalua un caz concret sunt importanți martorii de încredere cărora li se va cere o părere. Sfântul Ioan Botezătorul dă o clară și decisivă mărturie despre Isus (In 1,29ss). E un martor demn de încredere, iar poporul Îl crede; dar nu-i convinge pe conducătorii poporului, care pun la îndoială cuvintele Lui.

De două mii de ani milioane de credincioși dau mărturie despre învățătura lui Hristos și a Bisericii, iar unii suferă martiriul și moartea. Cuvântul grec martyres înseamnă, de fapt, martor. Și totuși sunt mulți cei ce nu cred în acești martori și le mai și neagă orice credibilitate. Este consecința logică a ateismului: cine nu crede în Dumnezeu încetează a mai crede și în oameni. Fructele acestui comportament le vedem în experiența cotidiană.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire