LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Joi - Sfântul Ioan Botezătorul
(Mt. 11, 11-15)

Adevăr vă spun, nu s-a ridicat, dintre cei născuți din femeie, unul mai mare decât Ioan Botezătorul. Însă cel mai mic din împărăția cerurilor este mai mare decât el. Din zilele lui Ioan Botezătorul și până acum, împărăția cerurilor este asaltată cu violență și cei violenți o iau prin forță. Căci toți profeții și Legea au profetizat până la Ioan și, dacă vreți să admiteți, el este Ilie care trebuie să vină. Cine are urechi, să asculte!

 

Între cei născuți din femei nu s-a ridicat unul mai mare decât Ioan Botezătorul

În icoanele care reprezintă Botezul lui Isus în apa Iordanului, Sfântul Ioan Botezătorul este pictat ca un om de statură înaltă, cu un picior întins spre Iordan și celălalt retras mai în spate. Asta vrea să spună că el stă între Vechiul și Noul Testament.

Marile personaje ale Vechiului Testament se disting prin darul profeției. Misiunea lor este să arate încotro merge istoria Israelului și să le reamintească evreilor că tot ceea ce se petrece capătă sens numai în vederea venirii lui Mesia.

Sfântul Ioan este ultimul profet și nu-l mai indică pe Mesia prin intermediul semnelor, ci direct, în persoană: "Iată Mielul lui Dumnezeu" (In. 1,36). Propovăduirea sa e ultima înaintea celei a lui Isus. Istoria poporului ales începe și sfârșește, deci, cu două mari personaje: Avraam și Ioan Botezătorul. Avraam e "tatăl tuturor credincioșilor" (Ga 3,6; Rm 4). Mântuirea începe cu credința și speranța. Credința e destinată să crească și să devină viziune, iar Ioan vede pe Mesia.

O poveste asemănătoare se repetă neîncetat, simbolic, în viața noastră. Când credem în Dumnezeu și îi acordăm deplină încredere, sosește momentul în care vedem și experimentăm că am făcut bine, că Dumnezeu e cu noi.

 

Totuși, cel mai mic întru Împărăția cerurilor este mai mare decât el

Acest text biblic nu e ușor de înțeles; și, într-adevăr, el a fost interpretat în diverse moduri. Exegeza modernă propune chiar o explicație care duce la schimbarea traducerii. În loc să se spună "cel mai mic" ar trebui să fie "cel mai tânăr". În asemenea caz, Isus ar fi vorbit despre sine, și atunci înțelesul textului este simplu: "Ioan Botezătorul este cel mai mare dintre profeți, dar eu, care sunt mai tânăr, sunt cel mai mare, cu Mine împărăția lui Dumnezeu a venit deja".

Interpretarea din trecut suna altfel. Se comparau cele două Testamente, Vechiul și Noul, și valoarea lor. Evreii au primit de la Dumnezeu Legea și profeții, și a fost un mare dar al grației lui Dumnezeu. Însă un dar și mai mare este să primești un om în Biserică: botezul îl transformă într-un fiu al lui Dumnezeu, iar în euharistie el se unește cu Hristos însuși.

Această interpretare ne ajută să ne dăm seama de privilegiul pe care îl avem și de mijloacele de salvare care ne sunt oferite în calitate de membri ai Bisericii.

 

Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăția cerurilor se ia prin asalt, iar cei ce dau asaltul o cuceresc

Și versetul acesta a fost explicat în două moduri de către autorii spirituali. Prima explicație este simplă, dictată de experiență. De la începuturi până astăzi Biserica a fost întotdeauna, mai mult sau mai puțin, persecutată. Trebuie să ținem cont de asta; aceasta e istoria ei. Biserica "mică" suntem noi înșine, deci și în viața noastră personală orice decizie bună va întâlni o rezistență. Sfântul Ignațiu de Loyola spunea că tocmai adversitatea e aceea care-l asigură pe un creștin că a făcut alegerea corectă.

În literatura monastică se atribuia acestui verset evanghelic o altă semnificație. Împărăția lui Dumnezeu, Biserica, darurile Spiritului Sfânt sunt deja aici, între noi, la dispoziția noastră. Și totuși, convertirea presupune efort, iar a-L urma pe Hristos cu adevărat nu-i o treabă ușoară. Omul trebuie să se constrângă, să-și facă violență. Dar tocmai cei "violenți", în sensul pozitiv al termenului, sunt cei care iau în posesie împărăția lui Dumnezeu. Este aceeași concluzie cu cea din "Imitatio Christi": "Vei avansa în măsura în care te vei înfrunta pe tine".

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire