LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins VIII. Femeile sfinte

"Iar în urma lui venea o mare mulțime de popor și femei care boceau, își băteau pieptul și plângeau" (Lc. 23,27).

În lumea antică, pe vremea lui Isus, femeia nu se bucura de mare trecere și considerație, dimpotrivă, în general femeia figura în inventarul casei pe lângă sclavi, pe lângă uneltele de muncă și celelalte obiecte pe care bărbatul le avea pe lângă gospodăria sa. "Cine are încredere în femeie poate să aibă încredere și în tâlhari", scria marele Hesoid. Iar poetul Iponat, reprezentantul unei culturi splendide care a înflorit în Asia Mică scria: "Două zile fericite cunoaște femeia în viața ei: ziua în care se îmbracă mireasă și ziua în care o înghite pământul negru". Filozofii își puneau în serios problema dacă femeia este înzestrată cu suflet sau trebuie așezată în rândul ființelor lipsite de suflet. La evrei condiția femeii era ceva mai bună: totuși în cărțile de rugăciune ale evreilor era și această rugăciune pe care o spuneau, bineînțeles bărbații. Binecuvântat să fii tu, Doamne, Dumnezeul nostru, pentru că nu mai făcut nici păgân, nici femeie, nici lipsit de cunoaștere". Locul femeii deci e undeva la mijloc: între păgâni și cei lipsiți de minte. Disprețul sexului tare față de sexul slab e evident. Dar dacă urmărim cu atenție desfășurarea patimilor lui Isus și modul în care sau comportat bărbații și femeile față de Isus în aceste momente grele ne dăm seama cât de șubrede sunt criteriile de apreciere ale omului și mai ales ne dăm seama că adevărata tărie nu stă în forța mușchilor, ci în sufletul și inima omului. Căci dacă cercetăm evangheliile ne întrebăm: cine a hotărât în sinedriu moartea lui Isus? Cine a asmuțit poporul și la determinat să ceară eliberarea lui Baraba, a unui tâlhar și să ceară răstignirea lui Isus? Cine l-a șantajat pe Pilat: "dacă îl eliberezi pe acesta nu ești prietenul împăratului căci cine se face pe sine rege este dușmanul împăratului? Au fost copii poporului evreu: toți bărbați. Cel care a rostit sentința de condamnare la moarte împotriva lui Cristos a fost Pilat un bărbat. Cel care l-a vândut pe Cristos dușmanilor a fost Iuda tot un bărbat. Cei care l-au biciuit pe Cristos și și-au bătut joc de el o noapte întreagă în pretoriul lui Pilat, care l-au încununat cu spini l-au condus la locul de execuție, i-au bătut cuiele în mâini și în picioare, i-au străpuns coasta cu sulița, au fost soldații Romani: toți bărbați. Unde erau bărbații prietenii buni ai lui Cristos? Unde era Petru stânca, temelia bisericii, primul Papă? Unde erau primii episcopi apostolii? Toți, afară de Ioan l-au abandonat, l-au părăsit pe Isus în momentul arestării, și-au găsit ascunzători bune unde să nu fie găsiți. În Vinerea Mare sexul tare s-a arătat slab, a dat dovadă de cruzime și lașitate, iar sexul slab sa arătat tare. În oceanul de ură ce se revărsa asupra lui Cristos s-au găsit câteva inimi iubitoare, simțitoare compătimitoare care au bătut și au suferit alături de Isus și acestea au fost inimi de femei. În uraganul de urlete ce se dezlănțuie împotriva lui Isus, au curs totuși niște lacrimi pentru el, iar aceste lacrimi au curs din ochii unor femei. Nu lacrimi șterse pe furiș cu capătul batistei, căci scrie evanghelistul, "femeile care îl urmau pe Isus pe drumul calvarului boceau și-și băteau pieptul". Strigătele lor de jale voiau parcă să acopere urletele mulțimii, erau strigăte de jale izvorâte dintr-o durere ce li se punea pe inimă, și-și băteau pieptul voind parcă să-și potolească bătăile inimii, să nu li se spargă pieptul. Legea romană permitea rudelor condamnatului la moarte să-i pregătească și să-i dea o băutură aromată, vin amestecat cu balsam ca să-l amorțească și să-i ușureze suferințele răstignirii. Femeile care l-au urmat pe Isus au făcut și acest oficiu de caritate.

Am cunoscut în viață un bărbat care a făcut 15 ani de temniță grea. Nu mai avea nici o șansă practic de supraviețuire, să mai iasă din închisoare. Soția lui, încă tânără i-a rămas fidelă în acest timp. A evitat orice petrecere, orice întâlnire ca să nu dea loc la bănuială: nu a cunoscut decât drumul la piață și la Biserică. Omul nu se mai aștepta să o găsească acasă, dar când s-a întors a găsit-o acasă, așteptându-l după ani de grele lipsuri și suferințe, deși ar fi putut să-și refacă viața, cum se spune. "din ziua acea - îmi spunea omul - pentru mine nu mai sunt femei rele în lume". Într-un fel același lucru l-am putea spune și noi: de când grupul acela e femei au plâns și au suferit alături de Isus, nu mai sunt pe lume femei rele. Sfântul Ioan Gură de Aur într-una din predicile sale le face acest frumos elogiu: "La acele evenimente au asistat femeile: ele care sunt deosebit de compătimitoare, care plâng și jelesc mai mult decât alții. Dar remarcați cât de mare este statornicia și atașamentul lor față de Domnul. L-au urmat pentru a-l sluji în timpul vieții sale publice și sunt alături de el chiar și la primejdie: prin urmare au văzut totul: cum Isus a scos un strigăt, cum și-a dat sufletul, cum stâncile s-au despicat și toate celelalte. Sunt ele, femeile, în primul rând cele care dau dovadă de tărie; ucenicii au fugit, ele sunt prezente lângă cruce. Tot ele îl vor vedea apoi, cele dintâi pe Isus înviat. Astfel sexul cel mai condamnat e cel dintâi care se bucură de vederea celui care este supremul bine".

Prima femeie care i-a luat apărarea lui Isus în timp ce avea loc cel mai nedrept proces din istoria lumii a fost o păgână, soția lui Pilat te care tradiția a cunoscut-o cu numele de Claudia Procula. Notează Evanghelistul Matei: "Pe când Pilat stătea pe scaunul de judecată nevastă-sa a trimis să i se spună: să nu-i faci nimic acelui nevinovat, căci am fost mult tulburată astăzi în vis din pricina lui" nu știm a fost un fenomen de telepatie sau o înștiințare directă de la Dumnezeu, oricum această femeie a încercat să împiedice o nedreptate și o crimă odioasă, căci ce a fost mai odios pe lume decât fapta lui Pilat: creatura să-și condamne la moarte Creatorul, omul să-l condamne la moarte pe Dumnezeu?

În grupul de femei - nu ne spun evangheliile, dar ne spune tradiția - era Veronica cea curajoasă care sa desprins din mulțime, a pătruns prin cordonul de soldați și cu un ștergar curat a șters fața lui Isus plină de sudoare și sânge.

Era Maria Magdalena din care, spune evanghelistul Ioan, Isus scosese 7 diavoli, femeia pe care Isus o salvase scoțând-o din mocirla depravării în care trăia.

Era acolo Salomea, soția lui Zebedeu, mama apostolilor Ioan și Iacob care, preocupată de cariera fiilor săi intervenise la Isus: "Dispune ca acești fii ai mei să stea unul la dreapta și altul la stânga în împărăția ta". Dar în cele din urmă auzind cuvintele lui Isus: "ce i-ar folosi omului de ar câștiga lumea întreagă dacă sufletul și l-ar pierde?" - a renunțat la ambițiile ei.

Sunt acolo și alte femei care alături de Maria, plâng și suferă cumplit alături de Isus.

Unul din marii gânditori ai creștinismului, Blaise Pascal, spune că Isus va fi în agonie până la sfârșitul veacurilor. El continuă să sufere în mădularele trupului său mistic, în cei care suferă pe pământ. Iar femeilor le revine misiunea să-l plângă, să-l compătimească pe Cristos, să sufere împreună cu el, să-i aline durerile lui Cristos în cei care suferă. Fiecare femeie e chemată să fie o Veronică. Câți soți, câți copii, nu au desfigurat prin tot felul de păcate chipul lui Cristos întipărit în sufletul lor la sfântul Botez. Asemenea veronicăi, soțiile, mamele, trebuie să se străduiască să șteargă praful și murdăria păcatelor pentru că chipul lui Cristos să apară în ei în toată strălucirea și frumusețea lui. Într-o lume a violențelor și a cruzimilor, femeile trebuie să arate că adevărata forță stă în iubire, în compătimire, în a împărtăși și a alina suferințele altora.

La 27 octombrie 1985, prezentând-o pe Maica Tereza de Calcutta la numeroși reprezentanți ai guvernelor din întreaga lume secretarul general al Națiunilor Unite a spus despre ea că e cea mai puternică femeie din lume: mai puternică decât marii șefi de state cu depozitele lor enorme de armament, care, tocmai fiindcă se simt slabi, se văd nevoiți să perfecționeze și să fabrice în continuare arme. Maica Tereza de Calcutta a renunțat la munca de profesoară, la catedra de Geografie, pentru ai îngriji cu mâinile ei pe cei săraci, flămânzi, bolnavi, muribunzi, alinând suferințele lui Cristos din cei suferinzi și așa a ajuns femeia cea mai puternică din lume.

În aceste momente când participăm la calea crucii la sfânta Liturgie îl însoțim pe Isus în suferințele sale, împărtășim durerile lui. Trebuie să continuăm calea crucii sfintei Liturghii și în afara Bisericii, acasă, la serviciu, pe drum, împărtășind și alinând după puterile noastre suferințele lui Cristos din cei ce suferă în jurul nostru. Acest lucru e absolut necesar pentru a auzi la judecată din gura lui Isus invitația: "veniți binecuvântații Tatălui și moșteniți împărăția pregătită vouă de la întemeierea lumii, căci adevăr vă spun, orice ați făcut unuia din frații mei în suferință, mie mi-ați făcut".
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire