LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins VI. Stabat Mater

"Iar lângă crucea lui Isus stătea Mama sa". Nu putem vorbi despre suferințele și moartea lui Isus fără a vorbi despre Maria, Mama sa care l-a însoțit pas cu pas în momentele grele ale Patimii, care trei ceasuri cât a durat agonia a stat nemișcată la picioarele crucii. Lângă crucea lui Isus stătea Mama sa. Vrea să spună evanghelistul Ioan că Mama stătea nu atât aproape de lemnul crucii scăldat de valurile de sânge, dar aproape de cel care atârna pe cruce: Mama și Fiul apropiați, uniți, în aceeași credință, în aceeași imensă și sfâșietoare durere. Pentru Maria, Calea crucii a fost deosebit de lungă și grea.

(Ne întrebăm: există vreo legătură între Buna Vestire pe care o sărbătorim astăzi și martiriul pe care Maria l-a îndurat pe Calvar alături de Fiul ei? Da, e o strânsă legătură). De la fortăreața Antonia unde s-a ținut procesul lui Isus, unde Pilat l-a condamnat la moarte pe Isus și i-a pus crucea pe umeri până la colina Calvarului e mai puțin de un kilometru. Având în vedere starea de epuizare totală a lui Isus, pierderea sângelui la biciuire, desele căderi, drumul îngust și ticsit de lume, Calea crucii pe care Maria a străbătut-o împreună cu Fiul ei nu a durat mai mult de o jumătate de oră; exact cât ne trebuie nouă pentru a străbate cele 14 stațiuni când facem Calea crucii. Dar de fapt aceasta a fost pentru Maria ultima etapă din Calea crucii. Pentru ea Calea crucii a durat treizeci și trei de ani și nouă luni. Pentru Maria Calea crucii a început la Buna-Vestire în momentul când a spus lui Dumnezeu acel da definitiv și irevocabil: Iată, roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău. Atunci Maria a pornit pe calea lungă și dureroasă a crucii care avea să se sfârșească pe Calvar. Când l-a prezentat pe copil al templu bătrânul Simeon i-a spus: prin inima ta va trece o sabie: sabia îi fusese deja înfiptă în inimă din momentul în care Isus se întrupase în sânul ei. Maria a știut din acel moment care va fi destinul Celui pe care îl va purta în sânul ei, pe care aducându-l pe lume, îl strângea la pieptul ei: cunoștea suferințele și condamnarea la moarte care îl așteaptă. Poporul iudaic a fost poporul unei singure cărți: această carte a fost Biblia: aparținând acestui popor, Maria medita zilnic Biblia cunoștea profețiile Scripturii cu privire la Mesia, adică la Fiul ei: "Disprețuit și părăsit de oameni, oameni al durerii, el a fost străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa care ne aduce mântuirea a căzut asupra lui și prin rănile lui noi am fost vindecațiŒ ca un miel pe care îl duci la înjunghiat, ca o oaie mută înaintea celor care o tund nu li-a deschis gura. Prin apăsare și judecată nedreaptă a fost ridicatŒa fost șters de pe pământul celor vii și lovit de moarte pentru păcatele poporului meuŒ Domnul a găsit cu cale să-l zdrobească prin suferințăŒ"

Maria știa că despre Fiul lui David scrisese cuvintele din psalmul 21: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?ŒEu sunt vierme, nu om, am ajuns de batjocura oamenilor, disprețuit de popor. Toți cei care mă văd își bar joc de mine, își deschid gura, dau din cap și zic: s-a încrezut în Domnul, să-l scape Domnul, să-l salveze dacă îl iubeșteŒ Mi se lipește limba de cerul guriiŒ mi-au străpuns mâinile și picioarele, aș putea să-mi număr toate oasele".

Maria știa că toate profețiile Scripturii cu privire la Fiul ei sunt numai niște imagini șterse, că realitatea avea să fie mult mai crudă. Dacă Isus este numit de Isaia omul durerilor, la fel de bine o putem numi pe Maria femeia durerilor, femeia nouă purtând permanent în inima ei înfiptă sabia durerii, femeia cu inima veșnic sângerândă.

Am cunoscut bine o mamă care a avut de îndurat în inima ei o lungă și grea suferință. Ultimul ei copil la care ținea cel mai mult i s-a îmbolnăvit la vârsta de șapte ani de o boală necruțătoare: doctorul i-a spus diagnosticul: miopatie progresivă: boală fără leac cu paralizie progresivă și cu deznodământul - moartea, la vârsta de 20 de ani. Din acel moment nu am mai văzut-o pe acea mamă să mai râdă vreodată. Când zâmbea rar, zâmbetul ei era nespus de trist și de dureros. Se ruga lui Dumnezeu să-l ia la El mai degrabă pe copil, căci nu putea să mai suporte să-l vadă suferind. Exact la 20 de ani fiul ei a murit. La scurt timp după aceea a murit și ea. Un martiriu mult mai dureros a fost viața Mariei: sfârșitul tragic al Fiului nu a părăsit-o o clipă: sentința de condamnare la moarte pe care avea să o dea Pilat, Maria a purtat-o toată viața în inima ei. Dar în sfârșit a sosit ceasul fatal, ceasul jertfei supreme. La nunta din Cana Galileii, Isus îi spusese Mamei sale: Femeie, încă nu a sosit ceasul meu. În ajunul morții sale Isus se roagă: Tată, a sosit ceasul. Eu pentru acest ceas am venit în lume. Dar totodată sosise și pentru Maria ceasul: ceasul suferinței supreme. Cine ar putea descrie suferințele pe care le-a îndurat această nefericită Mamă alături de Fiul ei pe Calvar? Fiul ei abandonat de toți, de cei mai buni prieteni ai săi: unde era Petru care declarase sus și tare că merge la moarte împreună cu El, dar nu-l va părăsi? Unde era Toma care declara odată într-un moment de entuziasm: să mergem și noi să murim împreună cu el? Călcat în picioare, batjocorit de mulțimea în care se dezlănțuiseră cele mai sălbatice instincte; expus gol în fața tuturor: ce putea să simtă o mamă în inima ei? Lui Isus i se dă să bea fie și oțet, dar gustul amar Maria îl simte în gură; spinii îi străpung mâinile și picioarele, dar durerea spinilor și a cuielor o simte Mama în inima ei. Se pare că Mariei i se adresează profetul Ieremia cu cuvintele din Cartea Plângerilor: "Cum să te îmbărbătez și cu cine să te asemăn, fiica Ierusalimului? Cu cine să te pun alături și cum să te mângâi, fecioară, fiica Sionului? Căci rana ta este mare ca marea: cine va putea să te vindece?" Poporul simplu din Andaluzia exprimă printr-o legendă mișcătoare imensa durere a Maicii îndurerate pe Calvar. Spune că atunci când Isus atârna pe cruce, iar Mama sa plângea la picioarele crucii, Dumnezeu Tatăl a trimis un înger din cer care a adunat lacrimile prețioase care curgeau din ochii Mariei și le-a așezat pe bolta cerului ca tot atâtea stele strălucitoare. Constelațiile pe care o numim Calea Lactee sau Calea Laptelui, cu îngrămădirea ei de stele, în Andaluzia se numește Lacrimile Fecioarei. (Cu ce dispoziție a suferit Maria alături de Fiul ei?)

Într-o frază scurtă Conciliul al II-lea din Vatican ne prezintă dispozițiile sufletești cu care Maria a suferit alături de Fiul ei. "Fericita FecioarăŒ a păstrat cu fidelitate unirea cu Fiul ei până la cruceŒ lângă care a stat suferind profund împreună cu Fiul ei Unul Născut și asociindu-se cu inimă de Mamă la jertfa lui consimțind din iubire la sacrificarea victimei căreia ea i-a dat viață" (LG 58).

Maria a consimțit la sacrificarea Fiului ei pentru mântuirea lumii Deja la Buna Vestire Dumnezeu i-a cerut acest consimțământ dureros. Maria a spus atunci: da... Acest "da" l-a reînnoit pe Calvar. Undeva într-o biserică un preot vorbea la predică despre jertfa lui Abraham, despre eroismul acestui tată care din ascultare față de Dumnezeu a consimțit să-l sacrifice pe unicul său fiu, Isaac, deși i-ar fi fost mai ușor să-și împlânte cuțitul în propria sa inimă decât în trupul copilului său. O femeie, din popor adânc impresionată de cele auzite a strigat atunci uitând că se află în biserică: Dumnezeu nu ar fi putut să ceară așa ceva unei mame. Și totuși Dumnezeu i-a cerut acest lucru și unei mame: iar această Mamă a fost Maria. Consimțind ca Fiul ei să fie sacrificat prin mâinile călăilor, sacrificându-se împreună cu Fiul ei, Maria a colaborat la salvarea omenirii așa cum o altă femeie, Eva, colaborase la prăbușirea omenirii.

Lângă crucea lui sus stătea Mama sa - stabat Mater - stătea în picioare, dreaptă, ca un soldat de gardă, nu făcând scene de disperare, nu leșinând, nu prăbușindu-se la pământ; suferi enorm în inima ei, căci nu cunoștea filozofia, nu-și distrusese sensibilitatea, nu era posibil ca inima ei să nu se frângă de durere când la moartea Fiului ei stâncile din apropiere s-a crăpat; și totuși Maria dă dovadă de tărie, de o stăpânire de sine excepțională, stă dreaptă, în picioare. Pentru a sta în această poziție pe Calvar, a parcurs un lung drum al durerii, a făcut un antrenament îndelungat, susținută de credință. Când Dumnezeu i-a cerut să fie Mamă a lui Dumnezeu, Maria a depus o iscălitură în alb; a acceptat cu anticipație toate suferințele pe care dumnezeu avea să i le înscrie în foaia vieții sale.

Din înălțimile crucii, Isus văzând-o pe Mama sa și alături de ea pe ucenicul pe care îl iubea i-a zis Mamei sale: - Femei, iată fiul tău. Apoi i-a spus ucenicului: - Iată Mama ta. Cuvinte care nu exprimă doar grija copilului ca mama să aibă un sprijin după plecarea sa din lume, căci în acest caz ar fi spus: - Ioan, iată Mama ta, ai grijă de ea, iar Mariei: - Mamă, mergi cu Ioan și stai împreună cu el. Dar nu, Ioan este mai întâi încredințat Mamei sale. În Ioan Isus vede întreaga Biserică; îndărătul lui e un cortegiu imens de ucenici ai lui Isus, din toate timpurile, din toate locurile, de toate culorile și culturile, în spatele lui Ioan suntem noi toții. În Buna Vestire Maria a devenit Mama lui Dumnezeu; pe Calvar ea a devenit Mama noastră; a fost o naștere dureroasă ca orice naștere. Maria ne-a născut în suferință.

Inima noastră nu cunoaște o iubire și o emoție mai puternică decât aceea pe care o simțim și ne răscolește inima atunci când ne amintim de mama noastră pământească plângând.

Meditând intens acum în Postul Mare la Calea crucii durerile și lacrimile Mariei să sporim în inimile noastre iubirea față de ea.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire