Despre Anul liturgic catolic si ortodox, dupa ritul apusean si rasaritean
ANUL LITURGIC
curs din 1984
Cap. IX: CULTUL ȘI SĂRBĂTORILE SFINȚILOR
10. Sărbătoarea tuturor sfinților
Ideea unei comemorări liturgice colective a tututor sfinților martiri - Biserica antică numai acestora le atribuie cult - s-a născut și s-a materializat tot în Orient. La Antiohia, această sărbătoare se celebra în prima duminică după Rusalii,adică la încheierea timpului pascal. Sfântul Ioan Gură de Aur ne-a lăsat un "panegiric al tuturor sfinților martiri martirizați în întreaga lume" ținut în această zi. La Edessa o sărbătoare asemănătoare se ținea la 13 mai, iar în Siria în vinerea din octava Paștelui. Această triplă tradiție orientală a pătruns curând și în Occident, impunându-se data de 13 mai. Această dată a fost aleasă de papa Bonifaciu IV pentru dedicarea Panteonului, în anul 609. Acest edificiu magnific fusese construit de Agrippa (+12 î. C.) în cinstea lui Jupiter și fusese închis pentru cult încă din secolul V. Bonifaciu IV l-a consacrat ca bazilică creștină în cinstea Fecioarei Maria și a tuturor martirilor cu titlul de S. Maria ad Martyres. Amintirea acestei dedicări solemne se celebrează în fiecare an cu o participare extraordinar de mare a pelerinilor. Insuși papa celebra liturghia stațională în timpul căreia, din înălțimea lucernarului deschis cădea asupra credincioșilor o ploaie de flori și petale de trandafiri. Era rosatio sau sărbătoarea trandafirilor, foarte îndrăgită de romani.
Un nou impuls a cunoscut la Roma nu numai cultul martirilor, dar al tuturor sfinților în general când în 741 papa Grigore III a închinat în bazilica Sfântului Petru un oratoriu in honorem Salvatoris, sanctae Dei genetricis semperque virginis Mariae dominae nostrae, sanctorumque apostolorum, martyrum quoque et confessorum Christi, perfectorum iustorum, în cinstea cărora un grup de călugări celebrau zilnic liturghia.
În anul 835 papa Grigore IV a schimbat data sărbătorii, fixând-o pe 1 noiembrie. Motivul acestei schimbări a fost probabil faptul că afluența mare de pelerini la Roma, la 13 mai, punea probleme mari aprovizionării cu alimente. Transferându-se pe data de 1 noiembrie, adică după recoltarea grânelor, aprovizionarea alimentară era asigurată.
În Solemnitatea Tuturor Sfinților Biserica, evident, intenționează să comemoreze nu numai pe sfinții canonizați sau beatificați, dar, după cum rezultă din textele liturgice ale acestor solemnități, "omnes simul electos, qui visione beatifica fruuntur, etiam non canonizatos".