ISTORIE 

Antichitatea și Evul Mediu
pr. Ioan Bota

achizitionare: 20.04.2002; sursa: Casa de Editură Viața Creștină

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior PARTEA II
EVUL MEDIU (800-1517)

31. EREZIILE MEDIEVALE

Ereziile medievale au, cele mai multe, un caracter social: se ridică săracii împotriva bogaților, între care se numărau și clericii, care nu duceau o viață cucernică. Din această pricină se ivesc unii, ca Arnold de Brescia, care spun că averile nu sunt bune, ele fiind spre stricăciunea Bisericii și nimeni dintre cei bogați nu se poate mântui.

Valdenzii, numiți după negustorul Petru de Vaux (Waldes) din Lyon, citeau Sfânta Scriptură și se credeau că au chemare să vestească cuvântul Domnului. Doi câte doi cutreierau țara, osândind Biserica și Sfintele Taine, slujbele, preoții etc. Nu voiau să știe nici de serviciul militar activ. Ei spuneau că Sfintele Taine primite de la preoții păcătoși nu au nici o valoare. Sinodul III ecumenic din Lateran (1179) îi osândi și curând dispar.

Albigenzii și bogomilii; primii se numesc după orașul Albi din Franța de Sud. Ei reînvie erezia lui Manes, maniheismul, socotindu-se "curați", iar Biserica în slujba Satanei. Tot în slujba Satanei era socotit și Statul. În Franța se mai numesc și bulgari (bougres), în Anglia publicani și populitani, în Italia patarini și pauliciani, iar în Peninsula Balcanică bogomili sau temători de Dumnezeu. S-au răspândit și printre români; dovadă stau o mulțime de legende despre zidirea lumii, Sfântul Sisoe, Avestita, aripa Satanei, apocalipsul Sfântul Pavel ș.a., pe care le-a copiat, la începutul secolului al XVII-lea, popa Grigore din Măhaciu, județul Turda (azi Cluj). În Franța s-au extins având orașele și cetățile lor și sute de castele! Papa Inocențiu III se plângea că Manes are mai mulți închinători decât Isus. În Bulgaria s-au răspândit puternic și au dus la pieirea primului țarat bulgar. După încercarea neizbutită a Sfântului Dominic de a-i converti, Simion de Monfort începe un război lung de 20 ani (1209-1229), împotriva lor, primul război religios. Conciliul din Tolouse 1229 condamnă dogmatic această erezie.

Ioan Wiclef (1324-1384), profesor la Universitatea Oxford (Anglia), vrând să câștige favoarea regelui său, căci de 33 de ani nu plătise darea bisericească regelui Eduard III, susținu că Papa și clerul n-au dreptul de proprietate. De asemenea, afirma că Biserica e nevăzută, aparținând acesteia numai cei predestinați, iar Sfânta Scriptură este singurul izvor de credință și o poate interpreta fiecare cum vrea. Se pot elimina părți din Sfânta Scriptură. Spovedania și împărtășania sunt lucruri de prisos. Nu pot deține putere bisericească sau civilă numai cei sfinți. Nu se admite cultul sfinților etc. E precursorul lui Luther.

Ioan Hus adoptase erezia lui Wiclef, adusă la Universitatea din Praga - unde era profesor - de studenții și profesorii englezi. Și el învață predestinația, dându-i o formă anarhică, afirmând că, prin păcat, slujbașii bisericești și civili își pierd slujba, ceea ce duce la anarhie. Prietenul lui Hus, Ieronim de Praga, procedează ca atare: pe unii călugări îi întemnițează, pe alții îi îneacă în Vâltava (Moldva). Supușii pot ei înșiși să-i înlăture pe superiorii păcătoși. În Boemia s-a și aplicat această măsură anarhică. Pe Wiclef l-a condamnat un sinod din Londra, iar la Sinodul de la Konstantz (1414) a fost condamnat Ioan Hus, sosit cu "salvus conductus"; s-a dat autorităților ordin să nu-i facă nimic, dacă renunță la ideile eretice. Sinodul îl osândește pe Ioan Hus și îl dă pe mâna autorităților civile, care îl ard pe rug, în 1415. În fața morții, el dovedește o bărbăție vrednică de o cauză mai bună. Cu moartea lui nu încetează tulburările, căci husiții, sub conducerea lui Zizka, poartă multe războaie sângeroase (1420-1434), nu numai în Boemia, ci și în provinciile vecine: Silezia, Moravia, Slovacia. Trec și în Transilvania și Moldova, unde fac propagandă religioasă printre romano-catolici, dar cu slabe rezultate, deși Alexandru cel Bun i-a protejat.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire