Tu întrebi 

Răspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins DE CE SĂ POSTIM ÎNAINTEA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII?
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 19.06.1997
publicare pe ProFamilia: 18.01.2005

De curând, cineva mi-a spus că înainte cu o oră de a primi Sfânta Împărtășanie trebuie să postesc. Recunosc că nu am știut acest lucru până în acel moment. Puteți să-mi dați mai multe explicații referitoare la această problemă? - un cititor din Dale City

Canonul 919 din Codul de Drept Canonic precizează: "cel ce urmează a primi Preasfânta Euharistie trebuie să se abțină să mănânce sau să bea cel puțin o oră înainte de Împărtășanie, cu excepția apei și a medicamentelor". De fapt această regulă reflectă o tradiție foarte veche a Bisericii, care își are rădăcinile chiar în iudaism. În Faptele Apostolilor (13,2) găsim dovada legăturii dintre abținerea de la mâncare și Liturghie.

După intrarea în legalitate a creștinismului în anul 313, apare în întreaga Biserică o practică normativă a abținerii de la mâncare și băutură înaintea primirii Sfintei Împărtășanii. Sfântul Augustin atestă această practică în scrierile sale.

Cerințele specifice acestui post s-au schimbat de-a lungul timpului. Până în anul 1964, postul euharistic începea de la miezul nopții. La 21 noiembrie 1964, Papa Paul al VI-lea a redus perioada postului euharistic la o oră.

La această regulă există două excepții. Prima este aceea că dacă un preot celebrează mai mult de o Sfântă Liturghie în aceeași zi, așa după cum se întâmplă în special duminica, el trebuie să postească doar o oră înainte de prima Sfântă Liturghie. Preotul poate mânca și bea ceva între cele două Liturghii, pentru a-și putea păstra puterile, chiar dacă nu va trece o oră până în momentul Sfintei Împărtășanii din cadrul celei de-a doua Sfinte Liturghii.

Cea de-a doua excepție se aplică persoanelor în etate, cu vârsta peste 60 de ani, sau bolnavilor, precum și persoanelor ce au grijă de aceștia. Ei pot primi Sfânta Împărtășanie chiar dacă nu a trecut o oră întreagă post euharistic. De exemplu, persoanele ce se află în spital nu-și pot stabili singure orarul și poate că mănâncă sau tocmai au terminat de mâncat în momentul când sunt vizitate de preot cu Sfânta Împărtășanie. Așadar, perioada de post ce precede primirea Sfintei Euharistii se reduce la "aproximativ un sfert de oră" pentru bolnavii care sunt acasă sau în centre medicale, pentru bătrânii care nu pot ieși din casă sau din centre de îngrijire, și pentru cei care le îngrijesc pe aceste persoane și care nu au posibilitatea de a respecta postul ("Immensae Caritatis", 1973).

Aspectul cel mai important legat de întrebarea pusă de cititor se referă la motivul pentru care trebuie să postim. Sf. Paul ne reamintește: "Pretutindeni purtăm în trupul nostru moartea lui Isus ca să se arate și viața lui Isus în trupul nostru" (2Cor 4,10). Noi, deasemenea, avem datoria de a ne converti întreaga noastă viață - trup și suflet - la Domnul. Acest proces de convertire implică penitență - incluzând mortificarea trupească cum este postul - pentru păcatele și slăbiciunile noastre, care în schimb ne va întări și vindeca. Papa Paul al VI-lea, în Constituția sa Apostolică "Paenitemini" (1966), i-a îndemnat pe credincioși: "Scopul mortificării este de a 'elibera' omul, care adesea se găsește, din cauza concupiscenței, aproape încătușat de simțurile sale proprii. Prin "post trupesc" omul recâștigă putere, și rana produsă de necumpătare asupra demnității naturii noastre este vindecată prin medicamentul unei abțineri binefăcătoare".

Mai mult, postul ținut înaintea primirii Sfintei Împărtășanii creează o foame și o sete trupească de Dumnezeu, care în schimb sporește foamea și setea spirituală pe care se cuvine să le avem. În Vechiul Testament, postul îi pregătea pe indivizi pentru a primi acțiunea lui Dumnezeu și pentru a se pune în prezența Lui. De exemplu, Moise (Ex 34,28) a postit 40 de zile pe vârful Muntelui Sinai și a primit cele Zece Porunci, iar Ilie (1Regi 19,8) a postit 40 de zile când a mers la Muntele Horeb pentru a-L întâlni pe Dumnezeu. În mod asemănător, însuși Isus a postit 40 de zile când se pregătea să-și înceapă misiunea Sa publică (Mt 4,2) și a încurajat postul (Mt 6,16-18). De asemenea, această acțiune trupească sporește dispoziția spirituală de care avem nevoie pentru a-l primi pe Cristos în Preasfântul Sacrament. Într-un anumit sens, noi postim pentru a nu ne strica apetitul, ci pentru a-l spori pentru a participa la banchetul pascal. Isus a spus în Fericiri: "Fericiți cei cărora le este foame și sete de dreptate pentru că ei vor fi săturați!" (Mt 5,6). În final, postul este un exercițiu de umilință, speranță și dragoste - virtuți esențiale pentru pregătirea noastră pentru a primi Sfânta Euharistie.

Aceste reguli nu înseamnă totuși că trebuie să fim scrupuloși și să numărăm secundele. Îmi amintesc că am concelebrat o dată Sfânta Liturghie cu un preot care mâncase cu o jumătate de oră înainte de slujbă, și era îngrijorat că nu va trece o oră întreagă de post înainte de primirea Sfintei Împărtășanii. Pur și simplu și-a fixat ceasul la o oră, și-a prelungit rugăciunile și a stat la altar, în timp ce eu îi împărtășeam pe ceilalți oameni, până când a sunat ceasul că a trecut o oră. Nu trebuie să ajungem scrupuloși. Binefacerea de a primi Sfânta Împărtășanie elimină meticulozitatea unei "ore de post", dacă există o îndoială.

Totuși, nu trebuie să fim nici lacși. Papa Ioan Paul al II-lea, în "Dominicae Cenae" (1980), a semnalat problema existenței unor oameni care nu sunt pregătiți adecvat pentru a primi Sfânta Împărtășanie, aflându-se chiar în starea păcatului de moarte. Sfântul Părinte a spus: "De fapt, ceea ce se întâlnește cel mai des nu este atâta sentimentul de nevrednicie, cât mai ales o lipsă a disponibilității interioare, dacă poate fi folosită această expresie, o lipsă a 'foamei' și a 'setei' euharistice, care este de asemenea un semn al lipsei unei sensibilității adecvate față de marele sacrament al Iubirii și o lipsă a înțelegerii naturii sale". Trebuie să facem un bun efort de credință pentru a ne pregăti în mod adecvat în vederea primirii lui Dumnezeu.

Așadar, postul ne ajută să ne pregătim în vederea primirii Sfintei Împărtășanii, în întregime - trup și suflet. Această mortificare fizică ne ajută să ne concentrăm spiritual asupra lui Dumnezeu, astfel încât să Îl putem întâlni umili pe Mântuitorul Divin, care ni se oferă El însuși.

(traducere: Cristina Paradovschi)

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Speranței din Potomac Falls și profesor de catehetică și de teologie la școala Notre Dame din Alexandria, SUA.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire