Tu întrebi 

Întrebări și răspunsuri din morală
pr. Ioan Mitrofan

achizitionare: 16.12.2001

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior III. Acțiunile umane

Morala se ocupă de acțiunile umane. Adevaratele acțiuni umane sunt acelea care izvorăsc din libera voință a omului.

Dar omul este cu adevarat liber? Desigur că este, în mod sigur: pot sa doresc un măr sau o pară, sau să nu doresc nimic. Diferitele condiționări (familia, școala, obișnuințele) în mare parte a cazurilor nu elimină libertatea ci pot doar să o limiteze. Este deci necesar să afirmăm că libertatea de bază rămâne și cu toții avem experiența, în pofida tuturor condiționărilor că putem să acționăm după voința noastră.

Dat fiind că adevărata acțiune umană este acea liberă, morala nu priveste dacă acțiunea noastră este importantă sau mai puțin importantă, dacă este eficace sau nu. Ceea ce este important pentru morală este dacă acțiunea pe care o împlinim este bună sau rea. A spune deci că acțiunile sunt morale sau imorale echivalează cu a spune că acțiunile sunt bune sau rele.

Toate parabolele lui Isus, mai ales cea a Bunului samarinean (Lc.10,30 ș.u.), distinge acțiunile bune care trebuie făcute, de cele rele care trebuie evitate.

4. De care acțiuni se ocupă morala?

Morala se ocupă de acțiunile umane adică de acele acțiuni pe care omul le implineste cu conștiința și în mod deliberat, și care înrâuresc deci libertatea și responsabilitatea sa.

5. Ce este libertatea?

Libertatea este puterea, izvorâtă din rațiune și voință, de a face sau nu, sau de a face mai cu seamă un lucru decât altul. Ea pune persoana în situația de a se putea guverna pe sine.

6. Sunt factori care pot împiedica libertatea și responsabilitatea omului?

Libertatea și responsabilitatea omului pot fi diminuate sau anulate de ignoranță, de violență, de teamă și de diferite condiționări psihice sau sociale.

7. Ignoranța atenuează întotdeauna responsabilitatea vinovăției?

Ignoranța atenuează sau elimină responsabilitatea unei vinovății în măsura în care ea însăși este lipsită de vinovăție.

8. Pasiunile diminuează și ele responsabilitatea?

Pasiunile, adică acele emoții sau mișcări ale simțurilor care îndeamnă la acțiuni sau la a reacționa în mod instinctiv, diminuează responsabilitatea numai atunci când apar în mod involuntar. Când însă sunt alimentate în mod voit, de regulă, sporesc responsabilitatea.

9. Care este influența obișnuințelor asupra responsabilității?

Ca și pasiunile, tot așa și obișnuințele pot să diminueze sau să crească responsabilitatea după cum sunt suportate în mod involuntar sau sunt cultivate în mod voit.

10. În baza cărui fapt putem spune că o acțiune umană este bună sau rea?

Bunătatea sau răutatea unei acțiuni umane depinde de trei factori: de obiect, de împrejurări și de finalitate.

11. Ce este obiectul?

Obiectul, sau conținutul, este bunul, autentic sau presupus, asupra căruia se exercită direct acțiunea.

12. Ce sunt circumstanțele?

Sunt diferite situații care se adaugă obiectului, sau conținutului, modificându-le intr-o anume măsură valoarea lor morală.

13. Ce este finalitatea?

Finalitatea sau scopul, numit deasemenea și intențiune, este acela spre care tinde omul spre a împlini o acțiune dată.

14. Cum acționează acesti trei factori pentru a face ca o acțiune umană sa fie bună sau rea?

Pentru ca o anumită acțiune să fie din punct de vedere moral bună, trebuie să conțină toți acești trei factori. Pentru ca să fie o acțiune mai mult sau mai puțin rea, ajunge să fie mai mult sau mai puțin rău unul din factori.

15. Este adevărat că ceea ce contează este numai intenția?

O intenție bună nu poate să facă bun ceea ce este în sine rău. Scopul nu scuză mijloacele.

16. Sunt deci acțiuni pe care nu e permis să le împlinim, nici având cele mai bune intenții?

În cazul în care obiectul sau conținutul acțiunii ar fi intrinsec rău nu este nicidecum licit să-l dorim, nici având cele mai bune intenții: de exemplu, nu este niciodată licit, în nici un caz, să ucizi un nevinovat.

17. Ce este conștiința?

Conștiința este judecata rațiunii prin mijlocirea căreia persoana cântărește dacă acțiunea pe care vrea s-o împlinească, sau pe care a implinit-o deja, este bună sau rea.

18. Cum se poate califica conștiința?

Conștiința poate să fie adevărată (sau dreaptă) și falsă (sau eronată).

19. În ce constă această distincție între conștiința adevărată și falsă?

Conștiința este adevărată sau falsă după modul în care judecata sa concordă sau nu cu adevărul obiectiv al legii morale.

20. Este întotdeauna păcat să mergi împotriva voinței?

Da, intotdeauna este păcat. Si păcatul este cu atât mai grav cu cât obiectul sau conținutul acțiunii este socotit grav.

21. Dacă se urmează propria conștiință (deci dacă este cineva de bună credință), dar se savârșesc de fapt acțiuni obiectiv rele, se comite pacat?

Se comite păcat atunci când suntem vinovați de propria ignoranță și de incapacitatea care o însoțește în a da o corectă apreciere a propriilor acțiuni. Aceasta se întâmplă adeseori, deoarece nu toți se preocupă să se instruiască și să-și educe propria conștiință.

22. Cum se educă propria conștiință?

Urmând și aprofundând învățătura Bisericii, care este Mama noastră în credință și a fost destinată de Domnul Nostru Isus Cristos să instruiască pe cei botezați, în credință.

23. Ce trebuie să facă cel ce se află în dubiu de conștiință?

Cel ce se află în dubiu de conștiință, înainte de a acționà trebuie să-și lămurească dubiul. Nu este licit în nici o situație să se împlinească o acțiune dacă există dubiul că aceasta ar fi un păcat.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire