Tu întrebi 


 

Roblyn Hanna întreabă:

În timpul Săptămânii Mari am auzit un preot vorbind despre miracolul schimbării pâinii în Trupul lui Cristos în timpul liturghiei euharistice. Îmi puteți da ceva detalii despre acest miracol? Mulțumesc.

Răspunde Colin B. Donovan, STL:

De-a lungul istoriei au fost numeroase miracole euharistice. Două sunt mai faimoase. Primul dintre acestea două a avut loc în Italia, în secolul al VIII-lea. Un călugăr al ordinului bazilian avea dubii despre prezența reală a lui Isus în Sfânta Euharistie. În timpul celebrării Liturghiei din biserica Sf. Legontian din Lanciano, ostia a părut a dispărea, fiind înlocuită de carne, iar apoi vinul a fost înlocuit de sânge. Carnea și Sângele au fost păstrate cu evlavie în biserică, într-o monstranță specială, sângele coagulându-se în cinci mari "picături".

În timp ce pietatea populară a acceptat imediat acest miracol, prima recunoaștere din partea Bisericii a avut loc abia în 1574. Abia în anii 1970 acest miracol a fost supus la teste științifice. Cu permisiunea Papei Paul al VI-lea, câte o probă de carne și de sânge au fost testate de oameni de știință într-un laborator din Roma al Organizației Mondiale de Sănătate. Eu au descoperit următoarele:

  • Carnea este cu adevărat Carne. Sângele este cu adevărat Sânge.
  • Carnea și Sângele aparțin speciei umane.
  • Carnea constă într-un țesut muscular al inimii.
  • În Carne se văd prezente în secțiune miocardul, endocarul, nervul vag și de asemenea ventriculul stâng al inimii.
  • Carnea și Sângele au aceeași grupă de sânge: AB (grupă de sânge identică cu cea pe care prof. Baima Bollone a descoperit-o pe Giulgiul din Torino).
  • În Sânge au fost găsite proteine în aceeași proporție ca în orice sânge proaspăt normal. Cu alte cuvinte, a fost găsit sânge ca într-un organism viu, care în mod normal se deteriorează atunci când este în afara organismului (mai puțin când este conservat special, precum în cazul transfuziilor).
  • În Sânge au fost găsite de asemenea următoarele minerale: clorhidrat, fosfor, magneziu, potasiu, sodiu și calciu.
  • Indiferent de dimensiunea "picăturii", toate aveau aceeași greutate (fapt evident inexplicabil din punct de vedere științific.)
  • Conservarea Cărnii și a Sângelui, care au rămas neschimbate după douăsprezece secole, fiind expuse în acest timp acțiunii atmosferice și a agenților biologici, este inexplicabilă.

Ceea ce este interesant legat de acest miracol este faptul că, deși nu erau vizibil conectate la nici o ființă umană, ambele mostre (de carne și de sânge) s-au comportat ca și cum ar fi fost. Acest aspect corespunde cu exactitate doctrinei Bisericii despre Euharistie, precum și doctrinei despre uniunea ipostatică - adică faptul că natura umană a lui Cristos a fost animată de Persoana sa divină și nu de sufletul său omenesc. Consecința acestui fapt este fenomenul incoruptibilității, care a avut loc în Domnul în mod natural, spre deosebire de sfinții ale căror corpuri se conservă prin miracole ce urmăresc întărirea noastră în credință. Astfel, când Isus a murit, Trupul, Sângele și Sufletul său au fost separate, ceea ce din punct de vedere uman înseamnă moarte, dar Trupul și Sângele său nu s-au deteriorat, chiar fiind separate de Sufletul său. Cu privire la Euharistie, Biserica ne învață că semnul sacramental (prezența speciilor) se raportează astfel: pâinea la Trup și vinul la Sânge, dar că Cristos întreg este prezent sub fiecare dintre semne (deoarece Isus a înviat și trăiește). Miracolul de la Lanciano păstrează ceva din sacramental în natura sa, deoarece materia nu a fost transformată în Cristos vizibil, ci în echivalentul real al semnului sacramental.

Celălalt faimos miracol euharistic este cel de la Orvieto, un oraș la nord de Roma. Aproape de acest loc, în Bolsena, un preot german aflat în pelerinaj spre Roma s-a oprit în 1263 pentru a celebra Liturghia. El însă se îndoia de învățătura Bisericii. În timp ce ținea în mână Ostia în timpul consacrării, a început să picure Sânge din ea peste corporal. Preotul, ajuns la Roma, a cerut iertarea păcatelor de la Papa Urban al IV-lea, care a cerut atunci investigarea cazului, corporalul fiind adus în Domul din Orvieto, unde acesta a rămas până astăzi. Se pare că acest miracol l-a făcut pe Papa să îi încredințeze Sfântului Toma de Aquino sarcina de a scrie imne și texte pentru o Liturghie și Oficiul Corpus Christi. Astfel, miracolul de la Bolsena/Orvieto, a fost cel mai influent miracol euharistic, deși de-a lungul secolelor au avut loc mult mai multe miracole de acest gen.

Eu însumi am fost martor la un miracol de conservare. Pe când eram lider laic catolic în marina americană, ostiile consacrate de către capelan pentru serviciile de împărtășire pe mare (pe navă nu rămânea de-a lungul călătoriei nici un preot), rămâneau perfect conservate, fără să putrezească, timp de opt luni, în ciuda mediului tropical. Când la întoarcerea în Hawaii i-am spus despre aceasta preotului capelan, el a zâmbit și mi-a spus că acest fenomen este binecunoscut de către capelani. Faptul că Dumnezeu nu acționează întotdeauna în mod miraculos asupra proprietăților speciilor (ceea ce gustăm, vedem și mirosim) este evident în orice parohie, unde Ostiile consacrate pot deveni tari și vechi. Astfel, Biserica cere ca ele să fie schimbate frecvent, de la o dată la două săptămâni la o lună, depinde de condiții. Această coruptibilitate nu este contrară Transubstanțierii, deoarece Dumnezeu, schimbând substanța, păstrează în mod miraculos proprietățile speciilor (gustul, forma, mirosul, calitățile testabile din punct de vedere științific), și nu schimbă caracteristicile lor naturale (incluzând coruptibilitatea) decât printr-un miracol special ca acela la care am fost martor, și nici nu le îndepărtează total, ca în miracolele euharistice. (preluare, traducere și adaptare după EWTN.com)
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire