Tu întrebi 


 

Alina din Focșani întreabă:

Folosirea prezervativului este un păcat? Lesne iertător sau de moarte? Trebuie mărturisit la spovadă? Care este poziția Bisericii Ortodoxe? Întreb pt. că soțul meu este ortodox! Mulțumesc!

Răspunde fr. Cornel Gabor sdb:

Dragă Alina,

Îți pot răspunde la întrebare privind lucrurile din perspectiva Bisericii Romano-Catolice, dar cred că aceste afirmații nu sunt departe de gândirea Bisericii Ortodoxe, din care face parte soțul tău.

Din moment ce o persoană este botezată, a devenit creștin, este chemat la curăție, se îmbracă în Cristos, modelul oricărei curății. Virtutea curăției are trei forme: una a soților; una a văduvelor; una a fecioriei.

Oprindu-ne la prima formă, ce reprezintă cazul dumneavoastră, pot spune că relația sexuală conjugală este izvor de bucurie și de plăcere. Prin unirea dintre soți se realizează dubla finalitate a căsătoriei: binele soților și transmiterea vieții; ele nu pot fi separate una de alta. Orice act matrimonial trebuie să rămână deschis spre transmiterea vieții; persoana umană nu poate rupe legătura indisolubilă ale celor două semnificații ale actului conjugal: unire și procreare; nu trebuie disociat actul sexual de actul procreator.

Soții, pentru motive juste, pot voi să distanțeze nașterile copiilor lor, dar trebuie exclus cu desăvârșire egoismul, pentru a face loc dorinței unei paternități responsabile. Înfrânarea periodică, metodele de reglementare a nașterilor bazate pe autoobservație și recurgerea la perioadele nefertile sunt conforme cu criteriile moralității.

Unii moraliști sunt de părere că este licit folosirea prezervativului numai pentru soții ce riscă să fie contaminați de o boală gravă și doar în perioadele nefertile (ex: Giordano Muraro); în aceste perioade, acest instrument nu este o barieră în fața procreării, un anticoncepțional, ci un instrument ce împiedică contagierea.

Diferit este cazul - după părerea lor - în care folosirea prezervativului este asemănător cu cea a unui anticoncepțional. Într-adevăr este în mod intrinsec rea orice acțiune care și-ar propune ca scop sau ca mijloc să facă imposibil procrearea. Prin folosirea prezervativului sau a diferitelor metode anticoncepționale, gestul soților nu este o dragoste ce se dă și se primește în totalitate; e ca și cum unul dintre ei ar spune: "Te primesc, dar nu deplin; vreau să refuz puterea ta procreativă".

Pentru aceasta, împiedicarea actului procreativ este contrar poruncii a șasea a lui Dumnezeu, reprezintă un păcat de moarte; pentru a se mântui, persoana în cauză trebuie să facă o spovadă bună.

Știm cu toții că aceste lucruri pe care tocmai le-ai citit sunt opuse ideilor multor persoane, mass-media în general, dar privind totul astfel, din perspectiva creștină, cu avantajele sale (continuarea comuniunii cu Dumnezeu, a merge mai departe pe drumul sfințeniei = mai bucuroși, a fi mai aproape de fericire, a trăi o căsnicie fericită, a da o bună educație și a fi un exemplu pentru copii și tineri...) ne putem uni cu toate celelalte familii care trăiesc bine acest prețios dar și drumul va fi mult mai ușor. Niciodată Dumnezeu nu dăruiește ceva, fără a ne pune la dispoziție posibilitățile de a duce la bun sfârșit aspirațiile noastre cele mai profunde.

Ceea ce-ți tulbură sufletul, nu vine de la Dumnezeu (don Bosco).

Material folosit:

- Catehismul Bisericii Catolice n. 2337 ș. a.

- Familia Cristiana N.3/2/2001 pg. 11 teologul Giordano Muraro
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire