Dorina Muntean din Dumbrăveni întreabă: Am o întrebare la care sper să-mi puteți da un răspuns: crucea Sf. Benedict poate fi purtată, de către laici, la vedere? |
Răspunde pr. Cristian Langa:
Răspunsul pe scurt este DA. Desigur, din moment ce ne întrebați specific despre crucea Sf. Benedict presupunem că aveți cunoștințe despre ea, dar de siguranță vom oferi la final câteva amănunte în plus, dacă nu pentru Dvs, atunci pentru ceilalți cititori. Dorim însă să aducem mai întâi unele precizări, ce pot să nu vi se adreseze direct. Profităm totuși de faptul că ați ridicat problema purtării unor obiecte de cult.
În general obiecte de cult pot fi folosite de laici, purtate, dar o condiție obligatorie este ca aceasta să nu se facă dintr-un spirit superstițios, pentru a îndepărta spiritele rele. Obiectul în sine nu are efect "automat" și "necondiționat" de protecție împotriva celui rău, a ispitelor, decât în măsura în care purtătorul are o conduită, o atitudine creștină, se străduiește să aibă o viață conformă cu Evanghelia, cautând să nu contrasteze cu propriu-i comportament semnul distinctiv pe care-l poartă. Credinciosul, cu alte cuvinte, este conștient că prezența Mântuitorului Cristos și viața alimentată de har îi vor permite să țină la distanță atacurile celui rău. Unde este harul lui Dumnezeu, diavolul nu se poate apropia. Credinciosului nu-i vor lipsi însă uneltirile celui rău și ispitirile, căci acesta va încerca să-i împiedice drumul către Dumnezeu. În acel moment, rugăciunea, semnul crucii, invocarea Domnului Isus Cristos și a Sfinților este necesară. Este, deci, de lămurit că purtarea crucii Sf. Benedict (ca de altfel și a altor obiecte) nu ne scutește de efortul unei vieți creștine, nu se transformă în pavăză universală împotriva celui rău, indiferent de modul de viață pe care-l are purtătorul ei.
Ar mai fi apoi de spus că obiectele de cult nu sunt accesorii vestimentare, podoabe de înfrumusețare. Din păcate vedem astăzi cum staruri din lumea spectacolului, fără nici o legătură cu trăirea creștină, se afișează cu cruciulițe la gât, cu cercei cu cruci și altele. Rozariul a ajuns în ultima vreme un fel de mărgele mai originale, purtate de femei care poate în viața lor nu au rostit un "Bucură-te Maria". După cum spuneam mai sus, trebuie să avem grijă ca prin comportamentul nostru să nu fim în disonanță cu obiectele pe care le purtăm. Și trebuie să amintim celor din jur ce înseamnă crucea, rozariul, alte simboluri creștine, pentru a rămâne de fapt simboluri creștine.
Și acum despre crucea Sf. Benedict. Medalia Sf. Benedict (480-547) are origini antice: a avut cea mai mare popularitate începând cu sec. al XI-lea, datorită Papei Leon al IX-lea, sfânt, fost călugăr benedictin. Este bine cunoscut episodul trăit de viitorul Papă, pe când era încă doar un copil și se numea Brunone: în timp ce dormea, a fost atacat și mușcat de o broască râioasă veninoasă, mușcătură de pe urma căreia a căzut bolnav grav. Câteva luni mai târziu, muribund fiind, a avut o viziune: o scară luminoasă de pe care cobora un bătrân, sprijinit într-un baston pe care era imprimată crucea lui Cristos. Cu acel baston, bătrânul atinse băiatul, vindecându-l pe dată, în chip miraculos. Apropiindu-se, Brunone l-a recunoscut în vechiul bătrân pe venerabilul Sfântul Benedict.
Papa Benedict al XIV-lea a aprobat în 1742 devoțiunea față de crucea-medalie a Sf. Benedict, stabilind în mod definitiv desenul medaliei. Aceasta, pe una din fețe, poartă imaginea Sf. Benedict ce ține în mână o cruce, în timp ce pe reversul ei este încrustată o altă cruce cu inițialele în latină ale unei rugăciuni. Pe fața medaliei Sf. Benedict mai este și un potir din care iese un șarpe, pentru a aminti modul în care sfântul s-a salvat de la moarte, făcând semnul crucii asupra unei cupe de venin care-i fusese oferite (vezi Mc 16,17-18). Potirul de cristal s-a spart în bucăți la binecuvântarea sfântului. Inițialele rugăciunii amintesc tocmai această minune.
La rândul ei, medalia este încrustată, în mod vizibil pe ambele fețe, într-un crucifix: acest crucifix-medalie a Sf .Benedict mai este numit și crucifix al morții bune și aceaste pentru a pomeni moartea Sf. Benedict care a murit la picioarele altarului, în picioare, cu mâinile ridicate spre cer, după primirea Sfintei Împărtășanii. Același Sf. Benedict apărându-i Sf. Gertrude, o mare sfântă benedictină, a confirmat că va fi alături, în momentul morții, de toți cei care i-ar fi pomenit moartea glorioasă pe care Domnul i-o conferise.
Aceste crucifixe-medalii, pentru a avea eficacitate spirituală, după cum e prevăzut și aprobat de către Biserică, trebuie să aibă o binecuvântare specială făcută de către preot, folosind textul aprobat de Papa Benedict al XIV-lea prin documentul care începe cu cuvintele Coelestibus Ecclesiae Thesauris (din 12 martie 1742) și care se găsește în Ritualul Roman al binecuvântărilor. Preotul conclude, binecuvântând și imaginea lui Isus și crucea. Medalia și crucea-medalie a Sf. Benedict, pot fi atârnate la gât sau purtate altfel, dar nu în contact cu pielea, și poate fi atârnată pe pereți.
Prin respectiva binecuvântare, în sintonie cu textul care însoțește medalia, se cere lui Dumnezeu să îndepărteze puterea diavolului. Se imploră pentru credinciosul care va purta crucea și care se va angaja în împlinirea faptelor bune, sănătatea sufletească și trupească, precum și sfințenia și harurile pe care Biserica le-a conferit călugărilor cu care se stabilește astfel un fel de frățietate spirituală. În sfârșit, se cere lui Dumnezeu ca cei care vor purta medalia să caute să evite ispitele și înșelăciunile diavolului, cu ajutorul milostivirii Sale, pentru ca să se prezinte în fața Lui sfinți și neprihăniți.
Este, deci, de dorit ca numeroșii credincioși devotați Sf. Benedict, ce poartă crucea sau medalia, pentru a primi din belșug harurile și binecuvântările pe care Dumnezeu le dăruiește celor ce răspund cu propria lor viață, cu propriile gânduri și cu faptele bune la chemarea evanghelică, să o pună în practică, pătrunzându-se tot mai mult de spiritul sfântului părinte al călugărilor.