CULTURA VIEȚII 

Salvați viața
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 20.05.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior NICI O EXCEPȚIE

Cum? Nu există nici o excepție, nici o situație în care avortul să fie îngăduit de legea morală?

Răspunsul clar la această întrebare l-a dat Papa Pius al XII-lea într-un discurs din 29 noiembrie 1950: "Nu există nici un om, nici o autoritate umană, nici o 'prescripție medicală', eugenică, socială, economică, morală care să prezinte sau să dea un drept juridic valabil vizând distrugerea unei vieți umane nevinovate ".

Că sunt unele cazuri dureroase, dramatice, este un lucru evident. Dar este la fel de evident că este imoral să recurgi la crimă, la suprimarea de vieți nevinovate pentru a rezolva unele cazuri oricât ar fi ele de dureroase și de dramatice.

Nu este justificat avortul nici atunci când copilul este rodul unui viol sau al unui incest? Nu, căci o crimă nu poate fi remediată printr-o altă crimă. Nu este drept ca delictul tatălui să fie pedepsit prin uciderea copilului nevinovat.

Nu este justificat avortul nici atunci când se prevede că un copil se va naște cu un handicap sau cu o malformație gravă? Nu, căci atunci ar trebui justificată și uciderea copilului născut cu un handicap sau cu o malformație gravă ca și uciderea bolnavilor incurabili. Orice viață chiar cu deficiențe este sacră și inviolabilă. Chiar dacă nu are preț în ochii oamenilor, ea are o valoare infinită în ochii lui Dumnezeu.

Nu este justificat avortul nici când familia se zbate în sărăcie și mizerie și încă o gură de hrănit ar fi o catastrofă? Nu, căci problema sărăciei nu poate fi rezolvată prin uciderea săracilor. Spunea recent un medic străin la un congres național ținut la București, având ca tematică respectul pentru viață: "Sunteți săraci, dar dacă veți încerca să rezolvați problema sărăciei prin avort veți fi și mai săraci".

Nu este justificat avortul nici când viața mamei este în pericol, când se pune problema: ori mama, ori copilul? Nu, căci misiunea mamei este să dea viață, nu să ucidă. Mama este pentru copil, nu copilul pentru mamă. De altfel, cu progresele medicale de astăzi, asemenea cazuri limită sunt extrem de rare. Dar chiar dacă s-ar întâmpla să fie, mama nu are dreptul să-și sacrifice copilul spre a-și salva propria viață, după cum când doi oameni sunt în pericol de moarte nu-i este îngăduit unuia dintre ei să-l ucidă pe celălalt spre a-și salva propria viață. Orice profesie își are victimele și eroii ei. De pildă, medicii care mor contaminați de pacienții lor, soldații care-și sacrifică viața pentru patrie. Până și sportul își are victimele și eroii lui. Până și avortul își are victimele lui, ba încă mai multe decât maternitatea. În Danemarca, de pildă, se înregistrează 30 de decese la 100 000 de avorturi și numai 10-20 de decese la 100 000 de nașteri.

O mamă creștină va fi capabilă de un asemenea eroism numai dacă este conștientă că existența umană nu se reduce la faza ei temporară, pământească. Viața pământească nu este realitatea ultimă, ci penultimă. Viața copilului conceput în sânul ei va dăinui în veșnicie. Trupul copilului dezvoltat pe deplin și armonios este destinat învierii viitoare. Această credință i-a inspirat mamei Macabeilor cuvintele cu care și-a încurajat copiii, șapte la număr, uciși sub ochii ei pentru legea lui Dumnezeu: "Nu știu cum v-ați zămislit în sânul meu și nu eu v-am dat duh și viață și chipul fiecăruia nu eu l-am întocmit; Ziditorul lumii, care a zidit pe om de la nașterea lui, milostiv fiind, vă va da iarăși duh și viață" (2 Mac 7,22-23).

Cu ce trup va învia un copil ucis brutal înainte de a ajunge la împlinirea sa firească? Orice avort are consecințe veșnice. Planul lui Dumnezeu este distrus iremediabil. O mamă creștină trebuie să fie conștientă că nici propria ei viață nu se termină cu existența pământească, că într-o zi se va prezenta în fața lui Dumnezeu și va auzi la judecată cuvintele pe care Domnul le-a adresat lui Cain, primul ucigaș de pe pământ, după ce l-a ucis pe fratele său Abel: "Ce ai făcut? Glasul sângelui fratelui tău strigă din pământ către mine" (Gen 4,10). Sângele copilului tău cere răzbunare. Cain a fost un instrument, dar un instrument responsabil, în mâinile Diavolului pe care Sf. Apostol Ioan îl numește ucigaș de la început. Scrie Apostolul: "Vestea pe care ați auzit-o de la început este aceasta: să ne iubim unii pe alții, nu cum a fost Cain de la cel Rău și l-a ucis pe fratele său" (1 In 3,11-12).

Diavolul, neputând să-l distrugă pe Dumnezeu, încearcă să-l distrugă pe om întrucât acesta poartă în el chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Iar cea dintâi victimă este copilul, căci în cine este mai curat și mai frumos chipul lui Dumnezeu decât în copil? Scrie Sf. Ioan în Apocalipsă: "Balaurul a stat înaintea femeii care sta să nască, pentru ca să-i înghită copilul când îl va naște" (12,4). În zilele noastre, parlamentele, în numele progresului, au abolit aproape pretutindeni în lume pedeapsa cu moartea și au legalizat avortul. Ce înseamnă aceasta? Criminalii sunt grațiați, iar copiii nevinovați executați fără proces și fără drept de apel. Este o mare victorie a celui Rău. Pentru femeile care au săvârșit avort mai este vreo speranță, sau trebuie să spună cu Cain după ce a vărsat sânge nevinovat: "Vina mea este prea mare ca s-o pot suporta" (Gen 4,13)? În enciclica Evangelium Vitae - Vestea cea bună a vieții - dată anul acesta (1995) la 25 martie - în sărbătoarea Bunei Vestiri, Papa Ioan Paul al II-lea le adresează femeilor vinovate aceste cuvinte: "Păstrez un gând special pentru voi, femei care ați recurs la avort. Biserica știe câți factori au putut să influențeze asupra deciziei voastre, și nu mă îndoiesc că în multe cazuri a fost vorba de o decizie dureroasă, poate dramatică. Probabil că rana din sufletul vostru nu s-a vindecat încă. În realitate ceea ce s-a întâmplat a fost și rămâne profund greșit. Cu toate acestea, nu vă lăsați cuprinse de descurajare, nu vă lăsați pradă disperării. Dacă încă nu ați făcut-o, căiți-vă cu umilință și încredere. Tatăl a toată îndurarea vă așteaptă ca să vă dăruiască iertarea și pacea sa în sacramentul spovezii... Cereți iertare și copilului vostru care acum trăiește la Domnul. Ajutate de sfatul și de asistența persoanelor prietene și competente, veți putea fi prin mărturia voastră dureroasă printre cei mai convingători apărători ai dreptului tuturor la viață. Prin angajamentul vostru în favoarea vieții, încoronat eventual de nașterea unor noi creaturi, primindu-i și ajutându-i pe cei care au nevoie să le stați aproape, veți fi făuritoarele unui nou mod de a prețui viața omului". Tuturor mamelor care își duc la îndeplinire, chiar cu prețul vieții, nobila misiune încredințată lor de Creator, Sf. Părinte le mulțumește astfel în discursul din 24 aprilie (1995), când a beatificat-o pe Gianna Beretta Mala, o mamă din zilele noastre care a preferat să moară decât să avorteze: "Vă mulțumim, mame eroine, pentru iubirea voastră de neînvins! Vă mulțumim pentru încrederea voastră curajoasă în Dumnezeu și în iubirea sa... Cristos... vă restituie darul pe care i l-ați făcut. El are puterea de a vă reda viața pe care i-ați oferit-o ".
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire