CULTURA VIEȚII 

Salvați viața
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 20.05.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior AVORTUL ȘI MARILE CIVILIZAȚII

Creștinismul nu este singurul care apără viața umană încă din momentul conceperii. Respectul față de viața umană este un precept al moralei universale și stă la temelia oricărei societăți democratice.

Convingerea că avortul este un delict moral și preocuparea de apăra prin lege viața copiilor din sânul matern au existat la toate marile civilizații, din zorile omenirii până în timpurile noastre.

Potrivit Codului lui Hamurabi, promulgat în anul 1728 înainte de Cristos, hitiții pedepseau avortul cu amendă, iar în unele cazuri cu moartea. Aceleași pedepse severe existau la asirieni și la babiloneni. La indieni, textele literaturii Veda consideră că avortul este un păcat pentru care nu este iertare. În budism Codul lui Manu și Zenda - Vesta consideră uciderea copiilor în sânul matern păcat la fel de grav ca și uciderea părinților.

E adevărat că avortul, ca și infanticidul, s-a practicat la multe popoare, cum au fost grecii și romanii, dar numai în momentele de decădere morală a acestor popoare și fără să dispară conștiința și convingerea unanimă că avortul, chiar dacă este practicat, este un delict, un act imoral. O inscripție la templul grec de la Men - Tyranos avertiza: "Nimeni, dacă a făcut avort, nu poate intra timp de 40 de zile în templu; va intra după ce se va fi purificat în apele templului".

Chiar celebrul Licurg, care a recurs la selecția naturală a copiilor, prin eliminarea copiilor diformi, a dat legi drastice împotriva avortului, numind femeia care avortează "ființă detestabilă". La Roma avortul s-a practicat în perioada de decadență a Imperiului. Ovidiu descria cazul Carinei, care a avortat, riscându-și viața pentru a-și menține farmecele fizice. Dar chiar și acest poet imoral le condamnă pe abortiste pentru măcelul pe care îl provoacă. Scriitorul Suetoniu îi reproșează împăratului Domițian faptul de a fi avut relații sexuale cu nepoata sa Iulia și îl găsește vinovat de moartea acesteia provocată de avortul pe care a îndemnat-o să-l facă. Iar Seneca aduce elogii mamei sale pentru că nu s-a lăsat victima marilor corupții morale ale epocii și anume: disprețului fecundității, rușinii de a rămâne însărcinată, obsesiei frumuseții corporale și avortului.

Avortul este expresia cea mai evidentă a prăbușirii morale a unui popor, întrucât este un act de agresiune îndreptat împotriva ființelor umane cele mai nevinovate și mai lipsite de apărare. L-au practicat popoarele păgâne, dar nu în măsura în care îl practică popoarele moderne, în special cele creștine. La popoarele antice păgâne era practicat de clasele bogate. "În paturile de aur, scria poetul latin Iuvenal, aproape niciodată nu zace o lehuză". La popoarele moderne creștine avortul a ajuns un fenomen de masă. Dar mai este o deosebire: în trecut, avortul chiar când era practicat, nu era justificat, nu era legalizat, nu era considerat drept un progres al omenirii, ci era considerat ceea ce este în realitate: crimă, delict, păcat, regres moral.

În timpurile noastre, mai exact după cel de-al doilea război mondial, asistăm la un eveniment nemaiîntâlnit în istorie: avortul este justificat, aprobat, legalizarea lui fiind considerată drept un progres al omenirii, unul dintre drepturile umane dobândite prin luptă. Păcatul este negat. Uzurpând prerogativele lui Dumnezeu și substituindu-se lui Dumnezeu, omul nu numai că nu recunoaște răul pe care îl face, dar hotărăște el, cu de la sine putere, ce este bine și ce este rău; mai exact, el hotărăște că este bine ceea ce Dumnezeu a hotărât că este rău. În felul acesta omul se sustrage mântuirii și iertării pe care Dumnezeu o acordă celui care se recunoaște vinovat. Acesta este păcatul împotriva Duhului Sfânt pentru care nu este iertare nici în această lume, nici în cea viitoare.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire