CULTURA VIEȚII 

Salvați viața
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 20.05.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprins AVORTUL ÎN ÎNVĂȚĂTURA BISERICII

Învățătura creștină dintotdeauna cu privire la avort a fost reafirmată în Noul Catehism al Bisericii Catolice astfel: "Viața umană trebuie respectată și apărată în mod absolut încă din momentul conceperii. Încă din primul moment al existenței sale, ființei omenești trebuie să i se recunoască drepturile persoanei, printre care dreptul inviolabil al oricărei ființe nevinovate la viață. [...] Dumnezeu, Stăpânul vieții, le-a încredințat oamenilor misiunea nobilă de a ocroti viața, misiune care trebuie îndeplinită într-un mod vrednic de om. Așadar, încă de la zămislirea ei, viața trebuie protejată cu cea mai mare grijă: avortul ca și infanticidul, sunt crime odioase" (nr. 2270-2272).

Fidelă poruncii a cincea a Decalogului: "Să nu ucizi" - Biserica, încă din secolul întâi, a afirmat răutatea și gravitatea morală a oricărui avort provocat. Astfel Didahea sau învățătura celor doisprezece apostoli scrie: "Să nu ucizi fătul prin avort și să nu dai pieirii pe noul-născut!". Scrisoarea lui Pseudo-Barnaba, din aceeași perioadă, prezintă avortul ca fiind păcatul împotriva poruncii supreme a creștinismului, care este porunca iubirii de aproapele: să iubești pe aproapele tău mai mult decât propria ta viață.

În secolul al III-lea Sfântul Clement din Alexandria, Sfântul Ciprian, Tertulian consideră că avortul nu este doar asasinarea unei ființe umane nevinovate, ci în același timp este distrugerea lucrării și a iubirii lui Dumnezeu. Credința comună a creștinilor este exprimată de scriitorul bisericesc Atenagora cu aceste cuvinte: "fătul din sânul mamei nu este un animal, el se află acolo prin bunăvoința Providenței". În continuare, toți Sfinții Părinți ai Bisericii, atât cei din Orient, cât și cei din Occident: Sfântul Epifanie, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Ieronim, Sfântul Ambrozie, Sfântul Augustin așează avortul printre păcatele de maximă gravitate, alături de lepădarea de credință și adulter, întrucât este distrugerea lucrării supreme a lui Dumnezeu, care este omul. Curente rigoriste au susținut că Biserica nu trebuie să ierte acest păcat. Sinodul din Elvira, în Spania, din anul 300, hotărăște ca femeia care săvârșește avort să nu fie dezlegată de acest păcat nici la moarte. În general, femeia era totuși dezlegată pe patul de moarte, dacă făcea pocăință toată viața. Puțin mai târziu Sinodul ținut în Orient, la Ancira, reduce pedeapsa la zece ani de pocăință publică.

Învățătura Bisericii cu privire la avort nu s-a schimbat în decursul istoriei și nu se va schimba cât timp porunca lui Dumnezeu - "Să nu ucizi" - va rămâne în vigoare. Biserica poate ierta păcatele dacă păcătoșii se convertesc, dar nu poate aproba sau autoriza păcatul, fără a trăda Evanghelia și fără a-și trăda propria misiune. Nu poate să spună că este bine ceea ce este rău. Biserica nu are putere de a hotărî ce este bine și ce este rău. Acest drept îi aparține numai lui Dumnezeu. Biserica nu-i poate împiedica pe oameni să încalce preceptele moralei naturale sau legea divină. Dar ea are datoria să denunțe și să condamne încălcarea lor.

Dreptul canonic al Bisericii Catolice sancționează cu pedeapsa excomunicării acest delict comis împotriva vieții umane. Prin însuși faptul comiterii delictului, cade în excomunicare, nu numai femeia care avortează, dar și cei care într-un fel sau altul cooperează la săvârșirea avortului, cum sunt: medicii, asistentele, soții care își obligă soțiile să facă avort, întrucât și aceștia devin complici la crimă și se fac vinovați de păcat grav. Prin aceasta Biserica nu intenționează să restrângă domeniul milostivirii, ci vrea să pună în evidență gravitatea crimei săvârșite, dauna ireparabilă pricinuită copilului nevinovat care a fost ucis, părinților lui și întregii societăți.

Ziarul francez La Croix din 15 ianuarie 1995 prezintă statistica avorturilor din țările Europei. Primul loc din Europa și probabil din lume îl deține România cu șase avorturi în medie pe cap de femeie. Record absolut! Urmează în ordine țările fostului lagăr comunist. Fostele țări ale Uniunii Sovietice 3,70 avorturi pe cap de femeie; Polonia 2,2; Bulgaria 1,79; Cehia 1,56; Ungaria 1,24; Slovacia 1,23; Albania 1,12. Celelalte țări occidentale toate sunt sub cifra 1, în general 0,50.

S-a spus, pe bună dreptate, că poporul român s-a născut creștin, spre deosebire de popoarele înconjurătoare care s-au încreștinat cu aproape o mie de ani în urma noastră. Și s-a mai spus că suntem un popor de oameni pașnici, blajini și de omenie, care n-au declarat niciodată în decursul istoriei altui popor vreun război de agresiune. Aș pune cititorilor mei două întrebări. Prima: Ce înseamnă 2.000 de ani de creștinism pentru un popor la care o femeie are în medie șase crime pe conștiință? A doua întrebare: Cum poate fi pașnic un popor care n-a declarat niciodată vreun război altui popor, dar care a declarat cel mai sângeros război propriilor săi copii?
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire