CULTURA VIEȚII 

Omul între "a fi" și "a nu fi"
Probleme fundamentale de bioetică
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 29.10.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

FECUNDAREA ARTIFICIALĂ

Uluitoare realizări ale științei și tehnicii

În anul 1969, doi cercetători englezi din Cambridge ajunși celebri în toată lumea, Edwards și Stepstoe, au reușit să realizeze fecundarea în eprubetă a 18 ovocite dintr-un total de 56. Erau primii embrioni umani produși în laborator. Anterior asemenea experimente mai făcuseră numai medicii puși în solda ideologiei naziste. După circa 10 ani de tentative, aceiași cercetători englezi au reușit să transfere în uterul matern embrioni obținuți în eprubetă și astfel la 25 iulie 1978, deci acum 20 de ani, se năștea Luiza Brown, primul copil din lume conceput în afara sânului matern. O cucerire a tehnicii secolului nostru care stă pe același plan cu zborurile spațiale.

În felul acesta, omul a devenit capabil să-și domine propria viață, să-și controleze propria concepere.

Această tehnică se numește FIVET - cuvânt format din inițialele cuvintelor "fecundare în vitro și transfer". În ultimii 20 de ani, numărul copiilor veniți pe lume prin această metodă este de ordinul miilor.

Se consideră că prin metoda FIVET se rezolvă o problemă care înseamnă o mare suferință și o mare nerealizare pentru multe familii: problema sterilității. Se știe că 10-12% din cupluri sunt în imposibilitate de a avea un copil.

Pentru remedierea acestei situații, înainte de a se realiza tehnica fecundării în vitro, s-a recurs la metoda inseminării artificiale. Încercări în acest sens s-au făcut deja din Evul Mediu. Dar această practică s-a dezvoltat abia în secolul al XIX-lea, în special în Franța. Deși condamnată de Biserică, s-a practicat inseminarea cu sperma partenerului în cadrul cuplului, numită inseminare artificială omologă. Multe mii de copii s-au născut în Statele Unite prin această metodă în timpul războiului din Coreea. Altfel, datorită lipsei îndelungate de acasă a soldaților americani plecați pe front, s-ar fi creat un gol demografic. Sperma, congelată, era trimisă acasă de către soldații de pe front. Însă rar s-a întâmplat ca un medic în țări de tradiție catolică să practice inseminarea cu spermă de la donatori dinafara cuplului, numită inseminare artificială eterologă, până în anii 1960-1970. Între anii 1969-1972 s-au creat bănci de spermă în mai toate țările. În 1981 erau o jumătate de milion de copii născuți prin inseminare artificială eterologă și numărul lor e în continuă creștere. Copiii nu-și cunosc tatăl, numele donatorului de spermă fiind ținut secret.

Deja în anul 1949, Papa Pius al XII-lea a condamnat aceste două moduri de inseminare artificială propriu-zisă în care procrearea este separată de unirea conjugală naturală, nu însă inseminarea omologă impropriu-zisă, adică acordarea de asistență medicală pentru ca actul conjugal săvârșit în cadrul cuplului să-și atingă scopul său natural.

În ceea ce privește metoda FIVET, la zece ani după ce s-a realizat prima fecundare în eprubetă, a început co-mercializarea embrionilor. Congelați în azot la temperatura de -180E embrionii pot fi implantați în uterul mamei omolog, în cadrul cuplului, sau eterolog, în afara cuplului, în uterul altei femei, după mulți ani de la moartea unuia sau a ambilor părinți. Astfel e posibil ca părinții să moară într-un secol, iar copii lor să se nască în secolul următor, sau e posibil ca frații să se nască la o distanță de 100 de ani unul de altul. Datorită noii tehnici, noțiunea de mamă s-a extins. Au părut așa-zisele mame substitutive sau mame prin procură sau utere închiriate care, gratis sau pe bani, prin intermediul unor agenții specializate în acest domeniu, își oferă uterul spre a primi embrioni străini fecundați artificial și a purta sarcina până la capăt.

Astfel se poate întâmpla ca un copil să aibă trei mame: mama care a donat ovulul, mama care a oferit uterul și a purtat sarcina și mama proprietară de drept care a voit să obțină în felul acesta un copil. De asemenea, un copil poate să aibă doi tați și dacă numărăm și bunicii, un copil ar putea să aibă 10 bunici și bunice. Nu mai este nevoie să spun că pe această cale se pot realiza combinații și legături de rudenie dintre cele mai ciudate: copiii se pot trezi frați și surori cu proprii lor părinți și bunici sau părinți ai propriilor lor frați și surori.

S-a găsit, în sfârșit, prin inseminarea de embrioni, posibilitatea și pentru cuplurile de femei lesbiene să aibă copii. Ba chiar și pentru grupurile de homosexuali, și nu numai prin inseminarea de embrioni fecundați cu proprii gameți în uterul unei mame închiriate ci, ascultați și vă minunați, chiar prin propria inseminare purtând ei înșiși sarcina.

Din punct de vedere tehnic acest lucru e posibil, căci o sarcină bărbătească se pare că, sub aspect tehnic, nu se deosebește de o sarcină extra-uterină. De câțiva ani se fac experiențe foarte discrete în această direcție în laboratoare australiene și americane. Tatăl, așadar, poate să devină și mama propriului copil. Ne putem aștepta ca în viitor, pe lângă spitalele de maternitate să apară și spitalele de paternitate. La fel de uluitoare este perspectiva ca o femeie - să zicem o lesbiană - să devină și mamă și tată al propriului copil. Partenogeneza (adică nașterea feciorelnică sau dezvoltarea unui individ dintr-un gamet nefecundat), posibilă la reproducerea unor nevertebrate și plante, nu e posibilă la om, deși se fac experiențe în acest sens. Dacă se va aplica metoda clonării la om, va fi posibil în viitor ca o femeie, prin fecundarea unui ovul cu nucleul unei celule din propriul corp, să fie și mamă și tată al propriului copil.

Odată realizată fecundarea artificială, cercetările și experiențele continuă în domenii ce țin de sfera fantasticului.

De pildă, se încearcă fertilizarea trans-specie, adică între gameți aparținând la specii diferite, cu scopul e a se obține himere sau hibrizi. Asemenea fertilizări s-au reușit între animale de specii diferite: iepuri și alte specii, între berbeci și capre. În ceea ce privește fertilizarea de gameți umani cu gameți ai altor specii de animale, până în prezent nu s-a ajuns la embrioni care să treacă dincolo de prima diviziune, adică de stadiul de 2 celule. Prin aceste experimente se încearcă să se obțină o subspecie-umană, adică o rasă inferioară de oameni care să fie folosită la muncile degradante, ca cele pe care le făceau odinioară sclavii, sau să fie folosiți ca rezervă de organe pentru transplant.

De asemenea, se fac cercetări pentru a pune la punct tehnica gestației trans-specie, adică implantarea unui embrion uman în uterul unui animal aparținând altei specii, sporind astfel numărul mamelor închiriate. Unul din cei doi savanți care a realizat fecundarea în eprubetă, Dr. Robert Edwards, a declarat:

"Această muncă ar putea să se dovedească necesară pentru îmbunătățirea tehnicilor de fecundare în vitro și pentru a reduce malformațiile nou-născuților. Ar putea fi necesar să se introducă un embrion uman pentru o scurtă perioadă de timp (6-12 ore) în oviductul unei scroafe sau al unei iepuroaice".

Se urmărește și posibilitatea în sens invers a gestației trans-specie: embrioni de animale transferați în sânul femeii. Există femei ecologiste în Statele Unite care și-au oferit uterul pentru a salva astfel o specie de maimuțe amenințate cu dispariția.

Dar ceea ce le stă cu totul la inimă cercetătorilor este ectogeneza. Cuvântul are la origine două cuvinte grecești: "ectos" = în afară și "genesis" = naștere. Este vorba de producerea unui uter sintetic, artificial, un fel de incubator uman în care să se poată dezvolta complet copilul, făcând astfel inutil uterul matern.

Pentru a se obține o naștere prin metoda FIVET trebuie să se producă un număr mare de embrioni fecundați în eprubetă. Șansele de reușită nu depășesc 10-12%. 20-30% din embrionii transferați în uterul matern pier prin avort spontan, ceea ce înseamnă că pentru orice copil obținut, mor circa 88-90 de embrioni. Având în vedere și faptul că multe cupluri nu-și mai reclamă embrionii, există un număr imens de așa-ziși embrioni orfani. În 1996, numai în Anglia existau 300.000 de embrioni orfani. Ce se face cu acest surplus de embrioni congelați? Sunt distruși masiv după o perioadă prevăzută de legea fiecărei țări. Legislația engleză prevede distrugerea embrionilor după 10 ani de la congelare, cea franceză după 5 ani.

Având în vedere că în mai toate țările există numeroase centre unde se practică fecundarea artificială - numai în Franța sunt peste 100 - putem presupune că numărul embrionilor destinați distrugerii sunt de ordinul milioanelor.

Cât timp ar putea să reziste embrionii congelați? Embrionii congelați ai animalelor nu rezistă mai mult de 10 ani. În cartea sa "Embrionul, semn de contradicție", Prof. Lejeune ne explică cum stau lucrurile. Cuvintele timp (tempus) și temperatură (temperatura) au aceeași origine și sunt legate între ele. Timpul e legat de temperatură, adică de mișcare moleculelor și atomilor din ele. Cu cât se diminuează mai mult viteza moleculelor din embrioni și prin aceasta căldura care se produce prin ciocnirea lor, cu atât se diminuează mai mult temperatura embrionilor. Se congelează nu numai embrionii, ci și timpul. Până în prezent se realizează temperatura azotului de -180E. Dacă s-ar realiza -273E, adică zero absolut, s-ar anula orice mișcare a celulelor embrionului și, practic, s-ar anula timpul. Astfel embrionii ar putea să rămână congelați, să nu spunem veșnic, dar pentru un timp nedefinit. Și aici Lejeune face o remarcă ce provoacă fiori. El face o paralelă cu lagărele de concentrare naziste. De fapt, cartea amintită în original, în franceză, poartă titlul "L'enceinte concentrationnaire" = Lagărul de concentrare. Recipientele cu azot din laboratoarele centrelor de fecundare artificială nu sunt altceva decât lagăre de concentrare în care embrioni umani, care pentru Prof. Lejeune sunt ființe umane, sunt ținuți captivi, dacă nu sunt uciși, un timp ce nu cunoaște limită; dacă se realizează temperatura zero absolut, o veșnicie. În comparație cu aceste lagăre de concentrare, cele naziste au fost floare la ureche.

Embrionii umani nedistruși sunt utilizați în alte scopuri. Sunt comercializați, sunt folosiți pentru experiențe, se fabrică din ei produse farmaceutice sau produse cosmetice.

 

Biserica își spune cuvântul

În aceste uluitoare realizări ale tehnicii în domeniul inseminării și fecundării artificiale, apar clar două aspecte absurde ale culturii contemporane. Mai întâi, o luptă înverșunată împotriva vieții copilului prin propaganda și legalizarea avortului și a anticoncepționalelor, pe de o parte, și aceeași luptă înverșunată de a aduce copii pe lume, prin toate mijloacele, acolo unde natura pune obstacole, pe de altă parte. Și în al doilea rând, eliminarea oricărei morale din acest domeniu. Tehnica medicală înlocuiește etica. Ea hotărăște cine e persoană și cine nu este persoană, cine trebuie să trăiască și cine trebuie să moară, tratând embrionul, fătul, copilul ca pe o grămadă de celule, parte a corpului mamei sau a corpului social, proprietate exclusivă a mamei sau a societății care poate dispune de ea după bunul plac. Există un singur criteriu moral: tot ce poate realiza tehnica este permis să realizeze.

Într-un document pe care Congregația pentru Doctrina Credinței l-a publicat din dispoziția Sf. Părinte Papa Ioan Paul al II-lea la 22 februarie 1987, Biserica face din nou cunoscute principiile moralei catolice cu privire la tehnicile bio-medicale care permit să se intervină în faza inițială a vieții ființei umane și în însuși procesul procreării.

Documentul intitulat Donum Dei (Darul lui Dumnezeu) scoate în evidență suferința soților care nu pot avea copii. Dorința lor de a avea copii este legitimă și naturală.

Cu toate acestea, "copilul nu este un lucru datorat și nu poate fi considerat ca obiect de proprietate, ci mai curând este un dar, darul «cel mai mare» și cel mai gratuit al căsătoriei. ...el trebuie să fie rodul specific al iubirii conjugale a părinților săi. Și dacă e vorba de drepturi, e copilul cel care le are. E dreptul pe care îl are copilul de a fi respectat ca persoană din momentul conceperii sale".

Soții care se găsesc în această situație dureroasă, "sunt chemați să descopere în ea ocazia unei speciale participări la crucea Domnului, izvor de fecunditate spirituală". Cuplurile sterile nu trebuie să uite că "chiar atunci când procrearea nu este posibilă, pentru aceasta viața conjugală nu-și pierde valoarea. Sterilitatea fizică poate fi pentru soți o ocazie de a face servicii importante altor persoane umane, cum ar fi, de pildă, adopția, diferitele forme de opere educative, ajutorul acordat altor familii, copiilor săraci și handicapați".

Aducerea pe lume a unui copil prin metoda FIVET costă pentru familia sterilă o avere: între 66.000 și 114.000 de dolari, iar în caz de hipofertilitate masculină poate ajunge până la 800.000 de dolari. Câți copii care mor de foame ar putea fi salvați de la moarte cu banii plătiți pentru un copil născut prin fecundare în eprubetă?

Într-o carte cutremurătoare intitulată "Cetatea bucuriei", autorul, un tânăr american, Max Loeb, venit la Calcutta la chemarea unui preot francez, Paul Lambert, descrie situația pe care a găsit-o în India: cel puțin 140 de milioane de indieni subnutriți; din cei 23 de milioane de copii care se nasc anual numai trei milioane au șansa să ajungă sănătoși la vârsta adultă; copii rahitici cu burta ca un balon; mici monștri, care la vârsta de 18 luni nu au 3 kg., ce seamănă a mumii egiptene, cu fontanela neînchisă, pe care mamele îi pun pe masa de consultații; mame care asistă neputincioase la agonia copiilor lor. Printre numeroasele întâmplări tragice descrie un fapt petrecut a doua zi de la sosirea lui la Calcutta. O tânără mamă îi aduce un copil și i-l așează pe masa de consultații. Disperată, își descoperă pieptul, își strânge cu ambele mâini sânii sterpi și strigă: "Sunt uscați, sunt uscați!" Văzând pe perete o reclamă pentru lapte, reprezentând un copil dolofan, se repede, rupe în bucăți afișul, ia copilul și i-l pune cu forța în brațe doctorului spunându-i: "Ia-l, du-l în țară la tine! Salvează-l". În aceeași zi medicul a citit scrisă cu litere de-o șchioapă o veste senzațională: "La Calcutta, câțiva medici au adus pe lume un copil fecundat în eprubetă". Câți copii suferă și mor de foame în lume pentru a plăti luxul unei familii, devenită poate sterilă din propria vină, de a avea un copil prin tehnica FIVET?

În documentul amintit, Biserica condamnă atât inseminarea artificială cât și fecundarea artificială pentru mai multe motive. Mai întâi, pentru că prin aceste metode actul procreării este separat de actul unirii conjugale:

"În trupul și prin trupul lor, soții își consumă căsătoria și pot deveni tată și mamă... Originea ființei umane rezultă astfel dintr-o procreare ce ține de unirea nu numai biologică dar și spirituală a părinților uniți prin legătura căsătoriei".

Numeroși ginecologi, psihologi și psihanaliști atrag atenția asupra pericolului dezechilibrului psihic al cuplului atunci când patul nupțial este transformat în laborator biologic. Pentru a realiza o asemenea fecundare forțată, specialiștii în tehnica reproducerii invadează spațiul cel mai intim, ținând sub control, programând și supraveghind uneori ani de zile viața sexuală a cuplului.

Dar, mai ales, sunt condamnate aceste practici întrucât sunt încălcate drepturile fundamentale ale copilului:

"...copilul are dreptul... să fie rodul actului specific al iubirii părinților săi și are de asemenea dreptul de a fi respectat ca persoană din momentul conceperii sale.... Originea unei persoane este... rezultatul unei dăruiri. Copilul care se naște trebuie să fie rodul iubirii părinților săi. El nu poate fi nici voit, nici conceput ca produs al unei intervenții a tehnicilor medicale și biologice; acest lucru înseamnă a-l transforma într-un obiect al unei tehnologii științifice.... Faptul că un lucru din punct de vedere tehnic este posibil, prin aceasta nu este din punct de vedere moral admisibil".

Copilul are dreptul la sânul propriei sale mame:

"Maternitatea de împrumut reprezintă o neîmplinire obiectivă a obligațiilor iubirii materne, a fidelității conjugale și a maternității responsabile; ea ofensează demnitatea copilului și dreptul acestuia de a fi conceput, adus pe lume și educat de proprii săi părinți...".

Este o coborâre a omului la nivelul animalului, a aplica la om tehnicile folosite la reproducerea animalelor:

"Tentativele sau ipotezele făcute pentru a obține o ființă umană fără nici o legătură cu sexualitatea, prin «fisiune gemelară», clonare, partenogeneză, trebuie considerate ca fiind contrare moralei, deoarece se împotrivesc demnității atât a procreării umane cât și a unirii conjugale".

În termeni deosebit de severi Biserica condamnă distrugerea sau folosirea în diferite scopuri a embrionilor umani produși artificial.

"A ucide creaturi umane nevinovate, chiar dacă acest lucru se face în favoarea altora, constituie un act absolut inacceptabil... A folosi embrionul uman sau fătul ca instrument reprezintă un delict împotriva demnității lor de ființe umane care au dreptul la același respect datorat copilului deja născut și oricărei persoane umane... Este imoral să se producă embrioni umani destinați să fie folosiți ca "material biologic disponibil... Așa cum condamnă avortul voluntar, la fel Biserica interzice să se atenteze la viața acestor ființe umane. Trebuie denunțată deosebita gravitate a distrugerii voluntare a embrionilor umani obținuți în eprubetă..." (Evangelium vitae).

Într-un discurs din 24 Mai 1996, Papa Ioan Paul al II-lea a adresat din nou un apel oamenilor de știință, juriștilor, guvernelor, instituțiilor internaționale în acest sens:

"Apelez la conștiința responsabililor lumii științifice și în special la medici cerând să se pună capăt producerii de embrioni umani, având în vedere faptul că nu se întrezărește nici o cale de ieșire din punct de vedere moral pentru destinul uman al miilor și miilor de embrioni «congelați» care totuși sunt și rămân întotdeauna titularii unor drepturi esențiale și, ca atare, trebuie tutelați din punct de vedere juridic ca persoane umane".

 

Embrionul este persoană umană

Cheia rezolvării acestor probleme deosebit de grave este tocmai această expresie pe care o găsim în documentele Bisericii și mai ales pe buzele actualului Papă: persoana umană. Embrionul este persoană umană din momentul fecundării. Dar cine acordă embrionului statutul de persoană umană?

La elaborarea acestui statut sunt chemați experți din mai multe domenii: cercetători, biologi, filosofi, moraliști, juriști și teologi.

Mai întâi cercetătorii în genetică și embriologie stabilesc statutul ontologic sau ființial al embrionului, răspunzând la întrebarea: ce este embrionul? Pe scurt, concluziile fundamentale și indiscutabile la care ei au ajuns sunt următoarele:

Embrionul este o ființă vie. Evident, nu este un lucru neînsuflețit și inert, cum ar fi de pildă un fir de praf.

Viața embrionului e viață umană. Prima celulă, zigotul, conține numărul de cromozomi tipic speciei umane, cu capacitatea ca, dezvoltându-se, să devină un organism uman. Prin urmare, embrionul este o ființă umană.

În al treilea rând, embrionul este un individ al speciei umane. Individ înseamnă ceva care nu poate fi identic cu altceva; e un unicat. În momentul în care cei 23 de cromozomi ai nucleului ovulului, s-au unit cu cei 23 de cromozomi ai spermatozoidului formând o nouă celulă, zigotul, acesta este un unicat: are un patrimoniu genetic uman complet, original, diferit de al tatălui și al mamei și de al oricărei alte ființe umane. Scrie Prof. Jean Daussat: "Nu au fost și nu vor fi niciodată pe pământ, cu excepția gemenilor adevărați, doi oameni egali din punct de vedere genetic". În patrimoniul genetic al primei celule sunt înscrise toate trăsăturile noii ființe umane, în cele mai mici detalii: inclusiv culoarea părului și a ochilor. Nu este exclus ca în viitor, din prima celulă umană, oamenii de știință să developeze, să realizeze deja fotografia omului adult. Când s-a născut prima ființă umană fecundată în eprubetă, Luiza Brown, Prof. Jérôme Lejeune a declarat: "Incredibil, acea ființă minusculă concepută pe care Edwards și Stepstoe au implantat-o în uterul doamnei Brown... era tânăra Luiza", care are astăzi 20 de ani.

De altfel, însuși Edwards nu a ezitat nici o clipă se definească ovulul fecundat, zigotul, ca fiind "o ființă umană microscopică în stadiul cel mai precoce de dezvoltare".

În Anglia, celebra comisie Warnock a stabilit că viața individuală începe din ziua a 14-a de existență a embrionului; înainte de această dată nu i se recunoaște embrionului statutul de individ uman. Cu această ocazie s-a inventat expresia artificială de pre-embrion. Această distincție netă care s-a făcut între primele două săptămâni și restul vieții embrionului nu a fost rezultatul unor cunoștințe științifice noi și aprofundate, ci a fost dictată de motive străine științei.

Unul dintre membrii Comisiei amintite, McLoren, a mărturisit că pentru a se introduce această distincție: pre-embrion până la 14 zile, embrion după 14 zile a intervenit "o anumită presiune din afara comunității științifice". Se urmărea prin aceasta să se dea un suport științific legii care avea să fie dată prin care se autoriza distrugerea embrionilor până la 14 zile și folosirea lor pentru experiențe sau în alte scopuri.

Pretextul invocat de comisia engleză pentru a-i refuza embrionului până în ziua a 14-a calitatea de individ uman, și anume, faptul că până la această dată poate avea loc sciziunea gemelară, nu are temei științific. Lucrurile sunt simple: în momentul în care embrionul se divide în doi embrioni gemeni, apar doi indivizi umani noi.

Având în vedere faptul că de la stadiul de zigot până la sfârșitul vieții nu e discontinuitate, faptul că adultul este aceeași ființă umană care mai înainte era embrion, Prof. Antoine Suarez, directorul centrului pluridisciplinar "L'émbryon humain" formulează această dilemă: "Din două una: sau adultul e o persoană și în acest caz embrionul este o persoană, sau embrionul nu este o persoană și atunci nimeni nu este persoană".

De fapt, clarificarea statutului de persoană nu este de competența științelor biologice, ci a filosofiei.

"Persoana" este un concept pe care l-a elaborat filosofia, mai exact filosofia creștină din primele veacuri ale Bisericii când s-au căutat noi instrumente conceptuale necesare pentru formularea în termeni cât mai exact posibili a misterelor Sfintei Treimi (cele trei Persoane divine) și Întrupării Fiului lui Dumnezeu.

Definiția clasică pe care filosofia creștină a dat-o persoanei este cea formulată de Boethius: "rationalis naturae individua substantia". În traducere liberă: persoana este "individul care posedă o natură rațională".

Însă filosofia și toată cultura modernă au abandonat concepțiile filosofice în care s-a născut conceptul de persoană. S-a păstrat doar numele de persoană, nu și conținutul conceptual inițial. Termenul de persoană, înlocuit adesea cu acela de subiect, nu mai are în cultura modernă o semnificație precisă, acceptată de toată lumea. De aici dificultatea când e vorba de a acorda statutul de persoană embrionului uman: care statut și care persoană?

Experiența comună confirmată de cea mai avansată știință genetică și embriologică admite un fapt evident, anume, că individul speciei umane e identic cu persoana. Nimeni nu numește persoană o pisică, sau un câine, sau o maimuță oricât ar fi ea de "evoluată" și "superioară". De aici rezultă logic că dacă e dovedit că embrionul uman este un individ uman, e clar și incontestabil că embrionul uman e totodată persoană.

Afirmația că embrionul uman nu este persoană își are originea și explicația în concepțiile metafizice și antropologice moderne. De la Kant încoace, gândirea filosofică modernă, în mare parte, reduce întreaga realitate la ceea ce apare, adică la fenomene (fenomena). Vreo realitate invizibilă a lucrurilor (noumena) afară de fenomene, ori nu există, ori nu se poate spune nimic despre ea. Aplicând această concepție la om, persoana umană există când apare în activitatea specific umană pe care o desfășoară organismul biologic: e vorba de acțiunile conștiente și libere ale minții și voinței. Acestea constituie persoana umană. Embrionul, neavând posibilitatea de a săvârși asemenea acțiuni conștiente și libere, evident, nu este persoană. Cum acțiunile specific umane pot fi săvârșite când apare sistemul nervos, adică atunci când embrionul are 14 zile, și încetează când creierul moare, omul este persoană umană între aceste limite. Acesta este al doilea argument pe care îl aduc legislațiile care autorizează uciderea embrionilor până în ziua a 14-a sau folosirea lor în diferite scopuri. Aceasta este o concepție filosofică, antropologică, nefundamentată. Ea s-a elaborat la vremea când nu se descoperise microscopul cu ajutorul căruia să poată fi văzut un zigot și încă nu se descoperise codul genetic.

Datele științifice pe care ni le oferă genetica în prezent arată că întregul organism uman individual, inclusiv creierul, e deja prezent în mod real, în toate detaliile sale în zigot. Dacă creierul nu ar fi în zigot, el ar lipsi, în mod inevitabil, și în făt și în copil. Așa cum în zigot există viața umană, tot astfel există în el capacitatea radicală și reală a activității umane care va deveni operantă când va dispune de instrumentele necesare. Exact ca și în exemplul dat de Prof. Lejeune: zigotul e caseta pe care este imprimată simfonia vieții; ea va deveni operantă, se va transforma în unde sonore, când va exista instrumentul necesar: casetofonul.

Dacă se acceptă concepția impusă de filosofia modernă, logic și inevitabil se trage această concluzie: copiii până la vârsta judecății, nebunii, bolnavii în comă și orice om cât timp doarme, nefiind capabili de acțiuni conștiente și libere, nu mai sunt persoane umane, avem dreptul să-i ucidem.

Pentru a nu cădea în absurd, trebuie să acceptăm statutul ontologic al embrionului stabilit de biologi și definiția persoanei formulate de Boethius: prin faptul că este un individ al speciei umane, embrionul este persoană umană din momentul conceperii.

Dacă embrionul este persoană, el trebuie tratat ca persoană. În acest caz le revine moraliștilor să stabilească statutul etic al embrionului, adică să stabilească drepturile și datoriile.

Evident, embrionul nu are obligații, ci numai drepturi, iar dreptul cel dintâi și fundamental este acela de a i se respecta viața și demnitatea de persoană umană.

Ceilalți au numai obligații față de embrion: obligația de a-i respecta viața, - avortul sau distrugerea lor fiind crimă -, obligația de a-i respecta demnitatea ca oricărei alte persoane umane, obligația de a-i acorda toate îngrijirile spre a crește și a se dezvolta sănătos și armonios.

Unul din inițiatorii gândirii moderne, Immanuel Kant, scrie: "Omul, în toate acțiunile sale, atât în cele care îl privesc pe el însuși, cât și în cele care se referă la alți oameni, trebuie considerat întotdeauna ca scop, și niciodată ca mijloc". În baza acestui principiu, este inadmisibil din punct de vedere moral ca embrionul uman să fie folosit în avantajul altora: drept cobai pentru experimente, pentru fabricarea medicamentelor sau a altor produse.

Chiar dacă ar exista motive să ne îndoim că viața umană individuală și personală începe în momentul conceperii, - ceea ce nu e cazul -, obligația normală de a respecta drepturile embrionului rămâne valabilă. Câteva comparații pot lămuri mai bine lucrurile.

Dacă șoferul unui camion vede ceva în fața lui și se îndoiește dacă este un om sau un sac, dacă trece peste el, se face vinovat de un comportament criminal. În nici un stat nu este permisă înmormântarea dacă ar exista îndoiala că cel care urmează să fie înmormântat ar fi posibil să fie viu. Nici o legislație nu autorizează prelevarea de organe pentru transplant dacă există cea mai mică bănuială că potențialul donator e încă viu.

În sfârșit, e obligația juriștilor, a parlamentarilor, a insti-tuțiilor publice de a stabili statutul juridic al embrionului, adică de a extinde la embrion protecția drepturilor pe care o acordă altor persoane care nu se pot apăra singure, cum sunt copiii, bătrânii, bolnavii, handicapații fizici și mintali și a fixa prin lege sancțiuni penale împotriva celor care încalcă drepturile embrionului uman.

 

Când oamenii se joacă de-a "micul dumnezeu"

Dar dacă savanții biologi, filosofii, moraliștii, juriștii sunt materialiști, nu cred în existența lui Dumnezeu și a sufletului și consideră că omul face parte dintr-o specie de animale ca oricare altă specie de animale, cine mai poate salva viața și demnitatea de persoană umană a embrionului? Numai teologii care vorbesc în numele lui Dumnezeu.

Concepția creștină cu privire la om nu este și nu poate fi materialistă. Omul, după învățătura creștină, este trup însuflețit de spirit sau spirit întrupat, ceea ce înseamnă că apariția unei noi ființe umane nu poate fi un fenomen exclusiv biologic, simplu rezultat al unor complexe reacții biochimice între două celule. Unirea acestor două celule este însoțită de acțiunea creatoare a lui Dumnezeu, adevăratul și unicul Creator al sufletului omului. Acest adevăr pe care îl găsim clar revelat în primele pagini ale Genezei, își găsește o frumoasă formulare în cuvintele simple ale Papei Ioan Paul al II-lea:

"La originea oricărei persoane umane este un act creator al lui Dumnezeu; nici un om nu vine la existență din întâmplare; el este ținta iubirii creatoare a lui Dumnezeu" (Discursul din 17 septembrie 1983).

Se poate ridica întrebarea: în cazul gemenilor, când crează Dumnezeu sufletul? Când începe creația individuală? Acest fenomen se verifică în proporție de 1 la circa 250 de embrioni, adică în procentaj de 0,4%. Fenomenul constă în divizarea primei celule, - sau a uneia din primele celule -, încă totipotente și, deci, nediferențiate în două celule genetic egale. Dacă această scisiune gemelară, numită în paralel, este de natură ereditară, adică este datorată unei potențialități înscrise în patrimoniul genetic al zigotului, este clar că de la concepere, deja în prima celulă nu este unul, ci doi indivizi umani, și deci, două suflete create de Dumnezeu.

Dacă este vorba de scisiunea gemelară numită în serie, adică prima celulă este divizată în două celule egale în mod artificial printr-o metodă asemănătoare cu cea a clonării, atunci putem presupune că individul constituit la concepere în prima celulă dispare și în momentul scisiunii Dumnezeu crează pentru cei doi indivizi două suflete noi.

Acțiunea creatoare a lui Dumnezeu în momentul conceperii noului embrion ne obligă să-l recunoaștem pe Dumnezeu drept Stăpânul absolut al vieții. Dar Dumnezeu Stăpânul este în același timp Tată, care îl cheamă pe om să fie colaborator al său la lucrarea de creație și îl invită pe om să împărtășească cu el aceeași viață, aceeași fericire, aceeași glorie divină.

Viața fiecărui om vine de la Dumnezeu și se îndreaptă, în final, spre Dumnezeu. Această relație profundă cu Dumnezeu conferă persoanei și vieții umane inviolabilitate și sacralitate. Viața umană este sacră și inviolabilă din momentul inițial al conceperii până la sfârșitul ei natural. Când Dumnezeu este înlăturat, omul îi ia locul și se erijează în stăpân al vieții proprii și al vieții altora, în special al celor slabi și lipsiți de apărare. Așa s-a născut în timpurile noastre o adevărată cultură a morții. Cele mai grave manifestări ale culturii morții sunt avortul și eutanasia, dar nu sunt singurele.

Cât privește tehnicile procreării artificiale cu tot ce rezultă din ele: manipularea și tehnicizarea sexualității umane, pierderea respectului pentru viața umană la începuturile ei, distrugerea masivă de embrioni, folosirea acestora ca material de experiență, etc., deși se prezintă sub masca inocentă a filantropiei, ele nu pot ascunde intenția reală care stă la originea lor: dorința omului de a o face pe "micul dumnezeu" - "jouer au petit dieu" - cum spun francezii, ambiția de a crea viața spre a se considera stăpânul vieții și al morții și a se proclama total autonom față de Creator, a cărui existență o refuză. Citim în primele capitole ale Genezei: "Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden... El a făcut să răsară din pământ tot felul de pomi, plăcuți la vedere și buni la mâncare; în mijlocul grădinii, (a făcut să răsară) pomul vieții și pomul cunoașterii binelui și răului". Omul nu a rezistat tentației Ispititorului și a mâncat din pomul cunoașterii binelui și răului. "În ziua în care veți mânca din el vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu". Omul a păcătuit voind să-și atribuie o prerogativă pe care o are numai Dumnezeu: aceea de a hotărî ce este bine și ce este rău. Acesta este în esență păcatul primului om. Rămânea cea de a doua prerogativă care îi aparține exclusiv lui Dumnezeu: aceea de Stăpân suprem și unic al vieții. Ispititorul putea să-i prezinte și a doua tentație. De aceea "Domnul Dumnezeu a zis: să-l împiedicăm acum, așadar (pe om) ca nu cumva să-și întindă mâna și să ia din pomul vieții, să mănânce din el și să trăiască în veci". Astfel omul ar fi acaparat și a treia prerogativă care îi aparține exclusiv lui Dumnezeu: veșnicia. "De aceea Domnul Dumnezeu l-a izgonit din grădina Edenului; la Răsăritul grădinii Edenului a pus niște Heruvimi care să învârtească o sabie învăpăiată, ca să păzească drumul care duce la pomul vieții". Deși izgonit din paradisul pământesc, omul urmează în continuarea glasul Ispititorului care îl îndeamnă să fie ca Dumnezeu, să-i fure acestuia prerogativele; să hotărască el ce este bine și ce este rău, să fie el stăpânul vieții și al morții. Sfidând sabia de foc a Heruvimilor, omul, în orgoliul său luciferic, continuă să-și întindă mâna spre pomul vieții. Putem presupune că îngerul i-o va reteza când omul va merge cu îndrăzneala prea departe.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire