CATEHISM 

Compendiul Catehismului Bisericii Catolice
achizitionare: 03.01.2009; sursa: Editura Presa Bună

Ați căutat articolele 534-598.

  1. Ce este rugăciunea?

    Rugăciunea este înălțarea sufletului către Dumnezeu sau cererea de la Dumnezeu a bunurilor conforme voinței sale. Ea este întotdeauna un dar al lui Dumnezeu care vine să-l întâlnească pe om. Rugăciunea creștină este relație personală și vie a fiilor lui Dumnezeu cu Tatăl lor infinit de bun, cu Fiul său, Isus Cristos, și cu Duhul Sfânt care locuiește în inima lor.

  1. De ce există o chemare universală la rugăciune?

    Pentru că Dumnezeu, cel dintâi, prin creație, cheamă fiecare ființă din nimic și, chiar după cădere, omul continuă să fie capabil să-l recunoască pe Creatorul său păstrând dorința după cel care l-a chemat la existență. Toate religiile, și în mod deosebit toată istoria mântuirii, dau mărturie despre această dorință după Dumnezeu din partea omului, însă Dumnezeu este primul care atrage neîncetat fiecare persoană în întâlnirea tainică a rugăciunii.

  1. În ce anume Abraham este un model de rugăciune?

    Abraham este un model de rugăciune deoarece umblă în prezența lui Dumnezeu, îl ascultă și i se supune. Rugăciunea sa este o luptă a credinței deoarece el continuă să creadă în fidelitatea lui Dumnezeu chiar și în momentele de încercare. În afară de aceasta, după ce a primit în cortul său vizita Domnului care îi destăinuie planul său, Abraham îndrăznește să mijlocească pentru păcătoși cu încredere curajoasă.

  1. Cum se ruga Moise?

    Rugăciunea lui Moise este tipică pentru rugăciunea contemplativă: Dumnezeu, care îl cheamă pe Moise din tufișul care arde, se întreține adesea îndelung cu el "față în față, ca un om cu prietenul său" (Ex 33,11). Din această intimitate cu Dumnezeu Moise ia putere pentru a mijloci cu stăruință în favoarea poporului: rugăciunea sa prefigurează astfel mijlocirea unicului mijlocitor, Cristos Isus.

  1. Ce raporturi au, în Vechiul Testament, templul și regele cu rugăciunea?

    La umbra locuinței lui Dumnezeu - arca alianței, apoi templul - se dezvoltă rugăciunea poporului lui Dumnezeu sub conducerea păstorilor săi. Între ei, David este regele "după inima lui Dumnezeu", păstorul care se roagă pentru poporul său. Rugăciunea sa este un model pentru rugăciunea poporului, deoarece este adeziune la promisiunea divină și încredere, plină de iubire, în cel care este singurul Rege și Domn.

  1. Care este rolul rugăciunii în misiunea profeților?

    Profeții scot din rugăciune lumină și forță pentru a îndemna poporul la credință și la convertirea inimii. Intră într-o mare intimitate cu Dumnezeu și mijlocesc pentru frați, cărora le vestesc ceea ce au văzut și auzit de la Domnul. Ilie este părintele profeților, adică al celor care caută fața lui Dumnezeu. Pe muntele Carmel el obține întoarcerea poporului la credință grație intervenției lui Dumnezeu, implorat de el astfel: "Răspunde-mi, Doamne, răspunde-mi!" (1Rg 18,37).

  1. Care este importanța Psalmilor în rugăciune?

    Psalmii sunt cea mai înaltă formă de rugăciune în Vechiul Testament: cuvântul lui Dumnezeu devine rugăciunea omului. Personală și comunitară în mod inseparabil, această rugăciune, inspirată de Duhul Sfânt, cântă minunățiile lui Dumnezeu în creație și în istoria mântuirii. Cristos s-a rugat Psalmii și i-a dus la împlinire. Pentru aceasta, ei rămân un element esențial și permanent al rugăciunii Bisericii, potriviți pentru oamenii de orice condiție și din orice timp.

  1. De la cine a învățat Isus să se roage?

    Conform inimii sale de om, Isus a învățat să se roage de la mama sa și de la tradiția ebraică. Însă rugăciunea sa provine dintr-un izvor tainic, deoarece este Fiul veșnic al lui Dumnezeu care, în omenitatea sa sfântă, adresează Tatălui său rugăciunea filială desăvârșită.

  1. Când se ruga Isus?

    Evanghelia îl arată adesea pe Isus în rugăciune. Îl vedem retrăgându-se în singurătate, chiar și noaptea. Se roagă înainte de momentele decisive ale misiunii sale sau a apostolilor. De fapt, toată viața sa este rugăciune, deoarece este în comuniune constantă de iubire cu Tatăl.

  1. Cum s-a rugat Isus în timpul pătimirii sale?

    Rugăciunea lui Isus în timpul agoniei sale în Grădina Ghetsemani și ultimele sale cuvinte pe cruce revelează profunzimea rugăciunii sale filiale: Isus duce la împlinire planul de iubire al Tatălui și ia asupra sa toate neliniștile omenirii, toate cererile și mijlocirile din istoria mântuirii. El le prezintă Tatălui care le primește și le ascultă, dincolo de orice speranță, înviindu-l din morți.

  1. Cum ne învață Isus să ne rugăm?

    Isus ne învață să ne rugăm nu numai cu rugăciunea Tatăl nostru, dar și atunci când se roagă. În felul acesta, în afară de conținut, ne arată dispozițiile cerute pentru o rugăciune adevărată: curăția inimii, care caută împărăția și iartă dușmanii; încrederea plină de curaj și filială, care merge dincolo de ceea ce simțim sau înțelegem; vigilența, care îl ocrotește pe discipol de ispită.

  1. De ce este eficace rugăciunea noastră?

    Rugăciunea noastră este eficace pentru că este unită în credință cu rugăciunea lui Isus. În el rugăciunea creștină devine comuniune de iubire cu Tatăl. În cazul acesta putem să-i prezentăm rugăciunile noastre lui Dumnezeu și să fim ascultați: "Cereți și veți primi, pentru ca bucuria voastră să fie deplină" (In 16,24).

  1. Cum se ruga Fecioara Maria?

    Rugăciunea Mariei este caracterizată de credința sa și de oferta generoasă a întregii sale ființe lui Dumnezeu. Mama lui Isus este și noua Evă, "Mama celor vii": ea îl roagă pe Isus, Fiul său, pentru nevoile oamenilor.

  1. Există în evanghelie o rugăciune a Mariei?

    În afară de mijlocirea Mariei la Cana Galileii, evanghelia ne încredințează imnul Magnificat (Lc 1,46-55), care este cântarea Mamei lui Dumnezeu și cântarea Bisericii, mulțumirea plină de bucurie ce se înalță din inima celor săraci pentru că speranța este realizată de împlinirea promisiunilor divine.

  1. Cum se ruga prima comunitate creștină din Ierusalim?

    La începutul cărții Faptele Apostolilor este scris că în prima comunitate din Ierusalim, educată de Duhul Sfânt la adevărata viață de rugăciune, credincioșii "erau stăruitori în învățătura apostolilor și în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și la rugăciune" (Fap 2,42).

  1. Cum intervine Duhul Sfânt în rugăciunea Bisericii?

    Duhul Sfânt, maestrul interior al rugăciunii creștine, formează Biserica pentru viața de rugăciune și o face să intre tot mai profund în contemplare și în unirea cu misterul insondabil al lui Cristos. Formele de rugăciune, care sunt exprimate în scrierile apostolice și canonice, rămân normative pentru rugăciunea creștină.

  1. Care sunt formele esențiale ale rugăciunii creștine?

    Sunt binecuvântarea și adorația, rugăciunea de cerere și mijlocirea, mulțumirea și lauda. Euharistia conține și exprimă toate formele de rugăciune.

  1. Ce este binecuvântarea?

    Binecuvântarea este răspunsul omului la darurile lui Dumnezeu: noi îl binecuvântăm pe Cel Atotputernic care cel dintâi ne binecuvântează și ne umple cu darurile sale.

  1. Cum se poate defini adorația?

    Adorația este prosternarea omului care se recunoaște creatură în fața Creatorului său, cel de trei ori sfânt.

  1. Care sunt diferitele forme ale rugăciunii de cerere?

    Poate să fie o cerere de iertare sau și o cerere umilă și încrezătoare pentru toate nevoile noastre atât spirituale cât și materiale. Însă prima realitate care trebuie dorită este venirea împărăției.

  1. În ce constă mijlocirea?

    Mijlocirea constă în a cere în favoarea altuia. Ea ne conformează și ne unește cu rugăciunea lui Isus, care mijlocește la Tatăl pentru toți oamenii, îndeosebi pentru păcătoși. Mijlocirea trebuie să se extindă și la dușmani.

  1. Când se aduce lui Dumnezeu mulțumire?

    Biserica îi mulțumește lui Dumnezeu fără încetare, mai ales celebrând Euharistia, în care Cristos o face părtașă la acțiunea sa de mulțumire adusă Tatălui. Fiecare eveniment devine pentru creștin motiv de aducere de mulțumire.

  1. Ce este rugăciunea de laudă?

    Lauda este forma de rugăciune ce recunoaște în modul cel mai direct că Dumnezeu este Dumnezeu. Este complet dezinteresată: îl cântă pe Dumnezeu pentru sine însuși și îi aduce glorie pentru că el este.

  1. Care este importanța tradiției în raport cu rugăciunea?

    În Biserică, Duhul Sfânt îi învață pe fiii lui Dumnezeu să se roage prin tradiția vie. Într-adevăr, rugăciunea nu se reduce la manifestarea spontană a unui impuls interior, ci presupune contemplația, studiul și înțelegerea realităților spirituale care se experimentează.

  1. Care sunt izvoarele rugăciunii creștine?

    Ele sunt: cuvântul lui Dumnezeu, care ne dă "superioritatea cunoașterii" lui Cristos (Fil 3,8); liturgia Bisericii, care vestește, actualizează și comunică misterul mântuirii; virtuțile teologale; situațiile zilnice, pentru că în ele îl putem întâlni pe Dumnezeu.

"Te iubesc, Doamne, și singurul har pe care ți-l cer este de a te iubi veșnic. Dumnezeul meu, dacă limba mea nu poate să repete în fiecare clipă că te iubesc, vreau ca inima mea să ți-o repete ori de câte ori respir" (Sfântul Ioan Maria Vianney).

  1. Există în Biserică diferite căi de rugăciune?

    În Biserică există diferite căi de rugăciune, legate de diferitele contexte istorice, sociale și culturale. Revine magisteriului să discearnă fidelitatea lor față de tradiția credinței apostolice, iar păstorilor și cateheților să explice sensul lor, care face mereu referință la Isus Cristos.

  1. Care este calea rugăciunii noastre?

    Calea rugăciunii noastre este Cristos, pentru că ea se adresează lui Dumnezeu, Tatăl nostru, dar ajunge până la el numai dacă, cel puțin implicit, noi ne rugăm în numele lui Isus. De fapt, omenitatea sa este singura cale prin care Duhul Sfânt ne învață să-l rugăm pe Tatăl nostru. De aceea, rugăciunile liturgice se încheie cu formula: "Prin Domnul Isus Cristos".

  1. Care este rolul Duhului Sfânt în rugăciune?

    Deoarece Duhul Sfânt este maestrul interior al rugăciunii creștine și "noi nu știm ce să cerem în rugăciune" (Rom 8,26), Biserica ne îndeamnă să-l invocăm și să-l implorăm în orice ocazie: "Vino, Duhule Sfânt!".

  1. În ce anume rugăciunea creștină este mariană?

    Datorită cooperării sale singulare la acțiunea Duhului Sfânt, Bisericii îi place să o roage pe Maria și să se roage împreună cu Maria, modelul perfect de rugăciune, pentru a-l preamări și invoca pe Domnul împreună cu ea. De fapt, Maria ne "arată calea" care este Fiul ei, unicul mijlocitor.

  1. Cum o roagă Biserica pe Maria?

    Înainte de toate cu Bucură-te, Marie, rugăciunea cu care Biserica invocă mijlocirea Fecioarei. Alte rugăciuni mariane sunt Rozariul, imnul Acatist, Paraclisis, imnurile și cântările din diferitele tradiții creștine.

  1. În ce mod sfinții sunt călăuze pentru rugăciune?

    Sfinții sunt modelele noastre de rugăciune și lor le cerem și să mijlocească la Preasfânta Treime pentru noi și pentru lumea întreagă. Mijlocirea lor este cea mai înaltă slujire pe care o aduc planului lui Dumnezeu. În comuniunea sfinților, de-a lungul istoriei Bisericii, s-au dezvoltat diferite tipuri de spiritualitate, care învață trăirea și practicarea rugăciunii.

  1. Cine poate educa la rugăciune?

    Familia creștină constituie primul loc al educației la rugăciune. Rugăciunea zilnică în familie este deosebit de recomandată, pentru că este prima mărturie de viață de rugăciune a Bisericii. Cateheza, grupurile de rugăciune, "direcțiunea spirituală" constituie o școală și un ajutor pentru rugăciune.

  1. Care sunt locurile favorabile rugăciunii?

    Ne putem ruga oriunde, însă alegerea unui loc potrivit nu este indiferentă pentru rugăciune. Biserica este locul propriu al rugăciunii liturgice și al adorației euharistice. Și alte locuri ajută la rugăciune, cum ar fi un "colț de rugăciune" în casă, o mănăstire, un sanctuar.

  1. Care momente sunt mai indicate pentru rugăciune?

    Toate momentele sunt indicate pentru rugăciune, dar Biserica propune credincioșilor ritmuri destinate să alimenteze rugăciunea continuă: rugăciunile de dimineață și de seară, înainte și după masă; Liturgia orelor; Euharistia duminicală; sfântul Rozariu; sărbătorile din anul liturgic.

"Trebuie să ne amintim de Dumnezeu mai des chiar decât respirăm" (Sfântul Grigore din Nazianz).

  1. Care sunt expresiile vieții de rugăciune?

    Tradiția creștină a păstrat trei moduri pentru a exprima și a trăi rugăciunea: rugăciunea vocală, meditația și rugăciunea contemplativă. Ele au în comun o trăsătură fundamentală: reculegerea inimii.

  1. Cum se caracterizează rugăciunea vocală?

    Rugăciunea vocală asociază trupul la rugăciunea interioară a inimii. Chiar și cea mai interioară dintre rugăciuni nu ar putea să se lipsească de rugăciunea vocală. În orice caz, ea trebuie să provină întotdeauna dintr-o credință personală. Cu Tatăl nostru Isus ne-a învățat o formulă perfectă de rugăciune vocală.

  1. Ce este meditația?

    Meditația este o reflecție rugătoare, ce pornește mai ales de la cuvântul lui Dumnezeu din Biblie. Pune în acțiune inteligența, imaginația, emoția, dorința să aprofundăm credința, să ne convertim inima și să ne întărim voința de a-l urma pe Cristos. Este o etapă preliminară spre unirea de iubire cu Domnul.

  1. Ce este rugăciunea contemplativă?

    Rugăciunea contemplativă este o simplă privire asupra lui Dumnezeu în tăcere și în iubire. Este un dar al lui Dumnezeu, un moment de credință pură, în timpul căruia cel care se roagă îl caută pe Cristos, se supune voinței iubitoare a Tatălui și își reculege ființa sa sub acțiunea Duhului Sfânt. Sfânta Tereza de Avila o definește ca fiind un raport intim de prietenie, "în care stai adesea de vorbă numai tu singur cu Dumnezeu de care te știi iubit".

  1. Pentru ce este rugăciunea o luptă?

    Rugăciunea este un dar al harului, dar presupune mereu un răspuns hotărât din partea noastră, deoarece cel care se roagă luptă împotriva sa, a ambientului și mai ales împotriva ispititorului care face totul pentru a-l abate de la rugăciune. Lupta rugăciunii este inseparabilă de progresul vieții spirituale. Ne rugăm așa cum trăim, pentru că trăim așa cum ne rugăm.

  1. Există obiecții împotriva rugăciunii?

    În afară de concepții eronate, mulți cred că nu au timp să se roage sau că este inutil să se roage. Cei care se roagă pot să se descurajeze în fața dificultăților și a insucceselor aparente. Pentru a învinge aceste obstacole sunt necesare umilința, încrederea și perseverența.

  1. Care sunt dificultățile rugăciunii?

    Neatenția este dificultatea obișnuită a rugăciunii noastre. Ea distrage de la atenția față de Dumnezeu și poate să și dezvăluie lucrurile de care suntem atașați. Atunci inima noastră trebuie să se întoarcă la Domnul cu umilință. Rugăciunea este adesea ispitită de uscăciune, a cărei depășire permite în credință să aderăm la Domnul chiar și fără o consolare sensibilă. Lenea spirituală este o formă de lene datorată relaxării vigilenței și neglijenței inimii.

  1. Cum întărim încrederea noastră filială?

    Încrederea filială este pusă la încercare atunci când credem că nu suntem ascultați. Atunci trebuie să ne întrebăm dacă Dumnezeu este pentru noi un Tată a cărui voință încercăm să o împlinim sau un simplu mijloc pentru a obține ceea ce voim. Dacă rugăciunea noastră se unește cu aceea a lui Isus, știm că el ne dă mult mai mult decât darul acesta sau acela: îl primim pe Duhul Sfânt care transformă inima noastră.

  1. Este posibil să ne rugăm în orice moment?

    Rugăciunea este posibilă oricând, deoarece timpul creștinului este timpul lui Cristos înviat, care "rămâne cu noi în toate zilele" (Mt 28,20). De aceea, rugăciunea și viața creștină sunt inseparabile.

"Chiar și la piață sau într-o plimbare de unul singur, puteți face o rugăciune continuă și înflăcărată; ori șezând în prăvălia voastră, în timp ce cumpărați sau vindeți, ba chiar și în timp ce vă îndeletniciți cu bucătăria" (Sfântul Ioan Crisostomul).

  1. Ce este rugăciunea ceasului lui Isus?

    Este numită așa rugăciunea sacerdotală a lui Isus la Ultima Cină. Isus, marele preot al noii alianțe, o adresează Tatălui atunci când a venit ceasul "trecerii" sale la el, ceasul jertfei sale.

  1. Care este originea rugăciunii Tatăl nostru?

    Isus ne-a învățat această rugăciune creștină de neînlocuit, Tatăl nostru, într-o zi în care un discipol, văzându-l că se roagă, i-a cerut: "Învață-ne să ne rugăm" (Lc 11,1). Tradiția liturgică a Bisericii a folosit mereu textul după sfântul Matei (6,9-13).

  1. Care este locul rugăciunii Tatăl nostru în Scripturi?

    Tatăl nostru este "rezumatul întregii evanghelii" (Tertullian), "rugăciunea cea mai desăvârșită" (Sfântul Toma de Aquino). Situat în centrul predicii de pe munte (Mt 5-7), reia sub formă de rugăciune conținutul esențial al evangheliei.

  1. De ce este numită "Rugăciunea Domnului"?

    Tatăl nostru este numită "Rugăciune domnească", adică "Rugăciunea Domnului", pentru că ne-a fost învățată de însuși Domnul Isus.

  1. Ce loc ocupă Tatăl nostru în rugăciunea Bisericii?

    Rugăciune a Bisericii prin excelență, Tatăl nostru este "încredințat" la Botez pentru a manifesta noua naștere la viața divină a fiilor lui Dumnezeu. Euharistia îi revelează sensul deplin, deoarece cererile sale, întemeindu-se pe misterul mântuirii realizat deja, vor fi pe deplin ascultate la venirea Domnului. Tatăl nostru este parte integrantă a Liturgiei orelor.

  1. De ce putem "îndrăzni să ne apropiem cu încredere deplină" de Tatăl?

    Pentru că Isus, Răscumpărătorul nostru, ne introduce în fața chipului Tatălui, iar Duhul său face din noi fii. Astfel putem să-l rugăm pe Tatăl nostru cu încredere simplă și filială, cu siguranță plină de bucurie și cu îndrăzneală smerită, având certitudinea că suntem iubiți și ascultați.

  1. Cum este posibil să-l invocăm pe Dumnezeu ca "Tată"?

    Putem să-l invocăm pe "Tatăl" pentru că Fiul lui Dumnezeu făcut om ni l-a revelat și Duhul său ni-l face cunoscut. Invocarea Tatălui ne face să intrăm în misterul său cu o uimire mereu nouă și trezește în noi dorința unui comportament filial. Spunând rugăciunea Domnului devenim conștienți că suntem fii ai Tatălui în Fiul.

  1. De ce spunem Tatăl nostru?

    "Nostru" exprimă o relație cu totul nouă față de Dumnezeu. Atunci când îl rugăm pe Tatăl, îl adorăm și îl preamărim împreună cu Fiul și cu Duhul. În Cristos suntem poporul "său", iar el este Dumnezeul "nostru" de acum și pentru veșnicie. Într-adevăr, spunem Tatăl "nostru" pentru că Biserica lui Cristos este comuniunea unei multitudini de frați care au "o singură inimă și un singur suflet" (Fap 4,32).

  1. Cu ce spirit de comuniune și de misiune îl rugăm pe Dumnezeu, Tatăl "nostru"?

    Deoarece rugăciunea Tatăl nostru este un bine comun al celor botezați, aceștia simt chemarea urgentă de a participa la rugăciunea lui Isus pentru unitatea discipolilor săi. Spunând Tatăl nostru, ne rugăm împreună cu toți oamenii și pentru întreaga omenire, ca toți să-l cunoască pe unicul și adevăratul Dumnezeu și să fie adunați în unitate.

  1. Ce înseamnă expresia "care ești în ceruri"?

    Această expresie biblică nu indică un loc, ci un mod de a fi: Dumnezeu este dincolo și mai presus de toate. Ea desemnează maiestatea, sfințenia lui Dumnezeu și prezența sa în inima celor drepți. Cerul, sau casa Tatălui, constituie adevărata patrie spre care tindem în speranță, în timp ce mai suntem încă pe pământ. Noi trăim deja în ea "ascunși cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,3).

  1. Cum este compusă rugăciunea Domnului?

    Ea conține șapte cereri adresate lui Dumnezeu Tatăl. Primele trei, mai teologale, ne poartă spre el, spre slava sa: aparține iubirii să se gândească înainte de toate la cel pe care îl iubește. Ele sugerează ce anume trebuie să-i cerem în mod deosebit: sfințirea numelui său, venirea împărăției sale, împlinirea voinței sale. Ultimele patru cereri prezintă Tatălui milostivirii lipsurile și așteptările noastre: să ne hrănească, să ne ierte, să ne susțină în ispite și să ne elibereze de Cel Rău.

  1. Ce înseamnă: "Sfințească-se numele tău"?

    A sfinți numele lui Dumnezeu este înainte de toate o laudă care îl recunoaște pe Dumnezeu ca sfânt. Într-adevăr, Dumnezeu a revelat numele său sfânt lui Moise și a voit ca poporul său să-i fie consacrat ca națiune sfântă în care el locuiește.

  1. Cum este sfințit numele lui Dumnezeu în noi și în lume?

    A sfinți numele lui Dumnezeu care ne cheamă la "sfințire" (1Tes 4,7) înseamnă a dori ca acea consacrare baptismală să dea viață întregii noastre vieți. În afară de aceasta, înseamnă a cere, cu viața noastră și cu rugăciunea noastră, ca numele lui Dumnezeu să fie cunoscut și binecuvântat de orice om.

  1. Ce anume cere Biserica rugându-se: "Vie împărăția ta"?

    Biserica invocă venirea finală a împărăției lui Dumnezeu prin întoarcerea lui Cristos în glorie. Însă Biserica se roagă și pentru ca împărăția lui Dumnezeu să crească încă de astăzi prin sfințirea oamenilor în Duhul Sfânt și, grație angajării lor, prin slujirea dreptății și a păcii, conform Fericirilor. Această cerere este strigătul Duhului și al Miresei: "Vino, Doamne Isuse!" (Ap 22,20).

  1. De ce să cerem: "Facă-se voia ta precum în cer așa și pe pământ"?

    Voința Tatălui este ca "toți oamenii să se mântuiască" (1Tim 2,3). Pentru aceasta a venit Isus: pentru a împlini în mod desăvârșit voința mântuitoare a Tatălui. Noi îl rugăm pe Dumnezeu Tatăl să unească voința noastră cu aceea a Fiului său, după exemplul preasfintei Maria și al sfinților. Cerem ca planul său binevoitor să se realizeze pe deplin pe pământ așa cum este deja realizat în cer. Prin rugăciune putem "să înțelegem care este voința lui Dumnezeu" (Rom 12,2) și să dobândim "statornicia pentru a o împlini" (Evr 10,36).

  1. Care este sensul cererii: "Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi"?

    Cerând lui Dumnezeu, prin abandonarea încrezătoare a fiilor, hrana zilnică necesară tuturor pentru propria subzistență, recunoaștem cât de bun este Dumnezeu Tatăl nostru, dincolo de orice bunătate. Cerem și harul de a ști să acționăm pentru ca dreptatea și împărtășirea să permită belșugului unora să suplinească nevoile celorlalți.

  1. Care este sensul specific creștin al acestei cereri?

    Deoarece "nu numai cu pâine trăiește omul, dar și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4), această cerere se referă la fel și la foamea după Cuvântul lui Dumnezeu și cea după Trupul lui Cristos primit în Euharistie, ca și la foamea după Duhul Sfânt. Noi cerem cu o încredere absolută, pentru astăzi, ziua de astăzi a lui Dumnezeu, și acest lucru ne este dat mai ales în Euharistie, care anticipează ospățul din împărăția care va veni.

  1. De ce spunem: "Ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri"?

    Cerând lui Dumnezeu Tatăl să ne ierte, ne recunoaștem păcătoși în fața lui. Dar în același timp mărturisim milostivirea sa pentru că, în Fiul său și prin sacramente, "primim răscumpărarea, iertarea păcatelor" (Col 1,14). Totuși, cererea noastră va fi ascultată numai cu condiția ca noi, mai întâi, să iertăm la rândul nostru.

  1. Cum este posibilă iertarea?

    Milostivirea pătrunde în inima noastră numai dacă și noi știm să iertăm, chiar și pe dușmanii noștri. Chiar dacă pentru om pare imposibil să satisfacă această exigență, inima care se dăruiește Duhului Sfânt poate să iubească, asemenea lui Cristos, până la mărturia supremă a iubirii, să schimbe rana în compasiune, să transforme ofensa în mijlocire. Iertarea se alimentează din milostivirea divină și este o culme a rugăciunii creștine.

  1. Ce înseamnă: "Nu ne duce pe noi în ispită"?

    Noi îi cerem lui Dumnezeu Tatăl să nu ne lase singuri și în voia ispitei. Îi cerem Duhului Sfânt să știm să discernem, pe de o parte, între încercarea care ne face să creștem în bine și ispita care conduce la păcat și la moarte și, pe de altă parte, între a fi ispitiți și a consimți la ispită. Această cerere ne unește cu Isus care a învins ispita prin rugăciunea sa. Ea solicită harul vigilenței și al perseverenței finale.

  1. De ce terminăm cerând: "Ci ne mântuiește de Cel Rău"?

    Răul indică persoana Satanei, care se opune lui Dumnezeu și care "înșeală toată omenirea" (Ap 12,9). Victoria asupra diavolului este deja obținută de Cristos. Însă noi ne rugăm pentru ca familia umană să fie eliberată de Satana și de faptele sale. Cerem și darul prețios al păcii și harul așteptării perseverente a venirii lui Cristos, care ne va elibera definitiv de Cel Rău.

  1. Ce înseamnă Amin-ul final?

    "La sfârșitul rugăciunii, spui: "Amin", confirmând prin acest "Amin", care înseamnă "Așa să fie", ceea ce cuprinde rugăciunea pe care ne-a învățat-o Domnul" (Sfântul Ciril din Ierusalim).

 

Pasajul solicitat se află inclus în Partea a patra : Rugăciunea creștină, Secțiunea întâi : "Eu cred" - "Noi credem". Click aici pentru a vedea articolul în context.

Puteți să mergeți și direct la indexul analitic.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire