CATEHISM 

Compendiul Catehismului Bisericii Catolice
achizitionare: 03.01.2009; sursa: Editura Presa Bună

Ați căutat articolele 503-520.

  1. Ce spune porunca a șaptea?

    Ea enunță destinația și împărțirea universală și proprietatea privată a bunurilor și respectarea persoanelor, a bunurilor lor și a integrității creației. Biserica își întemeiază pe această poruncă doctrina sa socială, care cuprinde conduita corectă în activitatea economică și în viața socială și politică, dreptul și obligația muncii umane, dreptatea și solidaritatea dintre națiuni, iubirea față de cei săraci.

  1. În ce condiții există dreptul la proprietatea privată?

    Dreptul la proprietatea privată există cu condiția să fie dobândită sau primită în mod corect și cu condiția să rămână primordială destinația universală a bunurilor pentru satisfacerea necesităților fundamentale ale tuturor oamenilor.

  1. Care este scopul proprietății private?

    Scopul proprietății private este garantarea libertății și demnității fiecărei persoane, ajutând-o să satisfacă nevoile fundamentale proprii ale celor de care este responsabilă și ale altora care trăiesc în necesitate.

  1. Ce stabilește porunca a șaptea?

    Porunca a șaptea stabilește respectarea bunurilor altuia, prin practicarea dreptății și a dragostei, a cumpătării și a solidarității. Îndeosebi cere respectarea promisiunilor făcute și a contractelor încheiate; repararea nedreptății comise și restituirea a ceea ce s-a furat; respectarea integrității creației, prin folosirea prudentă și moderată a resurselor minerale, vegetale și animale care sunt în univers, cu atenție specială față de speciile amenințate de dispariție.

  1. Ce comportament trebuie să aibă omul față de animale?

    Omul trebuie să trateze animalele, creaturi ale lui Dumnezeu, cu bunăvoință, evitând atât iubirea excesivă față de ele, cât și folosirea lor nediscriminată, mai ales pentru experimente științifice efectuate în afara limitelor raționale și cu suferințe inutile pentru animalele respective.

  1. Ce interzice porunca a șaptea?

    Porunca a șaptea interzice înainte de toate furtul, care este uzurparea bunului altuia împotriva voinței raționale a proprietarului. De asemenea, plătirea de salarii nedrepte; specularea valorilor bunurilor pentru a scoate avantaj în dauna altora; falsificarea de cecuri sau facturi. De asemenea, interzice comiterea de fraude fiscale sau comerciale, provocarea în mod voluntar de daune proprietăților private sau publice. Interzice și camăta, corupția, abuzul privat de bunurile sociale, lucrările rău executate în mod vinovat, risipa.

  1. Care este conținutul doctrinei sociale a Bisericii?

    Doctrina socială a Bisericii, ca dezvoltare organică a adevărului evangheliei cu privire la demnitatea persoanei umane și la dimensiunea sa socială, conține principii de reflecție, formulează criterii de apreciere, oferă norme și orientări pentru acțiune.

  1. Când intervine Biserica în materie socială?

    Biserica intervine dând o apreciere morală în materie economică și socială atunci când acest lucru este cerut de drepturile fundamentale ale persoanei, de binele comun sau de mântuirea sufletelor.

  1. Cum trebuie exercitată viața socială și economică?

    Trebuie exercitată, conform propriilor metode, în domeniul ordinii morale, în slujba omului, în integralitatea sa și a întregii comunități umane, respectând dreptatea socială. Ea trebuie să-l aibă pe om ca autor, centru și scop.

  1. Ce se opune doctrinei sociale a Bisericii?

    Se opun doctrinei sociale a Bisericii sistemele economice și sociale care sacrifică drepturile fundamentale ale persoanelor sau care fac din profit regula lor exclusivă sau scopul lor ultim. Pentru aceasta Biserica refuză ideologiile asociate în timpurile moderne cu "comunismul" sau cu formele atee și totalitare de "socialism". De asemenea, ea refuză, în practica "capitalismului", individualismul și primatul absolut al legii pieței asupra muncii umane.

  1. Ce semnificație are munca pentru om?

    Pentru om munca este o obligație și un drept, prin care el colaborează cu Dumnezeu creatorul. Într-adevăr, muncind cu angajare și competență, persoana actualizează capacitățile înscrise în natura sa, preamărește darurile Creatorului și talanții primiți, se întreține pe sine însuși și familia sa, slujește comunitatea umană. În afară de aceasta, cu harul lui Dumnezeu, munca poate să fie mijloc de sfințire și de colaborare cu Cristos pentru mântuirea celorlalți.

  1. La ce tip de muncă are dreptul orice persoană?

    Accesul la o muncă sigură și onestă trebuie să fie deschis tuturor, fără discriminare nedreaptă, respectând libera inițiativă economică și retribuirea corectă.

  1. Care este responsabilitatea statului cu privire la muncă?

    Statului îi revine obligația de a garanta siguranța cu privire la libertățile individuale și ale proprietății, pe lângă o monedă stabilă și servicii publice eficiente; să supravegheze și să conducă exercitarea drepturilor omului în sectorul economic. În raport cu circumstanțele, societatea trebuie să ajute cetățenii să-și găsească un loc de muncă.

  1. Ce datorie au conducătorii de întreprinderi?

    Conducătorii de întreprinderi au responsabilitatea economică și ecologică a operațiunilor lor. Trebuie să ia în considerare binele persoanelor și nu numai creșterea profiturilor, chiar dacă acestea sunt necesare pentru a asigura investițiile, viitorul întreprinderilor, locurile de muncă și buna funcționare a vieții economice.

  1. Ce obligații au muncitorii?

    Ei trebuie să-și îndeplinească munca cu conștiinciozitate, competență și dăruire, căutând să rezolve eventualele controverse prin dialog. Recurgerea la grevă non-violentă este legitimă din punct de vedere moral atunci când apare ca instrument necesar, în vederea unui avantaj proporționat și ținând cont de binele comun.

  1. Cum se realizează dreptatea și solidaritatea între națiuni?

    La nivel internațional, toate națiunile și instituțiile trebuie să acționeze în solidaritate și subsidiaritate, cu scopul de a elimina sau măcar de a reduce mizeria, inegalitatea resurselor și mijloacelor economice, nedreptățile economice și sociale, exploatarea persoanelor, acumularea de datorii de către țările sărace, mecanismele perverse care împiedică dezvoltarea țărilor mai puțin dezvoltate.

  1. În ce mod participă creștinii la viața politică și socială?

    Credincioșii laici intervin în mod direct în viața politică și socială, animând, cu spirit creștin, realitățile vremelnice și colaborând cu toți, ca martori autentici ai evangheliei și făcători de pace și de dreptate.

  1. De unde se inspiră iubirea față de săraci?

    Iubirea față de săraci se inspiră din evanghelia Fericirilor și după exemplul lui Isus în atenția sa constantă față de săraci. Isus a spus: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Iubirea față de săraci se realizează prin angajarea împotriva sărăciei materiale și chiar împotriva numeroaselor forme de sărăcie culturală, morală și religioasă. Faptele de milostenie, spirituale și trupești, și numeroasele instituții de binefacere apărute de-a lungul secolelor, sunt o mărturie concretă a iubirii preferențiale față de săraci care îi caracterizează pe discipolii lui Isus.

 

Pasajul solicitat se află inclus în Partea a treia : Viața în Cristos, Secțiunea a doua : Mărturisirea de credință creștină. Click aici pentru a vedea articolul în context.

Puteți să mergeți și direct la indexul analitic.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire