CATEHISM 

Compendiul Catehismului Bisericii Catolice
achizitionare: 03.01.2009; sursa: Editura Presa Bună

Ați căutat articolele 466-486.

  1. Pentru ce trebuie respectată viața umană?

    Pentru că este sacră. Încă de la începutul său, ea presupune acțiunea creatoare a lui Dumnezeu și rămâne pentru totdeauna într-o relație specială cu Creatorul, unicul său scop. Nimănui nu-i este permis să distrugă în mod direct o ființă umană nevinovată, acest lucru fiind în mod grav contrar demnității persoanei și sfințeniei Creatorului: "Să nu ucizi pe cel nevinovat, nici pe cel drept" (Ex 23,7).

  1. De ce nu se împotrivește acestei norme legitima apărare a persoanelor și a societății?

    Deoarece prin legitima apărare se actualizează alegerea de a apăra și de a valoriza dreptul la viața proprie sau a altuia, și nu alegerea de a ucide. Legitima apărare, pentru cel care are responsabilitate față de viața altuia, poate fi și o obligație gravă. Totuși, ea nu trebuie să ducă la o folosire a violenței mai mare decât este necesară.

  1. La ce folosește o pedeapsă?

    O pedeapsă, aplicată de o autoritate publică legitimă, are scopul de a repara dezordinea introdusă de greșeală, de a apăra ordinea publică și siguranța persoanelor, de a contribui la corectarea celui vinovat.

  1. Ce pedeapsă se poate aplica?

    Pedeapsa aplicată trebuie să fie proporțională cu gravitatea delictului. Astăzi, ca urmare a posibilității de care dispune statul pentru a reprima delictul făcându-l inofensiv pe vinovat, cazurile de necesitate absolută de pedeapsă cu moartea "sunt de acum foarte rare, dacă nu chiar practic inexistente" (Evangelium vitae). Atunci când mijloacele nesângeroase sunt suficiente, autoritatea se va limita la aceste mijloace, pentru că acestea corespund mai bine condițiilor concrete ale binelui comun, sunt mai conforme cu demnitatea persoanei și nu-i iau definitiv vinovatului posibilitatea de a se corecta.

  1. Ce interzice porunca a cincea?

    Porunca a cincea interzice cele ce se împotrivesc în mod grav legii morale:
    omuciderea directă și voluntară și cooperarea la ea;
    avortul direct, voit ca scop și ca mijloc, precum și cooperarea la avort, sub pedeapsa excomunicării, pentru că ființa umană, încă de la zămislirea sa, trebuie respectată și ocrotită în mod absolut în integritatea sa;
    eutanasia directă, care constă în a pune capăt vieții persoanelor handicapate, bolnave sau aproape de moarte, printr-o faptă sau prin omiterea unei acțiuni datorate;
    sinuciderea și cooperarea voluntară la ea, deoarece este o ofensă gravă adusă iubirii juste față de Dumnezeu, față de sine și față de aproapele: cât privește responsabilitatea, ea poate să fie agravată din cauza scandalului sau atenuată de tulburări psihice deosebite sau de temeri grave.

  1. Ce proceduri medicale sunt permise, atunci când moartea este considerată iminentă?

    Îngrijirile care sunt de obicei datorate unei persoane bolnave nu pot fi întrerupte în mod legitim. În schimb, sunt legitime folosirea de analgezice, care nu au ca scop moartea, și renunțarea "la înverșunarea terapeutică", adică la folosirea de proceduri medicale excesive și fără speranță rațională într-un rezultat pozitiv.

  1. Pentru ce societatea trebuie să ocrotească orice embrion?

    Dreptul inalienabil la viață al oricărui individ uman, încă de la zămislirea sa, este un element constitutiv al societății civile și al legislației sale. Atunci când statul nu depune toate eforturile în slujba drepturilor tuturor și îndeosebi ale celor mai slabi, între care cei zămisliți și încă nenăscuți, sunt amenințate înseși fundamentele unui stat de drept.

  1. Cum se evită scandalul?

    Scandalul, care constă în a face pe alții să comită un rău, se evită respectând sufletul și trupul persoanei. Dacă în mod deliberat sunt induși alții să păcătuiască în mod grav, se comite un păcat grav.

  1. Ce obligație avem față de trup?

    Trebuie să avem o grijă rațională față de sănătatea fizică, proprie și a altuia, evitând totuși cultul trupului și orice fel de excese. De asemenea, trebuie evitate folosirea stupefiantelor, care provoacă daune foarte grave sănătății și vieții umane, și abuzul în mâncare, alcool, tabac și medicamente.

  1. Când sunt legitime din punct de vedere moral experimentele științifice, medicale sau psihologice pe persoane sau pe grupuri umane?

    Sunt legitime din punct de vedere moral dacă sunt în slujba binelui integral al persoanei și al societății, fără riscuri disproporționate pentru viața și integritatea fizică și psihică a subiecților, informați cum se cuvine și care-și dau acordul.

  1. Sunt permise transplantul și donarea de organe, înainte și după moarte?

    Transplantul de organe este acceptabil din punct de vedere moral, cu acordul donatorului și fără riscuri excesive pentru el. Pentru actul nobil de donare a organelor după moarte trebuie să fie constatată în mod deplin moartea reală a donatorului.

  1. Care practici nu respectă integritatea corporală a persoanei umane?

    Ele sunt: răpirile și sechestrele de persoane, terorismul, tortura, violențele, sterilizarea directă. Amputările și mutilările unei persoane sunt permise din punct de vedere moral numai pentru scopuri terapeutice indispensabile ale persoanei respective.

  1. Care sunt grijile datorate celor muribunzi?

    Muribunzii au dreptul de a trăi cu demnitate ultimele momente ale vieții lor pământești, mai ales cu sprijinul rugăciunii și sacramentelor care pregătesc pentru întâlnirea cu Dumnezeul cel viu.

  1. Cum trebuie să fie tratate trupurile răposaților?

    Trupurile răposaților trebuie să fie tratate cu respect și dragoste. Incinerarea lor este permisă dacă este făcută fără a pune în discuție credința în învierea trupurilor.

  1. Ce cere Domnul de la fiecare persoană în ceea ce privește pacea?

    Domnul, care proclamă "fericiți făcătorii de pace" (Mt 5,9), cere pacea inimii și denunță imoralitatea mâniei, care este dorința de răzbunare pentru răul primit, și a urii, care duce la a dori răul pentru aproapele. Aceste atitudini, dacă sunt voluntare și acceptate în ce privește lucrurile de mare importanță, sunt păcate grave împotriva dragostei.

  1. Ce este pacea în lume?

    Pacea în lume, care este cerută pentru respectarea și dezvoltarea vieții umane, nu este o simplă absență a războiului sau echilibrul forțelor contrastante, ci este "liniștea ordinii" (Sfântul Augustin), "rodul dreptății" (Is 32,17) și efectul dragostei. Pacea pământească este imagine și rod al păcii lui Cristos.

  1. Ce anume cere pacea în lume?

    Ea recere împărțirea egală și ocrotirea bunurilor persoanelor, comunicarea liberă între ființele umane, respectarea demnității persoanelor și popoarelor, practicarea asiduă a dreptății și a fraternității.

  1. Când este permisă din punct de vedere moral folosirea forței militare?

    Folosirea forței militare este justificată din punct de vedere moral de prezența simultană a următoarelor condiții: certitudinea că a fost cauzată o daună de durată, gravă și sigură; ineficacitatea oricărei alternative pașnice; condiții de succes bine întemeiate; grija de a nu cauza rele mai grave, ținând cont de puterea pe care o au astăzi mijloacele de distrugere.

  1. În caz de amenințare de război, cui îi revine evaluarea riguroasă a acestor condiții?

    Ea revine aprecierii prudente a guvernanților, cărora le revine și dreptul de a impune cetățenilor obligația apărării naționale, rămânând neatins dreptul personal la obiecție de conștiință, care trebuie realizată prin altă formă de slujire adusă comunității umane.

  1. În caz de război, ce cere legea morală?

    Legea morală rămâne mereu valabilă, chiar și în caz de război. Ea cere să fie tratați în mod uman necombatanții, soldații răniți și prizonierii. Acțiunile contrare în mod deliberat dreptului națiunilor și dispozițiile care le impun sunt crime; o ascultare oarbă nu este suficientă pentru a scuza pe cei care li se supun. Trebuie condamnate distrugerile în masă ca și exterminarea unui popor sau a unei minorități etnice, care sunt păcate foarte grave: există obligație din punct de vedere moral de a se opune ordinelor celui care le comandă.

  1. Ce trebuie făcut pentru a evita războiul?

    Trebuie să se facă tot ceea ce este posibil în mod rațional pentru a evita în orice mod războiul, date fiind relele și nedreptățile pe care el le provoacă. Îndeosebi, trebuie evitată acumularea și comerțul de arme care nu sunt reglementate cum se cuvine de puterile legitime; nedreptățile, mai ales economice și sociale; discriminările etnice și religioase; invidia, neîncrederea, orgoliul și spiritul de răzbunare. Ceea ce se face pentru a elimina aceste și alte dezordini ajută la construirea păcii și la evitarea războiului.

 

Pasajul solicitat se află inclus în Partea a treia : Viața în Cristos, Secțiunea a doua : Mărturisirea de credință creștină. Click aici pentru a vedea articolul în context.

Puteți să mergeți și direct la indexul analitic.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire