CATEHISM 

Compendiul Catehismului Bisericii Catolice
achizitionare: 03.01.2009; sursa: Editura Presa Bună

Ați căutat articolele 161-193.

  1. Pentru ce Biserica este una?

    Biserica este una pentru că are ca origine și model unitatea unui singur Dumnezeu în Treimea persoanelor; ca întemeietor și cap pe Isus Cristos, care restabilește unitatea tuturor popoarelor într-un singur trup; ca suflet pe Duhul Sfânt, care unește toți credincioșii în comuniunea în Cristos. Ea are o singură credință, o singură viață sacramentală, o unică succesiune apostolică, o speranță comună și aceeași dragoste.

  1. Unde subzistă unica Biserică a lui Cristos?

    Unica Biserică a lui Cristos, ca societate constituită și organizată în lume, subzistă (subsistit in) în Biserica Catolică, sub conducerea succesorului lui Petru și a episcopilor în comuniune cu el. Numai prin ea se poate obține plinătatea mijloacelor de mântuire, deoarece Domnul a încredințat toate bunurile noii alianțe numai colegiului apostolic, al cărui cap este Petru.

  1. Cum trebuie considerați creștinii necatolici?

    În Bisericile și comunitățile ecleziale, care s-au despărțit de comuniunea deplină a Bisericii Catolice, se găsesc multe elemente de sfințire și de adevăr. Toate aceste bunuri provin de la Cristos și stimulează spre unitatea catolică. Membrii acestor Biserici și comunități sunt încorporați lui Cristos prin Botez; de aceea noi îi recunoaștem ca frați.

  1. Cum trebuie să ne angajăm în favoarea unității creștinilor?

    Dorința de a restabili unirea tuturor creștinilor este un dar al lui Cristos și o chemare a Duhului. Ea interesează toată Biserica și se realizează prin convertirea inimii, rugăciune, cunoaștere fraternă reciprocă, dialog teologic.

  1. În ce sens Biserica este sfântă?

    Biserica este sfântă deoarece Dumnezeu Preasfântul este autorul său; Cristos s-a dat pe sine însuși pentru ea, pentru a o sfinți și a o face sfințitoare; Duhul Sfânt îi dă viață prin iubire. În ea se află plinătatea mijloacelor de mântuire. Sfințenia este vocația fiecărui membru al său și scopul oricărei activități a ei. Biserica o numără printre membrii săi pe Fecioara Maria și pe nenumărați sfinți, ca modele și mijlocitori. Sfințenia Bisericii este izvorul sfințirii fiilor săi, care, aici pe pământ, se recunosc cu toții păcătoși, au mereu nevoie de convertire și de purificare.

  1. Pentru ce Biserica este numită catolică?

    Biserica este catolică, adică universală, deoarece în ea este prezent Cristos: "Unde este Cristos Isus, acolo este Biserica Catolică" (Sfântul Ignațiu din Antiohia). Ea vestește totalitatea și integritatea credinței; are și administrează plinătatea mijloacelor de mântuire; este trimisă în misiune la toate popoarele din orice timp și la oricare cultură aparțin.

  1. Biserica particulară este catolică?

    Este catolică fiecare Biserică particulară (adică dieceza și eparhia), formată din comunitatea creștinilor care sunt în comuniune de credință și sacramente cu episcopul lor hirotonit în succesiunea apostolică și cu Biserica Romei care "prezidează în dragoste" (Sfântul Ignațiu din Antiohia).

  1. Cine aparține Bisericii Catolice?

    În mod diferit toți oamenii aparțin sau sunt rânduiți pentru unitatea catolică a poporului lui Dumnezeu. Este încorporat pe deplin Bisericii Catolice cel care, având Duhul lui Cristos, este unit cu ea de legătura mărturisirii de credință, a sacramentelor, a conducerii ecleziastice și a comuniunii. Cei botezați care nu realizează în mod deplin această unitate catolică sunt și ei într-o anumită comuniune, chiar dacă imperfectă, cu Biserica Catolică.

  1. Care este raportul Bisericii Catolice cu poporul ebraic?

    Biserica Catolică recunoaște raportul său cu poporul ebraic în faptul că Dumnezeu a ales acest popor, cel dintâi dintre toate, ca să primească cuvântul său. Poporului ebraic îi aparțin "înfierea și mărirea, alianțele și legea, cultul și promisiunile; ai lor sunt patriarhii și din ei vine, după trup, Cristos" (Rom 9,5). Spre deosebire de celelalte religii necreștine, credința ebraică este deja răspuns la revelația lui Dumnezeu în vechea alianță.

  1. Ce legătură există între Biserica Catolică și religiile necreștine?

    Există o legătură dată, înainte de toate, de originea și de scopul comun pentru întregul neam omenesc. Biserica Catolică recunoaște că tot ceea ce este bun și adevărat în celelalte religii vine de la Dumnezeu, este rază a adevărului său, poate să pregătească pentru primirea evangheliei și să stimuleze spre unitatea omenirii în Biserica lui Cristos.

  1. Ce înseamnă afirmația: "În afara Bisericii nu există mântuire"?

    Înseamnă că orice mântuire vine de la Cristos-capul prin mijlocirea Bisericii care este trupul său. Prin urmare, nu pot fi mântuiți cei care, cunoscând Biserica întemeiată de Cristos și necesară pentru mântuire, nu intră în ea și nu perseverează în ea. În același timp, grație lui Cristos și Bisericii sale, pot obține mântuirea cei care, fără vina lor, nu cunosc evanghelia lui Cristos și Biserica sa, însă îl caută cu sinceritate pe Dumnezeu și, sub impulsul harului, se străduiesc să împlinească voința sa cunoscută prin glasul conștiinței.

  1. De ce trebuie Biserica să vestească evanghelia la toată lumea?

    Deoarece Cristos a poruncit: "Mergeți, și faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Acest mandat misionar al Domnului își are izvorul în iubirea veșnică a lui Dumnezeu, care l-a trimis pe Fiul său și pe Duhul său pentru că "vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului" (1Tim 2,4).

  1. În ce mod Biserica este misionară?

    Condusă de Duhul Sfânt, Biserica, în decursul istoriei, continuă misiunea lui Cristos însuși. Prin urmare, creștinii trebuie să anunțe tuturor vestea bună adusă de Cristos, urmând drumul său, dispuși și la sacrificiul de sine până la martiriu.

  1. Pentru ce Biserica este apostolică?

    Biserica este apostolică datorită originii sale, fiind construită pe "temelia apostolilor" (Ef 2,20); datorită învățăturii sale, care este aceeași a apostolilor; datorită structurii sale, deoarece este instruită, sfințită și condusă, până la întoarcerea lui Cristos, de către apostoli, grație succesorilor lor, episcopii, în comuniune cu succesorul lui Petru.

  1. În ce constă misiunea apostolilor?

    Cuvântul apostol înseamnă trimis. Isus, trimisul Tatălui, i-a chemat la sine pe cei doisprezece, dintre discipolii săi, și i-a constituit ca apostoli, făcând din ei martorii aleși ai învierii sale și temelia Bisericii. Le-a dat mandatul de a continua misiunea sa, spunând: "După cum Tatăl m-a trimis pe mine, vă trimit și eu pe voi" (In 20,21) și promițând să fie cu ei până la sfârșitul lumii.

  1. Ce este succesiunea apostolică?

    Succesiunea apostolică este transmiterea misiunii și a puterii apostolilor, prin sacramentul Preoției, succesorilor lor, episcopii. Grație acestei transmiteri, Biserica rămâne în comuniune de credință și de viață cu originea sa, în timp ce de-a lungul secolelor își rânduiește întregul apostolat pentru răspândirea împărăției lui Cristos pe pământ.

  1. Cine sunt credincioșii?

    Credincioșii sunt cei care, încorporați lui Cristos prin Botez, sunt constituiți membri ai poporului lui Dumnezeu. Făcuți părtași, conform propriei condiții, la funcția preoțească, profetică și regească a lui Cristos, ei sunt chemați să împlinească misiunea pe care Dumnezeu a încredințat-o Bisericii. Între ei există o adevărată egalitate în demnitatea lor de fii ai lui Dumnezeu.

  1. Cum este format poporul lui Dumnezeu?

    Din orânduire divină, în poporul lui Dumnezeu există slujitori sacri care au primit sacramentul Preoției și formează ierarhia Bisericii. Ceilalți sunt numiți laici. Din rândul unora și al altora provin credincioșii care se consacră în mod special lui Dumnezeu prin profesiunea sfaturilor evanghelice: castitatea în celibat, sărăcia și ascultarea.

  1. De ce a instituit Cristos ierarhia ecleziastică?

    Cristos a instituit ierarhia ecleziastică cu misiunea de a păstori poporul lui Dumnezeu în iubirea sa și pentru aceasta i-a dat autoritate. Ea este formată din slujitori sacri: episcopi, preoți, diaconi. Grație sacramentului Preoției, episcopii și preoții, în exercitarea slujirii lor, acționează în numele și în persoana lui Cristos-capul; diaconii slujesc poporul lui Dumnezeu în diaconia (slujirea) cuvântului, a liturgiei, a carității.

  1. Cum se realizează dimensiunea colegială a slujirii ecleziale?

    După exemplul celor doisprezece apostoli, aleși și trimiși împreună de Cristos, unirea membrilor ierarhiei ecleziastice este în slujba comuniunii tuturor credincioșilor. Fiecare episcop exercită slujirea sa, ca membru al colegiului episcopilor, în comuniune cu papa, devenind părtaș, împreună cu el, la grija pentru Biserica Universală. Preoții exercită slujirea lor în preoțimea din Biserica particulară, în comuniune cu episcopul propriu și sub conducerea sa.

  1. De ce are slujirea eclezială și un caracter personal?

    Slujirea eclezială are și un caracter personal deoarece, în virtutea sacramentului Preoției, fiecare este responsabil în fața lui Cristos, care l-a chemat personal, conferindu-i misiunea.

  1. Care este misiunea papei?

    Papa, episcopul Romei și succesorul sfântului Petru, este principiul perpetuu și vizibil și fundamentul unității Bisericii. Este vicarul lui Cristos, capul colegiului episcopilor și păstorul întregii Biserici, asupra căreia, din orânduire divină, are putere deplină, supremă, nemijlocită și universală.

  1. Care este misiunea colegiului episcopilor?

    Colegiul episcopilor, în comuniune cu papa și niciodată fără el, exercită și el asupra Bisericii puterea supremă și deplină.

  1. Cum realizează episcopii misiunea lor de a învăța?

    Episcopii, în comuniune cu papa, au datoria de a vesti tuturor cu fidelitate și cu autoritate evanghelia, ca martori autentici ai credinței apostolice, învestiți cu autoritatea lui Cristos. Prin simțul supranatural al credinței, poporul lui Dumnezeu aderă în mod neclintit la credință, sub conducerea magisteriului viu al Bisericii.

  1. Când se realizează infailibilitatea magisteriului?

    Infailibilitatea se realizează atunci când pontiful Roman, în virtutea autorității sale de păstor suprem al Bisericii, sau colegiul episcopilor în comuniune cu papa, mai ales reunit într-un conciliu ecumenic, proclamă printr-un act definitiv o învățătură referitoare la credință sau la morală și atunci când papa și episcopii, în magisteriul lor obișnuit, sunt în acord în propunerea unei învățături ca definitive. La aceste învățături fiecare credincios trebuie să adere cu supunerea credinței.

  1. Cum exercită episcopii slujirea de a sfinți?

    Episcopii sfințesc Biserica împărțind harul lui Cristos prin slujirea cuvântului și a sacramentelor, îndeosebi a Euharistiei, de asemenea, prin rugăciunea, exemplul și munca lor.

  1. Cum exercită episcopii funcția de a conduce?

    Fiecare episcop, ca membru al colegiului episcopilor, are în mod colegial grija pentru toate Bisericile particulare și pentru întreaga Biserică împreună cu ceilalți episcopi uniți cu papa. Episcopul, căruia îi este încredințată o Biserică particulară, o conduce cu autoritatea puterii sacre proprii, obișnuite și nemijlocite, exercitată în numele lui Cristos, bunul păstor, în comuniune cu întreaga Biserică și sub conducerea succesorului lui Petru.

  1. Care este vocația credincioșilor laici?

    Credincioșii laici au ca vocație proprie aceea de a căuta împărăția lui Dumnezeu, luminând și rânduind realitățile vremelnice conform lui Dumnezeu. Astfel realizează chemarea la sfințenie și la apostolat, adresată tuturor celor botezați.

  1. Cum sunt părtași credincioșii laici la funcția preoțească a lui Cristos?

    Ei sunt părtași la această funcție oferind - ca jertfă spirituală "plăcută lui Dumnezeu prin Isus Cristos" (1Pt 2,5), mai ales în Euharistie -, propria viață împreună cu toate faptele, rugăciunile și inițiativele apostolice, viața de familie și munca zilnică, neplăcerile vieții suportate cu răbdare și alinarea trupească și spirituală. Astfel, și laicii, dedicați lui Cristos și consacrați de Duhul Sfânt, îi oferă lui Dumnezeu lumea însăși.

  1. Cum sunt părtași la funcția profetică?

    Sunt părtași la această funcție primind tot mai mult în credință cuvântul lui Cristos și vestindu-l lumii prin mărturia vieții și prin cuvânt, prin acțiunea evanghelizatoare și cateheză. Această acțiune evanghelizatoare capătă o eficacitate deosebită din faptul că este înfăptuită în condițiile obișnuite din lume.

  1. Cum sunt părtași la funcția regească?

    Laicii sunt părtași la funcția regească a lui Cristos, după ce au primit de la el puterea de a învinge păcatul în ei înșiși și în lume, prin lepădarea de sine și sfințenia vieții. Ei exercită diferite slujiri în slujba comunității și impregnează cu valoare morală activitățile vremelnice ale omului și instituțiile societății.

  1. Ce este viața consacrată?

    Este o stare de viață recunoscută de Biserică. Este răspunsul liber dat unei chemări speciale a lui Cristos, prin care cei consacrați se dedică total lui Dumnezeu și tind spre perfecțiunea iubirii prin lucrarea Duhului Sfânt. Această consacrare se caracterizează prin practicarea sfaturilor evanghelice.

  1. Ce oferă viața consacrată pentru misiunea Bisericii?

    Viața consacrată participă la misiunea Bisericii printr-o dăruire deplină lui Cristos și fraților, mărturisind speranța împărăției cerești.

 

Pasajul solicitat se află inclus în Partea întâi : Mărturisirea credinței, Secțiunea a doua : Mărturisirea de credință creștină. Click aici pentru a vedea articolul în context.

Puteți să mergeți și direct la indexul analitic.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire