|
Catehismul Bisericii Catolice achizitionare: 28.08.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București ARTICOLUL 11
988. Crezul creștin - mărturisire a credinței noastre în Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, și în acțiunea lui creatoare, mântuitoare și sfințitoare - culminează în proclamarea învierii morților la sfârșitul timpurilor și în viața veșnică. 989. Credem cu tărie, și tot astfel sperăm, că, după cum Cristos a înviat cu adevărat din morți și trăiește pentru totdeauna, tot astfel, după moartea lor, cei drepți vor trăi pentru totdeauna cu Cristos cel înviat și El îi va învia în ziua de apoi [1622]. Ca și a lui, învierea noastră va fi lucrarea Preasfintei Treimi:
990. Ceea ce în limba română s-a tradus prin «învierea morților» apare în textul original al Simbolului apostolilor ca «învierea cărnii, a trupului». Cuvântul «carne», «trup» se referă la slăbiciunea și caracterul muritor al condiției umane [1624]. «Învierea trupului» înseamnă că după moarte nu va exista numai viața sufletului nemuritor, ci înseși «trupurile noastre muritoare» (Rom 8, 11) vor redobândi viață. 991. Credința în învierea morților a fost încă de la început un element esențial al credinței creștine. «Fiducia christianorum resurrectio mortuorum; illam credentes, sumus. - O convingere a creștinilor: învierea morților; prin această credință suntem [1625]:
I. Învierea lui Cristos și a noastră Revelarea progresivă a Învierii 992. Învierea morților a fost revelată în mod progresiv de Dumnezeu poporului său. Speranța în învierea corporală a morților s-a impus ca o consecință intrinsecă a credinței într-un Dumnezeu creator al omului întreg, trup și suflet. Creatorul cerului și al pământului este și acela care își păstrează cu fidelitate legământul cu Abraham și cu urmașii lui. În această dublă perspectivă va începe să se exprime credința în înviere. În încercările lor, martirii Macabei mărturisesc:
993. Fariseii [1627] și mulți contemporani ai Domnului [1628] aveau speranța în înviere. Isus o învață cu tărie. Saduceilor care o neagă le răspunde: «Oare nu de aceea rătăciți pentru că nu cunoașteți Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu?» (Mc 12, 24). Credința în înviere se întemeiază pe credința în Dumnezeu care «nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii» (Mc 12, 27). 994. Mai mult: Isus leagă credința în înviere de propria sa persoană: «Eu sunt Învierea și Viața» (In 11, 25). Isus însuși îi va învia în ziua de apoi pe cei care au crezut în El [1629] și care au mâncat Trupul său și au băut Sângele său [1630]. El dă încă de acum un semn și o chezășie redând viața unor morți [1631], vestind prin aceasta propria sa înviere, care va fi totuși de alt ordin. Despre acest eveniment unic vorbește ca despre «semnul lui Iona» (Mt 12, 39), semnul Templului [1632]: El vestește că va învia a treia zi după ce va fi ucis [1633]. 995. A fi martor al lui Cristos înseamnă a fi «martor al Învierii sale» (Fapte 1, 22) [1634], «a fi mâncat și băut cu El după Învierea lui din morți» (Fapte 10, 41). Speranța creștină în înviere este în întregime marcată de întâlnirile cu Cristos cel înviat. Vom învia ca El, cu El, prin El. 996. Încă de la început, credința creștină în înviere a avut de înfruntat neînțelegeri și opoziții [1635]. «În nici un punct credința creștină nu întâlnește mai multă opoziție decât în privința învierii trupurilor [1636].» Se acceptă de obicei că după moarte viața persoanei umane continuă în mod spiritual. Dar cum să crezi că acest trup atât de evident muritor poate învia la viața veșnică? 997. Ce înseamnă «a învia»? În moarte, separarea sufletului de trup, trupul omului cade pradă putrezirii, în timp ce sufletul merge înaintea lui Dumnezeu, rămânând totuși în așteptarea momentului în care va fi unit iarăși cu trupul său glorificat. Dumnezeu, în atotputernicia sa, va reda în mod definitiv viața incoruptibilă trupurilor noastre, unindu-le cu sufletele noastre prin puterea Învierii lui Isus. 998. Cine va învia? Toți oamenii care au murit: «Cei care au făptuit cele bune, spre învierea vieții, iar cei care au făcut cele rele, spre învierea osândei» (In 5, 29) [1637]. 999. Cum? Cristos a înviat cu trupul său: «Priviți mâinile și picioarele mele: Eu sunt» (Lc 24, 39); dar nu s-a întors la o viață pământească. La fel, în El «toți vor învia cu trupul pe care îl au acum [1638]», dar acest trup va fi transfigurat «în trup de slavă» (Fil 3, 21), în «trup spiritual» (1 Cor 15, 44):
1000. Acest «cum» ne depășește imaginația și înțelegerea; nu este accesibil decât în credință. Dar participarea noastră la Euharistie ne dă încă de pe acum o pregustare a transfigurării trupului nostru de către Cristos:
1001. Când? În mod definitiv «în ziua de apoi» (In 6, 39-40. 44. 54; 11, 24.); «la sfârșitul lumii» [1640]. Într-adevăr, învierea morților este intim asociată cu parusia lui Cristos:
1002. Dacă e adevărat că Cristos ne va învia în «ziua de apoi», este adevărat și că, într-un anume fel, suntem deja înviați cu Cristos. Într-adevăr, mulțumită Duhului Sfânt, viața creștină este, încă de pe pământ, o participare la moartea și învierea lui Cristos:
1003. Uniți cu Cristos prin Botez, credincioșii participă deja realmente la viața cerească a lui Cristos cel înviat [1641], dar această viață rămâne «ascunsă cu Cristos în Dumnezeu» (Col 3, 3). «Ne-a înviat împreună cu El și ne-a așezat în ceruri, întru Cristos Isus» (Ef 2, 6). Hrăniți cu Trupul lui în Euharistie, noi aparținem deja Trupului lui Cristos. Când vom învia în ziua de apoi, «atunci ne vom arăta și noi împreună cu El în slavă» (Col 3, 4). 1004. În așteptarea acelei zile, trupul și sufletul celui credincios se împărtășesc deja din demnitatea de a fi «ai lui Cristos»; de aici necesitatea respectului față de trupul propriu, dar și față de trupul altuia, mai ales când suferă:
1005. Pentru a învia împreună cu Cristos, trebuie să murim împreună cu Cristos. Trebuie «să ieșim din acest trup și să ne mutăm la Domnul» (2 Cor 5, 8). În această «plecare» (Fil 1, 23) care e moartea, sufletul e despărțit de trup. El va fi unit iarăși cu trupul său în ziua învierii morților [1642]. 1006. «Enigma condiției umane își atinge culmea în fața morții [1643].» Într-un sens, moartea trupească este naturală, dar pentru credință ea este de fapt «plata păcatului» (Rom 6, 23) [1644]. Iar pentru cei care mor în harul lui Cristos, ea este o participare la moartea Domnului, pentru a putea participa și la învierea lui [1645]. 1007. Moartea este capătul vieții pământești. Viețile noastre sunt măsurate de timp, în decursul căruia ne schimbăm, îmbătrânim și, ca la toate ființele vii de pe pământ, moartea apare ca sfârșitul normal al vieții. Acest aspect al morții conferă o urgență vieților noastre: având în minte condiția noastră muritoare, ne amintim și că nu avem decât un timp limitat pentru a ne realiza viața:
1008. Moartea este consecință a păcatului. Ca interpret autentic al afirmațiilor Sfintei Scripturi [1646] și ale Tradiției, Magisteriul Bisericii învață că moartea a intrat în lume din cauza păcatului omului [1647]. Deși omul avea natură muritoare, Dumnezeu îl destina să nu moară. Moartea a fost deci contrară planurilor lui Dumnezeu Creatorul și a intrat în lume ca urmare a păcatului [1648]. «Moartea trupească, de care omul ar fi fost ferit dacă n-ar fi păcătuit [1649]», este astfel «ultimul dușman» al omului, care va trebui învins [1650]. 1009. Moartea e transformată de Cristos. Isus, Fiul lui Dumnezeu, a îndurat și El moartea, proprie condiției umane. Dar, în ciuda spaimei sale în fața ei [1651], El a asumat-o într-un act de supunere totală și liberă față de voința Tatălui său. Ascultarea lui Isus a transformat blestemul morții în binecuvântare [1652]. 1010. Datorită lui Cristos, moartea creștină are un sens pozitiv. «Pentru mine a trăi este Cristos și a muri este câștig» (Fil 1, 21). «Vrednic de crezare e cuvântul acesta: dacă murim împreună cu El, vom și trăi împreună cu El» (2 Tim 2, 11). Aceasta este noutatea esențială a morții creștine: prin Botez, creștinul este deja în mod sacramental «mort împreună cu Cristos», pentru a trăi o viață nouă; și dacă vom muri în harul lui Cristos, moartea fizică desăvârșește această moarte împreună cu Cristos și încheie astfel încorporarea noastră în El, în actul lui răscumpărător:
1011. În moarte, Dumnezeu îl cheamă pe om la sine. De aceea creștinul poate simți față de moarte o dorință asemănătoare cu a Sfântului Paul: «Doresc să mă desfac de trup și să fiu cu Cristos» (Fil 1, 23) și își poate transforma propria moarte într-un act de ascultare și de iubire față de Tatăl, după exemplul lui Cristos [1654]:
1013. Moartea este sfârșitul peregrinării pământești a omului, al timpului de har și de îndurare pe care Dumnezeu i-l oferă pentru a-și realiza viața pământească după planul divin și pentru a-și hotărî destinul ultim. Când se va fi sfârșit «unicul drum al vieții noastre pământești [1660]» nu ne vom mai întoarce la alte vieți pământești. «E rânduit ca oamenii să moară o singură dată» (Evr 9, 27). Nu există «reîncarnare» după moarte. 1014. Biserica ne încurajează să ne pregătim pentru ceasul morții («De moarte neașteptată, mântuiește-ne, Doamne!»: Litania tuturor sfinților), s-o rugăm pe Maica Domnului să mijlocească pentru noi «în ceasul morții noastre» (Rugăciunea Bucură-te, Marie) și să ne încredințăm Sfântului Iosif, patronul morții bune:
Note 1622. Cf. In 39, 40. 1623. Cf. 1 Tes 4, 14; 1 Cor 6, 14; 2 Cor 4, 14; Fil 3, 10-11. 1624. Cf. Gen 6, 3; Ps 56, 5; Is 40, 6. 1625. Tertullian, Res., 1, 1. 1626. Cf. 7, 29; Dan 12, 1-13. 1627. Cf. Fapte 23, 6. 1628. Cf. In 11, 24. 1629. Cf. In 5, 24-25; 6, 40. 1630. Cf. In 6, 54. 1631. Cf. Mc 5, 21-42; Lc 7, 11-17; In 11. 1632. Cf. In 2, 19-22. 1633. Cf. Mc 10, 34. 1634. Cf. 4, 33. 1635. Cf. Fapte 17, 32; 1 Cor 15, 12-13. 1636. Sf. Augustin, Psal. 88, 2, 5. 1637. Cf. Dan 12, 2. 1638. Cc. Lateran IV: DS 801. 1639. Sf. Irineu, Haer. 4, 18, 4-5. 1640. LG 48. 1641. Cf. Fil 3, 20. 1642. Cf. SPF 28. 1643. GS 18. 1644. Cf. Gen 2, 17. 1645. Cf. Rom 6, 3-9; Fil 3, 10-11. 1646. Cf. Gen 2, 17; 3, 3. 19; Înț 1, 13; Rom 5, 12; 6, 23. 1647. Cf. DS 1511. 1648. Cf. Înț. 2, 23-24. 1649. GS 18. 1650. Cf. 1 Cor 15, 26. 1651. Cf. Mc 14, 33-34; Evr 5, 7-8. 1652. Cf. Rom 5, 19-21. 1653. Sf. Ignațiu de Antiohia, Rom. 6, 1-2. 1654. Cf. Lc 23, 46. 1655. Sf. Ignațiu de Antiohia, Rom. 7, 2. 1656. Sf. Tereza a lui Isus, Vida, 1. 1657. Sf. Tereza a Pruncului Isus, Verba. 1658. Cf. 1 Tes 4, 13-14. 1659. LR, Prefața pentru răposați I. 1660. LG 48. 1661. Imitația lui Cristos, 1, 23, 1. 1662. Sf. Francisc din Assisi, Cant. 1663. Tertullian, Res. 8, 2. 1664. DS 854. 1665. Cf. 1 Cor 15, 42. 1666. GS 18. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|