CATEHEZĂ 

Cateheze diverse
sursa: www.ercis.ro

CATEHEZA: CUM CONSIDERA BISERICA CATOLICA RELATIILE HOMOSEXUALE?

Conform moralei catolice, care este diferenta între orientare si act în homosexualitate?

* O orientare (tendinta/înclinatie) homosexuala, desi fiind din punct de vedere obiectiv o dezordine morala, nu trebuie considerata pacatoasa în sine însasi: este pacatoasa numai în sensul ca poate conduce la un act sexual.

* În schimb, actul homosexual este pacat contrar castitatii în mod grav. De fapt, el exclude darul vietii. Nu este rodul unei adevarate complementaritati afective si sexuale. În nici un mod nu poate fi aprobat.

Care este atitudinea Bisericii Catolice fata de relatiile homosexuale?

* Biserica spune DA:

- respectarii persoanei homosexuale, careia, tocmai ca persoana, i se cuvine demnitate, primire, ajutor. De fapt, nu se poate uita ca persoana umana, fiind creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, precede si transcende propria sexualitate, propria orientare sexuala;

- distinctiei:

§ dintre pacatos si pacat

§ dintre orientare si act homosexual

- respectarii drepturilor specifice ale fiecarei persoane, drepturi pe care le au si homosexualii ca persoane si ca cetateni nici mai mult nici mai putin decât celelalte persoane umane, si nu pentru ca sunt homosexuale;

- educatiei si, pe cât posibil, vindecarii persoanei homosexuale;

- pornirii initiativelor pastorale concrete în favoarea homosexualului;

- chemarii la castitate si la sfintenie a homosexualului;

- rugaciunii si vietii sacramentale, ca lumina si ajutor pentru ca homosexualul sa poata trai în castitate.

* Biserica spune NU:

- aprobarii comportamentului homosexual si a relatiei homosexuale;

- considerarea homosexualitatii ca o dimensiunii cu totul în afara sau deasupra normelor morale;

- legalizarii sau echivalarii relatiei homosexuale cu casatoria;

- conferirii sacramentului Preotiei unei persoane homosexuale sau cu tendinta homosexuala;

- oricarei forme de discriminare nedreapta, oricarei eventuale forme de refuz, de marginalizare sau de dispretuire fata de persoana homosexuala.

Ce roade dau nastere iubirea heterosexuala si relatia homosexuala?

* Iubirea dintre un barbat si o femeie are puterea de a da nastere la "iubiri" diferite si complementare: iubirea conjugala, cea parentala, cea fraterna si cea filiala.

* Relatia homosexuala nu are aceasta amplitudine de viata. Se epuizeaza în relatia dintre doua persoane.

* Bogatia de viata pe care o produce relatia heterosexuala în persoane si binefacerile pe care le daruieste societatii nu sunt echivalabile cu viata si binefacerile unei relatii homosexuale.

Se poate stabili o analogie între Casatorie si unirile homosexuale?

Nu exista nici un fundament pentru a asemana sau a stabili analogii, nici macar îndepartate, între unirile homosexuale si planul lui Dumnezeu cu privire la casatorie si familie. Casatoria este sfânta, în timp ce relatiile homosexuale contrasteaza cu legea morala naturala. În Sfânta Scriptura relatiile homosexuale sunt condamnate ca depravari grave (cf. Rom 1,24-27; 1Cor 6,10; 1Tim 1,10).

Pentru ce motiv unirile sexuale nu trebuie legalizate?

Din motive diferite si complementare:

* Motivul natural: legea civila nu poate intra în contradictie cu ratiunea corecta fara a pierde forta de a obliga constiinta. Orice lege, facuta de oameni, are motivatie de lege numai întrucât este conforma cu legea morala naturala, recunoscuta de ratiunea corecta si întrucât respecta îndeosebi drepturile inalienabile ale oricarei persoane. Legislatiile favorabile unirilor homosexuale sunt contrare ratiunii corecte, deoarece confera unirii între doua persoane de acelasi sex garantii juridice analoge cu cele ale institutiei matrimoniale.

* Motivul biologico-antropologic: În unirile homosexuale sunt total absente acele elemente biologice si antropologice proprii casatoriei si familiei.

De fapt, în unirea homosexuala:

- lipseste diferentierea genitala-sexuala, care este datul obiectiv de realitate cu care venim în lume: barbat sau femeie. Acest dat originar este scris în trup, în creier, în inima;

- este total absenta dimensiunea conjugala, care reprezinta forma umana si ordonata a relatiilor sexuale. De fapt, ele sunt umane atunci când si întrucât exprima si promoveaza ajutorul reciproc al diferitelor sexe în casatorie;

- nu sunt realizate procreatia si supravietuirea speciei umane;

- absenta bipolaritatii sexuale creeaza obstacole în calea dezvoltarii normale a copiilor eventual inserati în cadrul acestor uniri homosexuale. Lor le lipseste experienta maternitatii sau a paternitatii. A insera copii în unirile homosexuale prin intermediul adoptiei înseamna de fapt a provoca violenta acestor copii, în sensul ca se profita de starea lor de slabiciune pentru a-i introduce în ambiente care nu favorizeaza deplina lor dezvoltare umana. Desigur, o astfel de practica ar fi în mod grav imorala si ar fi în contradictie deschisa cu principiul, recunoscut si de Conventia internationala a ONU cu privire la drepturile copiilor, conform careia interesul superior care trebuie ocrotit în orice caz este cel al copilului, partea cea mai slaba si lipsita de aparare.

* Motivul social:

- Daca unirile homosexuale ar fi legalizate, aceasta ar însemna:

§ a aproba un comportament deviant

§ a-l face sa devina un model în societate

§ a întuneca valori fundamentale, cum sunt casatoria si familia. De fapt, conceptul de casatorie ar suferi o schimbare radicala, cu detriment grav al binelui comun: ar pierde referinta esentiala la factorii legati de heterosexualitate, ca de exemplu îndatorirea procreatoare si educativa

- În afara de aceasta, exista motive bune pentru a afirma ca aceste uniri homosexuale sunt nocive pentru dezvoltarea corecta a societatii umane, mai ales daca ar creste incidenta lor efectiva asupra tesutului social.

- Subzista mereu si pericolul ca o legislatie care face din homosexualitate o baza pentru a avea drepturi sa poata încuraja de fapt o persoana cu tendinta homosexuala sa declare homosexualitatea sa sau chiar sa caute un partener cu scopul de a exploata dispozitiile legii.

* Motivul juridic: Deoarece cuplurile matrimoniale desfasoara rolul de a garanta ordinea generatiilor si deci sunt de interes public eminent, dreptul civil le confera o recunoastere institutionala. În schimb, unirile homosexuale nu cer o atentie specifica din partea orânduirii juridice, deoarece nu îmbraca rolul amintit mai sus pentru binele comun. Homosexualii, ca persoane si ca cetateni, pot mereu sa recurga - ca toti cetatenii si pornind de la autonomia lor privata - la dreptul comun pentru a tutela situatii juridice de interes reciproc.

Ce anume cere Biserica Catolica statului sa faca fata de relatiile homosexuale?

* Biserica Catolica cere statului:

- sa afirme clar caracterul imoral al acestui tip de unire;

- sa opreasca fenomenul în limite care sa nu puna în pericol tesutul moralitatii publice;

- sa aminteasca faptul ca tolerarea raului este ceva foarte diferit de aprobarea sau de legalizarea raului;

- sa demaste folosirea instrumentala sau ideologica ce se poate face cu tolerarea justa fata de persoanele homosexuale;

- sa nu treaca la legalizarea unirilor homosexuale sau la echivalarea lor legala cu casatoria, cu acces la drepturile care sunt proprii acesteia din urma;

- sa respecte principiul de egalitate, în virtutea caruia nu se pot atribui aceleasi binefaceri si avantaje subiectilor care nu sunt în aceeasi situatie juridica. De fapt, în timp ce subiectii legati de casatorie sunt angajati sa respecte o suma de îndatoriri si obligatii prevazute de dreptul familiei, subiectii din unirile de fapt se sustrag, prin alegere libera, de la aceste angajamente. Prin urmare, statul ar încalca principiul de egalitate conferind subiectilor din unirile de fapt binefaceri pe care legea le prevede pentru unirile conjugale familiare.

* Angajarea comuna a statului si a Bisericii, desi pe planuri diferite si cu mijloace diferite, este mai ales aceea de a nu expune generatiile tinere unei conceptii eronate a sexualitatii si a casatoriei, care le-ar priva de apararile necesare si, în afara de aceasta, ar contribui la raspândirea fenomenului însusi.

Cineva spune: eventuala legalizare a unirii homosexuale nu obliga pe nimeni sa profite de aceasta lege. Deci, de ce sa nu se vina în întâmpinarea celui care vrea sa profite de aceasta lege?

* În acest sens, trebuie reflectat asupra diferentei existente între comportamentul homosexual ca fenomen privat si acelasi comportament ca relatie sociala legal prevazuta si aprobata, pâna a deveni una din institutiile orânduirii juridice. Al doilea fenomen nu numai ca este mai grav, dar capata o însemnatate mult mai vasta si profunda si ar ajunge sa aduca modificari ale întregii organizari sociale care ar fi contrare binelui comun.

* Legile civile sunt principii care structureaza viata omului în cadrul societatii, pentru bine sau pentru rau. Ele desfasoara un rol foarte important si uneori determinant în promovarea unei mentalitati si a unui obicei. Formele de viata si modelele exprimate în ele nu numai configureaza în exterior viata sociala, ci tind sa modifice în noile generatii întelegerea si evaluarea comportamentelor. De aceea, legalizarea unirilor homosexuale ar fi destinata sa provoace întunecarea perceperii unor valori morale fundamentale si devalorizarea institutiei matrimoniale.

Cum trebuie sa se comporte politicienii catolici fata de legislatiile favorabile unirilor homosexuale?

* În cazul în care se propune pentru prima data Adunarii legislative un proiect de lege favorabila recunoasterii legale a unirilor homosexuale, parlamentarul catolic are datoria morala de a exprima clar si public dezacordul sau si sa voteze împotriva proiectului de lege. A acorda propriul vot unui text legislativ asa de nociv pentru binele comun al societatii este un act în mod grav imoral.

* În cazul în care este deja în vigoare o lege favorabila unirilor homosexual, el trebuie sa se opuna în modurile posibile lui si sa-si faca cunoscuta opozitia sa. Daca nu ar fi posibila abrogarea totala a unei legi de acest fel, el ar putea în mod licit sa ofere propriul sprijin pentru propuneri care au ca scop limitarea daunelor unei asemenea legi si sa-i diminueze efectele negative pe planul culturii si al moralitatii publice, cu conditia ca sa fie clara si cunoscuta tuturor opozitia sa personala absoluta fata de legi facute astfel si ca sa fie evitat pericolul de scandal.

Mons. Raffaello Martinelli
Primatul Bazilicii "Sfintii Ambrozie si Carol" din Roma

* * *

NB. Pentru a aprofunda aceasta tema, a se citi urmatoarele documente pontificale:

* Congregatia pentru doctrina credintei:

- Consideratii cu privire la proiectele de recunoastere legala a unirilor dintre persoane homosexuale, 3 iunie 2004

- Persona humana, 29 decembrie 1975, nr. 8

- Scrisoare cu privire la îngrijirea pastorala a persoanelor homosexuale, 1 octombrie 1986

- Câteva consideratii referitoare la raspunsul dat la propuneri de lege cu privire la nediscriminarea persoanelor homosexuale, 24 iulie 1992;

* Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2357-2359, 2396.

Traducere de pe Zenit: pr. Mihai Pătrașcu
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire