SFINȚII 

Viețile sfinților
sursa: www.catholica.ro

Sfânta Eulalia
fecioară și martiră

12 februarie (calendarul latin)

Această foarte tânără martiră spaniolă, care în mozaicurile bisericii Sf. Apolinar cel Nou din Ravena este reprezentată între alte două martire adolescente, Agnesa și Cecilia, pare să fie una și aceeași persoană cu cele două sfinte numite Eulalia și amintite de «Martirologiul Roman» la 12 februarie și la 10 decembrie. Prima, cinstită la Barcelona, ar fi fost martirizată sub Dioclețian (284-305); a doua, martirizată la Merida în timpul tetrarhiei (Maximilian, Constantin, Dioclețian, Galeriu) de la 295 la 305. În stadiul actual al studiilor hagiografice, se pare că este vorba de o singură persoană, iar dubla comemorare ar fi datorată la două istorisiri ale morții.

«Passio», istoria pătimirii Eulaliei din Barcelona, în mod sigur nu este redactată înainte de secolul al VII-lea și apare evident că se inspiră din «Passio» Eulaliei din Merida; aceasta, la rândul ei, se întemeiază pe al treilea imn din «Peristhephanon» scris de poetul creștin Prudențiu în cinstea martirei spaniole, cam pe la anul 405. După descrierea lui Prudențiu, Eulalia este doar o copilă de 13 ani, pe care tatăl ei, pentru a o feri de primejdiile prigoanei împotriva creștinilor, o duce departe de cetatea Merida, încredințând-o unei familii prietene, undeva la țară.

Eulalia nutrește în sufletul ei speranța tainică de a face parte din rândul celor care au meritat coroana muceniciei. Fuge în timp de noapte și se prezintă în fața judecătorului din Merida. Cu răsuflarea tăiată și istovită de oboseala unui drum atât de lung, firavă și îndrăzneață în același timp, rostește un singur cuvint: «Credo». Eulalia din Barcelona ne este prezentată vorbind mai mult, ea îl copleșește pe prefectul Dacian cu mustrări aspre pentru prigoana pornită împotriva creștinilor. Magistratul e cuprins de compătimire și pentru a cruța această viață tânără încearcă să o convingă să adere la cinstirea zeilor imperiului. În fața neașteptatei statornicii a copilei, recurge la tortură, dar vârfurile metalice ascuțite pe care le înfige în trupul ei fraged nu reușesc să smulgă nici măcar un semn care să exprime durerea de nespus ce o produceau.

Înconjurat de torțe aprinse, trupul tinerei de 13 ani, Eulalia, se consumă asemenea victimelor de jertfă arse pe rug. În clipa în care tânăra martiră și-a aplecat capul sfârșit de atâta suferință, o porumbiță albă ieșind din gura ei și-a luat zborul spre cerul încărcat de nori întunecoși. Deodată din înălțimi au început să cadă fulgi mari de zăpadă, acoperind cu o maramă albă trupul sfărâmat și înnegrit al martirei. Cultul Eulaliei este foarte răspândit în Spania și în Franța; la începutul secolului al V-lea exista încă o splendidă bazilică construită în cinstea ei la Merida.

* * *

Se poate ca numele de Eulalia să fie compus din cuvintele din limba greacă: eu - bun, bună, bine, și lalein - a vorbi; alăturate, ar putea însemna o persoană care vorbește bine, sau vorbește de bine. Tânăra martiră din Merida a vorbit bine cu glasul, cu viața și cu moartea ei. Istoria, și chiar contemporaneitatea, ne pun în fața unor apariții geniale în domeniul artei, științei, capacităților biologice; le acceptăm și ne bucurăm de ele, deși sunt cazuri rare; la vârsta de 9 ani, Mozart avea în el mai multă muzică decât miliarde de oameni la sfârșitul vieții; îl admirăm și ne bucurăm. Aceeași atitudine trebuie să o avem și în fața geniilor din domeniul sfințeniei; la vârsta de 13 ani, Eulalia a dovedit mai multă sfințenie decât miliarde de oameni ajunși la adâncă bătrânețe. O admirăm și ne bucurăm.

adaptare după "Viețile Sfinților"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire