SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Personaje biblice
achizitionare: 05.02.2008; sursa: Pastoratie.ro

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Rut, o emigrantă în genealogia lui Isus

Semnificația numelui este obscură. Alături de "prietenă" s-a ipotizat și sensul de "odihnă, răcoare".

Faima acestei femei se datorează faptului că deși era străină, a devenit străbunica lui David. Rut este moabită, emigrată în Israel în timpul Judecătorilor. Poporul din care provenea nu reprezenta desigur o acreditare pozitivă pentru ea, moabiții, stabiliți la estul Mării Moarte, find dușmani de moarte ai israeliților. De aceea, Deuteronomul prescrie (23,4) ca niciun moabit să nu fie primit ca membru al poporului lui Israel "nici măcar la a zecea generație". Pentru că povestirea nu cunoaște această normă, în vigoare cel puțin după anul 600 î.C, pare să fie mai veche, adică, să dateze din timpul regilor. Forma ei actuală, cu toate acestea, trebuie să fie rezultatul unei mâini de după exil, cu o datare, cel mai probabil, din secolul IV î.C.

O emigrantă intră în genealogia lui David

Iată așadar că o moabită a ajuns să devină străbunica lui David. În timpul Judecătorilor (în jurul anilor 1100 î.C.), o foamete constrânge pe Elimelech din Betleem să emigreze, cu soția Noemi și cei doi fii, în pământul învecinat al moabiților. După moartea tatălui, fiii iau de soție femei moabite. Când mor și fiii, Noemi decide să se întoarcă la Betleem și cere celor două nurori, Orpa și Rut să rămână în patria lor, Moab, și să se recăsătorească. Orpa rămâne, dar Rut îi spune lui Noemi cuvintele faimoase pe care mirii evrei le incid cu bucurie pe inelul de căsătorie, ca semn de fidelitate: "Unde vei merge tu, acolo voi merge și eu. Unde te vei opri, acolo mă voi opri și eu. Poporul tău va fi poporul meu și Dumnezeul tău va fi Dumnezeul meu" (1,16).

Dintr-un ținut străin, în Țara Făgăduinței

Noemi și Rut ajung la Betleem chiar în timpul secerișului. Rut își dă de lucru ca să asigure întreținerea pentru sine și pentru soacră, folosindu-se de dreptul săracilor și al străinilor de a culege ce rămâne după secerat (Lev 19,9; 23,22). Se întâmplă să ajungă și pe câmpul întins al bogatului Booz, o rudă bogată a socrului defunct Elimelech. Booz, fascinat imediat de această femeie frumoasă și inteligentă, îi cere să rămână și să adune resturile seceratului pe câmpul său și se poartă cu femeia uimită în mod extraordinar de cordial. Noemi, căreia Rut îi povestește totul, înțelege imediat situația, bucuroasă că una din rudele privește cu atenție la nora sa. Pentru a nu-l compromite pe Booz, o sfătuiește pe Rut să se așeze la picioarele lui în timpul nopții, în timp ce el se odihnește la arie să păzească recolta, și să-i ceară să o mărite prin căsătorie leviratică. Potrivit normei care reglementează această căsătorie (Deut 25,5-10) bărbatul cel mai apropiat în grad de rudenie cu un om mort fără copii avea datoria de a lua de soție pe văduvă. Rut face așa cum îi cere Noemi și îi amintește lui Booz angajamentul lui: "Tu ești răscumpărătorul". Dar pentru că mai era la mijloc o rudă mai apropiată decât el, căruia îi revenea dreptul de răscumpărare, a doua zi dimineață Booz îi cere acestuia, în prezența a zece martori, să răscumpere ogorul care a fost proprietatea lui Elimelech, pământul pe care Noemi a fost constrânsă să-l vândă (Lev 25,25) și să ia în căsătorie nora rămasă văduvă. Ruda nu acceptă, îi cere lui Booz să-i subintre în acest drept și în semn de confirmare a acestei hotărâri - după uzul vremii - își descalță sandaua și o pune în mâinile lui Booz. În acest fel, Rut devine soția lui Booz. Din Rut, Booz îl va avea de fiu pe Obed, care va fi tatăl lui Iesse, din care s-a născut David.

Lectura posterității

Rut, care nu aparține la "poporul ales", este demonstrația vie a faptului că o conduită exemplară, fidelitatea și generozitatea, pot fi întâlnire și în persoane pe care de obicei le respingem și condamnăm sau le considerăm dușmane. Povestirea este o invitație la a descoperi și recunoaște binele și între cei "din afară", lucru pe care mulți nu știu să-l facă din prejudecată sau prevenire față de străini. Conciliul Vatican al II-lea, în declarația despre relațiile Bisericii Catolice cu religiile necreștine "condamnă ca împotrivire la spiritul lui Cristos, orice discriminare între oameni sau persecuție comisă din motive de rasă, culoare, condiție socială sau religie" (NAE, 5). Această învățătură poate fi întrezărită în rândurile cărții lui Rut.

Dar onoarea cea mai mare este adusă lui Rut pentru faptul că evanghelistul Matei (1,5), în ciuda originii moabite a femeii, o așează în genealogia Răscumpărătorului nostru, întocmai, ca străbunică a lui David, din care s-a născut Cristos.

după Paul Maiberger – Marile figuri ale Vechiului Testament.
prelucrare realizată de pr. Adrian Dancă
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire