SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 2, 29.10.2003
Evangheliile - scrieri despre Dumnezeu făcut Om

La începutul studiului asupra Evangheliilor, este oportun să luăm în considerație ce înseamnă, de fapt, "o evanghelie". Acest termen, pe care noi îl folosim astăzi cu așa mare claritate și familiaritate, nu a fost din totdeauna explicat în acest mod. În momentul în care evangheliile lui Marcu, Matei, Luca și Ioan erau scrise, lucrurile nu stăteau deloc așa cum le înțelegem noi azi.

În primele patru-șase decenii ale creștinismului, evanghelia însemna vestea cea bună (din limba greacă, unde termenul însemna eu angellion, adică tocmai vestea ce bună), vestea cea bună că Isus Cristos a murit pentru noi, a înviat și s-a înălțat la cer. Acest prim anunț al credinței mai este numit, în termeni teologici de specialitate, kerygma. Cuvântul kerygma își are originea în kyrusso, adică, a predica. În momentul în care un apostol ajungea într-un oraș sau sat în care vestea despre Isus Cristos mort, înviat și înălțat la cer nu era încă predicată, el începea această catehizare primară și anunța kerygma, deoarece tocmai această predicare a lui Dumnezeu era fundamentul credinței creștine. În acest mod, la începutul credinței creștine, evanghelia era o predică, o "știre", o "veste" rostită, și nu scrisă.

În momentul în care sfântul Marcu, pe care noi îl credem că ar fi primul evanghelist, chiar dacă primul evanghelist pe care Sfânta Scriptură (aceea pe care noi o avem astăzi) ni-l propune este sfântul Matei, s-a decis să scrie vestea cea bună a vieții, morții și învierii lui Isus Cristos, el a numit-o evanghelie. De notat faptul că o evanghelie nu este o biografie, deoarece biografia are drept scop povestirea vieții unui personaj, a unei persoane, de obicei destul de importante din diferite puncte de vedere: ori este un mare conducător, un mare om politic, un mare binefăcător sau chiar un cap religios, iar această documentație se începe chiar cu primele clipe ale vieții sale: nașterea, copilăria, adolescența etc. În cazul evangheliilor, putem observa foarte bine că ele nu respectă în totalitate aceste criterii ale biografiei și, de exemplu, evanghelia sfântului Marcu nu începe cu nașterea lui Isus Cristos, tocmai pentru faptul că ea nu trebuie înțeleasă ca o biografie, ci mai degrabă ca o comunicare a credinței transmisă comunității în ceea ce privește viața, moartea, învierea și înălțarea lui Isus Cristos. În acest mod, ne putem da seama că evangheliile nu sunt cărți de istorie specifice (chiar dacă în anumite pasaje vorbesc detaliat despre istoria timpului lor și noi suntem convinși că autorii au fost bine informați despre datele istorice respective), ci sunt cărți ale credinței: nu putem citi aceste cărți fără credință, iar dacă am face acest lucru, nu le-am putea înțelege conținutul profund și dătător de viață veșnică.

Dintre cele patru evanghelii, în acest prim moment, ne vom îndrepta privirea către cele sinoptice. Cuvântul "sinoptic" este format din două cuvinte grecești care înseamnă "cu un singur ochi", sau "dintr-o singură privire" (sun "cu" și optic "ochi", "privire").

Pentru aprofundarea și cunoașterea evangheliilor sinoptice, este bine de știut faptul că studioșii biblici ai Comisiei Pontificale Biblice, în anul 1965, au publicat un document prin care se reglementa interpretarea, istorismul și modul în care au fost scrise evangheliile. În acest document sunt identificate trei etape. În prima etapă, găsim adevărul conținut de evanghelii și sunt prezentate viața, moartea și învierea lui Isus Cristos. Întrebări ca: "Ce s-a întâmplat cu adevărat?", "Ce a spus cu adevărat Isus Cristos, unde și de ce?" își găsesc un răspuns în această primă etapă, deoarece acum evangheliștii au vrut să analizeze evenimentele în sine, nu ceea ce alții au spus despre aceste evenimente. Într-o etapă următoare, se ia în considerație ceea ce apostolii și discipolii lui Isus Cristos au spus despre aceste evenimente. Acest lucru se vede și este bine evidențiat prin faptul că deja fiecare evanghelist în parte își formează un vocabular propriu, în conformitate cu mesajul pe care voia să-l transmită comunităților cărora le scria, și fiecare în parte are o versiune proprie asupra evenimentelor vieții, morții și învieri lui Isus Cristos. În cele din urmă, adică în a treia etapă, se poate vorbi de momentul în care evangheliile au fost scrise. În această etapă, personalitatea evanghelistului și personalitatea comunității pentru care evanghelistul scrie influențează în mare măsură modul în care este anunțată vestea ce bună, evanghelia și ceea ce ea comunică. În momentul în care se citesc și se studiază evangheliile sinoptice, de multe ori ne putem întreba dacă un material găsit în ele provine din prima, a doua sau a treia etapă și răspunsul nu este întotdeauna cel scontat. Cu toate acestea, suntem ferm convinși că toate cele trei etape au fost sub inspirația Duhului Sfânt, iar cu această afirmație dorim să spunem că în tot materialul pus la dispoziție de către evangheliști găsim mâna lui Dumnezeu, care, folosindu-se de oameni, a realizat lucruri minunate și a transmis mesajul mântuirii atât sub forma întrupării Fiului său, Isus Cristos, cât și prin intermediul evangheliștilor.

Cu aceste explicații preliminare, vom îndrepta studiul nostru spre evanghelia sfântului Matei.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire