SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 127, 12.04.2006
Trecerea de la moarte la viață (cf. Rom 5,1-6,23) (I)
Roadele justificării (cf. Rom 5,1-21)

Drept roade al justificării sfântul Paul ne amintește pacea, răscumpărarea, răbdarea, speranța: de fapt, este logic ca omul mântuit de Dumnezeu să simtă în viața sa o schimbare radicală, o împlinire și puterea de a răspunde cu tărie la toate încercările vieții. Acest capitol are două pericope cu un puternic mesaj de trăire evanghelică: roadele justificării (cf. Rom 5,1-11), paralelismul dintre Adam și Isus Cristos (cf. Rom 5,12-21).

Ca o primă consecință a jertfei mântuitoare pe cruce a lui Isus Cristos sunt roadele spirituale: pace, cu Dumnezeu, lauda în încercări, răbdarea, practicarea virtuților, speranța, iubirea (cf. Rom 5,1-11). De fapt, viața adevărată a creștinului este marcată de virtuțile teologale (credința, speranța și iubirea) și de pacea lăuntrică în speranța întâlnirii dintre creatură cu Creator în împărăția sa. Viața omul este marcată de multe momente în care se pierde direcția și, de aceea, el este frământat de multe neliniști și intră în deznădejde. Tocmai în aceste momente credința puternică în Dumnezeu, în jertfa mântuitoare a lui Isus Cristos îi oferă un suport spiritual indispensabil: pace! Ce este mai important în desfășurarea anilor omului pe pământ decât pacea lăuntrică? Poate ea fi înlocuită de altceva? Oare momentele de destindere, politica, puterea, banii și altele asemănătoare pot înlocui un suflet liniștit, liber și împăcat cu Dumnezeu? Cu siguranță că nu! De aceea, sfântul Paul le spune cititorilor să că adevărata înțelegere a planului lui Dumnezeu pentru fiecare om în parte are o conexiune directă cu pacea în Isus Cristos, Domnul nostru. De aici izvorăsc toate celelalte virtuți creștine, deoarece omul împăcat cu Dumnezeu și cu sine simte prezența divină atât în încercări, cât și atunci când este în siguranță. De fapt, siguranța noastră constă tocmai în iubirea fără margini a lui Dumnezeu, care a preferat să moară pe cruce și să ne justifice, decât să ne lase pradă disperării și pornirilor noastre păcătoase. Reconciliații fiind cu Autorul vieții, oamenii devin liberi, în adevăratul sens al cuvântului, și părtași la bucuria împărăției lui Dumnezeu.

Tocmai pentru a confirma aceste roade al justificării sfântul Paul ne prezintă un dualism, o paralelă între Adam, primul om după trup, și Isus Cristos, primul înviat după trup (cf. Rom 5,12-21). Adresându-se unui grup de iudei, sfântul Paul le explică faptul că păcatul primului om, Adam, a fost cauza primară a păcatelor oamenilor și că Legea primită de poporul ales a fost promulgată datorită păcatului. Intervalul dintre Adam și Isus Cristos a fost legat de prezența Legii, însă aceasta nu putea să țină locul lui Dumnezeu însuși, de aceea, a fost necesară întruparea Cuvântului, care datorită intervenției sale unice de mântuire, adică prim patima, moartea și învierea sa, devine cauză de justificare pentru toți oamenii. Chiar dacă prin greșeala unuia omenirea a pierdut starea paradiziatică inițială, venirea lui Isus Cristos a șters neascultarea și păcatul. Trebuie să ținem cont de faptul că ascultarea necondiționată a Fiului lui Dumnezeu, Isus Cristos, Domnul nostru a șters orice formă de păcat și că omul poate să intre în împărăția lui Dumnezeu prin harul dobândit de Fiul Omului. În momentul în care omul își schimbă viața, se transformă de la chipul și atitudinea lui Adam și își însușește chipul și atitudinea lui Isus Cristos, adică devine ascultător al cuvântului lui Dumnezeu, în acest caz el este justificat și primește posibilitatea mântuirii.

Este absolut necesar ca creștinul să-și îndrepte privirea sufletului către învățătura plină de viață a apostolului Paul, deoarece numai apelând la bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu se poate bucura pe deplin de condiția omului mântuit. Roadele justificării și deplinătatea harului pe care-l primim în Isus Cristos, noul Adam, sunt necesare și indispensabile creșterii uniforme și mature a familiei creștine. Cine nu-și dorește pacea? Cine nu dorește să fie tare în încercări? Cine nu-și dorește o viață plină de împliniri și liniște sufletească? Cu siguranță că toți dorim acest lucru! Însă trebuie să fim atenți la șoaptele Duhului Sfânt și să acceptăm în viața noastră, în familia noastră mesajul mântuirii pe care numai viața de credință ni-l poate dat.

 

Scrisoarea către episcopii Bisericii Catolice despre colaborarea bărbatului și a femeii în Biserică și în lume, nr. 6:

"A doua relatare a creației (Gen 2,4-25) confirmă în mod irevocabil importanța diferenței de sex. O dată creat de Dumnezeu și plasat în grădina a cărei gestiune o primește, cel care este desemnat, printr-un termen generic, ca Adam experimentează o singurătate pe care prezența animalelor nu reușește să o umple. Are nevoie de un ajutor care să-i fie corespondent. Termenul desemnează aici nu un rol subaltern, ci un ajutor vital. Scopul este de fapt de a permite ca viața lui Adam să nu se prăbușească într-o confruntare sterilă și, în cele din urmă, mortală numai cu sine însuși. Este necesară relaționarea cu o altă ființă care se află la nivelul său. Numai femeia, creată din aceeași «carne» și învăluită în același mister, dă vieții bărbatului un viitor. Aceasta se verifică la nivel ontologic, în sensul în care crearea femeii de către Dumnezeu caracterizează umanitatea ca realitate relațională. În această întâlnire se remarcă și cuvântul care deschide pentru prima dată gura bărbatului într-o expresie de uimire: «Iată în sfârșit aceea care este os din oasele mele și carne din carnea mea!» (Gen 2, 23).

«Femeia - a scris Sfântul Părinte referindu-se la acest text din Geneză - este un alt 'eu' în umanitatea comună. Încă de la început, ei [bărbatul și femeia] apar ca 'unitate a celor doi' și acest lucru înseamnă depășirea singurătății de la început, în care bărbatul nu afla 'un ajutor care să i se potrivească' (Gen 2,20). Este vorba aici doar de 'ajutorul' în acțiune, în 'stăpânirea pământului'? (cf. Gen 1,28). Desigur, este vorba de tovarășa de viață, cu care, ca și cu o soție, bărbatul se poate uni devenind împreună cu ea 'un singur trup' și lăsând pentru aceasta pe 'tatăl său și pe mama sa' (cf. Gen 2,24)».

Diferența vitală vizează comuniunea și este trăită într-un mod pacific exprimat de tema nudității: «Omul și soția lui erau amândoi goi și nu le era rușine» (Gen 2,25). Astfel, trupul omenesc, marcat de pecetea masculinității și a feminității, «include încă 'de la început' atributul 'nupțial', capacitatea de a exprima iubirea: adică tocmai acea iubire în care omul-persoană devine dar și - prin acest dar - transpune în viață sensul însuși al ființei și al existenței sale». Și, comentând tot aceste versete din cartea Genezei, Sfântul Părinte continuă: «În această particularitate a sa, trupul este expresie a spiritului și este chemat, în misterul însuși al creației, să existe în comuniunea de persoane, 'după chipul lui Dumnezeu'».

În aceeași perspectivă nupțială se înțelege în ce sens vechea relatare din cartea Genezei lasă să se înțeleagă că femeia, în esența sa cea mai profundă și originară, există «pentru bărbat» (cf. 1Cor 11,9): este o afirmație care, departe de a evoca alienarea, exprimă un aspect fundamental al asemănării cu Sfânta Treime ale cărei persoane, o dată cu venirea lui Cristos, arată că sunt unele față de altele în comuniune de iubire. «În 'unitatea celor doi', bărbatul și femeia sunt chemați încă de la început nu doar să existe 'unul alături de celălalt' sau 'împreună', ci sunt și chemați să existe în mod reciproc unul pentru celălalt... Textul din Geneză 2,18-25 indică faptul că, într-un anumit sens, căsătoria este dimensiunea primară și fundamentală a acestei chemări. Dar nu este unica. Întreaga istorie a omului pe pământ se realizează în cadrul acestei chemări. În baza principiului existenței reciproce 'pentru' celălalt, în 'comuniune' interpersonală, se dezvoltă în această istorie integrarea în omenirea însăși, voită de Dumnezeu, a ceea ce este 'masculin' și a ceea ce este 'feminin'».

În viziunea pacifică din încheierea celei de a doua relatări a creației răsună acel «foarte bune» care încheia, în prima relatare, crearea primei perechi de oameni. În aceasta rezidă centrul planului originar al lui Dumnezeu și al adevărului cel mai profund despre bărbat și femeie, așa cum i-a vrut Dumnezeu și cum i-a creat. Oricât ar fi de bulversate și întunecate de păcat, aceste dispoziții originare ale Creatorului nu vor putea fi niciodată anulate".

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire