|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Luca Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Prolog 11 Deoarece mulți au încercat să alcătuiască o istorisire a faptelor care s-au împlinitI. COPILĂRIA LUI ISUS Vestirea nașterii lui Ioan Botezătorul 5 Era în zilele lui Irod, regele Iudeii, un preot numit Zaharia din grupul preoțesc 8 Pe când slujea ca preot înaintea lui Dumnezeu, când era rândul grupului său, 9 după rânduiala slujirii preoțești, a fost ales, prin tragere la sorți, să intre în templul Domnului pentru a aduce jertfa de tămâie 11 Atunci i-a apărut un înger al Domnului stând în partea dreaptă a altarului pentru jertfa de tămâie. 12 Văzându-l, Zaharia s-a tulburat și l-a cuprins teama. 13 Dar îngerul i-a spus: "Nu te teme, Zaharia, căci rugăciunea ta a fost ascultată și soția ta, Elisabeta, îți va naște un fiu și-i vei pune numele Ioan. 14 Vei avea bucurie și veselie și mulți se vor bucura de nașterea lui, 15 căci va fi mare înaintea Domnului și nu va bea nici vin și nici altă băutură tare 18 Dar Zaharia i-a spus îngerului: "Prin ce voi cunoaște aceasta? Eu sunt bătrân, iar soția mea este înaintată în vârstă". 19 Răspunzând, îngerul i-a zis: "Eu sunt Gabriel 21 Poporul îl aștepta pe Zaharia și se mira, în timp ce 24 După aceste zile, Elisabeta, soția lui, a zămislit și, timp de cinci luni, se ascundea spunându-și: 25 "Așa mi-a făcut Domnul în zilele în care și-a îndreptat privirea spre mine, ca să îndepărteze rușinea mea dinaintea oamenilor". Vestirea nașterii lui Isus 26 În luna a șasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret 28 Și, intrând la ea, i-a spus: "Bucură-te 30 Însă îngerul i-a spus: "Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu. 31 Vei primi în sân și vei naște un fiu și-l vei numi Isus 34 Maria a spus către înger: "Cum va fi aceasta, din moment ce nu cunosc bărbat?" 35 Răspunzând, îngerul i-a spus: "Duhul Sfânt va veni asupra ta și puterea Celui Preaînalt te va umbri; Vizita Mariei la Elisabeta 39 În zilele acelea, Maria a pornit și s-a dus în grabă către ținutul muntos, într-o cetate 46 Maria a spus: "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul 47 și duhul meu se bucură în Dumnezeu, Mântuitorul meu, 48 pentru că a privit umilința slujitoarei sale; iată că de acum toate generațiile mă vor numi fericită, 49 pentru că Cel Puternic mi-a făcut lucruri mari: sfânt este numele lui. 50 Îndurarea lui față de cei ce se tem de el este din generație în generație. 51 Și-a arătat puterea brațului i-a risipit pe cei mândri cu planurile inimii lor; 52 i-a răsturnat pe cei puternici de pe tronuri și i-a înălțat pe cei umili; 53 i-a umplut cu bunuri pe cei flămânzi, iar pe cei bogați i-a trimis cu mâinile goale; 54 a venit în ajutorul lui Israel, slujitorul său, amintindu-și 55 după cum a promis părinților noștri, lui Abraham și urmașilor lui pentru totdeauna". 56 Maria a rămas cam trei luni cu ea, apoi s-a întors la casa ei. Nașterea lui Ioan Botezătorul 57 Când a venit timpul pentru Elisabeta ca să nască, a născut un fiu. 58 Vecinii și rudele ei au aflat că Domnul și-a arătat marea îndurare față de ea și se bucurau împreună cu ea. 59 În ziua a opta au venit pentru circumcizia 67 Zaharia, tatăl său, a fost umplut de Duhul Sfânt și a profetizat zicând: 68 "Binecuvântat este Domnul, Dumnezeul lui Israel, pentru că l-a vizitat și l-a răscumpărat pe poporul său 69 și a înălțat cornul mântuirii în casa lui David, slujitorul său, 70 după cum a promis prin gura sfinților săi profeți, încă din vechime: 71 mântuirea de dușmanii noștri și de mâna tuturor acelora care ne urăsc; 72 astfel a arătat îndurare față de părinții noștri, și-a amintit de alianța lui sfântă: 73 jurământul pe care l-a făcut lui Abraham, părintele nostru, să ne dea ca, 74 eliberați fiind din mâna dușmanilor, să-i slujim fără teamă, 75 în sfințenie și dreptate înaintea lui, în toate zilele noastre. 76 Iar tu, copile, vei fi numit profet al Celui Preaînalt, căci vei merge înaintea Domnului ca să pregătești căile sale, 77 să dai poporului său știința mântuirii spre iertarea păcatelor, 78 datorită inimii a Dumnezeului nostru; pentru aceasta ne va vizita Cel care Răsare 79 ca să-i lumineze pe cei ce zac în întuneric și în umbra morții, și să îndrepte pașii noștri pe calea păcii". 80 Copilul creștea și se întărea în duh; el a rămas în pustiu până în ziua arătării lui înaintea lui Israel. Note de subsol a Lit.: a fi completat, a fi împlinit; nu este vorba despre simple întâmplări din trecut, ci sunt fapte cunoscute, cu consecințe în prezent, pentru că reprezintă împlinirea promisiunilor lui Dumnezeu. b Se referă nu atât la ordinea cronologică, cât mai ales la cea literară și didactică. c Lit.: kratiste = excelentule! preaputernicule! Este un mod de a se adresa unei persoane de rang social înalt. d Theophilos = iubit de Dumnezeu, prieten al lui Dumnezeu. Unii consideră că ar fi vorba despre o persoană fictivă și s-ar referi de fapt la fiecare creștin evlavios. Tradiția ne vorbește totuși despre existența unui prieten al lui Luca, Teofil, un creștin de origine păgână căruia evanghelistul îi prezintă o apologie a credinței creștine (v. 4). e În slujirea la templu, preoții erau împărțiți în 24 de grupuri, fiecare asigurând serviciul timp de o săptămână (cf. 1Cr 24,1-19). Zaharia (Domnul își aduce aminte) făcea parte din grupa lui Abía, care era al VIII-lea grup. f Lit.: umblând; ideea VT despre perfecțiune presupune înaintarea pe "calea Domnului", stabilită prin porunci și prescrieri. g Această jertfă se aducea de două ori pe zi, la deschiderea liturgiei sacrificale din zori și la închiderea ei seara. Misiunea preotului era aceea de a reînnoi cărbunii și mirodeniile din cupele de pe altarul care se afla în fața Sfintei Sfintelor (Ex 30,6-8). Conform prescrierilor vechi, un preot putea fi admis o singură dată în viață pentru a împlini această slujire. În Ap 5,7 se spune că cei 24 de bătrâni purtau cupe de aur cu tămâie care reprezintă rugăciunile sfinților. h Lit.: sikera; este o băutură fermentată, făcută din fructe, nedistilată, simbolul oricărei băuturi alcoolice (spirtoase). De notat opoziția dintre băuturile "spirtoase" și prezența Spiritului. Ele se exclud una pe cealaltă și abstinența lui Ioan simbolizează plinătatea Duhului Sfânt. i În profetul Ilie este personalizată toată fidelitatea față de Domnul Dumnezeu și tot efortul de a reconduce poporul la Dumnezeul său. De aceea el este considerat profetul model pentru totdeauna. Avem aici poate o aluzie la transmiterea spiritului profetic al lui Ilie asupra profetului Elizeu: manifestarea acestui spirit se recunoaște în atitudinea fermă față de cei puternici (conflictul lui Ioan cu Irod: Lc 3,19-20) și mai ales în activitatea pentru convertirea poporului (cf. 1Rg 17-19; 2Rg 1-2). j Distrugerea relațiilor familiale, dezbinarea dintre părinte și fiu, este un semn al apropierii timpurilor de pe urmă (Mc 14,12; Mt 10,21; Lc 21,16). Comuniunea cordială dintre părinți și copii este condiția fundamentală pentru ca venirea Domnului să nu devină o catastrofă totală pentru popor (Mal 3,24). Prin convertirea inimilor părinților față de copii, Ioan realizează întoarcerea celor îndepărtați de Dumnezeu la mentalitatea celor drepți. k Lit.: gata să-l primească. Se creează în popor o stare interioară adecvată pentru venirea Domnului. l În ebraică: Gabri-El = Dumnezeu este luptător puternic. Este unul dintre îngerii superiori care, după imaginea funcționarilor de la curtea persană, are posibilitatea să vadă gloria Domnului (Tob 12,15). Gabriel este vestitorul timpurilor mântuirii (Dan 8,16-17; 9,21-27). m Unele versiuni (BJ, NVg, TOB, RSV) traduc en to drept epi, considerând că propoziția subordonată este cauzală. În mod normal, însă, en + infinitiv introduce o propoziție temporală. n După tradiția talmudică, preotul nu trebuia să-și prelungească rugăciunea în sanctuar "pentru a nu neliniști Israelul din cauza apropierii înfricoșătoare de Dumnezeu". o După normele liturgice, la ieșire, Zaharia trebuia, împreună cu cei patru preoți asistenți, să rostească binecuvântarea lui Aaron (Num 6,24-26). p Nazaret, în ebraică, înseamnă "loc de observație". În VT nu este menționat. Pe timpul lui Isus era o mică localitate neînsemnată (In 1,46), la 26 km vest de lacul Genezaret. q La evrei, logodna este un contract oficial legal între un bărbat și o femeie, ce leagă ambele părți (Dt 20,7; 22,23-27). Ea are loc după încheierea contractului de căsătorie între părinții tinerilor. Intervalul dintre logodnă și căsătorie este de un an, timp în care logodnica este considerată soție, deși nu trăiesc împreună. O infidelitate din partea logodnicei era considerată adulter. Zestrea ei devine proprietatea viitorului soț, iar în cazul decesului acestuia, ea era considerată văduvă, rămânând în casa socrilor. r Acest nume era frecvent și era ales nu atât pentru etimologie, de altfel nesemnificativă, cât pentru evocarea surorii lui Moise, Miryam (Num 26,59; Ex 15,20). s Termenul grec chaire poate fi înțeles: 1) un salut obișnuit în limba greacă (în felul acesta traduc Vg: ave; RSV: hail etc.) cu referință la v. 29: "ce fel de salut ar putea fi acesta"; 2) imperativ: "bucură-te!", astfel apare de fiecare dată la Luca și în LXX, fiind o invitație la bucuria mesianică, ecou la invitația pe care profeții o adresează fiicei Sionului și care este motivată aici, ca și la profeți, prin venirea lui Dumnezeu în mijlocul poporului (Is 12,6; Sof 3,14-15; Il 2,21-27): astfel traduc BJ, TOB etc. t Lit.: kecharitomene = "care ai fost și rămâi plină de harul divin". Verbul poate indica grație fizică sau harul sufletesc. Aici forma gramaticală este un participiu perfect vocativ și scoate în evidență o plinătate care, fiind realizată în trecut, durează și astăzi și tinde să se mențină în viitor. Verbul este rar și este folosit de Luca cu intenția de a indica o calitate specială a Mariei, mult mai importantă decât frumusețea fizică. Deoarece Dumnezeu și-a îndreptat bunăvoința spre persoana Mariei, ea este în starea de har Dei benevolentiam amorem experta (Zorell). De notat că forma vocativă ține aici loc de nume propriu și este singurul loc unde cel chemat de înger nu este chemat pe numele său. u În multe manuscrise importante ale NT apare: binecuvântată ești tu între femei, dar este, probabil, o dublare a v. 42. v În ebraică, Yeshua = Iahve este Mântuitorul. Numele era foarte popular la evrei, fie în forma ebraică, fie în cea greacă (Iesous). w BJ traduce: Puterea Celui Preaînalt te va lua sub umbra sa; expresia subliniază în mod fericit două concepte diferite, unul din lumea ebraică, celălalt din lumea greacă păgână: 1) pentru evrei "puterea Celui Preaînalt" acționa ascunzându-se într-un nor luminos (Ex 40,38; Lc 9,34), sub "umbră", adică sub protecția sau, mai bine zis, sub puterea în virtutea căreia acționează omul, obținând rezultate care depășesc forțele sale proprii. Cele două expresii, "Duhul Sfânt" și "puterea Celui Preaînalt", ne arată că în această concepere este implicat Iahve cu toată puterea sa infinită, că este un fel de rezumat al minunilor creației și formării poporului ales; 2) pentru păgâni, "puterea" era un concept pe care îl răspândise filozofia stoică chiar și în clasele cele mai puțin culte. De această putere depindea orice formă de fecunditate în univers: plantele, animalele, omul, artistul, poetul erau fecunzi pentru că erau pătrunși de această putere (dynamis), care, fără a se amesteca cu ei, producea fecunditatea la toate nivelurile. x Câteva manuscrise importante adaugă: din tine. y În VT, expresia este folosită ca autodenumire a unei femei care vorbește cu un om de rang superior (1Sam 1,16; 25,24; 1Rg 1,13). z Localitatea este identificată de tradiția creștină cu Ain-Karim, la 6 km vest de Ierusalim. a Lit.: a făcut putere cu brațul său; este o expresie specific semită care, printr-un antropomorfism, vrea să scoată în evidență atotputernicia lui Dumnezeu (Ex 6,6; Dt 4,34). b VT notează deseori că Dumnezeu își amintește (Gen 8,1; 9,15; Ex 2,24) pentru a spune că el este fidel promisiunii făcute pe care o împlinește (Lc 1,72). c La început, circumcizia se făcea la pubertate; mai târziu, legea lui Moise a stabilit ziua a opta (Gen 17,12; 21,4; Lev 12,3). Trebuiau să fie prezenți martori, era rostită o binecuvântare și se punea nume copilului, deși, în epoca patriarhilor, numele se punea la naștere (Gen 4,1). În VT, circumcizia era un semn al alianței sfinte dintre Dumnezeu și Israel; totodată, era pentru un bărbat semnul apartenenței la poporul lui Dumnezeu, semnul deosebirii de păgâni și al predestinării de a participa la binecuvântările promise Israelului. d VT vorbește de multe ori despre vizita lui Dumnezeu pentru a scoate în evidență intervențiile sale mântuitoare (Gen 21,1; 50,24-25; Ps 65,10) sau de pedeapsă (Ex 32,34; Is 10,12). Luca este singurul evanghelist care folosește această imagine (cf. Lc 7,16; 19,44; Fap 15,14). e Cornul mântuirii; este o metaforă în VT care simbolizează vigoarea și forța (Ps 18,3 și Dt 33,17). "Cornul" se referă aici la puterea divină în acțiunea de mântuire a poporului israelit. Există o asociere între "cornul mântuirii" și "casa lui David", din care trebuia să se nască Mesia (Ez 29,21). În conformitate cu Ps 132,17, Domnul va face să răsară un corn de mântuire pentru David. Din sec. I î.C. ritualul ebraic cere fiecărui credincios să recite optsprezece binecuvântări; în a cincisprezecea dintre ele se spune: "Fă să răsară îndată mlădița lui David (Mesia) și cornul lui să se înalțe cu ajutorul tău. Binecuvântat să fii tu, Doamne, care faci să răsară cornul ajutorului". f Cuvântul grec spalanchna înseamnă "măruntaie" (Vg - viscera), ca parte a trupului care în antichitate era deseori privită ca sediu al afectivității. Părțile interne superioare (inima, plămânii, ficatul) erau deosebite de părțile interne inferioare (intestine). Este un exemplu clar de metonimie pentru a exprima abstractul prin concret. În mentalitatea noastră latină, sediul afectivității este inima. g Există dificultăți cu privire la timpul folosit, întrucât multe manuscrise întrebuințează trecutul (BJ, TOB). Cu RSV și alte traduceri recente, folosim viitorul. h Expresia poate însemna un Mesia care este trimis de Cel Preaînalt (Num 24,17; Zah 3,8; 6,12). |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|