|
Se împlinesc 20 de ani de când Sfântul Scaun a prezentat
Carta drepturilor familiei, cartă care rămâne la fel de actuală astăzi ca și
acum douăzeci de ani. De ce? Premizele aceste carte și cererile exprimate au
fost realizate de către guvernele, de către instituțiile care au avut
responsabilitatea conducerii și orientării țărilor în acești ani? Răspunsul la
aceste întrebări se va găsi în scurtul comentariu care urmează "De aceea, Biserica Catolică,
conștientă că binele persoanei, al societății și al Bisericii însăși trece prin
viața familiei, a reținut ca parte esențială a misiunii sale să proclame
tuturor planul lui Dumnezeu înscris în natura umană cu privire la căsătorie și
familie, promovând aceste două instituții și apărându-le împotriva celor care
le atacă."
I. Originile
documentului În anul 1980 a avut loc un Sinod a cărui temă a fost: "Datoriile
familiei creștine în lumea de astăzi". Sfântul Părinte a primit o
cerere din partea Sinodului privind redactarea unei Carte care să apere
drepturile familiei. Proclamarea entuziastă a Evangheliei familiei și vieții,
ca "veste extraordinară", și aprofundarea identității și
misiunii Bisericii domestice, sanctuar al vieții, ocupă încă de pe atunci, fără
doar și poate, un loc privilegiat în inima Suveranului Pontif. Papa a solicitat
Sfântul Scaun pentru a pregăti acest document.[1]
Sfântul Scaun a prezentat în 1983, pe data de 22 octombrie,
"Carta drepturilor familiei"[2]
în care face un apel către toate Statele, organizațiile internaționale și toate
instituțiile și persoanele interesate, pentru respectarea acestor drepturi și
asigurarea recunoașterii lor efective și a observării lor.[3] Cât privește izvoarele și referințele de care s-a folosit în
elaborarea acestei Carte, Sfântul Scaun a cerut colaborarea Conferințelor
episcopale din întreaga Biserică, precum și a experților în materie proveniți din
mai multe culturi.[4]
II. Conținutul și structura Cartei Carta conține o Prezentare, un Preambul și 12 articole. În
Prezentare sunt expuse motivele redactării acesteia, scopul și rolul Cartei
precum și destinatarii săi. În Preambul sunt prezentate premizele de la care se
pleacă, iar în cele 12 articole drepturile care trebuie apărate. a. Scopul și destinatarii Scopul acestei Carte este acela de a prezenta contemporanilor
noștri, creștini sau de altă confesiune, o formulare cât mai ordonată și
completă posibil a drepturilor fundamentale inerente familiei, societate
naturală și universală[5]. Sfântul Scaun, prezentând această Cartă, adresează un apel
particular tuturor membrilor și instituțiilor Bisericii pentru a oferi o
mărturie puternică despre convingerile creștine asupra misiunii indisolubile a
familiei și pentru a acorda familiei și părinților susținerea necesară și
încurajarea pentru a-și duce la îndeplinire misiunea încredințată lor de
Dumnezeu.[6] Această Cartă, exprimând viziunea creștină, prezintă realitatea
naturală a familiei în lumina revelației divine. Aceste drepturi iau naștere,
într-o ultimă analiză, din acea lege naturală care este înscrisă de Creator în
inima fiecărei ființe umane."[7]
De aceea "societatea este chemată să apere aceste drepturi de orice
violări, să le respecte și să le promoveze în întregimea conținutului
lor."[8]
Astfel, această Cartă dorește să "sugerează familiilor să se unească în
apărarea și promovarea drepturilor lor" și "încurajează familiile să
își îndeplinească datoriile lor, astfel încât rolul familiei să poată deveni
tot mai clar apreciat și recunoscut în lumea de astăzi".[9] Cât privește destinatarii, putem spune că sunt în primul rând
guvernele țărilor din lumea întreagă, ele trebuind să reafirme
conștiința comună a drepturilor esențiale ale familiei pentru binele
societății. Pentru ele, Carta reprezintă "un model și un punct de
referință pentru elaborarea unei legislații și a unei politici familiale și un
ghid de planuri de acțiune"[10].
De asemenea, este propusă "organizațiilor internaționale
interguvernamentale care, prin competența lor și prin apărarea și
promovarea drepturilor umane, nu pot ignora sau nu pot permite violări ale
drepturilor fundamentale ale familiei."[11]
În mod cu totul special, Carta este adresată familiilor înseși,
încercând să "întărească în acestea conștiința, rolul de neînlocuit și
poziția familiei". Carta este adresată, de asemenea, și tuturor oamenilor
de bunăvoință, pentru ca ei să se angajeze în a face totul pentru ca drepturile
familiei și instituția familiei să fie întărite pentru binele întregului neam
omenesc, astăzi și în viitor. b. Familia și societatea - scurt comentariu al Preambulului Declarația Universală a Drepturilor Omului, document care a
reprezentat "o cucerire pentru omenire deoarece, bazându-se pe demnitatea
umană, promovează și apără respectul popoarelor și al fiecărui membru al
lor"[12],
a fost celebrată de Consiliul pentru Familie printr-un document special: Familia
și drepturile umane. Recunoașterea principiilor acestui document trebuie să
reprezinte o stimulare importantă pentru spiritul și practicarea justiției, fie
la nivelul intern al diferitelor țări, fie la nivel internațional. Printre alte
drepturi fundamentale, Declarația Drepturilor Omului recunoaște familia ca
«nucleul natural și fundamental al societății»[13].
"De o importanță fundamentală pentru promovarea
drepturilor omului este recunoașterea "drepturilor familiei", ceea ce
implică protejarea căsătoriei în cadrul «drepturilor omului» și a vieții
familiale ca obiectiv al orânduirii sale juridice. După cum se susține și în
Carta drepturilor familieiprezentată de către Sfântul Scaun, familia
trebuie să fie concepută ca subiect care integrează toți membrii săi (...)
Familia și căsătoria au nevoie să fie apărate și promovate nu numai la nivel de
Stat, ci în întreaga societate. Acestea cer angajarea decisă a fiecărei
persoane deoarece familia și căsătoria pot da un răspuns integral la
provocările prezentului și la riscurile viitorului."[14] În articolul 1 este amintit dreptul oricărei persoane de a
alege propria sa stare de viață[15].
Respectând demnitatea și drepturile fundamentale ale persoanei, cei care se
căsătoresc au dreptul să se aștepte din partea societății la acele condiții
morale, educative, sociale și economice care să le permită să își exercite
dreptul de a se căsători în deplină maturitate și responsabilitate[16].
În același prim articol, la paragraful "c", se spune că
"valoarea instituțională a căsătoriei trebuie să fie susținută de
autoritățile publice: situația cuplurilor nu trebuie să fie pusă pe același
plan cu căsătoria pecetluită de jurământul făcut.[17] Considerând familia ca societate naturală, aceasta există
anterior statului și oricărei alte comunități și posedă drepturi proprii care
sunt inalienabile[18].
Familia constituie, chiar mai mult decât un nucleu juridic, social și economic
obișnuit, o comunitate de dragoste și solidaritate care este în mod unic aptă
să învețe și să transmită valori culturale, etice, sociale, spirituale și
religioase, esențiale pentru dezvoltarea și binele membrilor societății[19].
Putem spune, astfel, că drepturile persoanei au o dimensiune socială
fundamentală și găsesc în familie expresia lor vitală[20].
Astfel familia este fundamentată pe căsătorie, uniune intimă de viață în
complementaritatea dintre bărbat și femeie, care se constituie ca legătură
indisolubilă a căsătoriei în mod liber contractată și în mod public exprimată,
și este deschisă spre viață[21].
Fiindu-i încredințată exclusiv căsătoriei misiunea transmiterii vieții, putem
spune că ea reprezintă leagănul în care se poate dezvolta copilul în pace și
armonie[22].
În cadrul familiei se întâlnesc, cresc și se susțin generații
diferite, și se ajută reciproc să crească în înțelepciune umană și să
armonizeze drepturile individului cu alte instanțe ale vieții sociale[23].
De aceea, familia și societatea, care sunt în mod reciproc legate vital și
organizatoric, au o funcție complementară în apărarea și în progresul binelui
umanității și al fiecărei persoane[24],
ținând cont de faptul că generațiile cresc și se dezvoltă în sânul familiei.
III. Actualitatea acestei Carte Procesul de secularizare, relativismul moral,
individualismul, hedonismul Această Cartă este actuală chiar și după 20 de ani, deoarece
drepturile familiei rămân drepturi care trebuiesc cucerite în fiecare zi, de
către fiecare guvern și fiecare societate. Experiența diverselor culturi de-a
lungul istoriei au dovedit că este necesară, din partea societății,
recunoașterea și să apărarea instituției familiale[25].
De aceea, societatea, și în mod particular Statul și organizațiile
internaționale, trebuie să protejeze familia cu măsuri cu caracter politic,
economic, social și juridic, cu scopul de a consolida unitatea și stabilitatea
familiei, astfel încât aceasta să-și poată exercita funcția sa specifică[26].
Se poate vorbi însă despre o evoluție și o involuție în acest
proces al promovării drepturilor familiei.Vorbind despre părțile
pozitive, se poate constata faptul că multe țări au adoptat un cod al familiei,
cu mai multe sau mai puține imperfecțiuni, și au încercat să apere acele
drepturi. Cât privește pasul înapoi, putem spune că, sub influența
relativismului moral, compararea familiei cu diferite forme de așa-zise "modele
noi" a dus la o prezentare a instituției familiei ca o instituție
oarecare și nu ca celula de bază a întregii societăți.[27] În cadrul Mesajului Conferinței Episcopale Catolice din
România pe tema familiei a fost atrasă "respectuos atenția tuturor
Bisericilor din țară, autorității de stat, organizațiilor nonguvernamentale și
mass-media, asupra cauzelor care au o influență distructivă în privința
instituției familiei."[28]
Acest Mesaj al Conferinței Episcopale este un semnal de alarmă tras "în
fața situației generale grave, cauzată de condițiile socio-psihologice și
politice," precum și din cauza factorilor economici (salariile mici) care
influențează partea spirituală. Drepturile, necesitățile fundamentale,
bunăstarea și valorile familiei, chiar dacă sunt în mod progresiv salvate în
anumite cazuri, de cele mai multe ori sunt ignorate și nu rareori amenințate de
legi, instituții și programe socio-economice[29].
Multe familii sunt constrânse să trăiască în condiții de sărăcie, care le
împiedică să își desfășoare propria lor misiune cu demnitate[30]. Familia reprezintă unica
instituție în planul creației lui Dumnezeu capabilă de a forma integral omul.
Această instituție este însă astăzi sufocată și pusă sub presiune (Rm 1,19).
Democrația nu trebuie să devină o dictatură a majorității parlamentare,
îndepărtându-se de adevăratul bine al societății. "Acest lucru înseamnă că
legile, oricare ar fi domeniile în care intervine sau se vede obligat să
intervină legislatorul, trebuie să respecte și să promoveze totdeauna
persoanele umane în diferitele lor exigențe spirituale și materiale,
individuale, familiale și sociale. Prin urmare, o lege care nu
respectă dreptul la viață al ființei umane - de la conceperea până la moartea
sa naturală, oricare ar fi condiția în care s-ar afla, sănătoasă sau bolnavă,
încă într-un stadiu embrionar, bătrână sau în stadiu terminal - nu este o lege
conformă cu voința divină. Astfel, legislatorii creștini nu pot nici să
contribuie la formularea ei, și nici să o aprobe în adunările parlamentare,
deși, acolo unde o astfel de lege există deja, este licit pentru ei să propună
amendamente care să atenueze efectele nocive ale ei. La fel se poate spune despre
toate legile care prejudiciază familia și atentează la unitatea și
indisolubilitatea sa, sau care oferă validitate legală uniunilor între
persoane, incluzându-le și pe cele de același sex, care pretind să substituie,
cu aceleași drepturi, familiile bazate pe căsătoria între bărbat și
femeie"[31].
Astăzi procesul de
secularizare, care este foarte puternic și caută să îl dezrădăcineze pe
Dumnezeu din societate, golește interior omul și îl aruncă spre degradare,
smulgând valorile centrale ale familiei și ale vieții. Această secularizare
reprezintă boala spiritului, privat de adevăr, precum intuia Romano Guardini.
Astfel, vestirea adevărului și a eliberării devine o apărare viguroasă a
familiei și a vieții, atât de amenințate astăzi. Iata ce declara Cardinalul Klaus Küng, responsabil al
Comisiei pentru Familie din cadrul Conferinței Episcopale Austriece, cu puține
zile în urmă: "O societate poate fi sănătoasă dacă promovează idealul
realizabil al unei familii cu mulți fii, întemeiată pe căsătorie". Este
vorba de un model pentru care "merită să ne angajăm" la nivel politic
și social, secondând "dorința răspândită" după o viață familială
"tradițională". Situația căsătoriei și a familiei este "dramatică",
conform Cardinalului Küng, în întreaga Europă. Natalitatea a scăzut,
iar divorțurile au crescut într-un mod "de neimaginat acum treizeci de
ani".[32] Din punct de vedere moral, trebuie spus că viziunea
societății de consum propune omului de astăzi o morală bazată pe individualism
și hedonism, și în care tehnica imprimă direcția spre care trebuie să ne
îndreptăm, conducând și împingând societatea spre un relativism moral,
în care tot ceea ce este posibil din punct de vedere tehnic este și licit
(viziunea hedonistico-cosumist-relativistă). Astfel, nu există valori
fundamentale care sunt înscrise în inima omului de către Creator, ci totul este
dictat de "acum și aici", de ceea ce ne oferă societatea și progresul
științific. Pentru Biserica Catolică este
clar că nu tot ceea ce este posibil din punct de vedere tehnic este și licit.
Există o prioritate etică asupra tehnicii și, de aceea, relativismul etic nu se
poate justifica niciodată. În Enciclica Veritatis splendor, Papa Ioan
Paul al II-lea vorbește despre libertatea care se întâlnește cu adevărul, și
despre faptul că putem rămâne fideli adevărului lui Cristos căutând libertatea
în adevăr. O putere nelimitată avem atunci când libertatea noastră provine din
acest adevăr bazat pe Cristos. Însă, pentru a pătrunde în adevăr, avem nevoie
de lumina credinței. Vorbind despre această
problematică a societății de astăzi, relativismul, Prefectul Congregației
pentru Doctrina Credinței, Cardinalul Joseph Ratzinger, arăta două părți ale
acestui relativism. Partea pozitivă o reprezintă faptul că totul este
considerat ca ceva bun, însă partea negativă este renunțarea la fundamentul
credinței, la adevăr. Ex: uniunile dintre homosexuali și lesbiene reprezintă o
libertate care nu este conformă adevărului și deci se îndepărtează de proiectul
Creatorului. Căutând unirea aceasta între libertate și adevăr, în individualism
se ajunge la deformarea imaginii omului. a. Dreptul la emigrare nu în defavoarea
comuniunii familiale Dreptul la emigrare este unul dintre drepturile omului care
trebuie apărat. Din punct de vedere social, însă, acest drept trebuie conciliat
cu celelalte drepturi și îndatoriri pe care fiecare persoană care face parte
din societate este obligată să le respecte și să le îndeplinească. Din România,
în ultimii 12 ani, au plecat multe persoane, familii întregi chiar, în Italia,
Germania, Spania, Franța, Israel, Canada și Statele Unite. Acest lucru a creat
un dezechilibru atât la nivel social cât și la nivel pastoral.[33] Drepturile omului se bazează pe dreptul de a fi persoană liberă,
responsabilă în fața lui Dumnezeu. Odată ce o persoană liberă își dă
consimțământul în cadrul căsătoriei, prioritatea devine familia, și orice
decizie ia, trebuie să o facă în comuniune cu membrii acestei comunități care
i-a fost încredințată. Această idee trebuie întărită și de dreptul la un salar
just, drept care de multe ori nu este respectat în propria țară și de aceea
este căutat în altă țară.[34] Foarte important este articolul 12, paragraful "b",
în care se subliniază dreptul muncitorilor emigranți de a vedea propria familie
unită cât mai repede posibil. Acest lucru depinde foarte mult de nivelul de
organizare al fiecărei comunități și de capacitatea de a comunica cu guvernele
țărilor respective prezentând drepturile întregului grup.Încadrul
acelorași drepturi ale emigranților, familiile emigrante au dreptul la aceeași
protecție de care se bucură celelalte familii[35].Articolul 12 paragraful "a" subliniază faptul că familiile de
emigranți au dreptul la respect pentru propria cultură și la a primi susținere
și asistență pentru integrarea în comunitatea căreia îi aduc propria lor
contribuție. Toate aceste lucruri se pot realiza dacă există o colaborare între
instituții și dacă membrii Bisericii vor reuși să se coordoneze pentru
elaborarea unei structuri sociale în cadrul fiecărei țări unde se află
emigranți români. În cadrul vizitei ad limina apostolorum din februarie
2003, Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea se adresa cu aceste cuvinte
Episcopilor catolici: "...trebuie să țineți seama de primejdiile ce pot
apărea în societatea de astăzi: fragilitatea cuplurilor; emigrația constantă a
familiilor tinere spre țările occidentale, având adesea drept consecință
încredințarea grijii copiilor în mâinile bunicilor, separarea forțată a soților
[...] practicarea tot mai răspândită a avortului; controlul nașterilor prin
metode contrare demnității umane, sunt probleme care vă solicită atenția și
impun o acțiune pastorală adecvată"[36]. În ultimul timp se vede că a crescut numărul divorțurilor și
s-a mărit numărul cuplurilor care sunt forțate (din cauza situației economice
familiale) să trăiască separat, unul dintre soți fiind cel care se sacrifică,
plecând într-o altă țară, pentru a salva această situație. Uneori acest
sacrificiu se soldează și cu "destrămarea familiilor și abandonarea
copiilor", după cum se arăta în Mesajul Conferinței Episcopale. Răspunsul pastoral în
fața acestei situații este trasat în linii mari tot în Mesajul Conferinței
Episcopale. "Biserica Catolică din România, preocupată de pastorația sufletelor
credincioșilor, invită cu insistență autoritățile bisericești și civile să se
îngrijească de crearea unor condiții de trai decente și de oferirea unor modele
corespunzătoare pentru tânăra generație, astfel încât să favorizeze
întreținerea și dezvoltarea armonioasă a vieții de familie. Familia rămâne
celula fundamentală a Bisericii și a societății, mediul în care crește și este
educată noua generație creștină." Bazele credinței și ale
educației primare sunt puse de către familie, și noua generație trebuie să fie
pregătită din punct de vedere uman și spiritual pentru a înfrunta problemele
actuale ce duc la dezbinarea și distrugerea familiei. b. Abandonarea copiilor Nu indiferent am ales această ordine a prezentării.
Problematica emigrării creează și o dramă în interiorul familiei și o mare
problemă la nivel social. Astăzi se vorbește tot mai mult despre orfani cu
părinți vii. Mulți copii sunt 'abandonați în casă' de părinții lor
obligați să muncească multe ore, și educația lor este 'delegată'
televizorului.[37]
Mulți copii răspund cu părăsirea casei părintești și astfel fenomenul copiilor
străzii este din ce în ce mai amplu și mai complex. Nu ne vom opri la acest
fenomen, ci vom încerca să vedem rădăcinile sale mai profunde. O problematică
complexă tratată în articolul 4, paragraful "f": orfanii sau
copiii care nu au asistență din partea părinților sau a tutorilor. Aceștia
trebuie să primească protecție din partea societății. Statul, în ceea ce
privește încredințarea sau adopția, trebuie să prevadă o legislație care să
faciliteze familiile capabile de a primi în casele lor copii care au nevoie de
o asistență permanentă sau temporară, și care, în același timp, să respecte
drepturile naturale ale părinților.[38] Privind situația copiilor abandonați și a scăderii numărului
de nașteri în România, Conferința Episcopală declara: "Neintervenind
imediat asupra acestor probleme majore, de importanță vitală pentru actuala și
viitoarea societate românească, noi toți ne facem responsabili de numeroșii
copii abandonați, de copiii străzii sau de cei uciși mai înainte de a se naște,
situație care se concretizează prin scăderea remarcabilă a populației României,
în ultima perioadă de timp. De aceea, invităm autoritățile bisericești și
civile, toate instituțiile publice abilitate și mass-media să ne unim forțele
pentru a reda instituției familiei demnitatea, tăria și strălucirea cu care a
înzestrat-o Dumnezeu." Legislația actuală în țară la noi încă mai împiedică
adopțiile internaționale, și acest lucru la nivel european este susținut cu o
bază clară: instituții publice nesigure. La nivel național, adopțiile nu sunt
suficiente. Această situație este în detrimentul copiilor care pot avea o viață
mai bună într-o familie din România sau din străinătate. Expun această situație
în speranța unei schimbări cât mai rapide și a unei mai strânse colaborări
între instituțiile de Stat și cele ale Bisericii în acest domeniu, pentru ca
acești copii abandonați să se poată bucura de căldura unei familii cât mai
repede posibil. c. Problema controlului natalității - respectul vieții Familia este cea în care viața umană trebuie să se simtă cel
mai în siguranță. În articolul 4 se vorbește despre respect chiar din momentul
concepției.[39]Avortul
reprezintă o directă violare a dreptului fundamental la viață al ființei umane[40],
și respectul demnității ființei umane exclude orice manipulare experimentală
sau abuz de embrioni umani, căci toate intervențiile asupra patrimoniului
genetic al persoanei umane, care nu privesc intenția de a corecta niște
anomalii, constituie o violare a dreptului integrității fizice și contrastează
cu binele familiei[41]. În țara noastră, acest fenomen își are rădăcinile în epoca
comunistă, timp în care legea contra avortului evita genocidul asupra atâtor
copii. Faptul că acest lucru bun nu era fundamentat însă în legislația
comunistă cu o doctrină sănătoasă despre om și natura sa, ci era bazat pe o
ideologie în care centrul era cu totul altceva decât binele omului văzut ca
imagine a Creatorului, a condus la această situație actuală de care nu putem fi
mândri. În articolul 3 se enunță dreptul soților de a "constitui
o familie și de a decide asupra intervalului între nașteri și a numărului de
copii, ținând cont de obligațiile față de ei înșiși, față de fiii pe care îi au
deja, față de familie și societate, într-o ierarhie justă de valori și în
conformitate cu ordinea morală obiectivă care exclude apelarea la contracepție,
la sterilizare și la avort".[42]
Se cunosc organisme internaționale care condiționează ajutorul economic pentru
dezvoltarea națiunilor sărace, obligând astfel să se accepte programele de
contracepție, sterilizare sau avort.[43]
IV. Cheia lecturii - Problema antropologică. Omul este sau nu
centru al progresului? Comparând situația mondială de acum 20 de ani cu cea de
astăzi, putem spune că s-a schimbat mult. Războaiele, noile alianțe între
state, prioritățile economice, fenomenul globalizării condiționează foarte mult
societatea de astăzi. Însă la baza acestei schimbări stă omul și, de aceea,
este necesar să ne întrebăm dacă cu adevărat omul de astăzi este cu mult
schimbat față de omul din trecut. Ne aflăm în acest caz în fața problemei
antropologice. Viziunea creștină asupra omului este diferită de viziunea omului
oferită de societatea de consum. Pentru Cardinalul Klaus Kung, schimbarea tendinței este însă
posibilă: în acest sens, credința are "un rol fundamental". Statul
este chemat să își aducă și el propriul aport: "Actuala criză din sistemul
pensiilor și din cel sanitar poate fi rezolvată pe o perioadă lungă numai prin
mai mulți copii", a declarat Cardinalul. Însă sprijinirea economică a
părinților "nu este unicul factor" determinant pentru a obține o
sporire a natalității: este necesară "o schimbare a mentalității în ceea
ce privește viața, sentimentele și iubirea". Cardinalul Küng deplânge
"absurda și dăunătoarea eroticizare a societății" și
"bombardamentul continuu cu stimuli sexuali", și speră că se va
realiza mai degrabă "o educație sexuală adecvată vârstei și globală"
pentru copii, care trebuie acordată "în primul rând de către
părinți".[44] Este în discuție însuși adevărul omului, "misterul"
său, vocația sa. Omul de astăzi trebuie oare să se dea bătut în fața unei
culturi care, în timp ce pare că îl exaltă, îi fură demnitatea sa umană și îl
tratează ca pe un instrument sau un obiect, cu ajutorul conspirativ al atâtor
parlamente și cu presiunile și ambiguitățile de orice tip? Astăzi, familia este
văzută ca o negare a libertății, locul sclaviei femeii, iar vocația sa maternă
ca o condamnare apăsătoare; copiii ca o povară grea, stabilitatea și
fidelitatea dragostei conjugale o himeră și nu un bine fundamental pentru om și
societate. I se refuză familiei dimensiunea socială, capacitatea sa de a face
fericiți soții și copiii, umanizându-i. Centrul unificator al învățăturii Sfântului Părinte este adevărul
omului, care se manifestă plenar în lumina misterului Cuvântului Întrupat[45].
Papa strigă pentru ca omenirea să se deschidă către Cristos care îi dezvăluie
omului misterul său. "Omul nu poate scăpa din fața ochilor lui Dumnezeu.
Căutând să se ascundă de El, se ascunde de el însuși."[46]
În Gratissimam Sane, Papa scria: "Raționalismul modern nu
suportă misterul. Nu acceptă misterul omului, bărbat și femeie, nici nu
vrea să recunoască faptul că adevărul total asupra omului a fost revelat în Isus
Cristos. În mod concret, nu tolerează 'marele mister', anunțat în scrisoare
către Efeseni, ci îl combate în mod radical"[47].
Iată ce se susținea și în documentul Consiliului Pontifical
pentru Familie: "Reținem că Declarația din 1948, inspirată din valori
antropologice și etice în mod ferm stabilite, și susținută din convingeri
de ordin moral obiectiv înrădăcinate, a știut să răspundă bine în
circumstanțe culturale, socio-economice și politice dintr-o perioadă istorică
și să își păstreze întreaga sa valoare. Rămâne intactă capacitatea sa de a crea
și a însufleți un dialog eficace și rodnic cu lumea de astăzi, cu întrebările
și cu provocările sale. În această perspectivă, în fața acestor aspecte ale
crizei acute, trebuie să fie facilitată promovarea 'Dreptului omului'."[48]
Sfântul Părinte a luat un text cheie din Conciliul Vatican al
II-lea, la care de multe ori face referință (cf. Grat. San., 14), pentru
aprofundarea antropologiei personaliste opuse individualismului și altor forme
de reducționism ce nu respectă în mod deplin omul, demnitatea sa ca imagine a
lui Dumnezeu, și drepturile sale fundamentale. "Conciliul Vatican al
II-lea, în mod particular atent la problema omului și a vocației sale, afirmă
că uniunea conjugală (...) poate să fie înțeleasă și explicată pe deplin
recurgând la valorile 'persoanei' și 'dăruirii'"[49].
"După cum afirma Conciliul, omul 'reprezintă singura creatură de pe pământ
pe care Dumnezeu a iubit-o pentru ea însăși'"[50]. "Dumnezeu 'iubește' omul ca o ființă asemănătoare Lui,
ca persoană. Acest om, fiecare om, este creat de Dumnezeu pentru sine însuși.[51].
"Aperta manu clave amoris, creaturae prodierunt"[52].
"Noua ființă este destinată să exprime pe deplin umanitatea sa, 'să se
regăsească pe deplin' ca persoană".[53]
"De fapt, familia este - mai mult decât orice altă realitate socială -
ambientul în care omul poate trăi 'pentru sine însuși'"[54].
Acest lucru este fundamental pentru a arăta cum omul-'imagine' nu poate să fie
considerat sau folosit ca obiect, ca instrument, ca 'produs', începând cu momentul
conceperii sale până la moartea sa naturală; aceasta este tentația gravă a unei
culturi științifico-tehnologice care dorește să își rezerve dominarea sa ca un
absolut: "Utilitarismul este o civilizație bazată pe producție și
consum, o civilizație a 'lucrurilor' și nu a 'persoanelor', o civilizație în
care persoanele sunt folosite ca și cum ar fi obiecte (...). Femeia poate
ajunge să fie obiect pentru bărbat, copiii să devină obstacole pentru părinți,
familia o instituție care pune în dificultate libertatea membrilor săi (...).
Este evident că într-o astfel de situație culturală, familia nu poate să nu se
simtă amenințată, deoarece este privată de însăși fundamentele sale"[55].
"O dragoste 'nefrumoasă', sau redusă numai la satisfacerea concupiscenței[56]
sau la o 'folosire' reciprocă a bărbatului și a femeii, face persoanele sclave
slăbiciunilor lor. Oare nu este favorizată această sclavie de anumite
'programe culturale' moderne? Sunt programe care se 'joacă' cu slăbiciunile
umane, făcându-l pe om mai slab și mai lipsit de apărare"[57].
Dacă "familia a fost considerată întotdeauna expresia
primară și fundamentală a naturii sociale a omului (...), cea mai mică
și primordială comunitate umană"[58],
"comuniune unică de persoane"[59]
în societate, "familia, comunitate de persoane, este în consecință prima
'societate' umană"[60].
Și acest lucru trebuie interpretat în lumina primatului persoanei. Omul trebuie
să fie "principiul, subiectul și scopul tuturor instituțiilor
sociale".[61]
Prin urmare, ordinea socială și progresul trebuie totdeauna să lase să primeze
binele persoanelor, deoarece ordinea lucrurilor trebuie să fie subordonată
ordinii persoanelor.[62]
Acest lucru trebuie să se traducă în realitate în stoparea programelor de inginerie
socială care manipulează persoanele și le conduc spre un utilitarism
și spre o concepție individualistă care neagă familiei demnitatea de subiect
social. Comunitatea unică, în planul lui Dumnezeu, "prin care bărbatul
și femeia constituie între ei consorțiul întregii vieți, îndreptată, prin
însuși caracterul ei natural, spre binele soților și spre procrearea și
educarea copiilor"[63],
conduce spre faptul că "alte uniuni interpersonale care nu răspund la
condițiile amintite înainte"[64],
nu pot fi reconciliabile cu căsătoria. Astăzi putem spune că aceasta era o
intuiție a ceea ce ulterior a fost definit ca fenomenul "uniunilor de
facto". Sfântul Părinte a recomandat de mai multe ori, cu convingere,
Carta drepturilor familiei, instrument prețios de dialog, pe deplin în vigoare,
care, plecând de la principiile morale afirmate, consolidează existența
instituției familiei în ordinea socială și juridică a 'marii' societăți[65].
"Familia, comunitate de dragoste și de viață, este o realitate socială în
mod solid înrădăcinată și, în felul său, o societate suverană, chiar
dacă condiționată în mai multe aspecte."[66]
"Participând la patrimoniul cultural al națiunii, contribuie la suveranitatea
specifică, suveranitate care rezultă din propria cultură și limbă"[67].
Intervenția Statului în problemele legate de familie trebuie să aibă la bază principiul
subsidiarității, în respectul drepturilor familiei. După ce comentează textul cheie în care se arată că omul este
unica creatură pe pământ iubită de Dumnezeu pentru ea însăși, Sfântul
Părinte aprofundează ceea ce Conciliul afirmă în continuare, și anume că omul
"nu poate să se regăsească pe deplin pe sine însuși decât în dăruirea
sinceră de sine"[68].
Această dăruire sinceră de sine, care împlinește omul, face "să se
manifeste caracterul conjugal al dragostei"[69].
Obligă mult mai mult decât orice alt bine material și imprimă "logica
dăruirii sincere"[70]
care intră în viața bărbatului și a femeii. Concluzia Papei este evidentă:
"fără aceasta (dăruirea) căsătoria ar fi goală"[71].
Consimțământul soților - "Promit să îți fiu
credincios... în toate zilele vieții mele" - cu o forță specială
subliniază o fidelitate plină, o dăruire a persoanei care prin
natura saeste deschisă vieții. Copilul este fructul dragostei:
"Procesul conceperii și dezvoltării în sânul matern, nașterea, ajută la
crearea un spațiu adecvat pentru ca noua creatură să se poată manifesta ca
'dar' (...). În cel care se naște se realizează binele comun al familiei,
precum binele comun al soților își găsește împlinirea în dragostea conjugală,
dispusă să dea și să primească noua viață"[72].
Astfel, o dragoste condiționată, ad tempus, care
refuză apariția unei noi vieți din frică, neîncredere sau hedonism, este o
trădare a sincerității și dăruirii în totalitate. "Contracepția impune un
limbaj obiectiv contradictoriu, adică acela de a nu se dărui celuilalt în mod
total: se produce, astfel, nu numai refuzul pozitiv al deschiderii spre viață,
ci chiar și falsificarea adevărului intim al dragostei conjugale,
chemată să se dăruiască în plenitudinea persoanei" (FC, 32). Concluzie - Familia, inima noii
evanghelizări Întâlnirile Mondiale cu familiile celebrate la Roma (1994),
Rio de Janeiro (1997) în Jubileul de la Roma (2000) și cea din Manila (2003)
precum și cea care este prevăzută pentru anul 2006 la Valencia (Spania)
reprezintă momente importante care, prin catehezele premergătoare și prin
pregătirea delegațiilor, promovează valorile familiei creștine și apără
drepturile sale. În Scrisoarea către Diognet citim: "ceea ce este
sufletul în trup, acest lucru sunt creștinii în lume"[73].
Dacă trăim cu adevărat această realitate, atunci vom putea cu ușurință să
transformăm societatea în care trăim, din interior, transmițându-i valorile pe
care noi le trăim în interior. Familia, bazată pe căsătorie, și fidelitatea
majorității ca mărturie vie, va fi cel mai potrivit răspuns pentru cei care
prevedeau dispariția familiei într-o perspectivă a noilor proiecte culturale și
politice, care vedeau familia substituită cu alte modele și alternative care
alterează țesutul sănătos al comuniunii conjugale. Evanghelia familiei trebuie să răsune în lumea întreagă și
trebuie să trezească "acea uimire originară care, în zorile
creației, l-a făcut pe Adam să exclame în fața Evei: 'Este os din oasele mele
și carne din carnea mea' (Gn 2, 23)." (Grat. San., 19).
Note
[1] cfr. Familiaris consortio n. 46: n. 622; EV 7/1672., Preambulul Cartei, n. 2, M [2] cfr. "Propositio", n. 42 [3] cfr. Preambulul Cartei drepturilor omului, n. 2 [4] CivCatt 134(1983) IV/3204 pp. 583ss vom face referință la "Fonti eriferimenti" în formă de note de subsol în loc de apendice la document [ndr]. [5] cfr. Prezentarea Cartei, n. 1, Drepturile sunt norme aplicabile din punct de vedere juridic, sau "exprimă postulate și principii fundamentale pentru o legislație care trebuie pusă în fapt și pentru dezvoltarea politicii familiale. În ambele cazuri reprezintă apeluri profetice în favoarea instituției familiale, care trebuie să fie respectată și apărată de toate uzurpările. [6] cfr. Prezentare, n. 1 Carta drepturilor familiei [7]
cfr. Prezentare, n. 1, Carta drepturilor familiei [8]
Prezentare, n. 1, Carta drepturilor familiei [9]
Prezentare, n. 1 Carta drepturilor familiei [10]
Prezentare, n. 1, Carta drepturilor familiei [11]
Prezentare, n. 1, Carta drepturilor familiei [12]
Consiliul Pontifical pentru Familie, Familia și drepturile umane, Prezentare,
Editrice Vaticana, 1999 [13]
Declarația universală a drepturilor omului, 1948, art. 16 [14]
Consiliul Pontifical pentru Familie, Familia și drepturile umane, Prezentare,
Editrice Vaticana, 1999, n. 9 [15]
cfr. LEON al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Rerum novarum, 15.5.1891, n.
9: EE 3/891: Pacem in terris, partea I: EV 2/7; Gaudium
et spes, 26: EV 1/1400; Declarația universală a drepturilor omului, 16,1. [16]
cfr. Gaudium et spes, 52: nn. 26; EV 1/1486; Familiaris
consortio, 81: n. 740 EV 7/1790. [17] Gaudium
et spes, 52: n. 26; EV 1/1486; Familiaris consortio, 81 e 82:
a 7410s; EV 7/1790s. [18]
LEON al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Rerum novarum, 15.5.1891, nn. 9
și 10: EE 3/891ss: Familiaris consortio, 28: n. 561s. Preambul
Scrisoare, D nr.2) [19]
Familiaris consorzio, 43: n. 613s., Preambul E., n. 2. [20]
cfr.Leone XIII, Lett. enc. Rerum novarum, 15.5.1891, n 9: EE
3/891; Conc. Vaticano II, Cost. Past. Gaudium et spes, n. 24: Ev 1/1393,
Preambul Carta drepturilor familiei, A [21]
Pacem in terris, parte I: EV 2/7; Gaudium et spes, 48 e 50: n. 11.18; EV
1/1471.1478; Familiaris consortio, 19: n. 534s; EV 7/1554s; CIC
can. 1056: n. 135, Preambul, B, n. 2 [22]
Gaudium et spes, 50: n. 19; EV 1/1479; Humanae vitae, 12: n. 63s;
EV 31/598; Familiaris consorzio, 28: n. 561s; EV 7/1611s.,
Preambul C, n. 2 [23]
Gaudium et spes, 52: n. 26; EV 1/1486; Familiaris consortio,
21: n. 541s: EV 7/1591s, Preambul F, n2. [24]
Gaudium et spes, 52: n. 26; EV 1/1486: Familiaris consortio,
42 e 45: nn. 612.619s; EV 7/1662.1669s., Preambul G,n. 2 [25]
cfr. Preambul H.n.2 [26]
Preambul I, n,2, Familiaris consortio, 45: n. 620; EV 7/1670 [27]
cfr. Ultima declarație a Doctrinei Credinței privind uniunile de homosexuali si
lesbiene [28] Episcopii catolici, reuniți în sesiunea de
primăvară a Conferinței Episcopale din România, în perioada 20-22 mai 2003, la
Blaj, au abordat între alte probleme si situația actuală dificilă a familiei în
România. La sfârșitul acestor zile s-a elaborat un Mesaj din partea Conferinței
Episcopale pe tema familie [29]
Preambul J, n. 2, Familiaris consortio, 46: n. 621; EV 7/1671 [30]
Preambul K, n2, Familiaris consortio, 6 e 77: nn. 494.719; EV
7/1544.1769. [31]
Juan Pablo II, Discurso durante el Jubileo de Gobernantes, Parlamentarios y
Políticos, 4/11/2000 [32]Familia din Europa se
află într-o situație dramatică, 10.10.2003,
Viena (Catholica) (SE01-6999). Pe 8 octombrie, la Viena, la ceremonia
aniversării a 30 de ani de la înființarea Institutului austriac pentru
căsătorie și familie, Cardinalul Klaus Küng rostea aceste cuvinte. [33] Crearea site-ului www.diasporacatolica.ro , în care sunt prezentate adresele tuturor preoților români care
lucrează în pastorație în străinătate, reprezintă răspunsul dat de Conferința
Episcopală Română (CER) la această gravă problemă a emigranților și primul pas
făcut în organizarea diasporei catolice române. [34]
Familia are dreptul la o casă decentă în care să poată trăi demn cu copiii și
să-i poată educa (cfr. articolul 11), și soții au dreptul la o remunerare a
muncii suficientă pentru a întemeia și a menține familia printr-un salariu
convenient numit "salariu familiar", sau la remunerarea muncii în
casă, astfel încât mamele să nu fie obligate să lucreze înafara casei în
detrimentul vieții familiare și în special al educației fiilor. Această muncă a
mamei trebuie să fie respectată de către societate și remunerată conform muncii
depuse.( cfr. Laborem exercens, 19: EV 7/1476-79; Familiaris
consortio, 23 e 81: nn. 547-550.740; EV 7/1597-1600.1790, Familiaris
consortio, 23: nn. 547-550; EV 7/1597-1600, articolul 10, a, b) [35]
Articolul 12, Familiaris consortio, 77: nn. 720; EV 7/1770; Carta
sociale europea, 19. [36]
cfr. Mesajului Conferinței Episcopale Catolice din România pe tema familiei,
semnat în numele Conferinței Episcopilor Catolici din România de IPS Ioan Robu,
Arhiepiscop și Mitropolit de București, 20-22 mai
2003, Blaj, cfr. ediției speciale din 23 mai 2003, www.catholica.ro. [37]
Părinții sunt principalii și primii educatori ai fiilor lor (Pio XI, Lett. enc.
Divini illius Magistri, 31.12.1929, nn. 27-34: EE 5/351ss; Gravissimum
educationis, 3: EV 1/826; Familiaris consortio, 36: n. 588s; EV
7/1638s; CIC can. 793 e 1136: n. 259, Articolul 5) și direct implicați
în politicile educative care sunt aplicate copiilor lor (Familiaris
consortio, 40: n. 607; EV 7/1657; CIC can. 796, articolul 5,
e) [38]
Familiaris consortio, 41: n. 610: EV 7/1660, cfr. Articol 4, f [39]
cfr. Gaudium et spes, 51: nn. 23; EV 1/1483; Familiaris
consortio. 26: n. 558; EV 7/1608, articolul 4 [40]
Humanae vitae, 14: n. 66-69: EV 3/600; CONGREGAZIONE PER LA
DOTTRINA DELLA FEDE, Dich. Quaestio de abortu sull'aborto procurato,
18.11.1974: EV 5/662; Familiaris consortio, 30: n. 566; EV
7/1616., Articol 4, a [41]
GIOVANNI PAOLO II, Indirizzo alla Pontificia Accademia delle scienze. 23.10.1982,
cfr. Articolul 4, b,c [42]
Populorum progressio, 37: EV 2/1082; Gaudium et spes, 50 e
87: n.19; EV 1/1479.1627; Humanae vitae, 10: n. 56-61; EV 3/596; Familiaris
consortio, 30 e 46: nn. 564-566.622; EV 7/1614-1616.1672, Articolul
3, Carta drepturilor familiei [43]
cfr. Familiaris consortio, 30: n. 566; EV 7/1616, Articol 3, b [44]Familia din Europa se
află într-o situație dramatică, 10.10.2003,
Viena (Catholica) (SE01-6999) [45]
cf. GS,22 [46]
Martin Buber, Il cammino dell'uomo [47]
Gratissimam Sane n. 19 [48]
Pontificiu Consigliu pentru Familia, Familia si drepturile umane, Prezentare,
Editrice Vaticana, 1999, n.8 [49]
Grat. San., 12 [50]
ibid. 9; GS, 24 [51]
ibid. [52]
Sf. Toma, Libro sententiarum. 2 prol. [53]
ibid [54]
ibid., 11 [55]
ibid. [56]
cf. 1 Jn 2, 16 [57]
ibid., 13 [58]
ibid., 7 [59]
ibid., 10 [60]
ibid., 7 [61]
GS, 25 [62]
cf. GS, 26 [63]
ibid., 17 [64]
ibid. [65]
cf. Grat. San., 17 [66]
ibid. [67]
ibid. [68]
GS, 24 [69]
Grat. San., 11 [70]
ibid. [71]
ibid. [72]
Grat. San. 11 [73]
Cap. 5-6; Funk, Patres Apostolici, pp. 397-401 |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|