Regia:Chris Carter
Roluri principale:Gillian Anderson, David Duchovny
Gen:Mister, SF
Durata:105
Producător:Ten Thirteen Productions
Premiera în România:22.08.2008

"Dosarele X: Vreau să cred", care ajunge în cinematografe la șase ani după transmiterea ultimului episod din seria de televiziune, este o dramă investigativă cu un fir al acțiunii oarecum macabru. Foștii agenți FBI Dana Scully (Gillian Anderson) și Fox Mulder (David Duchovny), care timp îndelungat au format echipa pentru cercetarea fenomenelor paranormale, au lăsat în urmă goana după extratereștri, ea din proprie voință, el din necesitate. Scully este acum medic cu normă întreagă, în timp ce Mulder este un fugitiv, din cauza unor acuzații fabricate de superiorii lui pentru a-l discredita.

Când actuala șefă a FBI, Dakota Whitney (Amanda Peet), le cere celor doi ajutorul în investigarea unei răpiri, se dă de înțeles că, dacă se poartă bine, Mulder va scăpa de acuzațiile care i se aduc. Dar cererea vine într-un moment prost pentru Scully. Ea are grijă de Christian (Marco Niccoli), un băiat curajos care moare din cauza unei boli rare, și preocuparea ei a devenit atât profesională cât și personală. Cu toate acestea, nu doar este de acord să ajute, dar ea și călătorește până la ascunzătoarea îndepărtată a lui Mulder, și îl convinge să facă același lucru.

Investigația este ghidată de un preot catolic, pr. Joseph Crissman (Billy Connolly), un pedofil condamnat. Scully este oripilată de infracțiunile comise de acesta, considerându-l prefăcut, dar Mulder este mai deschis și recunoaște faptul că poate avea o șansă la răscumpărarea greșelilor. Între timp, Scully intră în conflict cu un alt cleric. Respectabil dar îngust în vederi, directorul spitalului, pr. Ybarra (Adam Godley), este hotărât să îl trimită pe pacientul ei în stadiu terminal la un sanatoriu, în loc să îi permită lui Scully să încerce un tratament experimental.

Conflictul central dintre idealismul carismatic al lui Mulder și cinismul "nu cred până nu văd" al lui Scully este prezent și în film. Scenariul ridică probleme de etică medicală, credință și iertare. Este corect ca Scully să insiste pentru orice remediu posibil pentru copilul aflat pe moarte? Încăpățânarea ei de a-l ține în viață demonstrează oare pur și simplu lipsa de credință? Este iertarea posibilă chiar și pentru pr. Joseph? Aceste teme sunt tratate însă doar superficial.

Filmul conține acțiune violentă, imagini cu părți ale corpului tăiate chirurgical, sugerarea unei relații nemaritale, referințe sexuale, limbaj vulgar și necizelat ocazional și o blasfemie. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.