Moliere

Regia:Laurent Tirard
Roluri principale:Romain Duris, Ludivine Sagnier
Durata:120
Producător:Fidelite Productions
Premiera în România:21.12.2007

O veselă și speculativă explorare a unei perioade critice din viața marelui dramaturg și geniu al satirei comice al Franței, filmul "Moliere" începe cu actorul de 22 de ani care visează să ajungă autor, Jean-Baptiste Poquelin (Romain Duris), aruncat în închisoare din cauza datoriilor. Această atractivă și imaginativă ficțiune istorică ne arată că în următoarele câteva luni, Jean-Baptiste (care își va schimba numele în Moliere, pentru a nu-și face de rușine familia cu profesia lui) dispare misterios din Paris, pentru a se reîntoarce un om și un artist transformat.

În ficțiunea filmului, un bogat om de afaceri, Monsieur Jourdain (Fabrice Luchini), îi plătește lui Jean-Baptiste cauțiunea, și apoi îi cere să îl învețe cum să scrie o piesă de teatru - și de asemenea cum să joace în ea. Tânărul Moliere trebuie să jure că va păstra secretul cu privire la acest aranjament și este adus în casa lui Jourdain deghizat în preot, însărcinat cu a-l învăța pe cel mai mic dintre copiii familiei credința și morala. Moliere își însușește într-o oarecare măsură limbajul bisericesc cu rezultate comice, și la un moment dat improvizează propria lui versiune pentru Tatăl nostru.

Șiretlicul este menit să o țină în ceață pe Madame Jourdain (Laura Morante), deoarece cu piesa lui proprie, Jourdain caută să o impresioneze, și în cele din urmă să o seducă, pe Marchiza Celimene (Ludivine Sagnier), care găzduiește un salon aristocratic. În mașinațiunile lui, Jourdain este atât ajutat cât și păcălit de nobilul sărac Dorante (Edouard Baer), care la rândul său urmărește să își însoare fiul cu fiica lui Jourdain și astfel să fie părtaș și el la averea acestei familii. Jourdain îi dă lui Moliere numele Tartuffe (Impostorul), care este numele uneia dintre cunoscutele lucrări de mai târziu ale autorului. Aventurile lui comice și în cele din urmă salvatoare din punct de vedere moral din casa lui Jourdain îi vor oferi lui Moliere materia primă și inspirația pentru cele mai mari creații artistice ale sale în care comedia se împletește cu complexitățile sufletului uman.

Filmul regizorului și co-scenaristului (alături de Gregoire Vigneron) Laurent Tirard dă astfel o întorsătură amuzantă temei artei care imită viața. Înfumurarea și ipocrizia lui Dorante și a lui Jourdain sunt transformate într-un spectacol încântător, lecțiile de actorie ale celui din urmă oferind unele dintre cele mai comice momente ale filmului. Amândoi primesc în cele din urmă ceea ce merită. Iar Moliere ajunge să cucerească inima Madamei Jourdain, după ce aceasta dă din greșeală peste câteva pagini din scrierile lui romantice pline de pasiune. Urmează însă complicațiile.

Filmul conține limbaj necizelat și cu conotații sexuale, o anumită lipsă de respect liturgică și doctrinală, precum și scene cu ușor caracter sexual, sugerând o relație adulteră prezentată romantic. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.