PORUNCI 

Poruncile morale
din Catehismul Ilustrat

achizitionare: 12.10.2003; sursa: Editura Galaxia Gutenberg

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior PORUNCILE DIVINE

PORUNCA A IX-A

Să nu poftești femeia aproapelui tău.

1. Prin a noua poruncă, Dumnezeu ne interzice orice plăcere și orice gând necurat. Domnul Nostru ne spune în Evanghelie:

Ați auzit că s-a spus celor de demult: Să nu săvârșești adulter. Și eu vă spun: Oricine se uită la o femeie, poftind-o, a săvârșit adulter în inima sa.

2. A noua poruncă diferă de a șasea prin faptul că a șasea interzice orice act exterior de necurăție, cum sunt cuvintele și acțiunile, în timp ce a noua interzice dorința însăși și gândul la o acțiune necurată.

3. E vorba de o dorință rea, când vrei să faci răul, dacă ar fi posibil. E vorba de un gând rău, când îți imaginezi răul în mintea ta, fără să vrei să-l faci.

4. Dorința rea este un păcat, chiar dacă nu o urmezi, pentru că nu ai dreptul să dorești ceea ce nu este permis să faci.

5. Gândurile rele, la care ne oprim în mod voluntar, sunt păcate, chiar când nu avem nici o intenție să le împlinim.

6. Explicația este că Îl supărăm pe Dumnezeu gândindu-ne voit și cu plăcere la lucruri care îi displac întrutotul și care ne împing la a face rău.

7. Gândurile rele la care rezistăm în mod perseverent nu sunt păcate; ele devin pentru noi ocazii de merit, ceea ce trebuie să ne încurajeze să luptăm cu curaj împotriva ispitelor.

8. Pentru a învinge ispitele necurate trebuie: 1)să ne amintim că Dumnezeu ne vede și ne va judeca; 2)să ne înălțăm inima la Dumnezeu printr-o scurtă invocație; 3)să rezistăm de la început ispitei; 4)să o invocăm pe Preasfânta Fecioară și pe Îngerul Păzitor.

 

Explicația Tabloului

9. În partea de sus, Îl vedem pe Domnul Nostru și, la picioarele Sale, o femeie care, animată de o dorință rea, s-a făcut vinovată de adulter. Iată povestea după Evanghelie:

Cărturarii și fariseii îi aduc o femeie prinsă în adulter, o pun la mijloc și-i zic: Învățătorule această femeie a fost prinsă săvârșind adulter. Moise ne-a poruncit în lege ca pe astfel de femei să le ucidem cu pietre. Tu dar, ce zici? Aceasta o spuneau ca să-L încerce, să aibă de ce să-L învinuiască. Isus atunci s-a aplecat și a scris cu degetul pe pământ. Dar cum ei stăruiau cu întrebările, se ridică și le zise: Cine este fără păcat printre voi să dea cel dintâi cu piatra în ea. Și plecându-se din nou, scria mai departe pe pământ. La auzul acestora, plecară unul câte unul, începând cu cei mai bătrâni. Și rămase singur Isus și femeia ce stătea la mijloc. Isus se ridică și îi zise: Unde-ți sunt, femeie, acuzatorii? Nimeni nu te-a osândit? Ea zise: Nimeni, Doamne. Atunci Isus îi zise: Nici Eu nu te osândesc; du-te și de acum nu mai păcătui. (In 8, 3-11)

10. În partea de jos a tabloului, în dreapta, îl vedem pe regele David și, în fața lui, îl vedem pe profetul Nathan. Acesta îi reproșase lui David adulterul pe care l-a comis cu Betșeba și uciderea lui Urie, soțul ei.

11. Imaginea din stânga evocă argumentarea de care s-a servit Nathan pentru a-l face pe David să pătrundă grozăvia crimei sale.

Erau, i-a spus, doi oameni într-un oraș, unul bogat și altul sărac. Cel bogat avea oi și vite în număr mare; dar cel sărac nu avea decât o oiță pe care o cumpărase, o hrănise și o crescuse la el acasă, cu copiii săi, mâncând din pâinea sa, bând din paharul său și dormind pe pieptul lui, și el o iubea ca pe propria sa fiică. Și s-a întâmplat că a venit un călător la omul cel bogat, și acesta nu a vrut să se atingă de oile sale sau de vite pentru a-l ospăta pe oaspetele lui, dar el a furat oaia celui sărac și a făcut un ospăț pentru cel care venise să-l viziteze. David s-a mâniat foarte pe bogătaș, și i-a spus lui Nathan: Trăiască Iahve! Este fiul morții cel care a făcut aceasta. Tu ești acesta, reluă profetul. Iată ce a spus Domnul: Eu te-am încoronat rege în Israel și te-am eliberat din mâna lui Saul. Ți-am dat casa lui și toate bunurile sale și urma să mai adaug la atâtea binefaceri. De ce, disprețuind cuvântul Domnului, ai comis nelegiuirea, omorându-l cu spade pe Urie și căsătorindu-te cu soția lui? Ca pedeapsă pentru dubla ta crimă, din propria ta familie își va alege Domnul mijlocitorii răzbunării sale: ea va fi pentru tine o sursă de nenorociri. Regele s-a tulburat și, din adâncul inimii sale zdrobite de regrete, a scos acest strigăt salvator de căință, căință pe care Dumnezeu n-o disprețuiește niciodată: Am păcătuit împotriva lui Dumnezeu!


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire