MEDITAȚII 

Pâinea zilnică a cuvântului
Albert Vanhoye

achizitionare: 27.11.2003; sursa: Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior LUNI

2Rg 5,1-15; Ps 41 și 42; Lc 4,24-30

Cele două lecturi de astăzi ne ajută să vedem care trebuie să fie atitudinea noastră față de Dumnezeu.

Pentru a primi darurile lui Dumnezeu, trebuie să recunoaștem că nu avem nici un drept asupra lui și că trebuie să acceptăm cu docilitate modul său de a acționa.

"Nici un profet nu este bine primit în patria sa", spune Isus. De ce nu e bine primit? Pentru că lipsește așteptarea, adică dispoziția de deschidere față de inițiativa divină. În țara sa, profetul este cunoscut: e un om ca oricare altul, nu poate să fie instrumentul lui Dumnezeu, de la el nu se poate aștepta nimic extraordinar. Și chiar dacă este capabil să facă lucruri extraordinare, să le facă acolo, în patria sa: compatrioții săi au dreptul la aceasta mai mult decât alții. Aceasta este atitudinea care împiedică primirea darurilor lui Dumnezeu, pentru că inițiativa divină e gratuită, e absolut liberă în modul de a răspunde speranțelor umane.

În istoria lui Naaman, la care face aluzie Isus în cuvintele sale, Dumnezeu se revelează unui străin, dar mai întâi îl conduce și pe acest străin la abandonarea propriului mod de a vedea lucrurile.

Naaman, un păgân, nu se gândea că ar avea drepturi asupra Dumnezeului lui Israel, dar era, într-un oarecare sens, clar în privința modului în care se va desfășura întâlnirea cu omul lui Dumnezeu.

Trebuie să spunem că în mod efectiv el nu a fost primit cu prea multă simpatie. Profetul nu se deranjează când Naaman sosește la ușa casei și trimite pe cineva să-i spună să meargă să se spele de șapte ori în Iordan.

Nu este o primire generoasă pentru un lepros venit dintr-o țară îndepărtată! Și Naaman se mânie, așa cum se vor mânia concetățenii lui Isus. El gândise cu totul altceva: că profetul va ieși pentru a invoca numele Domnului Dumnezeului său, că va pune mâna pe plagă și-l va vindeca. Într-un cuvânt, o ceremonie mai grandioasă, un gest de vrajă, de magie, pentru a reuși o vindecare extraordinară. Și, în schimb, i se spune să se spele! Ca și cum n-ar fi existat fluvii la Damasc!

Regele lui Israel spusese: "Oare sunt eu Dumnezeu, stăpânul morții și al vieții?" Și, într-adevăr, a fost necesar să moară omul vechi din Naaman, ca să renască o persoană nouă; adică Naaman a trebuit să abandoneze orice certitudine anterioară, să se supună inițiativei divine, acceptând maniera simplă a lui Dumnezeu. "Și trupul lui a devenit iarăși ca trupul unui prunc și s-a curățat".

Dumnezeu realizează lucruri grandioase cu mijloace simple.

Vindecarea lui Naaman ne face să ne gândim la Botez, care este o acțiune foarte simplă. Cum se face că, turnând un pic de apă pe capul unui copil, el devine, spiritual, o făptură nouă, un fiu al lui Dumnezeu? Dumnezeu nu poate lucra așa! Și totuși, Dumnezeu lucrează tocmai așa: folosește mijloace foarte simple pentru a ne da darurile sale.

Și Liturghia este un lucru foarte simplu. Noi am făcut-o puțin mai complicată pentru a-i pune în evidență valoarea, dar a mânca împreună puțină pâine e un lucru foarte simplu. Însă acea pâine este însuși trupul Domnului.

Chiar și în viața noastră gesturile foarte simple din orice zi pot deveni instrumente ale harului lui Dumnezeu, și ele devin cu adevărat dacă sunt împlinite cu iubire.

Să-i cerem Domnului profunda docilitate care să ne facă să aderăm zi de zi la acțiunea sa, cu simplitate și încredere.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire