Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația VIII
Tăcerea ca discreție și ascultare
Tăcerea este aceea care duce la respectarea secretului personal al
aproapelui. Nu trebuie să ne gândim că orice persoană, cunoscută sau
necunoscută, pe care o întâlnim, ar fi dispusă sau ar dori imediat să ni se
destăinuie sau să ne vorbească: măcar unele preferă să rămână în reculegere, în
propria intimitate și rezervate.
Prima trăsătură de finețe spirituală, pe care caritatea trebuie să ne-o
sugereze față de persoanele tăcute, trebuie să fie respectul față de atitudinea
lor rezervată. Dacă apoi vine un semn oarecare din partea lor că ar dori să
vorbească, caritatea trebuie să ne împingă la dorința de a le asculta cu
sinceritate. Și aici este punctul de plecare pentru discreția noastră. Nu
curiozitatea trebuie să fie motivul ascultării, ci caritatea. Cine ascultă din
curiozitate, nu poate fi nici discret și nici tăcut...
"Discreția" este acea
trăsătură foarte fină care vine din partea inteligenței și a iubirii și ne
determină de a nu interveni, de nu ne impune, de a nu dori să ne impunem prin
exemple paralele din propria viață, de a da sfaturi rapide, de a desconsidera
problemele puse: împreună - inteligența și caritatea - ne duc spre acea stare
de amabilitate prin care ne arătăm gata de a le asculta, dacă persoanele se
arată dornice de a ne vorbi.
Delicatețea interioară, care poate să ne împodobească sufletul în astfel de
ocazii, dacă sufletul este obișnuit să-și găsească bucuria în sine, adică știe
să cultive tăcerea ca pe un "Trandafir
tainic", este "discreția".
În Litaniile lauretane avem invocația de "Trandafir tainic". Ea înseamnă floare cu parfum specific
deosebit de plăcut. Această invocație o putem traduce în "Fecioară discretă". După cum
parfumul trandafirului atrage albina, spre a găsi mierea dulce, tot astfel
parfumul "discreției"
atrage pe oameni spre sufletul plin de mierea cerească.
Tăcerea ne face receptivi față de mesajul Spiritului Sfânt, acest mesaj pe
care ni-l trimite prin mijlocirea altor persoane, a lucrurilor, a
evenimentelor. Cine nu știe să-l asculte pe aproapele, nu știe să-l asculte pe
Dumnezeu. Cine este indiscret cu ceea ce aude de la aproapele, nesocotește
mesajul divin. Chiar când aproapele se laudă, bârfește sau vrea să-ți dea
sfaturi, atunci se cere cel mai mult să fii discret; îți încredințează lucruri
otrăvitoare sau moarte... Îngroapă-le cu multă discreție, ca să nu devină
nocive pentru alții.
Trebuie să fim discreți mai ales cu inima noastră. Un sfat înțelept al lui
Seneca: "Nu spune nimănui, ceea ce vrei să rămână ascuns! Dacă tu însuți
nu te poți stăpâni, cum de te poți bizui pe tăcerea altuia?"
În al doilea rând, să vedem tăcerea ca ascultare. În ce măsură știm să
ascultăm pe cei care vorbesc.
Este foarte greu de "a asculta". Cu adevărat, în această
problemă, nu se ajunge aproape niciodată până în esența ei. Să încercăm de a
asculta, nu numai când unul sau altul simte trebuința de a ni se destăinui, dar
chiar atunci când vorbește pur și simplu.
Este necesară atât de multă tăcere în interiorul nostru, ca să știm să
ascultăm pe alții. Este necesar, de exemplu, înainte de toate, de a tăcea față
de graba care ne împinge de a nu ne interesa de aproapele cu pretextul că avem
multe alte lucruri mai importante de făcut. Dacă apelăm la acest pretext, este
semn că în noi lipsește noțiunea fundamentală a "ascultării", care
este aceea de a fi mereu disponibili față de alții, de a-i primi mereu și de a
le face bine. Nu este o problemă de timp: se pune problema dispoziției
interioare.
Înainte de toate, prin urmare, trebuie făcută liniște grabei, care ne
îndeamnă de "a trece mai departe", ca preotul și levitul la vederea
celui rănit de pe drumul care ducea de la Ierusalim la Ierihon. Mai trebuie
impusă tăcere acelui instinct referitor la viața comodă, care se simte pus în
umbră și deranjat îndată ce un altul ar încerca să pășească alături de noi.
Trebuie impusă tăcere și acelui sentiment că am făcut destul în ziua
respectivă, din care pricină ne gândim că ar fi mai bine să ne lase în pace. "Cu toată umilința, blândețea și răbdarea,
suferiți-vă unii pe alții cu dragoste. Străduiți-vă să păstrați unirea
spirituală prin legământul păcii!" (Ef 4,2-3).
Sunt persoane care suferă cumplit, că nu este cine să le asculte. Ar trebui
o congregație religioasă cu această carismă specifică: de a asculta "off"-ul
bătrânilor, bolnavilor, părăsiților, năpăstuiților, calamitaților, orfanilor,
văduvelor, handicapaților și dintre aceștia, de a-i asculta pe cei "muți"
- care suferă, fără să spună nimic - a căror cuvinte sunt lacrimile. Glasul
lacrimilor se aude numai în tăcere.
Un dicton spune că: "Lacrimae
poenitentium, vinum angelorum", adică: "Lacrimile celor care fac pocăință sun vinul îngerilor", îi
îmbată de fericire.
Toate glasurile, care strigă în noi și pe care noi le ascultăm, chiar dacă
nu ne dăm seama de ele, trebuie puse sub sigiliul tăcerii, altfel riscăm să le
auzim numai pe acestea și, în măsura în care ne lăsăm ademeniți în chip secret
de ele, să nu mai fim capabili de a-l asculta pe aproapele.
Pentru "a asculta" cu
adevărat, nu ajunge numai de a impune tăcere grabei superficiale, care ne
împinge în a o tăia scurt, fiindcă ne gândim că nu avem destul timp la
dispoziție, dar trebuie să facem mai mult.
Mai există o grabă, încă mult mai ascunsă, care ne împiedică de a asculta.
Și aceasta este graba cu care noi, îndată, rapid "catalogăm" persoana care ne vorbește. Nici n-a deschis bine
gura și avem impresia că știm deja unde vrea să țintească prin discursul ei. Și
așa se face că, în loc de a o asculta, cu toate că încă n-am zis mai nimic, noi
vorbim deja în noi înșine de acea persoană și vorbim ca și cum acea persoană n-ar
avea nici o valoare în sine și pentru sine; vorbim independent de ea, după cum
credem și ne place; și așa ne ferim din calea multor persoane, nu le acceptăm,
nu ne interesează soarta lor.
Cine și-a dobândit o adevărată sensibilitate interioară, își dă seama
îndată că vorbind, nu este ascultată cu acea ascultare pe care o recere
întreaga tăcere a sufletului, tăcerea fanteziei și a imaginației, fiindcă numai
"inima" se deschide să asculte cu iubire. Dacă lipsește această
ascultare, nu se va putea răspunde așteptării celui ce vorbește.
Și când nu se răspunde, fiindcă nu se știe cum să se asculte, se pot spune
multe cuvinte, dar vor fi considerate doar ca sunete; nu vor fi nici de cum "cuvântul"
de la inimă la inimă. Acela care știe să asculte cu adevărat spune deja, fără
să vorbească, cuvântul inimii.
Jacques Madaule spune: "Există
două feluri de oameni: cei ce știu să asculte și cei care sunt cu totul
incapabili de așa ceva. Pentru a asculta, trebuie, în primul rând, să taci.
Când am statornicit tăcerea în noi înșine, curând ajungem să percepem sunetul
unei anumite melodii. La obârșia tuturor revelațiilor se află o tăcere
premergătoare. Tăcerea sufletului e ca un lac liniștit, dacă nimic nu vine să-i
tulbure starea, ochiul va putea vedea, oglindindu-se în ape, cerul și stelele,
pletele mișcătoare ale sălciilor de pe mal și, în adâncurile albastre, alga
verde și piatra albă. Tăcerea aceasta, necesară pentru cunoașterea tuturor
lucrurilor profunde, am putea-o numi: stare de disponibilitate".
Această disponibilitate de a pătrunde până în adâncul sufletelor, fie
liniștite, fie bântuite de furtună, trebuie să fie starea normală, obișnuită, a
fiecărui creștin...
Iar Mons. Vladimir Ghika a spus: "Contemplativii,
care, trebuind să activeze, se simt stânjeniți în contemplație, arată că nu
sunt înaintați mult în contemplație. Iar acei care sunt obișnuiți cu acțiunea,
dar nu știu să contempleze în acțiune, nu sunt, desigur, prea înaintați în
acțiune".
Tăcerea inimii, când ascultăm pe aproapele, este o adevărată contemplație,
fiindcă ne dă posibilitatea de a-l vedea pe Isus în ce stare se află în acel
suflet care se destăinuie. Când apoi îi vorbim, cuvintele pornite din adâncul
inimii se vor adresa lui Isus din acel suflet și acest lucru constituie o
acțiune a Duhului Sfânt din noi.
Numai acela care știe să întrepătrundă contemplația cu acțiunea în acest
sens este un sfânt "boboc"
al "Trandafirului tainic".
Din toate acestea se poate desprinde ușor o concluzie: Tăcerea ca discreție
și ascultare față de aproapele este termometrul care ne indică exact ascultarea
personală față de Dumnezeu.