Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația VI
Tăcerea ca iubire
Tăcerea ca iubire este momentul în care se tace pentru alții, fiindcă de
multe ori tăcerea pentru alții are la bază "legea talionului": nu vorbesc, nu pârăsc, nu spionez, nu
clevetesc, nu calomniez pe altul, ca nici altul să nu facă acest lucru față de
mine. Tăcerea ajunge o închisoare a propriului "Eu", pe care încercăm
s-o transformăm într-un "turn de fildeș" în care să ne complacem, în
care să găsim o certitudine că stăm bine cu toată lumea. Numai că "legea talionului": "Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte"
a fost legea dreptății, "de a nu
sări peste cal" cum se spune, într-o societate primitivă din punct de
vedere spiritual. De aceea Isus repetă: "Ați auzit că s-a spus celor din vechime... iar Eu vă spun: Dacă nu va
prisosi dreptatea voastră mai mult decât a fariseilor și cărturarilor, nu veți
intra în împărăția Cerului" (Mt
5,20), adică: Dacă veți tăcea despre alții, numai din motivul ca să tacă și
alții despre voi, nu veți intra pe calea dreptății! Dar a tăcea pentru alții și
despre alții din iubire, iată tăcerea care este atât de greu de obținut! Este
de ajuns să ne gândim la conversațiile noastre obișnuite: nu sunt ele mult mai
ușor de întreținut când vorbim de rău pe alții sau pălăvrăgim în zadar? De
multe ori, dacă nu spunem ceva despre alții, nici nu avem ce discuta...
Numai iubirea ne poate face să tăcem despre alții și pentru alții. Este o
singură iubire mare: aceea care se numește "CARITATE", adică iubirea
care vine de la Dumnezeu ca rod al credinței. Dragostea, spune sf. Paul, "...
toate le acoperă... toate le îndură"
(1 Cor 13,7). Și cine acoperă și
îndură cu iubire, tace.
A suporta din iubire nu înseamnă a-l accepta pentru că nu este încotro, ca
și cum nu s-ar putea face nimic; din contra - cum se spune - este un fel de "a se face căruță" pentru alții, un
fel de a-i lua și de a-i purta așa cum sunt, de a-i îmbrățișa și de a-i ține
strâns uniți cu noi, așa cum mama își îmbrățișează copilul și îl poartă în
brațe, chiar dacă este greu. Și tocmai pentru că sunt strâns legați de noi, așa
cum sunt, nu se vorbește despre ei, cu atât mai puțin se bârfește împotrivă.
Fie oricât de murdar sau de urât un copil, când mama îl ține în brațe, nu numai
că nu-l bârfește, nu numai că nu permite altora să-l bârfească, dar ea îl
strânge tot mai mult la pieptul ei, ca prin iubirea ei să-i suplinească
lipsurile în fața altora. Din contra, în măsura în care cineva vorbește - cu
atât mai mult dacă bârfește - în loc de a-i strânge la piept, îi aruncă cât mai
departe de sine. Ce am spune de o mamă, dacă am vedea-o aruncându-și copilul
din brațe în cea mai adâncă prăpastie? Iubirea maternă este o iubire naturală;
iubirea creștină este supranaturală. Dacă un creștin nu are nici iubirea
maternă, naturală, față de aproapele, cum va avea iubirea supranaturală? A
arunca pe altul de la inimă nu mai poate fi un act de "iubire".
Tăcerea, ca iubire, vrea ca despre aproapele să nu se vorbească, nu numai
de rău, dar nici măcar fără trebuință. Când vorbim despre o persoană, aceasta
devine un "obiect" pentru
noi, un obiect al expunerii noastre. Ori, a reduce persoana la un simplu
obiect, este un act imoral, deoarece constituie o lezare a demnității sale.
Acest lucru îl știe iubirea, care nu va accepta niciodată să vadă redusă la un
simplu obiect - pe buzele altora - persoana pe care o iubește.
Sunt cazuri în care este de datoria unuia sau altuia dintre noi de a vorbi
despre alții; dar și în aceste cazuri o putem face cu iubire, numai dacă din
iubire știm să tăcem mereu când nu trebuie să vorbim.
Cine iubește, știe să tacă, și această tăcere, liniște, este "iubire".
Dacă iubim tăcerea, ajungem la tăcerea Iubirii. Tăcerea nu e Dumnezeu,
deoarece Cuvântul e Dumnezeu. Dar Tatăl își rostește Cuvântul și Cuvântul se
rostește pe sine numai în tăcere. De cele mai multe ori Cuvântul se adresează
făpturii sale fără zgomot de cuvinte, dar numai în măsura în care omul stă să-l
asculte cu inima deschisă și cu mintea trează.
Inima are o limbă a ei, pe care buzele o ignoră. Când două ființe se iubesc
profund, sărăcăcioasele cuvinte umane nu le mai sunt necesare pentru exprimarea
acestei iubiri. Tăcerea iubirii este mai elocventă decât toate vorbăriile, mai
ales când unul dintre interlocutori este Dumnezeu, adică Iubirea însăși.
Tăcerea este atitudinea normală a sufletului confruntat cu misterul. "Tăcerea acestor nemărginite spații mă
înspăimântă", a spus Pascal. Cred că nu este cazul să ne lăsăm
înspăimântați de tăcerea infinitului, atunci când știm că acest infinit este
IUBIREA.
A nu vorbi despre alții, am spus-o deja, este tăcerea ca iubire. Dar mai
există încă o tăcere despre alții mult mai delicată și, prin urmare, este
expresia unei iubiri și mai mari: este atunci când - despre alții - se tace și
în interiorul nostru. Este tăcerea pe care ne-o cere Mântuitorul când ne invită
și ne poruncește de "a nu judeca".
Judecând, se "vorbește"
despre alții în lăuntrul propriu; și dacă se vorbește, de obicei, destul de
grav, se sfârșește - aproape întotdeauna - cu o condamnare. Și tocmai aceasta
este judecata-condamnare pe care Mântuitorul vrea să nu o pronunțăm. Aceasta
este tăcerea cea mai delicată cu privire la aproapele nostru.
Pentru a păstra această tăcere internă se recere înainte de toate o mare "delicatețe"
sufletească. Se recere acea finețe internă de a înțelege că aproapele ne
aparține numai pentru a-l iubi; trebuie să avem finețea de a înțelege că,
îndrăznind să-l judecăm pe aproapele, ne arogăm un drept care nu ne aparține;
trebuie să avem delicatețea internă de a înțelege că printr-o judecată, chiar
numai internă, noi "îl folosim"
pe aproapele după placul nostru, în folosul nostru și după măsura noastră. Cu
ce drept?...
Iată pentru ce ni se cere atâta vigilență interioară. Actul de a judeca
este atât de intim și ne vine atât de spontan, că este foarte greu de a-l
preveni și de a-l opri la timp. Poate reuși numai acela care are o obișnuință
constantă în a-și disciplina chiar și actele cele mai intime și ascunse ale
sufletului său. Disciplina interioară, care ne face capabili de a ne stăpâni
spre a nu judeca, este o condiție indispensabilă pentru a iubi. Cine "judecă", nu iubește.
"Chiar dacă aș vorbi limbile
oamenilor și ale îngerilor, dacă nu am dragostea, nu sunt decât o aramă
sunătoare și un țambal zăngănitor. (Mai mult decât oricând, lumea de azi
este plină de țambale zăngănitoare, atât la propriu, cât și la figurat). Chiar dacă aș avea darul profeției, și aș
cunoaște toate misterele și toată știința și aș avea o credință desăvârșită,
(Apostolul pune problema "per
absurdum", fiindcă cel ce nu tace din iubire, nu poate avea credință
desăvârșită, așa cum am auzit cuvintele sfântului Iacob în meditația
precedentă, că desăvârșit este numai acela care își ține limba în frâu,
deoarece credința se schimbă în caritate prin acțiunea Sfântului Duh, altfel
este moartă), încât să mut munții din
loc, dacă nu am dragoste, nimic nu sunt. Dacă întreaga mea bogăție aș da-o de
pomană, ba chiar trupul de l-aș da pe foc, să ardă, (ca mărturie pentru
credință), dacă nu am dragoste, nu-mi
folosește la nimic" (1 Cor
13,1-3).
În această privință, iată un fapt zguduitor din Istoria Bisericii din Antiohia.
Era un preot foarte bun, numit Sapriciu, bun prieten încă din copilărie cu un
cetățean numit Nichifor. Acesta a săvârșit o mare nedreptate împotriva
preotului, dar după un timp și-a revenit și a venit să-și ceară scuze și să
repare nedreptatea. Preotul Sapriciu nu i-a acceptat scuzele și i-a cerut să
dispară din fața lui pentru totdeauna. A continuat să predice iubirea față de
Dumnezeu și față de aproapele cu tot zelul apostolic. Când a început persecuția
contra creștinilor i-a anunțat pe toți credincioșii săi de datoria pe care o
are fiecare de a da mărturie despre credința în Cristos cu propriul sânge și el
însuși o va face, dacă Dumnezeu i-o va cere. A fost prins și dus în fața
judecătorului păgân, unde afirmă sus și tare că el este preotul lui Cristos, că-și
păstrează legea și muncește pentru slava Lui. Atunci tiranul, aprins de mânie,
porunci să fie chinuit în cel mai crud chip posibil. În mijlocul celor mai
grozave chinuri, se întorcea către tiran și-i spunea că, cu toată cruzimea lui,
nu va avea nici o putere asupra sufletului, care va rămâne pururea credincios
lui Dumnezeu. Judecătorul, și mai înfuriat, porunci să i se taie capul, spre a
băga groaza în creștini. Sapriciu înainta vesel prin piață spre eșafod. Auzind
Nichifor de condamnarea lui Sapriciu, a alergat la locul de osândă, s-a aruncat
la picioarele preotului și îi ceru cu lacrimi în ochi din nou iertare de
greșeala sa, din iubire față de Dumnezeu, pentru care își dădea viața.
Sapriciu, nu numai că nu i-a spus nici un cuvânt, ba și-a întors fața în altă
parte, ca să nu-l mai vadă. Deja călăul își ridica sabia ca să-l încoroneze cu
cununa martirilor, pe care, fiind lipsit de dragoste, n-o merita, cu toate că
era împodobit cu toate virtuțile. La vederea sabiei strălucitoare, care cobora
parcă din soare, Sapriciu se îngălbeni de frică și a strigat: "Oprește-te, călăule! Spune-mi, pentru ce
vrei să-mi iei viața?" "Pentru că cinstești pe Isus Cristos,
disprețuiești pe zei și poruncile Cezarului" i-a zis călăul. "Dacă nu este altă pricină, a reluat
Sapriciu, atunci mă lepăd de Cristos și
sunt gata să aduc jertfe lui Zeus". Toți creștinii, aflați prin
mulțime, au început să lăcrimeze... Atunci Nichifor, cuprins de râvnă pentru
credință, s-a urcat pe eșafod și a strigat: "Eu sunt creștin. Eu îl cinstesc pe acel Cristos, de care se leapădă
acest om! Disprețuiesc pe Zeus și toate zeitățile păgâne, pe care vrea să le
cinstească acest om. Deci, mie mi se cuvine moartea și triumful de care se teme
acest laș". Și, terminând de spus aceste cuvinte, a pus capul pe
buturugă, pe care sabia n-a întârziat să i-l reteze. Creștinii și-au amestecat
lacrimile de durere pentru un renegat, cu cele de bucurie pentru un martir...
Dar sunt și de acei care iartă cu vorba și, într-un fel cu jumătate de
inimă, încercând să se împace cu ideea că au făcut tot ce se poate face din
punct de vedere omenesc... Să ne amintim de regele David care, pe când fugea
din fața fiului său Absalom, iar Semei cu ai săi aruncau cu bolovani în urma
lui și-l blestemau de mama focului, aghiotantul i-a cerut voie să meargă și să
taie capul acelui "câine mort",
cum l-a numit pe Semei, David l-a oprit și i-a zis: "Lasă-l să blesteme, fiindcă Domnul i-a poruncit să facă aceasta!"
(2 Sam 16,5-10). Numai că David,
înainte de a muri, printre sfaturile date lui Solomon, i-a cerut și aceasta: "Semei m-a blestemat. Tu să nu-l cruți!...
Vei ști ce să-i faci, ca să cobori cu sânge căruntețea lui în Seol" (1 Reg 2,8-9); și Solomon l-a omorât.
Iată ce este omul: un abis de răutate!
Dacă ți-a făcut cineva un rău, l-ai iertat și zici că l-ai iertat din
inimă... Oare?... Oare n-a mai rămas nimic în inima ta împotrivă?... Dacă, după
zeci de ani, celui care ți-a greșit grav o dată în viață i se întâmplă o
nenorocire, nu te vei bucura cât de cât și vei zice undeva, în adâncul ființei
tale, că l-a ajuns pedeapsa lui Dumnezeu, pe care o merită din plin?... Te vei
putea stăpâni, să n-o spui și la alții?...
A tăcea pentru alții și despre alții în adâncul inimii noastre, tăcere
echivalentă cu moartea, cu o dispariție totală din propria ființă, iată
adevărata tăcere ca iubire, care este atât de greu de cucerit!