Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația IV-a
Tăcerea ca putere
Sunt situații în care tăcerea este o adevărată putere, tărie de caracter și
este, de exemplu, când ne aflăm în fața unor lucruri inexacte care s-au spus
despre noi. Atunci ar fi de-ajuns un singur cuvânt pentru a clarifica, pentru a
rectifica. În mod instinctiv ne simțim împinși de a spune acel cuvânt.
Dar acest instinct este periculos: nu lipsește deloc din el amorul nostru
propriu, care se simte lovit sau chiar descumpănit. În această situație este
greu de tăcut.
Dar este și mai greu, după cum se întâmplă atât de ușor în astfel de
cazuri, de a nu avea o înțelegere greșită a nedreptății, care trebuie reparată
și pentru a restabili adevărul; din care cauză ni se pare că este o datorie de
a vorbi.
Tăcerea, în astfel de cazuri, este "TARIE". Este tărie, în primul
rând, fiindcă recere un mare efort în a se stăpâni; și este tărie într-un sens
încă și mai frumos, pentru că se naște dintr-o încredere nelimitată și totală
în adevăr, despre care se știe că va învinge de la sine, cum se spune: "Adevărul iese la suprafață, ca uleiul
deasupra apei", fără a fi de trebuință intervenția noastră; și în
această încredere se suportă neplăcerea și greutatea actuală de a se ști rău
înțeles sau judecat rău de către alții. Este trebuință de atâta putere, pe care
s-o exercităm asupra noastră și contra noastră, ca să lăsăm această victorie
numai pe seama adevărului, în timp ce în noi amorul propriu geme din greu,
încercând să răbufnească, cu scuza: "Adevărul
trebuie restabilit. Este în joc onoarea mea!"
Evanghelia este școala tăcerii ca "tărie";
ea ne-o arată în contexte mult mai clare decât am putea noi să ne-o închipuim
sau să o spunem, până la punctul în care putem vorbi de o tăcere cu adevărat
eroică, divină. Eroismul este pregătit de tărie și tăria de tăcere.
Să-l privim pe Isus în fața celor ce-l batjocorau dându-i palme și zicând: "Profețește, cine te-a lovit?" Și el
tăcea; Isus în fața lui Irod, care "i-a
pus multe întrebări, dar el nu i-a dat nici un răspuns"; Isus în fața
lui Pilat este învinuit de arhierei, bătrâni, cărturari și farisei în fel și
chip, cerând să fie răstignit, iar el păstrează o tăcere care îl duce la
exasperare pe Pilat, care strigă, pierzându-și răbdarea: "Mie nu-mi vorbești? Nu știi că am putere să
te eliberez și putere să te răstignesc?" (In 19,10). Isus nu-i răspunde nimic în apărarea sa, ci îl face
conștient pe judecător de caracterul divin al puterii. Cu adevărat, tăcerea
divină a lui Isus face parte dintre misterele credinței. Nimeni nu poate fi
părtaș de eroismul Lui, dacă nu spune cu toată convingerea: cred în tăcerea
mântuitoare a lui Isus Cristos. În tăcere s-a coborât din Cer: "Pe când tăcerea adâncă învăluia totul, iar
noaptea a ajuns la miez de cale, Cuvântul tău Atotputernic, Doamne, s-a coborât
din ceruri de pe tronul regesc" (Înț
18,14-15); în tăcere s-a întrupat de la Duhul Sfânt în sânul feciorelnic al
Mariei; în tăcere și-a petrecut majoritatea anilor pământești și a confirmat
tăcerea ca adevăr de credință, ca adevăr mântuitor, prin atitudinea eroică
amintită. "Fericiți voi, când vă vor
vorbi de rău și mințind, vor spune tot ce-i rău din pricina Mea!". În
acest caz atât de dificil, Domnul nu spune că trebuie să ne apărăm, ci să "ne bucurăm", să "tresăltăm de bucurie" (Mt 5,11) și mai ales în fața
tribunalelor omenești, a calomniatorilor și persecutorilor: "Nu vă îngrijiți ce și cum veți vorbi".
Nu-i datoria noastră să ne apărăm: "În
acele clipe vi se va inspira ceea ce trebuie să spuneți, deoarece nu sunteți
voi cei care veți vorbi, dar este Duhul Tatălui vostru, care vorbește în voi"
(Mt 10,9-20). Voi tăceți, ca să
auziți ceea ce Duhul vă inspiră!
Să fim siguri: ne va inspira să tăcem, ca Isus. Interesant, Isus care a
vorbit folosind limbajul omenesc, a spus că ceea ce va vorbi rău cineva
împotriva Lui în fața oamenilor, va fi iertat; dar nu va fi iertat ceea ce va
vorbi rău cineva împotriva Duhului Sfânt (Lc
12,10), ca și cum: dacă Duhul Sfânt nu se folosește de cuvinte omenești,
fiindcă el nu s-a făcut om, tot așa, nici omul nu are nici un drept de a-și
folosi limbajul său contra Duhului Sfânt.
Limbajul Duhului Sfânt este "tăcerea".
Să ne gândim la Preacurata Fecioară Maria, care tace în chip eroic după
adumbrirea Duhului Sfânt, tace despre acest moment, despre care un singur
cuvânt din partea ei ar fi putut înlătura îndoiala din sufletul zbuciumat al
feciorelnicului logodnic, Iosif, care nu-i cunoștea cauza sarcinii. Maria tace.
"Tăcerea" omenească menită
să însoțească "misterul"
lui Dumnezeu, este credință absolută și lăsare totală în brațele lui Dumnezeu,
este o abandonare absolută în providența divină. Și este un act de pudoare
sublimă din partea Fecioarei Maria: cum "să spună" ceea ce pentru o mamă este "inefabil"? "Sufletul își adoră Dumnezeul în cel mai
lăuntric sălaș al ființei sale", zice sf. Tereza de Avila. Cine este
ocupat cu adorația lui Dumnezeu nu mai are timp pentru a vorbi cu oamenii și
nici nu-i pasă de vorbăria lor. De la vârsta de 15 ani și jumătate, când a
intrat în Carmel, sf. Tereza a Pruncului Isus se străduiește să nu calce
niciodată legea tăcerii, fiindcă tăcerea a fost și va rămâne totdeauna una din
primele temelii ale vieții ascetice; fără tăcere nu poate exista o viață
profund lăuntrică. Tot la fel de bine, ca și un întemeietor de ordin religios,
Tereza înțelege întreaga suveranitate eficace a tăcerii. Iată de ce ea are față
de tăcerea religioasă o stimă în stare să ne surprindă și mai ales să ne
rușineze; Tereza are un adevărat cult pentru tăcere. Iată un paragraf dintr-o
depoziție de la procesul de canonizare, cuvinte ce ar merita să fie scrise cu
litere de aur pe frontispiciul oricărei instituții de învățământ, nu numai
religios, ba chiar și laic: "Marele
ei mijloc de desăvârșire era tăcerea. Învățase acest lucru de la Maica
Domnului, a cărei pildă o cucerea, mai cu seamă în incidentul povestit de
Evanghelie, când a preferat să se lase bănuită mai degrabă, decât să se scuze
în fața sf. Iosif și să-i descopere taina Întrupării... Ca și Mariei, Terezei
îi plăcea să păstreze toate în inima sa, atât bucuriile, cât și necazurile.
Această rezervă a fost TARIA și punctul de plecare al desăvârșirii ei
sufletești, precum și pecetea exterioară, care o făcea să iasă din comun printr-un
calm neobișnuit" (H. Petitot, Sainte
Therese de Lisieux, pag. 48).
Tăria este al patrulea dar al Duhului Sfânt, care ține un echilibru perfect
între înțelepciune, înțelegere și sfat, pe de o parte, și știință, evlavie și
frica de Dumnezeu, pe de altă parte. Duhul Sfânt nu pune pecetea "tăriei" decât pe sufletul care îi
ascultă inspirațiile în tăcere, fiindcă el ne vorbește prin șoapte intime în
cămăruța cea mai lăuntrică a sufletului nostru, acolo unde "se roagă pentru noi Tatălui ceresc cu
suspine negrăite" (Rom
8,26). Azi, tăcerea este o carismă rar întâlnită.
Proverbul spune: "Tăcerea este
de aur, vorbirea de argint". Tăcerea ne poate face și pe noi, așa cum
o numim pe Preacurata în Litaniile lauretane, "Casă de aur", lăcașul sfânt al tăcerii. Iar, așa cum am mai
spus, un alt proverb arab glăsuiește: "Ești
stăpânul cuvintelor pe care nu le-ai rostit încă, dar ești robul acelora care
ți-au zburat de pe buze". A fi stăpân, a fi erou, a fi sfânt înseamnă
a avea tăria de a tăcea.
"Dumnezeul Domnului nostru Isus
Cristos, Tatăl slavei, să vă dea vouă duhul înțelepciunii -(tăcerii)- și al
descoperirii, spre cunoașterea Lui, și să vă lumineze ochii inimii, ca să
pricepeți care este speranța la care v-a chemat, care este bogăția slavei
moștenirii Lui, păstrată sfinților" (Ef 1,17-18).