Tăcerea, atribut divin
pr. Anton Dancă
achizitionare: 20.08.2003; sursa: Editura Presa Bună
Meditația III-a
Tăcerea ca umilință
Din tăcerea ca spațiu indispensabil pentru suflet se pot deduce alte
aspecte, toate la fel de importante.
Descoperim astfel, de exemplu, tăcerea indispensabilă pentru ascultare și
tăcerea necesară pentru vorbire. Dar, mai întâi de toate, vom descoperi tăcerea
pentru "a tăcea".
Tăcerea în care eu tac despre mine, constituie tăcerea ca umilință. Desigur
că aceasta este cea mai grea. Dar tocmai pentru aceasta este cea mai frumoasă
și cea mai autentică.
Tăcerea despre sine înseamnă dominarea propriului egoism. Înseamnă, de
fapt, cea mai frumoasă victorie. Este știut că egoismul, atâta se extinde cât
este omul, deoarece nu este altceva decât tendința de afirmare exagerată a lui "EU"
și acest "EU" nu-i altceva decât omul în totalitate.
Astfel, egoismul se infiltrează în sentiment și devine senzualitate; se
infiltrează în inteligență și devine mândrie; se infiltrează și întinează mai
ales voința și devine iubire de sine.
Egoismul, infiltrat astfel în omul întreg, tinde să se manifeste în toate
felurile prin simțire, prin gândire, prin vorbire și prin orice fel de
activitate.
Tinde să se manifeste prin vorbire; și așa se explică de ce omul vorbește
atât de ușor despre sine, atât de bine cât și de rău. Da, fiindcă și în
vorbirea de rău despre sine se poate afirma propriul egoism, după cum se afirmă
pe sine în vorbirea despre anumite lucruri în aparență mai mult indiferente.
Este grozav de greu de a nu mai vorbi despre sine în nici un sens. Ca
cineva să nu vorbească despre sine, este absolut de trebuință ca mai întâi să
tacă despre sine în sine. Aici este un cuvânt,pe
care noi îl spunem în noi și stă la originea tuturor cuvintelor pe care le
spunem înafară de noi. Acest "cuvânt", odată pronunțat în interior,
dă cale liberă tuturor cuvintelor spre exterior.
Acest "cuvânt" din
interiorul nostru îl pronunțăm în clipa când gândim supra-apreciindu-ne, când
ne considerăm mai buni decât alții: le dăm sfaturi; îi contrazicem; ne comparăm
cu alții; căutăm laude; ne supărăm pe cei care ne fac observații sau ne
contrazic; ținem cu orice preț să ne impunem punctul de vedere etc, etc.
Și acest lucru se întâmplă foarte ușor. Ei bine, prin astfel de gânduri și
aprecieri apare cuvântul diform, pe care noi îl zămislim ca pe un monstru în
interiorul nostru intim. Odată zămislit acest cuvânt, nu se mai poate tăcea. A
tăcea nu înseamnă numaidecât de a nu emite sunete cu limba și cu buzele:
înseamnă în primul rând de a nu zămisli acea judecată interioară pe care noi o
facem despre noi înșine și datorită căreia disprețuim pe alții.
Tăcerea ca umilință este în primul rând această tăcere despre sine în
interior. Numai acela care știe să tacă astfel, va reuși să nu vorbească despre
sine.
"Geniul Evului Mediu este
esențialmente tăcut", scrie Barbey Aurevily. În mare parte această
remarcă este nespus de justă. Mulți arhitecți, sculptori, scriitori și pictori
din această perioadă n-au consimțit să-și pună iscălitura pe capodoperele lor,
chiar dacă au făcut-o alții în numele lor, ei au preferat să rămână în
anonimat. Elocvent exemplu avem în "Imitațiunea lui Cristos". Autorul
a voit să rămână necunoscut. Toma de Kempis este un nume dat, datorită
presupunerilor că el ar fi autorul. Chiar și în timpurile noastre întâlnim
lucrări deosebite, ale căror autori rămân o taină. Astfel avem "Isus"
și "Prezența lui Cristos" având ca autor "Un călugăr din Răsărit"
despre care se crede că a fost Mons. Vladimir Ghika.
În tăcerea ca umilință omul tace despre sine în primul rând în sine. Tace
în sensul că nu pronunță nici o judecată în favoarea sa, nu spune nici un
cuvânt intern spre exaltarea proprie, nu se incensează pe sine. De câte ori pe
zi nu mă trezesc incensându-mă pe mine însumi?... Eu, dacă aș fi... dacă aș
face... dacă m-ar lua în seamă... dacă m-ar aprecia... dacă nu și-ar bate joc
de mine... Dacă și iar dacă acest "Eu" ar fi mai bine văzut de alții,
așa cum îl văd "Eu", multe lucruri s-ar schimba. Dar, fii sigur sută
la sută, când dumnezeul de pe altarul sufletului tău se numește "EU"
și-l incensezi mereu, nu mai este loc pentru Dumnezeu și nici pentru aproapele
tău și nimic nu se poate schimba în bine.
Dar această tăcere nu-l împiedică pe om de a spune, din contra, îl
determină să spună un alt cuvânt, care chiar trebuie să și-l spună, și trebuie
să și-l spună în taina sufletului său, acolo unde nimeni nu-l aude, afară de
Tatăl cel din Ceruri care vede în ascuns. Și tocmai în fața Tatălui trebuie să
spună omul acest cuvânt, trebuie să vorbească despre sine: și acesta este
locul, singurul loc spiritual unde umilința, nu numai că permite, ba chiar
pretinde ca omul să vorbească despre sine. Și umilința o cere aceasta, fiindcă
aceasta o cere adevărul.
Înaintea lui Dumnezeu, în intimitatea inimii și în deplină cunoștință, omul
trebuie să vorbească despre sine, declarându-se "păcătos", nu numai ca o condiție de fond, obișnuită,
permanentă, dar în toate manifestările în care răul prinde a se zămisli în om.
A se recunoaște astfel și a se califica drept "păcătos" este cuvântul care sintetizează pe omul întreg în
fața lui Dumnezeu.
Dar umilința vrea ca omul să spună acest "cuvânt", care să-l caracterizeze în totalitate, numai în
intimitatea sufletului său în fața lui Dumnezeu care vede în secret. Altora,
chiar fraților, nu trebuie să-l spună; în extern, omul trebuie să tacă despre
sine, întotdeauna. O cere tăcerea ca umilință.
Cunoscând cât de ușor se naște egoismul și mândria în om, este cel mai
prudent de a nu vorbi despre sine cu alții, nici chiar spre a le descoperi
propriile slăbiciuni. Egoismul, de fapt, se poate ascunde și în acest fel de a
vorbi. Aparține delicateței de virtute și, mai ales, acelei virtuți atât de
delicate cum este umilința, ca să fie suficient și numai dubiul unei astfel de
posibilități, de a insinua o atitudine de mândrie, ca omul să simtă că este
mult mai sigur de a nu vorbi despre sine. Cu câtă insistență a spus Isus
ucenicilor săi: "Feriți-vă de
aluatul fariseilor, care este fățărnicia!", fiindcă: "Nimic nu este ascuns, care să nu fie dat la
iveală, nimic tăinuit, care să nu fie făcut cunoscut" (Lc 12,1-2). Să nu credem în adâncul
nostru că acel cuvânt spus numai în intimitatea proprie, pe care nimeni nu l-a
auzit, dar a dat drumul celorlalte cuvinte interne și externe, nu va fi dat la
iveală. Acest cuvânt "EU", generator de monștri, va fi dat
publicității "de pe acoperișuri",
"în piețe", "la colțuri de stradă". Ar trebui
astfel făcut, ca el să nu existe deloc. Dar, fiindcă s-a născut de când lumea,
tăcerea singură are misiunea să-l ucidă definitiv: atât în lăuntrul intim prin
rostirea sinceră a cuvântului "păcătos
sunt, Doamne"; cât și prin acțiunea externă de "prosternare", de a se face nevăzut.
Așa a făcut vameșul din Evanghelie, pe care Domnul "îl îndreptățește" și îl înalță în
contrast cu fariseul: se recunoaște și se numește "păcătos", dar o spune lui Dumnezeu în intimitatea conștiinței
sale. Și o spune și cu atitudinea sa exterioară - profund prosternat - cu acea
atitudine care îl sustrage privirilor altora; spre deosebire de fariseul care
stătea "drept", și prin
urmare, spre a fi bine văzut de alții. Iată că tăcerea, ca umilință, se arată
și printr-o atitudine exterioară, adeverind cuvântul apostolului Paul: "Voi, care altădată erați departe (la ușa
templului), ați ajuns aproape (de Dumnezeu, la altarul său) prin sângele lui
Cristos" (Ef 2,13), care a
ucis în sine "Eu"-l nostru, dând tărie tăcerii noastre, ca să ducă la
bun sfârșit, ceea ce el a început.