MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea IV: Despre Taina sfîntului altar

Capitolul V

DESPRE MAREA VREDNICIE
A SFINTEI TAINE ȘI A STĂRII PREOȚEȘTI

Vocea Domnului iubit

1. Chiar dacă ai avea parte de neprihănirea îngerilor și de sfințenia lui Ioan Botezătorul, tot nu ai fi vrednic să primești și să atingi această sfîntă Taină. Căci nu datorită vredniciei omenești s-a dat omului harul de a sfinți și ține în mîini preasfîntul Sacrament al lui Cristos și de a se împărtăși din hrana îngerească. Necuprinsă Taină și mare vrednicie a fost încredințată preoților, atunci cînd li s-a dat ceea ce nici măcar îngerilor nu le este îngăduit. Singuri preoții hirotoniți după rînduiala Bisericii au primit puterea de a sluji și de a consacra Trupul lui Cristos. Preotul, deci, e slujitorul lui Dumnezeu; el se folosește de chiar cuvîntul lui Dumnezeu, din porunca și prin așezămîntul lui Dumnezeu însuși; Dumnezeu, așadar, este marele și cel dintîi făptuitor nevăzut, cel la a cărui voință toate sînt supuse și de a cărui poruncă ascultă toate.

2. Prin urmare, privitor la această atît de sfîntă și de minunată Taină, se cade, înainte de toate, să-ți pui credința în Dumnezeu cel atotputernic, ferindu-te de a te bizui pe ceea ce ți-ar spune simțurile sau alte semne, la îndemîna pipăitului sau a vederii tale scurte: ci cu teamă și cu nespusă cuviință apropie-te de Sacramentul Altarului. Adu-ți aminte cine ești și gîndește-te a cui slujbă a fost încredințată de episcop mîinilor tale la hirotonire. Ești preot: ai fost sfințit cu această menire; ține seamă mereu și nu pierde din vedere niciodată că trebuie, cu credință și evlavie, să-i aduci lui Dumnezeu jertfă la timpul potrivit, dovedind purtare fără de cusur întru toate. Povara ta n-a fost ușurată ci, dimpotrivă, ești acum constrîns de prevederile unei rînduieli mai aspre încă, ținut să tinzi către o treaptă de sfințenie mai înaltă încă. Preotul, într-adevăr, e hărăzit să poarte în sufletul său podoaba tuturor virtuților, dînd tuturor celorlalți pilda unei vieți creștinești frumoase. Nu ca ale omului obișnuit trebuie să fie purtările sale, nu pe cărările omului de rînd trebuie să-l poarte pașii, ci pe calea regească a îngerilor din ceruri și a bărbaților desăvîrșiți de pe acest pămînt.

3. Înveșmîntat în odăjdiile sale, preotul e locțiitorul lui Cristos, chemat să se roage lui Dumnezeu cu umilință și stăruință multă, și pentru sine și pentru popor. Pe piept, în față, ca și pe umeri, în spate, veșmîntul său poartă același semn al crucii lui Cristos, ca o aducere aminte a patimilor Domnului. Ca, privind crucea din față, să-și amintească singur de drumul pe care, cu rîvnă și sîrguință, trebuie să pășească neabătut înainte. Pe spatele odăjdiilor, același semn al crucii amintește de purtarea cu răbdare, pentru numele lui Dumnezeu, a poverii de împotriviri, aruncată pe umerii lui de ceilalți. În față, preotul își poartă crucea ca să-și plîngă păcatele; în spate, ca, plin de compătimire și bunătate, să plîngă și pentru păcatele altora, fără a uita vreodată că e mijlocitor între Dumnezeu și omul păcătos; ca să nu istovească niciodată în rugăciune și Sfînta Jertfă pînă nu dobîndește harul și milostivirea Domnului de sus. Ori de cîte ori preotul slujește la sfîntul altar, el aduce lui Dumnezeu cinste, îngerilor bucurie, pildă temeinică Bisericii, ajutor celor vii, odihnă celor răposați, pe sine însuși făcîndu-se părtaș la zestrea tuturor acestor bunuri.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire