MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea IV: Despre Taina sfîntului altar

Capitolul I

CU CÎTĂ CUVIINȚĂ
SE CADE SĂ NE APROPIEM DE CRISTOS
ÎN SFÎNTA ÎMPĂRTĂȘANIE

Glasul ucenicului

1. Acestea sînt chiar cuvintele tale, Cristoase, adevărule veșnic, chiar dacă nu le-ai rostit o dată, chiar dacă n-au fost așternute laolaltă pe aceeași filă a Cărții. Și pentru că au fost rostite de gura ta și pentru că sînt adevărate, nu pot decît să le primesc cu toată recunoștința și credința. Sînt ale tale, căci de pe buzele tale au ieșit întîia oară; sînt, însă, totodată, ale mele, căci pentru mîntuirea mea le-ai spus. Le primesc cu toată bucuria și le culeg din gura ta, să-mi rămînă întipărite cît mai adînc în inimă. Asemenea cuvinte, pline de atîta dulceață, bunătate și dragoste sînt pentru mine un imbold; dar vai, păcatele mele mă înspăimîntă, conștiința mea pătată îngheață înaintea unor taine atît de mari. Dulceața cuvintelor tale mă îmbie, dar povara lipsurilor și scăderilor mele mă ține locului.

2. Îmi poruncești să mă apropii fără teamă, dacă vreau să am parte cu tine; mă chemi să primesc hrana nemuririi, dacă țin să dobîndesc viața și slava veșnică. Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi dărui întremare (Mt 11, 28). O, dulce și inimos cuvînt pentru urechea păcătosului, această chemare prin care Tu, Doamne Dumnezeul meu, poftești pe cel sărac și nevoiaș să se împărtășească cu Trupul tău preasfînt. Dar, Doamne, cine sînt, să îndrăznesc să mă apropii de tine? Cerul și cerul cerurilor nu te încap (3 Rg 8, 27); și Tu spui: Veniți la mine toți (Mt 11, 28)!

3. Ce vrea să zică această dulce bunăvoință, această atît de prietenească și călduroasă chemare? Cum voi cuteza oare să mă apropii și să vin, cînd nu știu să fi făcut vreodată vreun bine care să mă îndreptățească să cutez? Cum, Doamne, să te primesc în casa mea, eu care, atît de des, am adus jignire blîndului tău chip? Îngerii și arhanghelii ți se închină, sfinții și toți drepții se tem de tine, dar tu spui: Veniți la mine toți! Cine-ar putea crede într-o asemenea chemare, dacă Tu însuți nu ai fi rostit-o? Și dacă n-ai fi poruncit Tu însuți, care om de pe lume ar cuteza să se apropie?

4. De zece ori cîte zece ani a stat și a trudit un bărbat drept, Noe, la facerea corăbiei sale, și asta doar ca să se poată mîntui pe sine și pe ai săi cîțiva; dar eu, ce să spun despre mine? Cum oare, într-un singur ceas, m-aș putea pregăti spre a primi așa cum se cuvine pe însuși Făcătorul lumii? Marele tău slujitor și apropiatul tău prieten, Moise, a ales pentru chivotul legii un lemn nesupus putreziciunii, îmbrăcîndu-l cu aurul cel mai curat, doar pentru a așeza înlăuntrul lui tablele Legii; ce voi spune despre mine, făptură supusă putregaiului? Cum voi îndrăzni oare, cu atîta ușurință, să te primesc în sînul meu pe tine, Dătătorul Legii și Ziditorul însuși al vieții? Solomon, cel mai înțelept dintre regii lui Israel, a stat și a înălțat vreme de șapte ani templul măreț, zidit spre lauda numelui tău; ca, la sfîrșit, opt zile în șir, să serbeze sfințirea locașului, aducîndu-ți o mie de jertfe de împăcare, în sunete de trîmbițe și în cîntări de veselie, purtînd în cele din urmă sfîntul chivot al Legii la locul pregătit; ce să spun eu, nefericitul, cel mai sărac și nevoiaș dintre oameni? Cum să te primesc în casa sufletului meu, cînd abia mă dovedesc în stare să petrec o singură jumătate de ceas în adevărată reculegere? Măcar dacă, o singură dată, aș fi putut-o face vrednicește!

5. O, Dumnezeul meu, cîte nu s-au străduit să facă acei oameni plini de sfințenie, ca să-ți fie pe plac! Și vai, cît de puțin mă dovedesc eu însumi în stare să fiu la înălțime! Cît de scurt e timpul consfințit de mine pregătirii pentru sfînta Împărtășanie! Cît de greu izbutesc să mă adun cu gîndul așa cum s-ar cuveni și cît de rar mă scutur cu desăvîrșire de toată risipirea cugetului! Nici o îndoială că, înaintea Dumnezeirii tale mîntuitoare, nu s-ar cuveni să se ivească în mintea mea nici bănuiala vreunui gînd nepotrivit, nici umbra fugară a vreu-nei alte făpturi: căci oaspetele pe care mă pregătesc să-l primesc nu este Înger, ci Domnul însuși și Stăpînul îngerilor.

6. Pe de altă parte, ca de la cer la pămînt e depărtarea dintre chivotul Legii, cu tot ceea ce se cuprindea în el, și preacuratul tău Trup, cu virtuțile lui negrăite; depărtarea dintre vechile jertfe ale Legii, închipuind pe cele viitoare, și jertfa sfîntă și adevărată a Trupului tău, împlinire a tuturor jertfirilor din vechime.

7. Atunci de ce nu mă înflăcărez mai mult în fața ființei tale, vrednice de atîta înaltă cinstire? De ce nu mă pregătesc cu mai multă sîrguință pentru primirea Sfintei Împărtășanii, atunci cînd știu cu cîtă evlavie și osîrdie sfinții patriarhi și proroci din vechime - pînă și regii și vechii domnitori - cu întreg poporul lor, s-au apropiat de slujbele lăcașului tău preasfînt?

8. Preaevlaviosul rege David tresălta cu toată rîvna puterilor sale înaintea chivotului lui Dumnezeu, aducîndu-și aminte de toate binefacerile cîndva revărsate de tine asupra sfinților patriarhi; cîte lăute și goarne, cîte țitere și fluiere n-a pus el să cînte, cîți psalmi n-a întocmit și rînduit, ca să fie cîntați cu bucurie; cîte cîntări ca acestea n-a zis el însuși chiar din țiteră și din gură, insuflat de darul Duhului Sfînt; căci el e cel care a învățat poporul lui Israel să înalțe din toată inima cîntări către Domnul și să-i cînte într-un singur glas, zi de zi, binecuvîntări și laude. Dacă pe vremea aceea atîta evlavie și rîvnă sfîntă avea în suflet poporul lui Israel față de laudele Domnului, față de chivotul Legii, cîtă evlavie și sfîntă proslăvire ar trebui să aducem noi înșine și întreg poporul creștin de astăzi, față cu preasfîntul Sacrament al Împărtășaniei, înaintea Trupului dumnezeiesc al lui Cristos!

9. Mulți nu pregetă să alerge, te miri unde, să vadă moaștele unor sfinți și toți se minunează la auzul faptelor săvîrșite de aceștia; ei cercetează cu uimire mărețele biserici, sărută cu evlavie oasele acestor sfinți păstrate în racle de aur și învelite în mătase. Dar iată, Tu însuți, Doamne, ești de față aici în altar, Tu, Dumnezeul meu, mai sfînt decît toată sfințenia sfinților tăi robi, Tu, Ziditorul tuturor oamenilor și Stăpînul îngerilor. Atunci cînd se apropie de sfintele moaște ale sfinților tăi, omul e îmboldit de dorința de a vedea în racle lucruri neobișnuite, de mirare; tocmai de aceea, puțin rod de îndreptare culeg îndeobște cei ce bat astfel drumurile la sfintele moaște, mai ales dacă se întreprind acestea cu inima văduvită de evlavie și lipsită de căința adevărată. Dar în Sfînta Taină a altarului ești de față, întreg, ca om adevărat, Tu însuți, Doamne Dumnezeul meu, Isuse Cristoase: iată de ce, ori de cîte ori omul te primește cu vrednicie și cu evlavie, rodul mîntuirii veșnice este îmbelșugat. E drept că la Sfînta Taină a altarului nu vine să-l îmboldească pe om nici dorința de noutate, nici vreo altă pornire ușuratică; acolo nu-i dau ghes, în nici un fel, simțurile, ci singură virtutea credinței neclintite, nădejdea plină de evlavie și iubirea sinceră și curată.

10. Cît de minunat lucrezi în noi, nevăzutule Ziditor al lumii, Dumnezeule; de cîtă bunătate și îndurare dai dovadă față de aleșii tăi, împărtășindu-te lor spre cuminecare în această Sfîntă Taină! Acest lucru covîrșește cu adevărat toată înțelegerea omenească; mai mult decît orice, el îmbie spre tine inimile celor care te iubesc, înflăcărîndu-le de o dragoste încă și mai mare. Adevărații tăi credincioși, cei care-și petrec zilele cu gîndul la îndreptarea vieții lor, ei sînt aceia care culeg îndeobște din acest Sacrament harul unei evlavii mereu mai mari și o tot mai aprinsă dragoste de sfințenie.

11. O, har minunat și ascuns al acestei Taine, cunoscut doar credincioșilor lui Cristos și față de care necredincioșii, ca și cei robiți păcatelor, rămîn nesimțitori! Prin această Taină sufletul se împăr-tășește cu harul nevăzut al Spiritului tău, în om se reclădește virtutea pierdută, se primenește frumusețea știrbită de păcat. Atît de mare este uneori acest har al Împărtășaniei, încît, din plinătatea rîvnei dăruite, nu numai sufletul trage folos și împărtășire, dar și trupul însuși, ale cărui puteri șubrezite sînt, uneori, prin această Taină, întremate.

12. Cît e de dureros și vrednic de plîns faptul că, datorită lîncezelii și lenei, nu sîntem în stare de mai multă tragere de inimă atunci cînd este vorba de a ne cumineca cu Cristos, de a ne împărtăși cu Cel în care stă toată nădejdea și singura scăpare a celor ce țin să se mîntuiască! Cristos, într-adevăr, este sfințenia și răscumpărarea noastră; El este alinarea tuturor celor ce pribegesc pe cărările vieții, la fel cum este bucuria veșnică a sfinților din ceruri. E deci foarte de plîns că atît de rari sînt cei ce se gîndesc la această Taină a mîntuirii, din care izvorăște bucuria cerului și viața lumii. Cît de mare-i orbirea și învîrtoșarea inimii omenești, nesimțitoare înaintea unui dar atît de necuprins, pe care, tocmai prin zilnică cercetare, omul ajunge, uneori, să nu-l mai prețuiască de fel!

13. Dacă Taina acestui sfînt Sacrament s-ar săvîrși doar într-un singur loc pe lume, de către un singur preot, cu cît dor ar alerga credincioșii spre acel loc, la acel preot al lui Dumnezeu, spre a vedea minunea împlinindu-se și spre a se împărtăși din dumnezeieștile Taine! Dar iată, preoți sînt astăzi mulți pe lume și Cristos se jertfește pe altarele bisericilor răspîndite pe întregul pămînt, ca darul și dragostea lui Dumnezeu față de om cu atît să se vestească mai mult, cu cît e mai întinsă de-a lungul și de-a latul lumii săvîrșirea Sfintei Liturghii. Îți mulțumesc, bune Isuse, Păstorule veșnic, care te-ai îndurat să ne ospătezi pe noi, sărmanii surghiuniți, cu scumpul tău Trup și Sînge, chemîndu-ne cu gura ta la împărtășirea acestor Taine: Veniți la mine, voi toți cei osteniți și împovărați, și Eu vă voi dărui întremare (Mt 11, 28)!


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire