MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul LVIII

SĂ NU ISCODIM ROSTURILE PREA ÎNALTE
ȘI ASCUNSE ALE JUDECĂȚII LUI DUMNEZEU

1. Fiul meu, ferește-te de a dezbate în întrebări iscoditoare lucruri prea înalte și judecățile ascunse ale lui Dumnezeu, vrînd, de pildă, să știi pentru ce cutare se află în stare de părăsire și pentru ce un altul, dimpotrivă, e copleșit de atîtea daruri; de ce cutare e trecut prin ciur și prin dîrmon, în timp ce altul primește cu vîrf și îndesat binecuvîntare. Acestea toate întrec cu mult puterea de cuprindere a minții omenești, oricît de isteață; ca să nu spun că lumina înțelegerii și iscodirii omenești nu vor putea niciodată da de rostul judecăților dumnezeiești. Prin urmare, ori de cîte ori vrăjmașul va veni să-ți șoptească la ureche unele ca acestea, sau chiar semeni de-ai tăi iscoditori vor veni cu astfel de întrebări, nu pregeta să le răspunzi cu cuvintele Prorocului: Drept ești Doamne și dreaptă-i judecata ta; și adevărate sînt judecăți-le Domnului, îndreptățite în sine (Ps 118, 137 și 18, 10). Într-adevăr, judecățile mele sînt lucru de temut, iar nu de cercetat și de iscodit în palavre, căci rosturile lor depășesc cu totul puterea minții omenești de a înțelege.

2. La fel, ferește-te să cercetezi și să dezbați de ce, și cum, și pentru ce s-au săvîrșit - așa iar nu altminteri - vredniciile și faptele sfinților: care, de pildă, e mai mare și înălțat în sfințenie, care-i mai proslăvit în împărăția cerurilor. Asemenea vorbe dau adeseori naștere la sfadă și gîlceavă stearpă; ca să nu spun că hrănesc trufia și semețesc omul în zadar: de unde se nasc pizma și dezbinarea, pe măsură ce unii trag să se mîndrească ba cu un sfînt, ba cu un altul. A rîvni să știi și să cercetezi asemenea lucruri nu aduce nici un rod, ci, dimpotrivă, displace sfinților din ceruri: căci Eu nu sînt Dumnezeul dezbinării, ci al păcii, spune Domnul (1 Cor 14, 33); atare pace stă întemeiată mai curînd pe smerenia cea adevărată decît pe gînduri înfumurate despre sine.

3. Mai sînt unii care se lasă cu nesăbuință mînați de rîvnă ba spre unii dintre sfinți, ba către alții, de fapt nu sub imboldul lui Dumnezeu, ci împinși de porniri omenești. Mie toți sfinții îmi datorează viața; Eu le-am dăruit tuturora harul, Eu le-am împărtășit lumina slavei. Eu cunosc vredniciile fiecăruia în parte; pe toți i-am întîmpinat cu binecuvîntările bunătății mele (Ps 20, 4). I-am cunoscut și i-am îndrăgit pe toți din toți vecii vecilor; Eu i-am ales din lume (In 15, 19), iar nu ei m-au ales pe mine. I-am chemat prin harul meu; i-am atras din milostivire; i-am scos la capătul drumului, prin ispite și încercări multe. Le-am împărtășit mîngîieri negrăite, le-am dăruit statornicie, am răsplătit răbdarea lor.

4. Eu știu bine cine-i cel dintîi și cine-i cel din urmă; pe toți îi cuprind în îmbrățișarea dragostei mele nețărmurite. Pentru toți sfinții mei, cel ce se cuvine să primească laudă sînt Eu; mie, înaintea tuturora, mi se datorează binecuvîntare și proslăvire pentru fiecare suflet ales, copleșit de atîtea daruri minunate, dinainte îndrăgit fără nici o vrednicie din partea făpturii. Prin urmare, cel ce disprețuiește pe unul din sfinții mei mai mici, nici pe cei mari nu-i cinstește, căci Eu l-am făcut și pe cel mic și pe cel mare (Înț 6, 8). Iar cine nesocotește pe oricare dintre sfinții mei, mă nesocotește pe mine, după cum nesocotește pe toți ceilalți sfinți din Împărăția cerurilor. Toți, într-adevăr, sînt una prin legătura dragostei; ei împărtășesc aceeași simțire, aceeași voință, aceeași iubire unii față de alții.

5. Mai mult decît atît - desăvîrșire și mai înaltă încă -, ei țin la mine mult mai mult decît la ei înșiși și la propriile lor vrednicii. Căci, răpiți dincolo de sine și de dragostea lor pentru sine sînt ca și cufundați în iubirea mea, din care toată ființa lor se hrănește și întru care toată ființa lor odihnește. Nimic pe lume nu-i mai poate abate sau desprinde de mine, căci, copleșiți de adevărul cel veșnic, sînt mistuiți de focul dragostei nestinse. Prin urmare, atunci cînd vine vorba de starea sfinților din ceruri, bine ar face să tacă toți cei care trăiesc doar prin trup și pentru simțuri și care nu știu să îndrăgească altceva decît propriile lor desfătări. Atunci cînd scad sau cînd adaugă, dîndu-și cu părerea, ei judecă după capul lor, nu după placul adevărului veșnic.

6. Mulți fac aceasta din neștiință, mai ales cei puțin luminați la suflet, și care nu cunosc decît prea puțin desăvîrșirea iubirii spirituale. De cele mai multe ori, ceea ce îi mînă sînt simțămintele de prieteșug și omenească apropiere și după calapodul acestora judecă și cele cerești. E totuși o deosebire ca de la cer la pămînt între ceea ce își pot închipui, în nedesăvîrșirea lor, mințile de rînd și ceea ce poate înțelege cugetul luminat al celor dăruiți cu descoperirea dumnezeiască.

7. Păzește-te, prin urmare, fiul meu, de a iscodi cu nesăbuință lucruri ce depășesc puterea cunoașterii tale, dar străduiește-te din răsputeri ca măcar să te poți învrednici de-a fi cel mai mic în împărăția lui Dumnezeu. Căci, la urma urmelor, la ce ar folosi cuiva să știe cine anume este mai desăvîrșit în sfințenie și slavă în împărăția lui Dumnezeu, dacă prin aceasta nu ar ajunge să se desăvîrșească pe sine însuși în smerenie, spre mai marea laudă a numelui meu? Într-adevăr, mult mai plăcut lui Dumnezeu e cel care se reculege spre a cugeta la mărimea păcatelor, la puținătatea virtuților sale și la marea depărtare care-l desparte de desăvîrșirea sfinților, decît acela care dezbate din gură cine-i mai mic și cine-i mai mare între cei din ceruri. Mult mai înțelept este să înalți rugăciuni către sfinții din ceruri - cerîndu-le, cu lacrimi și cu umilință, ajutorul - decît să iscodești în chip zadarnic și nesăbuit tainele măririi lor.

8. Cît despre sfinți, cea mai mare mulțumire a lor ar fi să știe că oamenii își văd de treabă fiecare, înfrînîndu-și limbuția. Sfinții nu găsesc temei de laudă în vredniciile lor, mai mult chiar, nu se socotesc buni cu nimic de la sine; ci îmi aduc prinos de mulțumire mie, căci toate le-au primit din nețărmurită dragoste, prin dărnicia mea. Ei strălucesc, luminați de atîta dumnezeiască iubire. Și fericită dragoste, întrucît nu le lipsește nici o proslăvire și nici o bucurie. Cu cît sînt mai înălțați în slavă, cu atît sînt mai smeriți, mai aproape de mine și de inima mea. Iată de ce stă scris: aruncînd cununile lor înaintea lui Dumnezeu, cădeau cu fața la pămînt înaintea Mielului, închinîndu-se celui Viu în toți vecii vecilor (Ap 4, 10; 5, 14).

9. Mulți își pun întrebarea: cine este mai mare în împărăția lui Dumnezeu, dar nu se întreabă dacă ei înșiși s-ar putea măcar apropia de cel mai mic din împărăția cerurilor. Mare, în împărăția lui Dumnezeu, este chiar faptul de a fi cel mai mic; căci în ceruri toți sînt mari și toți se vor chema și vor fi fiii lui Dumnezeu. Cel mai mic se va înălța mai presus de o mie, iar păcătosul de o sută de ani va muri (Is 60, 22; 65, 20). De altfel, ucenicii care doreau să știe cine este mai mare în împărăția cerurilor au primit, cum se știe, următorul răspuns: Dacă nu vă veți întoarce și nu vă veți face precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor. Tot cel ce se va smeri ca pruncul acesta, mare va fi în împărăția lui Dumnezeu (Lc 6, 24).

10. Vai de cei care nu voiesc să se smerească pe sine precum copiii, căci strîmtă și scundă este poarta împărăției cerești și pe unii ca aceștia nu-i primește. Vai și de cei bogați care își au aici pe pămînt mîngîierile (Lc 6, 24): cei săraci vor intra în împărăția lui Dumnezeu, iar ei vor rămîne în lacrimi pe dinafară. Bucurați-vă, voi cei smeriți, și veseliți-vă, săracilor, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu, dacă pașii voștri vor merge pe cărările adevărului.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire