MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul XLVI

SĂ NE PUNEM TOATĂ ÎNCREDEREA ÎN DUMNEZEU,
ATUNCI CÎND GURILE RELE SAR
SĂ CLEVETEASCĂ PE SEAMA NOASTRĂ

1. Fiul meu, nu te pierde cu firea și nu deznădăjdui, ci încrede-te în mine. Ce sînt, la urma urmelor, vorbele altceva decît vorbe? Vorba zboară pe sus, fără să poată clinti din loc o singură piatră. Dacă ești vinovat, gîndește-te că e cazul să te îndrepți; dacă ai conștiința curată, gîndește-te că-i bine să înduri bucuros sudalma din dragoste pentru Dumnezeu. Fii mulțumit că ai de suferit de pe urma unor vorbe doar, cînd ai fi putut avea de îndurat încercări mai grele, peste puterile tale. Întreabă-te de ce pui tu asemenea fleacuri la inimă, dacă nu tocmai pentru că, încă robit trupului, pui prea mare preț pe judecățile oamenilor? Adevărul e că te temi să nu fii făcut de rușine: iată de ce nu vrei să fii mustrat pentru greșelile tale și încerci să te pui la adăpost sub pavăza dezvinovățirilor.

2. Cercetează-ți bine cugetul și vei vedea că cele lumești, ca și deșarta dorință de a plăcea oamenilor, sînt încă vii în tine. Ori de cîte ori încerci să scapi de rușine căutînd o portiță care să te ferească de ocară pentru scăderile de care te faci vinovat, e limpede că nu ești nici smerit cu adevărat, nici pe de-a-ntregul răstignit pentru lumea aceasta, așa cum, învederat, nici toate cele pămîntești nu sînt cu totul moarte în tine. Dacă ai apleca urechea la cuvîntul meu, nu ți-ar păsa de zece mii de clevetiri omenești. Să zicem, de pildă, că s-ar scorni pe seama ta cele mai nesuferite ponegriri cu putință: cu ce te-ar atinge ele, dacă ai lăsa vorbele goale să treacă, precum pleava spulberată de vînt? Ar putea oare scornirile clinti măcar un singur fir de păr din capul tău?

3. E însă adevărat că cel a cărui inimă nu-i reculeasă, și care n-are privirea ațintită la Dumnezeu, se lasă ușor descumpănit de ponegriri și de ocară. Dar cel ce se încrede în mine și nu ține morțiș la părerile sale va fi fără teamă. Eu știu și judec cel mai bine toate tainele inimii; Eu cumpănesc cu dreptate toate faptele; Eu cunosc și pe cel care ponegrește și pe cel ce suferă pe nedrept ponegrirea. Vorbele rostite vin de la mine și cu voia mea se întîmplă, ca să se descopere gîndul multor inimi (Lc 2, 35). Eu voi cîntări atît pe cel vinovat cît și pe cel nevinovat, dar pe amîndoi prin judecata mea de taină.

4. Adeseori mărturia oamenilor este înșelătoare; judecata mea este adevărată, bine întemeiată și rămîne pururi de neclintit. De cele mai multe ori e tăinuită și puțini sînt în stare să întrevadă amănuntele ei: dar ea nu dă greș niciodată și nu se poate înșela, chiar dacă, uneori, în ochii celor nesăbuiți, ar putea părea nedreaptă.
Iată de ce la mine trebuie să alerge fiecare în orice pricină de judecată, iar nu să se bizuie, pripit, pe părerile oamenilor. Nici o nenorocire nu se întîmplă celui drept, tot ceea ce i se întîmplă vine de la Dumnezeu (Prov 12, 21). Și chiar dacă va fi ponegrit cumva, prea puțin o să-i pese. La fel, dacă pe drept se va întîmpla să-l dezvinovățească alții, nu se va veseli prostește. Căci știe bine că Eu cercetez inimile și rărunchii (Ps 7, 10) și nu judec după arătarea și înfățișarea văzută a lucrurilor. Într-adevăr, nu o dată se întîmplă ca ochii mei să găsească vină unei fapte care, privită pe dinafară, după judecata omenească, e socotită de laudă.

5. Doamne Dumnezeul meu, judecător drept, puternic și plin de răbdare, Tu care cunoști șubrezenia și bicisnicia firii omenești, fii Tu tăria și toată nădejdea mea: într-adevăr, nu mă pot bizui îndeajuns doar pe conștiința mea. Tu știi și tot ceea ce nu știu eu, astfel încît nu-mi mai rămîne decît să stau blînd și smerit, oricare ar fi împrejurarea mustrării sau pedepsirii mele. În bunătatea ta, iartă-mă pentru că, de atîtea ori, nu m-am purtat cum s-ar fi cuvenit, și dăruiește-mi harul unei răbdări mai temeinice. Căci mai mult îmi priește să mă bucur de milostivirea ta, dobîndind iertarea, decît, închipuindu-mă fără nici o vină, să-mi înșel întru ascuns conștiința. Chiar dacă nu mă știu vinovat de nimic, nu întru aceasta m-am îndreptat (1 Cor 4, 4); căci, în lipsa milei tale, nimeni dintre cei vii nu va fi drept în fața ta (Ps 142, 2).


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire