MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul XXXI

DOAR TRECÎND DINCOLO ȘI MAI PRESUS
DE ORICE FĂPTURĂ SUFLETUL ÎȘI POATE GĂSI ZIDITORUL

1. Doamne, de cît har aș avea nevoie ca să pot străbate pînă acolo unde nici o făptură să nu mai fie în calea mea o piedică! Într-adevăr, cît timp ultimul fleac e gata să mă țină locului, cum aș putea să-mi iau nestînjenit zborul către tine? Pe drept rîvnea psalmistul: Cine-mi va da mie aripi de porumbel, și voi zbura și mă voi odihni (Ps 54, 7)?! Ce poate fi mai limpede și mai pașnic decît lumina unui ochi lipsit de orice vicleșug? Și ce-ar putea fi mai slobod de încătușare decît inima celui care nu poftește la nimica pămîntesc? Iată de ce omul trebuie să treacă dincolo de făptură, dezlipindu-se chiar și de sine însuși cu totul; să poată sta cu sufletul la înălțime, în acel loc de unde să se poată singur convinge că Ziditorul a toată făptura nu suferă asemănare cu nimeni. Cine nu se leapădă de toată făptura, n-are cum să-și înalțe mintea nestînjenit spre cele dumnezeiești. Nu alta e pricina pentru care atît de rar se întîlnesc suflete cu adevărat contemplative: căci puțini sînt cei în stare să se dezlipească cu totul de lucrurile și ființele pieritoare.

2. E nevoie pentru aceasta de un har deosebit de mare, înălțînd sufletul, răpindu-l cumva mai presus de sine. Dacă, însă, omul nu-i ridicat sufletește, dezrobit de legăturile sale cu toate creaturile și unit întru totul cu Dumnezeu, oricît de multe ar ști și oricît de multe ar avea, toate sînt fără rost și fără preț. Va fi mereu neisprăvit și mărunt omul care-și închipuie că vreun lucru sau ființă pot fi mari cu adevărat, în afara unicului bine, nemărginit și etern.
Într-adevăr tot ce nu este Dumnezeu nu înseamnă nimic și trebuie socotit drept nimic. Și este o mare deosebire între înțelepciunea celui evlavios, curat la suflet și la inimă, și învățătura de carte dobîndită de la alții prin citire și studiu. Cu mult mai nobilă e învățătura care purcede de sus, prin înrîurire dumnezeiască, decît aceea dobîndită prin osteneli și truda voinței omenești.

3. Mulți sînt cei ce ar dori să ducă o viață contemplativă, dar iată, cei mai mulți sînt prea puțin dornici să pună mîna și să trudească pe calea ce duce într-acolo. O altă mare piedică e faptul că mulți se opresc la semnele și lucrurile ce încîntă simțurile, și că prea puțini se sinchisesc de virtutea înfrînării desăvîrșite. Mă întreb ce se întîmplă, ce duh ne mînă, și la ce jinduim, în fapt, noi cei ce ducem, așa cum s-ar părea, o viață spirituală: căci prea mult ne frămîntă și prea mare îngrijorare ne dau cele trecătoare și lipsite de însemnătate, în vreme ce pentru cele ce privesc sufletul abia dacă mai avem timp, cînd și cînd, să ne reculegem cu adevărat mintea și cugetul.

4. Ce păcat și ce durere să vezi cum, după un dram de reculegere, abia așteptăm să ne putem risipi în afară, fără ca măcar să ne cercetăm cugetul, cumpănind cu luare aminte faptele noastre! Nu ne dăm seama unde își au cu adevărat izvorul simțirile și pornirile noastre, nu deplîngem răutatea imboldurilor care ne stîrnesc și ne mînă. Căci tot trupul s-a abătut din calea lui (Gen 6, 12) și, iată, cum se știe, a urmat potopul. Întrucît mai toate pornirile noastre lăuntrice sînt pătate de o asemenea stricăciune, urmează că și faptele pornite din această rădăcină sînt, la rîndul lor, atinse de una și aceeași prihană, ceea ce învederează șubrezenia și bicisnicia inimii noastre. Din suflet curat purced roadele vieții drepte.

5. Mereu ne punem întrebarea cîte fapte anume a săvîrșit sau îndeplinit cutare sau cutare; nu ne întrebăm însă de loc în ce spirit și din ce virtute au izvorît faptele celuilalt. Vrem mereu să știm dacă omul se arată a fi puternic, bogat, chipeș, destoinic sau dacă se pricepe să scrie bine, să cînte bine, să lucreze bine; dimpotrivă, dacă sufletul lui e sărac dar curat, dacă omul e răbdător și blînd la inimă, dacă-i evlavios și recules, acestea toate sînt întrebări care, de cele mai multe ori, nu se pun. Ochiul privește doar fața din afară a omului; harul, dimpotrivă, se întoarce către cele din lăuntru. Cel dintîi cade adesea pradă ușoară amăgirii; cel din urmă pune și sădește nădejdea omului în Dumnezeu, ca nici o ademenire să nu-l biruie.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire